OBS – Ny og opdateret udgave i maj 2015 med 10 sider yderligere uddybning!
Du vil lære præcis hvad en søgeordsanalyse er og hvorfor den er så vigtig at bruge som grundlag for din markedsføring. Du vil lære hvordan du finder de søgeord, som du skal inkludere i din søgeordsanalyse. Og du vil lære hvordan du prioriterer og kategoriserer dem overfor hinanden. Til sidst vil du finde ud af hvordan søgeordsanalysen kan bruges i din markedsføring på det operationelle, taktiske og strategiske niveau.
Alt i alt en gennemgang af søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Læs ebogen fra ende til anden eller hop ned i de afsnit og værktøjer, der er mest relevant for dig.
Bemærk: Du tilmelder dig samtidigt mit månedlige nyhedsbrev med guides, tips og tricks omking SEO, online marketing og webshops
Først skal vi forstå hvad der driver potentielle kunder til at søge i Google ved t kigge på søgeadfærd og intention. Herefter kan vi gå ned i selve anatomien i søgeord herunder de forskellige typer af søgeord samt longtail kontra short tail søgeord. Når vi har det på plads kan vi gå i gang med selv søgeordsanalysen ved at kigge på de værktøjer og den struktur vi skal bruge.
Selve analysen laves i tre trin, hvor vi først skal finde søgeord og herefter finde data og informationer om dem for til sidst at kategorisere dem og prioritere søgeordene. Herefter har vi det data, som vi skal bruge i det efterfølgende optimeringsarbejde. Det er nemlig det næste afsnit, der handler om, hvordan du konkret kan anvende dataet i din markedsføring både i Google og i andre kanaler. Til sidst kigger vi på, hvordan vi kan bruge søgeordsanalysen til at opsætte overvågning og rapportering.
Min baggrund er Cand IT E-business, hvor jeg skrev speciale i international SEO på strategisk niveau. Jeg blogger om online marketing, SEO og iværksætteri på nikolajmogensen.dk samt er gæsteblogger på Ivaekst.dk og Mypresswireacademy samt på diverse blogs herunder blandt andet Thomas Rosenstand, Peter Ulstrup Hansen, Dennis Kjærsgaard mfl.
En søgeordsanalyse er en undersøgelse af potentialet, konkurrencen og relevansen i udvalgte søgeord eller nøgleord. Målet er at udvælge de søgeord man vil få mest ud af at målrette hjemmesiden imod i forhold til SEO og placeringer i Google. Formålet er således at danne overblik over, hvilke søgeord og nøgleord ens hjemmeside skal målrettes imod. Et overblik der skal bruges aktivt i den fremtidige markedsføring af hjemmesiden både internt og eksternt. Søgeordsanalysen kan indeholder forskellige analyser alt efter hvor omfattede man vil gøre den og hvad man vil have ud af den.
Og alt efter hvad søgeordsanalysen skal bruges til indeholder den også
Hjemmesidens markedsføring skal afspejle den italesættelse kunderne har. Det er der to primære årsager til. Dels kan hjemmesiden rangere højere i Google på netop disse søgeord, hvis hjemmesiden bliver optimeret imod dem. Og dels kan den teksten på siden afspejle de søgeord kunderne bruger i forbindelse med produktet og dermed i større udstrækning fange den besøgendes opmærksomhed og tankesæt.
Laver du din søgeordsanalyse korrekt får du dermed dyb indsigt i dine potentielle kunder. En indsigt der gør at søgeordsanalysen forbedrer din kommunikation og dermed også konverteringen på hjemmesiden – altså salget.
Søgeordsanalysen giver dig således mere forretning igennem Google. Dette gøres ved at erobre placeringer på søgeord, som folk rent faktisk søger med i Google og andre søgemaskiner. Formålet er således at afdække de søgeord hjemmesiden skal målrette sig imod. Det kan være i tekster, overskrifter, titler, i navigationen og andre steder, hvor det er nyttigt i forhold til Google.
Er du i tvivl om du selv kan udarbejde din søgeordsanalyse og bruge din til dit SEO arbejde? Til dagligt arbejder jeg i GroupM, hvor du kan købe mig eller mine kollegaer til at udarbejde en professionel søgeordsanalyse.
En professionel søgeordsanalyse giver dig unik viden til din markedsføring i Google. Uanset om du vil have søgeordsanalysens viden til at opbygge en ny struktur til dit website, om du ønsker analysens input til fokusområder for dit indhold eller om du blot vil have en oversigt over dine søgeords placeringer. En professionel søgeordsanalyse giver dig unik viden til din markedsføring i Google. Uanset om du vil have søgeordsanalysens viden til at opbygge en ny struktur til dit website, om du ønsker analysens input til fokusområder for dit indhold eller om du blot vil have en oversigt over dine søgeords placeringer.