Trustpilot – Gode anmeldelser er guld værd

Trustpilot – Gode anmeldelser er guld værd

Der har igennem længere tid været en hed debat omkring hvorvidt det er gavnligt for ens webshop at benytte sig af Trustpilots service. Jeg må indrømme at jeg også selv har overvejet grundigt om jeg ville benytte mig af servicen eller ej, men som det vil fremgå af dette indlæg har jeg altså besluttet at gribe til lommen og betale for Trusptilots service.

Først en lille disclaimer – Dette indlæg er skrevet som en diskussion af hvorvidt det for mig kan betale sig at lægge den månedlige ydelse hos Trustpilot. Jeg har desværre ikke haft mulighed for på nogen måde at måle eller teste mine postulater. Indlægget er udelukkende skrevet ud fra min subjektive holdning til kundeanmeldelser. Jeg har desuden i bunden lagt nogle links ind til diverse konverteringstests af Trustpilot logoer mm sammen med andre indlæg både for og imod brugen af Trustpilot.

Anmeldelser skaber troværdighed

Anmeldelser skaber i mine øjne en grundlæggende troværdighed hos kunden som på den måde bedre kan relatere sig til at webshoppen er ægte og ikke er ude på at svindle.

Trustpilot gør en række af badges og features for at få synliggjort anmeldelserne i shoppen tilgængelig. Disse muligheder vil jeg klart anbefale dig at benytte dig af!

Kunder søger anbefalinger

Det er en naturlig genvej for os mennesker at få anbefalet et produkt eller en service når vi står i en beslutningsproces om at købe eller ikke at købe. Derfor kan anmeldelser være med til at trække i retningen af at vedkomne køber, idet positive anmeldelser virker lidt på samme måde som anbefalinger.

Jeg tror at kunder føler at når andre er glade for deres køb så vil de også blive det. På den måde bliver de i højere grad draget til at købe fra webshoppen fordi andre har haft så gode oplevelser med det.

Feedback forbedrer servicen

Det du står tilbage med når der kommer en dårlig anmeldelse er ofte en følelse af at ikke have gjort jobbet godt nok. Det er klar at nogle af fejlene ikke skyldes dig selv, men uheldige omstændigheder kan resultere i dårlige anmeldelser. Dog skal de dårlige anmeldelser tages seriøst og evt. fejl skal rettes op. Selv har jeg lært meget af at få anmeldelser – gode som dårlige.

Anmeldelser skaber et tættere forhold til kunden

Det er min overbevisning at ved at spørge efter anmeldelser og ved at få kunden til at reflektere over forløbet skabes en dybere relation. Kunden føler at vedkomne kan snakke til webshoppen og udtrykke positive og negative ting samt at blive lyttet til og den følelser skaber et tættere forhold – og forhåbentlig en øget loyalitet.

Anmeldelser øger synligheden i søgeresultatet

En fordel ved Trustpilot er at den score man oparbejder vil blive vist i søgeresultatet. Søger en kunde på virksomheden e-scarf vil vedkomne derfor blive eksponeret for at e-scarf har 5 stjerner og en bedømmelse på 9.6/10, hvilket er et klart plus når det handler om troværdighed.

Uretfærdige anmeldelser

Faktisk har jeg netop modtaget en i mine øjne uretfærdig anmeldelse fra en kunde.

Vi havde sendt tørklæderne, men fik dem retur, da modtager adressen var forkert. Hun er kommet til at skrive sit efternavn under vejnavnet, hvilket er grunden til at vi fik tørklæderne retur. Herefter skrev vi en mail til hende og spurgte efter adressen. Den fik vi ikke svar på, hvorefter vi afventede reaktion. På et tidspunkt skriver hun og rykker efter tørklæder, hvorefter vi igen svarer med at spørge efter adressen. Herefter afventer vi igen, men der kommer intet svar.

Nu har kunden så skrevet en dårlig anmeldelse om at hun ikke har fået sine varer. Vi burde selvfølgelig blot have refunderet pengene, da der ikke kom svar på vores email, men det er altså røget i glemmebogen. Nu har kunden så skrevet en dårlig anmeldelse og vi har selvfølgelig promte svaret med at spørge efter adressen, dog stadig uden held.

[box]

Det er noget møg!

Jeg har ventet i snart 4 måneder, og mine ting er stadig ikke kommet!! Og jeg har IKKE glemt det! Jeg vil have de ting jeg har bestilt og betalt, eller pengene tilbage!!!

[/box]

Sagen er den at nogle starter med at skrive en dårlig anmeldelse inden man som webshop har fået en chance for at udbedre skaden eller problemet. Heldigvis har jeg kun oplevet det nogle få gange, men man skal være hurtig til at reagere for at holde sin rating oppe. Nu ved jeg ikke endnu hvordan den konkrete sag ender, men det lader til at vi ikke kan få kontakt til hende, så kan være jeg skal rapportere anmeldelsen og se hvad Trustpilot siger til den.

Ransom metoden

En af de største hurdler ved Trustpilot er at når først man er i nettet så er man fanget. Dvs. at  man er fanget og tvunget til at betale det månedlige beløb for at kunne få lov til at benytte sine gode anmeldelser.

Når kunden skriver en ophavsretsligt beskyttet anmeldelse på Trustpilot så overdrager vedkomne retten til at bruge anmeldelsen i markedsføringen til Trustpilot således at Trustpilot kan sælge den videre til os webshopejere med en fortjeneste.

Man skal derfor overveje stærkt inden man begynder at samle anmeldelser af virksomheden om hvorvidt man ønsker at være afhængig af Trustpilot resten af webshoppens levetid.

Alternativer til Trustpilot

Ønsker man ikke at betale Trustpilot for at bruge anmeldelser og tryghedsskabende badges er der nogle alternativer. Man kan for det første samle sine anmeldelser på sin egen webshop – dvs. at kunder  kan skrive anmeldelser på selve webshoppen. For det andet kan man benytte sig af e-handelsmærket til at skabe nogenlunde samme tryghed.

Ingen vej uden om Trustpilot

Som jeg ser det er der er der ingen vej uden om Trustpilot. Fordelene ved at have en tredjepartshjemmeside til at bedømme webshoppen opvejer i mine øjne den månedlige pris. Det skaber troværdighed, øget salg, bedre service og øget loyalitet at benytte sig af Trustpilot. Ja – der er alternativer, men jeg mener at ikke at de er skaber en lige så god løsning som Trustpilot. Netop derfor har jeg valgt at bruge Trustpilot i webshoppen e-scarf.

Andre resurser:

Indlæg om hvorfor du bør elske Trustpilot

Debat om brugen af Trustpilot

Kritisk indlæg om Trustpilot og Emærket af Demib

Test af Trustpilot badge

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
Trustpilot – Gode anmeldelser er guld værd, 4.7 out of 5 based on 3 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

12 svar

  • Godt indlæg om den berygtede trustpilot og jeg kan ike være mere enig. Jeg har også fået nogle uretfærdige anmeldelser og det er bund ærgeligt. Men det giver kunderne et realistisk billed af webshoppen og troværdighed.

  • Super indlæg. Jeg har næsten lige åbnet intimos.dk og har selvfølgelig overvejet at bruge trustpilot når der kommer gang i salget. Trustpilot har også kontaktet mig 4-5 gange via telefon, for at få mig med i båden. De gør åbenbart meget for at få nye kunder. Faktisk så meget så de vælger at lyve. De prøvede at bilde mig ind at de havde en aftale med Google om at hvis man var betalende bruger hos trustpilot, så ville ens egen hjemmeside ranke bedre i Google. Det er ok at være ivrig, men man skal ikke lyve for at for at få en ny kunde. Det er dårlig stil.

    • Det virker godt nok helt vildt at de har kontaktet dig så mange gange. I min anden webshop Hjort Smykker er jeg endnu ikke blevet kontaktet (har do heller ikke nogen anmeldelser). Her vil jeg, som dig, først i gang med Trustpilot når salget er til det.
      Ved ikke hvad de har prøvet på i forhold til Google, men faktum er det at ens virksomhed får synlighed i SERP med anmeldelsesstjerner, hvilket øger virksomhedens synlighed og troværdighed.

    • Har svært ved at få mine kunder til at skrive reviews. Nogle der ved hvordan det kan forbedres?

      • Hej Melodz

        Jeg havde selv held ved at få anmeldelser ved at sende mails ud til kunderne og spørge. Simpelt, men effektivt.

        Og så sørgede jeg for at levere dag til dag samt smide lidt slik i pakken. Det gav altid overvejende positive anmeldelser af webshoppen.

        Alt godt, Nikolaj

  • Rigtig godt indlæg, god information du kommer med

    Fortsæt det gode arbejde med at skrive gode artikler.

  • Jeg forstår ik, hvorfor Trustpilot er så meget værd i nogens øjne? Det er vel 100 gange mere værd, at have evt anmeldelser på sit eget site, eller benytte facebook til den slags? Og der kan man desuden lave reklame mod dem, som evt elsker eller hader ens shop!
    Det er i hvertfald sådan, at vi vil benytte facebook i forhold til customfit i fremtiden!

    • Hej Morten, tak for din kommentar
      Så vidt jeg kan se så bruger i hverken anmeldelser på jeres Facebook eller på jeres webshop til at skabe tryghed?

      Hvad synes du som om troværdigheden i at det er en tredjepartshjemmeside, der styrer anmeldelserne?

  • Hej
    Er der tips til at få flere reviews?

    • Send dine kunder en email efter 7 dage og spørg om de ikke har lyst til at hjælpe dig ved at give feedback på deres oplevelse.
      Virker ganske udemærket for mine webshops i hvert fald

  • Ups, så lige at det er en gammel tråd, men der ER altså gode og endda gratis alternativer til Trustpilot – prøv Confidoo! I den gratis version vises kun den sidste anmeldelse, og man kan ikke sortere, men det er så til gengæld en 100% ærlig måde at vise sine kundeanmeldelser! Se evt. min shop Kopperiet.dk 😉

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Få hjælp mit bureau, s360

Til dagligt sidder jeg hos det digitale marketing bureau s360 som Head of SEO. Hvis du har behov for hjælp, er du mere end velkommen til at tage fat i os.

Du kan også læse mere om, hvordan vi hjælper med SEO, PPC, Konverteringsoptimering, Google Analytics eller nogle af vores andre digitale marketing ydelser