Søgemaskineoptimering – En introduktion

Søgemaskineoptimering – En introduktion

Introduktion til søgemaskineoptimering

Du får her en grundlæggende introduktion til hvad søgemaskineoptimering er, samt hvad du som webmaster bør og skal vide om søgemaskineoptimering.

Google’s øverste og fineste formål er at levere kvalitetsresultater til brugeren. Det gør Google ved først at analysere og indeksere hjemmesider og derefter fremvise disse efter relevans til brugeres søgeterm. Google har således opbygget en enorm database af indekserede hjemmesider som Google’s crawlere har været igennem.

Grundlæggende kan man opdele SEO op i to, henholdsvis ekstern- og intern søgemaskineoptimering. Intern søgemaskineoptimering dækker over arbejdet med hjemmesidens indhold, mens ekstern søgemaskineoptimering er arbejdet med indholdet på andre eksterne hjemmesider.

Intern søgemaskineoptimering

Det er vigtigt at forstå den måde Google’s crawlere læser en hjemmeside på således at man kan tilrette indholdet til dem. At tilrette en side til Google’s crawlere er en måde at tydeliggøre hvad siden handler om og derved forbedre chancen for at hjemmesiden bliver vist som det relevante resultat for brugeren. Intern søgemaskineoptimering består af arbejdet med alt lige fra reelt indhold og overskrifter til billeder og metatags.

Hjemmesidens titler, beskrivelser og nøgleord

Optimering af meta titles, meta beskrivelser og meta nøgleord i sidens kode er vigtig i forhold til en hjemmesides synlighed i søgemaskinerne. Titlen på hver enkelt side er den vigtigste, idet den modsat beskrivelsen og nøgleordene har stor betydning i Google’s algoritme. Titler vil ligeledes figurere som overskriften på hjemmesiden i søgeresultatet.

Beskrivelsen er stadig vigtig selvom den ikke indgår i algoritmen. Beskrivelsen bliver i søgeresultatet vist under titlen. Hvis beskrivelsen ikke er udformet vil Google blot tage indhold fra siden, som den mener læseren vil finde relevant i forhold til søgningen. Man kan altså med beskrivelsen kontrollere hvad der skal stå i Google. På den måde kan man optimere andelen af brugere der klikker på søgeresultatet.

Keywords er et gammelt levn, som ikke længere bruges. Alligevel kan nøgleordene med fordel udfyldes i tilfældet af ændringer i søgemaskinernes algoritme samt for webmasterens egen skyld til at huske på, hvilken søgeterm den konkrete side optimeres imod. Dog skal søgeord udelukkende tilføjes hvis de er relevante for siden – dvs. Indgår i figurerer, titlen, overskrifter og indhold, da Google før har straffet uhensigtsmæssig brug af nøgleord.

Overskrifter

Overskrifter ned igennem en side skal markeres således at Google’s crawlere kan identificere dem. Ligeledes skal overskriften være sigende for det indhold der står på siden. Overskrifter skal bruges  often, men med måde således at de har en struktur der giver mening for læseren.

Den vigtigste overskrift skal have et <h1> tag, underoverskrifter skal have <h2>, <h3> og <h4> tags således at Google let kan se hvilken overskrift der skal have mest vægt. Algoritmen tager desuden højde for at overskriftstagsene ikke udnyttes forkert.

Billeder

Google kan ikke læse billeder eller vide hvad billederne forestiller. Derfor er det muligt for dig som webmaster at tilføje et <alt> tag til koden i forlængelse af billederne med en beskrivelse af hvad billedet forestiller. <alt> tags er små korte beskrivelser med enkelte nøgleord, der gør det muligt for crawleren at læse hvad billedet forestiller.

I forlængelse af dette skal billedernes adresse ligeledes være beskrivende for hvad billedet forestiller, adressen må ikke være alt for lang og må ligeledes ike være placeret alt for dybt på hjemmesiden.

Tekst og indhold

Tekst og indhold handler om indhold udformet efter læseren i stedet for søgemaskinerne på en klar og tydelig måde. Hvor de andre punkter er af mere teknisk karakter i forhold til at sidens indhold skal være tilrettet crawlernes evne til at læse siden så handler tekst og indhold om hvad der reelt står på siden.

Google kan ikke forstå det indholdsmæssige af en hjemmeside, men den analyserer i stedet søgeord og nøgleord samt de semantiske ord, der står omkring ordene. Google forbinder altså en lang række ord med hinanden, hvilket således indgår i algoritmen.

I forlængelse af tekst og indhold kan man tale om Keyword density – et tal for hvor stor en del det pågældende ord udgør i forhold til den samlede antal ord. Her vil Google kunne gennemskue hvis densiteten af et søgeord er for høj. Siden vil dermed blive straffet, idet det ikke kommer læseren til gavn at et søgeord står der unaturligt mange gange.

Ligeledes bliver Google stadig bedre til semantisk at analysere ord i forhold til hinanden. På den måde bliver en hjemmeside således straffet, hvis den ikke udstråler et naturligt brug af synonymer, endelser samt ord i relation til det søgeord hjemmesiden ønsker at ranke på.

Intern linkbuilding

Intern linkbuilding benyttes til at fortælle Google hvilke af hjemmesidens sider, der er de vigtigste. Ligeledes bruges intern linkbuilding til at fortælle Google, hvilke undersider handler om hvad. Intern linkbuilding går ud på at linke imellem undersider på en hjemmeside således at dele af teksten linker til andre med den pågældende ankertekst, der passer til det undersiden handler om. Vi går senere i dybden med ankertekster i forbindelse med ekstern linkbuilding. Webmasteren kan ved at opbygge links i teksten fortælle Google hvilke af hjemmesidens sider handler om hvad, samt hvilke der er den vigtigste for det pågældende søgeord og på den måde styre hvilke undersider der skal vises på hvilke søgeord.

Ekstern søgemaskineoptimering

Google bruger andre parametre for at rangere hjemmesider end bare deres indhold. Google finder vigtigheden af hjemmesider ved at kigge på indgående links fra andre hjemmesider. Indgående links skal således ses som en slags stemme på en hjemmeside. Hver enkelt ’stemme’ har dog forskellig værdi, som bestemmes af en lang række af parametre herunder ankerteksten, sidens størrelse, sidens indhold, sidens vigtighed mm.

Ønsker en hjemmeside at ranke højere i Google er grundstenen altså linkbuilding. Linkbuilding er en hjemmesides arbejde med at bygge links ind til siden for på den måde at fortælle Google at den er vigtig.

Værdien af det indgående link

Der er stor forskel på hvilken værdi et indgående link har. Google tillægger således forskellige værdi til et link afhængig af placering, sammenhængen og ankerteksten. Sider med mange indgående vil ifølge Google være vigtigere og links fra sådanne hjemmesider vil give mere værdi.

Ligeledes er det tvivlsomt hvor meget indgående links fra linkfarme og fra linkkataloger i dag betyder for rankingen i SERP. Som vi også vil gennemgå under Google trends, så bliver Google stadig mere opmærksom og bedre til at filtrere sådanne links ud. Præcis hvordan Google har opbygget algoritmen til at filtrere dette ud kan vi kun gisne om, men den formel (Carvalho et al, 2006) sætter op gør det simpelt at finde mistænkelig linksammensætninger og derved udelukke dem.

De links, der går ind til en hjemmeside skal se naturlige ud. Dvs. det skal være et bredt miks af links fra forskellige medier såsom blogindlæg, kommentarer, tweets, artikler og linkkataloger.

Ankerteksten

Ankertekst er den tekst som linket er tilknyttet til. Ankerteksten skal gerne være af beskrivende karakter således at Google crawlere kan se hvad linket og hjemmesiden handler om. En undersides relevans i forhold til en søgeforespørgsel er således afhængig af om ankerteksten på de indgående links stemmer overens med indholdet. En tilføjelse til dette er i forbindelse med billeder på en hjemmeside at <alt> tags bliver brugt som ankertekst.

Indholdet på siden med det indgående link

Under intern søgemaskineoptimering blev det klart at indholdet af en hjemmeside er vigtig. Dette gælder således i høj grad også den side der linkes fra og værdien af et indgående link bestemmes af hvad indholdet af den linkende side består af. En side om biler vil derfor give mere værdi til en anden side om biler end til en om planter. Ligeledes har den semantiske opbygning af ord omkring selve linket betydning for hvor stor værdi linket giver hjemmesiden.

Gode resurser

Dette var en kort introduktion. Hvis du vil læse mere om søgemaskineoptimering vil jeg anbefale følgende sider:

Henrik Bondtofte skriver nogle rigtig interessante artikler om søgemaskineoptimering: http://www.henrik-bondtofte.dk

SEO guruen Thomas Rosenstands blog: http://www.concept-i.dk/blog

Pressemedelelse fra Google om kvaliteten i hjemmesider: http://googleblog.blogspot.dk/2011/02/finding-more-high-quality-sites-in.html

Googles egen startguide til SEO: https://docs.google.com/viewer

SEOmoz er et amerikansk professionelt SEO kollektiv med en fantastisk SEO blog: http://www.moz.org/blog

Search Engine Land er også værd at nævne – nyheder omkring SEO: http://searchengineland.com/

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Søgemaskineoptimering - En introduktion, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

11 svar

  • Hej Nikolaj.

    Det er simpelthen SÅ godt det her.
    Præcist sådan jeg ville forklare SEO til en webmaster.

    Som jeg skrev på Twitter:
    Fra nu af vil jeg ikke snakke SEO med nogen, før de har læst dette indlæg 🙂

  • Rigtig god gennemgang! Og tak for henvisningen til min blog 🙂

  • Aldeles god artikel. Flot og pædagogisk skrevet. Til intern linkstruktur vil jeg gerne lige tilføje, at man skal lave sine interne links for brugernes skyld også, og ikke kun Googles. Jeg bruger og "hygger" mig ofte på wikipedia. Ofte synes jeg, at den interne linkstruktur på wikipedia er en smule irriterende, men et eller andet sted opvejer den gode oplevelse af det, den dårlige. Så man hjælper absolut også sine besøgende til at finde bedre rundt på siden. Så er SEO arbejdet tænkt ind på et meget dybere niveua.

    • Hej William – Tak for rosen og super god tilføjelse!

  • Fin beskrivelse for den som skal i gang med grundlæggende SEO.
    Det er skrevet så alle kan forstå det.

  • Hej Nikolaj.
    Kanon gennemgang af de mest basale funktioner. Det her kan være en stor hjælp til alle os som selv sidder og fumler med søgemaskineoptimering.
    Den ryger lige i foretrukne.

  • God artikel om det grundlæggende – skrevet på en rigtig god måde.

  • Hmm.. jeg har lige opdaget din side, og surfer lidt rundt på den. Det er virkelig velskrevet, og dine resultater indenfor søgemaskineoptimering taler jo også for din viden 🙂

    Jeg håber du også kigger forbi min side en dag

    • Hej Jimi

      Tak skal du have – har netop været inde og læse et af dine indlæg… Rigtig god læsning!..

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Få hjælp mit bureau, s360

Til dagligt sidder jeg hos det digitale marketing bureau s360 som Head of SEO. Hvis du har behov for hjælp, er du mere end velkommen til at tage fat i os.

Du kan også læse mere om, hvordan vi hjælper med SEO, PPC, Konverteringsoptimering, Google Analytics eller nogle af vores andre digitale marketing ydelser