Sitemap og informationsarkitektur – guide til korrekt opbygning af dit website

Sitemap og informationsarkitektur – guide til korrekt opbygning af dit website

Når du opbygger dit website, skal du tage stilling til, hvilke sider du vil have, og hvor de skal ligge. Det arbejde kaldes at bygge din informationsarkitektur og kan betyde alting for din SEO og din konverteringsrate.

I dette blogindlæg udforsker jeg, hvordan du vælger det rigtige sitemap og informationsarktiektur i forhold til dels søgeadfærden fra din brugere og dels den rejse, brugere skal igennem for at nå til et køb.

Websites er, og skal være, forskelligt opbygget, afhængigt af om de er serviceydelser, webshops, lokationer, personer, blogs eller noget helt sjette. Forhåbentligt gør indlægget dig i stand til at træffe bedre beslutninger omkring opbygningen af netop dit website.

Sitemap og informationsarkitektur – guide til korrekt opbygning af dit website

Kort fortalt er dit sitemap og informationsarkitektur den opbygning, du har på dit website. Det er altså de sider, som du har valgt herunder beslutninger om, hvor dybt dit website skal gå (altså hvor mange undersideled, der skal være), samt hvor mange forskellige sider du skal have.

Tænk udefra ind i stedet for indefra ud, når du bygger dit sitemap

Først og fremmest skal du skifte dit mindset fra at bygge dit website ud fra, hvad du som virksomhed mener, at du bør have af indhold, og over til hvad dine besøgende er interesseret i, søger efter og skal bruge for at vælge netop dig frem for en konkurrent. Du skal sætte dig i brugerens sted hele vejen igennem opbygningen af dit websites sitemap og informationsarkitektur.

Hvert stykke indhold på dit website skal have et givent formål i kundernes købsrejse. Derfor er det centralt, at du kender dine kunders købsrejse og laver dit sitemap og informationarkitektur med respekt for den rejse, dine kunder skal igennem. Her vil jeg anbefale dig at læse dette blogindlæg om, hvordan du mapper den digital kunderejse. Når du har mappet dine kunders rejse til at blive kunde, kan du vælge hvilket indhold, du skal have på hvert niveau af din kunderejse og lægge det ind i dit sitemap.

Content strategi købsrejse

Ligeledes er det vigtigt, at du bygger dit sitemap og informationsarkitektur op, så du har det rette miks imellem det indhold, der skal være trafikskabende fra Google (søgebart indhold), det indhold der skal bruges til at dele på sociale medier (delbart indhold), det indhold der skal drive dine konverteringer, når de besøgende er landet på din side (konvertérbart indhold) og det indhold der skal tiltrække links (linkbart indhold). Det har jeg skrevet dette blogindlæg om, hvor du kan læse om den rette sammensætning af din content strategi.

Krydsfeltet imellem SEO og CRO giver optimal informationsarkitektur

Det at bygge dit sitemap og informationsarkitektur op omkring søgebart indhold, (indhold som dine kunder søger efter på Google) på den ene side og konvertérbart indhold (indhold der skal få brugere til at konvertere) på den anden side, er centralt.

Du kan ikke nøjes med trafikskabende indhold, men skal også have indhold der kan opsamle leads (igennem et content asset, der kan downloades imod at komme på din leadliste) eller overbevise kunder om, at netop din virksomhed er et godt valg igennem case, testimonials, om din virksomhed, teamet bag etc.

Derudover skal du evt. også lave plads til kampagnesider og landingssider i din sitemap og informationsarkitektur, hvor du kan lede betalt trafik fra Paid Social kampagner og display indkøb hen. Dit indhold kan sagtens have flere forskellige formål samtidig, men det at tænke det rigtige content er selve øvelsen i opbygningen af dit sitemap.

Den her video fra Moz forklarer ret fint krydsfeltet og dit fokus for din UX samt din struktur.

Databaseret opbygning af dit sitemap

Helt generelt anbefaler jeg dig at gå databaseret til opbygning af din informationsarkitektur. Du kan bruge følgende forskellige datapunkter i din opbygning:

Søgeordsanalyse

Forstå dine kunders søgeadfærd ved at lave en søgeordsanalyse, hvor du trækker data fra keyword planner og andre værktøjer på, hvor mange søgninger der er efter de søgeord, som du bør rangere på. Dataet skal du bruge til at beslutte, hvilke sider du skal have i din struktur.

Til dette vil jeg anbefale dig at læse ebogen om at lave søgeordsanalyser, hvor jeg gennemgår hvordan, hvorfor og med hvilke tools, du laver søgeordsanalysen. Download den her.

Website adfærdsdata

Ligesom du kan bruge data fra søgeadfærd til opbygning af dit sitemap, kan du også bruge data fra dit eksisterende website’s performance fra Google Analytics. Her skal du kigge på metrikker som pageviews, entries, bouncerate, time on site.

Du kan blandt andet kigge i adfærdsflowet i Google Analytics for at se, hvordan folk bruger dit website:

adfærdsdata til opbygning af informationsarkitektur og sitemap

Eller gå ned på sidevisningsniveau for at se, hvilke sider, der idag er overflødige eller performer dårligt:

Webanalyticsdata til opbygning af informationsarkitektur og sitemap

Du kan ligeledes overveje at sætte eventtracking op omkring brugen af din eksisterende menu for at træffe mere databaserede beslutninger omkring, hvilket indhold dine besøgende vælger i din menu. Det er et blogindlæg for sig selv, men din webanalytics opsætning sætter grænserne for, hvad for noget data du har om dine brugere, og hvordan de bevæger sig rundt på dit website.

Mange sider eller få sider i sitemappet?

Noget af det du skal overveje mest, når du bygger dit sitemap og informationsarkitektur, er, hvor bredt dit website skal være. Med det mener jeg, hvor mange sider du rent faktisk skal have på dit website. 100? 1000? 10000? eller måske flere? Svaret afhænger af flere ting:

Dels afhænger det af typen af din virksomhed. Er du en webshop, vil du naturligt have langt flere sider på dit website, fordi mange autogenreres (eksempelvis kategorisider), og fordi du vil have mange produktsider med specifikationer til et produkt. Er du derimod en service virksomhed, behøver du langt færre sider på dit website, fordi dine produkter er færre, og du dermed, praktisk talt, skal bruge færre sider i dit sitemap.

Dels skal indholdet laves og optimeres, hvilket i sig selv kan sætte en begrænsing for din virksomhed. Jo flere sider du vil have i din informationsarkitektur, jo mere indhold skal der skrives og laves. Det betyder, at du ikke nødvendigvis behøver at bygge et komplet sitemap og informationsarkitektur fra starten, men mere skal gøre den dynamisk så du kan udbygge den og tilføje nyt indhold og nye landingssider løbende.

Så når du bygger dit sitemap og informationsarkitektur, kan du med fordel medtænke understående billede, hvor du tænker over dybden af dit website og bredden.

informationsarkitektur og sitemap

Simpel skabelon til opbygning af dit sitemap og informationsarktiektur

Jeg går ofte ind og bruger Excel til opbygningen af mine og kunders sitemap og informationsarkitektur. Det gør det let for dig at skabe et overblik, ligesom det gør det let for dig at kigge på data samtidig knyttet op til den enkelte side.

Herunder har jeg eksempelvis, på en simpel måde, indsat 3 niveauer. Forside på niveau 1, landingssider og kategorier på niveau 2 samt indlæg på niveau 3. Det er en meget simpel version af et sitemap, men jeg håber det giver mening, at du på denne måde kan bygge rækker op og lade sider være i en informationsarkitektur. Formålet med at sætte det således op er, at jeg kan sætte data, prioritet, ansvarlig, kategorier etc. på hver eneste side, som kan trækkes fra GA, søgeordsanalysen etc.

Content map

Det har jeg skrevet følgende blogindlæg om, som du kan læse her: https://nikolajmogensen.dk/6-seo-excel-trin-til-strukturering-af-din-onpage-seo/

×
Du kan også downloade excel skabelonen ved at sætte din email ind her, samtidigt tilmelder du dig mit nyhedsbrev.
Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevet og får en gratis bog om at lave søgeordsanalyse. Hvis du allerede er tilmeldt, så har du fået tilsendt skabelonen på email.



Du kan naturligvis indsætte det, du har behov for i dit sitemap og informationsarkitektur. Det der er centralt er, at du bygger det på, som giver mening for dig og din virksomhed. Jeg vil i samme ombæring anbefale dig at læse, hvordan du bygge en content plan her, så du selv kan få content planen til at smelte sammen med din informationsarkitektur.

Hvad sker der, når du ikke har tænkt SEO og CRO ind i din informationsarkitektur

  • Duplikeret indhold hvor dit indhold konkurrerer og kannibaliserer på hinanden, fordi du har flere sider, der handler om det samme og ikke er afstemt.
  • Der er ingen grund til at have flere sider, der handler om det samme, da det blot gør dit website uoverskueligt og unødvendigt stort. Hold dit website simpelt, så besøgende let forstå dine produkter og websitets opbygning.
  • Forkert crawling af dit website og i ydderste konsekvens forkert brug af dit crawl budget. Hvis du har for mange sider (over 30.000) er det ikke sikkert, at Google vil crawle og indeksere sitet korrekt. Ligeledes kan du med fordel nedbringe antallet af sider for at sikre hyppigere indeksering af siderne, idet Googles crawlere vil komme oftere forbi siderne.
  • Dårlig intern linkbuilding og dermed dårlig fordeling af den interne linkværdi. Hvis du har for mange sider, og det ikke er tydeligt for Google, hvilke sider, der skal have den primære autoritet, vil selv vigtige sider have svært ved at rangere, fordi de ligger dybt i din struktur eller har få interne links, så deres interne linkværdi bliver lille.
  • Uforståeligt website hvor dine brugere ikke kan finde rundt og dermed bounce, fordi det ikke er klart, hvad de skal gøre.

Sitemap er andet end XML sitemap

Jeg oplever ofte, at der er misforståelser omkring det at bygge et sitemap og det at sikre, at dit XML sitemap fungerer optimalt i forhold til SEO.

Sitemap i forhold til informationsarktiekturen betyder noget andet end xml sitemap. Et XML sitemap er et kort over dit website, som Googles crawlere vil læse hver gang, de besøger dit website. Se eksempelvis mit xml sitemap her, der er en oversigt over de tre sitemaps, som jeg har på websitet.

Når jeg i dette indlæg snakker om sitemaps, er det således ikke, hvordan du sætter et XML sitemap op, men mere om hvordan du vælger, hvilke indholdssider dit website skal have.

Du skal naturligvis også have et XML sitemap til dit website, men det er en helt anden, mere SEO teknisk, udfordring og altså ikke en SEO strategisk problemstilling som det at vælge opbygning af strukturen på dit website.

Læs mere om sitemaps og informationsarkitektur

Læs Grosen Friis komplette gennemgang af XML sitemaps: https://www.onlinepartners.dk/blog/ultimative-guide-xml-sitemaps/

Fint indlæg fra Shari Thurow på Searchengineland om Informationsarktiektur (IA) og forhold til teknisk SEO: https://searchengineland.com/seo-smackdown-information-architecture-vs-technical-architecture-91419

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.0/5 (4 votes cast)
Sitemap og informationsarkitektur - guide til korrekt opbygning af dit website, 3.0 out of 5 based on 4 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

2 svar

  • Godt indlæg Nikolaj – og tak for mention af vores artikel.

    • Hej Rune
      Tak – og det er super stærkt indlæg, så det er skam mig der takker

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog