Jeg har i den seneste tid arbejdet med et par virksomhed omkring udvikling af den mest optimale arkitektur og struktur på deres hjemmeside. Dette har ledt mig frem til nogle essentielle tanker og overvejelser du skal gøre, når du vælger din struktur på din side.
Jeg vil lige indlede med at der er mange måder at bygge sin sides struktur op på. Det endelige resultat skal være en afspejling af parametre som brugere, attributter, konkurrence, autoritet, antal produkter, ydelser samt mange andre parametre. Derfor vil en struktur aldrig være entydig. Her giver jeg dog mit besyv med, hvordan jeg tænker, når jeg bygger sider op, der skal rangere godt i Google.
Struktur og arkitektur til både SEO og bruger
Først og fremmest handler det om at bygge en hjemmeside, hvor brugeren kommer i mål med det brugeren skal. Der kan være mange forskellige mål alt afhængig af virksomhed, branche og produkt. Jeg mener i høj grad man skal have brugeren i fokus, når man bygger sin hjemmesides struktur, men dette betyder på ingen måde at SEO skal negligeres – tværtimod. Faktisk mener jeg, at hvis du bygger en hjemmesides arkitektur op med en struktur der tager hensyn til SEO, så rammer du også ned i nerven af dine brugeres mål og får samtidigt en hjemmeside, der rangerer godt i Google.
Dybde og bredde i arkitekturen
Først skal vi lige have følgende to termer på plads i forhold til din hjemmesides struktur. Når vi snakker Google, så handler arkitektur og struktur ikke om hvor henne i din hjemmesides mappestruktur og url struktur siden ligger, men udelukkende hvor mange gange Google skal klikke for at finde frem til siden.
Bredde: Bredden i dit website handler om hvor stor en andel af hjemmesidens sider der ligger højt oppe i din sides struktur. Med andre ord handler bredden om hvor stor en andel af hjemmesidens sider, der kan findes med 1 klik fra forsiden.
Dybde: Dybden i dit website handler om hvor stor en andel af hjemmesidens sider, der ligger dybt ned i sidens struktur. Dvs. andel af sider der skal findes med 2,3,4 og endda flere kliks fra forsiden.
Bredden og dybden hænger naturligvis sammen, da en dyb siden ofte også er smal. Det du skal være opmærksom på er, at du i princippet kan skabe de sider du vil. Du har ikke et bestemt antal af sider, som du kan fordele ud på en struktur, men du skal bestemme omfanget af dit website. Til dette mener jeg, at en din sides formål naturligvis kommer i spil og herefter søgeordsanalysen (hvilket vi kommer ind på senere).
SEO struktur i forhold til attributer
Den næste overvejelse du skal gøre er hvilke attributer dine produkter eller ydelser har. Her ser jeg oftest, at der er enten to eller tre attributer på et website. Dette får indflydelse for SEO og struktur, fordi hvordan skal du vælge hvilke attributer, der skal stå først og sidst i din hjemmesides struktur?
Eksempler på attributer kan være type, farve, lokation, anvendelse, køn etc.
Når dette er vigtigt er det fordi din sides struktur skal have en arkitektur, hvor den ene attribut kommer før den anden. det er her du skal tænke både din bruger ind og SEO ind i valg af struktur og arkitektur. Du skal overveje om du vil kategorisere efter 1, 2,3 eller endda 4 attributer og på den måde styre din hjemmesides bredde og dybde.
Eksempel på struktur
Lad os antage, at du har 3 attributter som alle er vigtige i den måde som dine brugere finder produkter og ydelser på. Hvis du bygger hjemmesiden op ud fra dette vil det få en struktur, der ser således ud:
Der er dog rent SEO mæssigt store udfordringer med ovenstående struktur, idet du på niveau 1 kun kan ramme søgeord med attribut1. Hvis sin søgeordsanalyse har vist at folk i høj grad også søger efter attribut2 vil du ikke bare have en dårlig struktur rent SEO mæssigt, du vil også give dårlige brugeroplevelser til dine besøgende.
En ande måde at gøre det er ved at lave flere indgange til dit indhold. Dette gør du ved at have alle attributer på niveau1, som vist herunder
Undgå Duplicate Content i struktur
Ovenstående gør at din struktur nu straks bliver meget breddere, idet alle dine attributer vil være på niveau 1. Dette vil gøre at de enkeltvis står svagere, men at de vil nå ud til en langt breddere andel af søgeord .Udfordringen med ovenstående er at det skaber massive mængder DC, idet siden Attribut1b2a har samme indhold som attribut2a1b, som vist herunder
Dette vil vi gerne undgå samtidig med, at vi gør det let for brugeren at bevæge sig ned igennem siden uanset hvilke attributer brugeren eller kunden måtte vælge fra start af. I understående har jeg vist, hvordan jeg ville lave en struktur i forhold til SEO
I ovenstående eksempel er der som udgangspunkt en rigtig måde at navigere ned igennem siden på. Denne rigtige måde er først attribut1 herefter attribut2 og til sidst attribut3. Det er også denne måde brødkrummen er bygget op på, således at autoritet flyder rigtigt opad igen.
På niveau 1 er alle attributer repræsenteret, da der antages at disse bliver brugt til at søge efter produkter på og derfor skal højt op i vores hjemesidens struktur. På niveau 2 linker alle kombinationer med både attribut2 og attribut3 ind til deres dubletter på niveau 2 med attribut1 først. På den måde udngås duplicate content samtidig med at de vigtigste kombinationer af attributter indekseres rigtigt i Google. Det giver ligeledes god mening for brugeren, idet vedkommende selv kan vælge hvilken vej ned igennem siden vedkommende vil gå.
Webshop produkter og SEO struktur
Antager vi at vi er en webshop vil produkter ligge således i strukturen:
Sæt din struktur i forhold til søgeordsanalysen
Ja du har ret! jeg kunne ikke skrive om SEO struktur og arkitektur uden at nævne søgeordsanalyse. Hvis du ikke ved hvad en søgeordsanalyse, så synes jeg du skal tage et kig på min whitepaper om søgeordsanalyse samt mine slides fra DM13. Med udgangspunkt i dine vigtige kategorier af søgeord, dine generisk vigtige søgeord og et indblik i dine longtail søgeord, kan du beslutte dig for hvordan din hjemmesides struktur skal være for at ramme plet i forhold til SEO.
Søgeordsanalyse er absolut essentiel for den struktur du skal bygge. For det første vil vi gerne have, at de sider på vores website der skal konkurrer på konkurrenceprægede søgeord ligger højt oppe i strukturen. For det andet så vil vi gerne sparre på vores sides autoritet således, at det er de helt rigtige sider, der får mest autoritet. Jo bredere din side er jo mindre stærke vil siderne på niveau 1 være og de vil derfor have sværere ved at konkurrere på helt svære søgeord. Hvis du har et smallere website vil niveau 1 siderne få mere SEO autoritet.
Med udgangspunkt i dette skal du eksempelvis v
- ælge en bred struktur, hvis der bliver søgt meget generisk efter dine produkter og
en dyb struktur, hvis der er bliver søgt meget specifikt og målrettet.
Resultat af den gode SEO struktur
Byger vi vores side rigtig får vi en struktur, hvor de vigtigste søgeord bliver adresseret af sider, der ligger højt op i vores arkitektur. I understående er det vist hvordan autoriteten bliver mindre ned igennem siden. Jo dybbere vi kommer på siden jo mere longtail og specifik skal vi blive i vores struktur. Det kan være det giver sig selv, men jeg oplever faktisk at rigtig mange hjemmesider ikke får tænkt denne opbygning igennem.
5 råd til optimering af din hjemmesides SEO struktur
- Pas på med ligegyldige sider, der har sitewide links! Dette kan eksempelvis være cookie politik, om os, find os, kontakt os, om vores hund, om vores medarbejdere etc. etc. Disse sider tager autoritet fra de sider som du virkelig gerne vil have til at rangere. Så hvis du skal have ligegyldige sider så lad være med at putte dem i headermenuen eller footeren – det tager blot autoritet fra andre sider
- Lav en god og udførlige søgeordsanalyse. Sørg for at den er kategoriseret. På den måde ved du hvilke områder af søgeord, du skal ramme med din side. Du ved ligeledes hvilke kombinationer af søgeord du skal have og kan dermed beslutte hvor dybt din side skal gå. Sidst men ikke mindst så ved du hvilken af dine attributer, der skal komme først og sidst!
- Undgå duplicate content i din sides struktur. Her tænker jeg ikke kun forårsaget af statiske sider, men også af filtre, paginering og søgninger. Dette må for alt i verden ikke ske!
- Indsæt brødkrummer: Brødkrummen er de links, der viser brugeren hvor vedkommende står i sidens struktur med link op til niveauer over. I vores ekssempel vil produktet have en brødkrumme der ser således ud: forside>Attribut1b>Attribut2b>Attribut3a, hvilket vil sikrer at autoritet flyder op til de essentielle kategorisider og gør disse stærkere.
- Byg din sides struktur inden du laver design, wireframes etc. så du kan tænkre dybden og bredden ind i et fuldendt design, der gør det let for både brugere og Google at navigere.
Andre gode resurser om SEO struktur
- Fin artikel på SearchEngineJournal om SEO venlig sidestruktur: http://www.searchenginejournal.com/five-steps-to-seo-friendly-site-url-structure/59813/
- Kapitel 4 i den periodiske SEO tabel handler netop om SEO arkitektur og struktur: http://searchengineland.com/guide/seo/site-architecture-search-engine-ranking
- Dette indlæg af Grosen blev fortjent årets bedste om SEO i 2013: http://www.onlinepartners.dk/blog/optimering-af-intern-linkstruktur
- Super guide til hvordan du skal vælge og bygge din sides architektur og struktur. Den handler ikke kun om SEO, men også om en masse andre parametre: http://sixrevisions.com/project-management/website-architecture
Hvad tænker du?
Optimal SEO struktur og arkitektur,
Jo tak, men hvor skal jeg så placere dem? 🙂
Fjern dem eller lad være med at linke til dem… Eller lav nogle hacks ligesom Grosen viser i hans indlæg 🙂 eller behold dem men begræns omfanget…
Hej Nikolaj 🙂
Super indlæg!
I forhold til link struktur(arkitektur) og generel SEO på en webshop, har du et link til et website du synes repræsentere dette 2015 – Det er altid rart at se ting i praksis, det giver en bedre og nemmere forståelse (i hvert fald for mig 😉
Hej Anette
Jeg vil tage et kig på en side som http://www.skousen.dk/
Alt godt, Nikolaj
Hej Nikolaj
Tror faktisk langt om længe jeg begynder at fatte konceptet. Når man er ny i spillet, så må man jo lære. Tak fordi du deler.
vh
Lone