Linkbuilding er vigtig hvis du vil opnå bedre placeringer i Google igennem søgemaskineoptimering. Linkbuilding går kort fortalt ud på at skabe indgående links ind til din hjemmeside. I Denne kategori finder du guides og gode råd om, hvordan du kan sikre dig højere autoritet og dermed bedre placeringer i Google igennem linkbuilding strategier og taktikker.
Hvad er linkbuilding?Linkbuilding er en række aktiviteter inden for SEO og online markedsføring, der går ud på at bygge link ind til en given hjemmeside. Formålet er at opbygge autoritet og pagerank/vigtighed i Google for på den måde at få bedre placeringer i Google. Google kigger nemlig på indgående links og Pagerank, når vigtigheden og autoriteten af en side skal bestemmes. Derfor er linkbuilding og det at bygge links vigtig fordi det i den grad er med til at give bedre placeringer.
Linkbuilding spænder over udarbejdelsen af indhold til outreach. Udarbejdelsen af linkbart indhold kaldes linkbait – indhold der indbyder andre til at linke til det. Outreach henviser til at række ud til personer, der har hjemmesider med henblik på at få dem til at linke til dit website. I den forstand kræver linkbuilding kompetencer af dig, da andre skal se mening i at henvise til dit website. Du skal i din linkbuilding skabe et incitament til at folk vil placere et link ind til dit website, og det i sig selv er en svær øvelse.
Som sagt findes der mange taktikker til linkbuilding som spænder bredt. Overordnet handler det om at skabe en sund og naturlig linkprofil, som netop ikke bærer præg af at være bygget. Du skal skabe naturlige links fra varierede kilder. Du skal have links fra sider som linkkataloger, virksomhedssider, nyhedsmedier, kommentarer, fora, certifikater etc. Ligeledes skal du linkbuilding med fokus på en naturlig ankertekstprofil således at det ikke er tydeligt, at dine links er bygget.
Du skal også linkbuilde med fokus på at få en naturlig fordeling af autoritet. Altså således at du har flest links med middel autoritet og lidt færre links med lav autoritet og sidst men måske måske vigtigst for din linkbuilding også links med rigtig stor autoritet. Det kan godt være en udfordring at jonglere med disse områder af linkbuilding, men overordnet set handler det om at tænke kreativt og skaffe så mange forskellige typer og slags links som overhovedet muligt i dit SEO arbejde.
Et godt tip er at læse mit blogindlæg, om hvordan du laver linkbuilding med en personligt relation. Her kan du læse om, hvorfor det giver god mening at bruge en medarbejder i din organisation til at lave linkbuilding, da det øger troværdigheden, chancen for at få links og fordi du med personlige relationer og autoritet får mere ud af din linkbuilding. Du kan ligeledes læse om, hvordan du kan opbygge autoritet igennem pressemeddelelser, gæsteindlæg, arrangementer, testimonials og kommentarer.
Det der er essentielt, når du arbejder med linkbuilding er, at du har indhold at få links til. Indhold der kan forsvarer, at du i din linkbuilding rækker ud til en webmaster og spørger efter en henvisning. I mit blogindlæg med 7 ideer til indhold der får links og eksempler på dem, kan du blive skarpere på, hvad det er for noget indhold, der egner sig godt til linkbuilding. Det er nemlig ikke al indhold, der giver hjemmesider grund til at henvise og linke til dig, så derfor skal du arbejde strategisk med din content, så du har steder, hvor linksene kan komme hen.
Det er svært at værdisætte et link og den effekt det linkbuilding arbejde du laver har. Før i tiden brugte man Page Rank til at bestemme hvor meget et link var værd for linkbuildingen. I dag opdaterer Google ikke længere Pagerank, så hvordan skal du vide om din linkbuilding er noget værd? Du bliver nød til at bruge tredjeparts linkværktøjer til at måle linkjuicen og autoriteten af links. Der findes en stribe af værktøjer, som sælger data omkring linkværdi, så du bedre kan få et billede af effekten af de links du bygger. Her snakker jeg om linkbuilding og SEO-værktøjer som eksempelvis Ahrefs, Majestic, LinkResearchTools, Moz etc. Alle værktøjer crawler selv nettet for links, så det ikke er data der kommer fra Google selv. Du bør som minimum bruge en af dem i dit linkbuilding arbejde.
Et links værdi kommer i høj grad an på hvad det er for et link. Får du eksempelvis linkbuildet dig til et link på en forside giver det mere værdi end fra en underside. Ligeledes giver links fra relevante sider mere linkværdi til dit website end sider fra irrelevante sider.
Faktisk kan du direkte skade dine placeringer med din linkbuilding. Det kan du hvis du linkbuilder for ensformigt med de samme ankertekster, på de samme type sider eller fra sider Google generelt straffer. Du skal her undgå at lave linkbuilding på langt de fleste linkkataloger, artikeldatabaser, Social Bookmarking sider og andre sider der ikke umiddelbart giver brugere værdi. Arbejd i stedet på at få links fra relevante branchesider, bloggere, nyhedssider og relevante virksomhedssider.
Værdien af din linkbuilding opstår når du får bedre placeringer. Bedre placeringer i Google giver mere trafik og dermed mere salg. Tal og effekt du kan gå i Google Analytics og læse.
Dine placeringer er relative i forhold til konkurrenter og derfor er det svært at sætte en værdi på linkbuilding. Det kan nemlig være din konkurrenter arbejder aktivt på selv at få links. Hvis de gør kan din linkbuilding simpelthen blot sættes i værk for at forsvare positioner for konkurrenters linkbuilding.
Linkbuilding er et område inden for SEO, men trods dette står linkbuilding stadig for rigtig mange ting. Derfor er det naturligvis også umuligt for mig at dække alt omkring linkbuilding i denne blog kategori. Jeg har derfor samlet mine favorit resurser omkring linkbuilding, så du selv kan gå videre og lære hvordan du bygger links og autoritet.