Læg røde kugler i din hat

Læg røde kugler i din hat

Har du en drøm om at starte en virksomhed, der endnu ikke er blevet realiseret? Har du aldrig været en af de succesfulde iværksættere, du læser og hører om hele tiden?

Måske skyldes det, at du lægger hvide bolde i din hat i stedet for røde. Chancen for, at det bliver en rød bold, der trækkes op af hatten, stiger nemlig, hvis der ligger flere røde bolde i den.

Læg røde bolde  i din hat

Det lyder simpelt – måske endda for simpelt? Men der er noget om snakken – i dette blogindlæg kan du læse om mine tanker om at øge chancen for succes og om hvordan det kan skrives som metaforen røde og hvide bolde. Blogindlægget er oversat fra mit engelske indlæg på Rebel Academy.

Røde, hvide, bolde, hat – hvad?

Du kan spørge dig selv, hvad bolde i forskellige farver har at gøre med iværksætteri. Forestil dig, at hvide bolde er hændelser, hvor tingene ikke faldt ud på den måde du ønsker. Røde bolde er hændelser, hvor de gjorde.

Forestil dig, at din hat indeholder en vis mængde af kugler og udfaldet af hændelser (og dermed din succes) er bestemt af farven på den bold du trækker op af din hat. Der er en chance for at trække en hvid kugle og en chance for at trække en rød. Det er denne chance du kan påvirke.

Ræsonnementet og pointen bag metaforen er, at du ikke kan påvirke hvilken bold der trækkes op af hatten, men derimod hvilke bolde der ligger i hatten. Jo flere røde bolde du lægger i des større chancer for, at hændelser vender ud til din fordel.

Men hvordan kan du lægge røde bolde i din hat?

Når jeg taler om at lægge røde bolde i hatten, så mener jeg at gøre ting, som på længere sigt øger chancen for succes. Disse ting kan være alt lige fra at læse eller tale til at handle og konfrontere. I princippet lægger du forskellige bolde i din hat med alt du gør – selv når du gør ingenting (det er de hvide bolde, hvis du skulle være i tvivl).

Et eksempel på at lægge en rød bold i din hat kunne være at etablere kontakt til inspirerende og interessante mennesker. Dette giver ikke nogen umiddelbart merværdi for dig, men de kan spille en markant rolle i din fremtidige succes. Det kunne også være at læse og kommentere artikler, blogindlæg eller debatter for at udvide perspektiver og skabe netværk.

Personligt tænker jeg på min blog som en måde at lægge røde bolde i min egen lille lykkehat. At tilbringe en masse tid og energi på at skrive blogindlæg giver mig ikke umiddelbare fordele og nogle gange føles det direkte som spild af tid. Når det alligevel har været det hele værd så skyldes det, at min blog har givet mig:

  • En kanal til at skabe et større personligt og professionelt netværk
  • En mulighed for at udvide min egen professionelle perspektiver
  • Forbedret min tekstforfatningsevner, kompetencer inden for online markedsføring
  • Styrket mit personlige brand

Disse er alle ting, som vil gavne mig i det lange løb – ting der øger chancen for at jeg i fremtiden trækker flere røde kugler op af min hat.

Det handler om at tage kontrol

At lægge røde kugler i hatten betyder at gøre de ting, du har direkte kontrol over. Der er ting, du ikke kan styre – stop med bekymre dig om dem og fokuser i stedet på de ting, som du rent faktisk kan.

Selv om det bare er små ting kan du altid tage mere initiativ. Tænk over hvad kan du gøre nu? Hvem kan du kontakte? Hvordan kan du opkvalificere dig?

Pointen med dette blogindlæg er at opfordre dig til at begynde at tage kontrol over de ting du kan samtidig med at du ignorerer de ting du ikke kan. Tag ansvar for din succes ved at gøre de ting, der øger dine chancer for succes i det lange løb.

Start med at lægge de første røde bolde i din hat!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
Læg røde kugler i din hat, 4.5 out of 5 based on 2 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog