Derfor skal du bruge keyword density når du skriver tekst

Derfor skal du bruge keyword density når du skriver tekst

Der var engang hvor “Keyword density” var det vigtigste ved SEO tekstforfatning. Brugte du et ord tilpas mange gange i en tekst fik du bedre placeringer. Denne tid er ovre! Keyword Density bruges ikke længere til onsite optimering. MEN. Dette betyder ikke, at du ikke kan bruge keyword density til at skrive bedre tekster – tværtimod. Nu skal du høre, hvorfor jeg i stor stil kigger på siders keyword density, når jeg optimerer tekst og laver indholdsanalyser i forbindelse med SEO.

Overordnet har jeg to grunde til at kigge på keyword density i mine tekster.

  • Keyword density øger brugervenligheden af teksten og hjælper dig med at bruge synonymer og semanstisk korrelerede ord.
  • Derudover viser jeg dig hvordan jeg bruger keyword density samt hvilket værktøj jeg bruger til at analysere med.

God fornøjelse

1. Masser af søgeord er brugervenligt

Søgeord i din tekst hjælper folk med at skimtelæse teksten. Faktisk er tekst svært at læse, hvis det søgeord læseren leder efter ikke står på siden. Det er det fordi teksten kræver at alle ord på siden bliver læst. Jeg har fundet et par undersøgelser om hvordan folk læser tekst og indhold, som understøtter denne fornemmelse. Nielsen Norman group laver nogle interessante studier af, hvordan vi læser tekst på nettet. Denne artikel er den nyeste om hvordan vi skifter imellem at skanne tekst til rent faktisk at læse tekst, hvis indholdet interesserer os. http://www.nngroup.com/articles/website-reading/

Vil du derfor have folk til at læse mere af din tekst skal du bruge dine søgeord oftere end ved en skreven bog, hvor der bliver læst fra ende til anden.

Altså når folk skanner din tekst giver du dem mulighed for på nem vis igen at komme ind i din tekst ved at bruge de vigtige og relevante søgeord mange gange. Hvis du henviser til elementer og søgeord tidligere i teksten ved at bruge ord som det, den, der, en etc. så gør du din tekst svær at skanne og forstå. Hermed taber du læseren, der hurtigt går videre til andet indhold.

Tekst med lav keyword density bærer i mine øjne præg af at være talesprog og uden præcision. Du kan passende læse mit blogindlæg om at hvordan du skriver bedre webtekst ved at fjerne fyldord fra dine tekster – https://nikolajmogensen.dk/skriv-bedre-webtekst-fjern-disse-7-typer-ord/. Det er netop denne manøvre keyword density kan hjælpe dig med.

Skan derfor dit site for søgeord og sikre dig, at dine vigtigste søgeord står på siden.

2. Keyword density sikrer dig, at du får synonymer med i teksten

Du skal i dine tekster sørge for at der står semantisk korrelerede ord samt synonymer til de eller de ord, du optimere teksten imod. Det kan keyword density hjælpe dig med fordi du kan gå ned over listen af søgeord din tekster indeholder og sikre dig at disse ord en del af teksten.

Google har for nyligt lanceret en ny opdatering til deres algoritm, som de kalder Hummingbird opdateringen. Googles Hummingbird opdatering går i al sin kompleksitet ud på at gør nettet mere semantisk og dermed i fremtiden gør Google i stand til at svare på spørgsmål med søgeresultater i stedet for blot at levere sider, hvor søgeord indgår. Dvs. Google bliver mere avanceret i forhold til at kunne kæde søgeord i tekster sammen. Dette får også indflydelse på hvordan du skal arbejde med keyword density, idet din optimering af tekst og indhold også skal inkludere søgeordets semantiske placering. Du skal med andre ord bruge synonymer, semantisk korrelerede søgeord i din tekst for mere naturligt at målrette den imod søgeordet.

Skan derfor din side og sikre dig at synonymer, relaterede ord og semantisk korrelerede ord står på siden.

Sådan tjekker jeg og bruger keyword density

Det gode gamle værktøj til firefox og chrome går aldrig af mode i min værktøjskasse. Værktøjet giver et hurtigt og gennemgribende indblik i, hvad der står på en side. Og tro mig Google kigger stadig med store øjne på hvad der står på din side.

Herunder har jeg vist, hvordan jeg på en side har tjekket for søgeordsdensitet:

Keyword density SEO

Du finder SEO Quake her: https://chrome.google.com/webstore/detail/seoquake/akdgnmcogleenhbclghghlkkdndkjdjc

Når du har installeret SEO Quake kan du tjekke keyword density ved at klikke på iconet i din Chrome Extension bar og vælge Keyword Density, som vist her:

SEO Quake Keyword Density

Nej du må stadig ikke overoptimere tekst og keyword stuffe

Det er klart, at overoptimerede tekster, hvor søgeordet har en keyword density på op imod 3-4 % (Jeg har endda i de tidligere dage set keyword density på 6 %) er FY FY. Google straffer sider, hvor søgeordet står for mange gange ligesom det kan blive decideret irriterende at læse en overoptimeret tekst for læseren. Sørg derfor for at teksten kan læses selv med høj keyword density så du rammer et passende niveau. Prøv eventuelt at læse teksten højt for dig selv. Kan teksten læses naturligt er din tekst ikke overoptimeret.

Google straffer Keyword stuffing, så hvis du bruger en unaturlig høj søgeordsdensitet, så risikerer du straf af Google – Lad derfor være med at gå over den magiske streg.

Dine vigtige søgeord skal have en høj prominence

SEO quake arbejder ud fra et begreb de kalder prominence som dækker over hvor vigtigs søgeordet er på siden. Det er ikke altid at SEO Quake rammer plet med deres udregning i forhold til hvordan Google ser det, men du kan bruge den som en indikator for hvor vigtigt søgeord er på siden.

Dit mål er her at gøre de vigtigste søgeord så prominente som mulige ved at inkludere dem naturligt i titlen, overskriften, underoverskrifter, billeder etc. Ganske som du altid har optimeret dine tekster

Den her tekst er optimeret imod keyword density

Og nu du har skimtelæst hele indlægget og har kunnet hoppe rundt i afsnitene præcis som du ville så spørg dig selv om du synes ordet ‘keyword density’ har stået der for mange gange?

Blogindlægget er netop blevet optimeret imod keyword density som forsøg på at bevise overfor dig at fokus på keyword density ikke er lig overoptimering og keywordstuffing!

Understående viser hvordan ordet står i indlægget. Du kan dels se at ordet indgår som et af de vigtigste, men også at synonymer som eksempelvis søgeordstæthed, søgeord, tekst, keyword etc. står som prominent ord.

Keyword density

Jeg håber du blev lidt udfordret på din rutine og i fremtiden vil kigge lidt mere i dybden af din tekst. Keyword density er et værktøj, der hjælper dig med at skrive bedre og mere skarpe tekster optimeret til internettets brugere og læsere. Og nej du skal selvfølgelig heller ikke side dybt begravet i SEOquake og keyword density, men i stedet bruge største delen af din tid på rent faktisk at skrive tekst og indhold med værdi.

Læs videre

Vil du læse mere om keyword density og søgeord så disse resurser ud:

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Derfor skal du bruge keyword density når du skriver tekst, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Spred god karma og del
Share on Facebook
Facebook
0Share on Google+
Google+
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Få hjælp mit bureau, s360

Til dagligt sidder jeg hos det digitale marketing bureau s360 som Head of SEO. Hvis du har behov for hjælp, er du mere end velkommen til at tage fat i os.

Du kan også læse mere om, hvordan vi hjælper med SEO, PPC, Konverteringsoptimering, Google Analytics eller nogle af vores andre digitale marketing ydelser