Spørgsmål til det at starte webshop

Spørgsmål til det at starte webshop

Jeg har fået en række spørgsmål af en pige, der overvejer at starte webshop og i den forbindelse havde en række spørgsmål til hvordan jeg har drevet webshoppen e-scarf og Hjort Smykker. Jeg synes det var synd blot at holde spørgsmålene imellem os og derfor kan du herunder læse spørgsmålene og mine svar hertil.

Læs derfor indlægget og bliv klogere på, hvordan jeg har drevet min webshop og mine udfordringer med e-handel, leverandører, producenter, indkøb, købmandsskab etc.

webshop opstart spørgsmål width=

Indledningsvist kan jeg dog fortælle at e-scarf faktisk er blevet solgt, og at jeg ikke længere står i spidsen for webshoppen. e-scarf er en lille nichewebshop, der siden 2008 har solgt tørklæder på nettet. Det har den gjort med et  svingende udvalg på omkring 500 forskellige designs og tørklæder. Min erfaring hermed har dækket over alt lige fra indkøb, design og producering til online marketing, regnskab og kundekontakt. Jeg har dermed opbygget en bred viden inden for det at drive virksomhed. Jeg håber jeg i dette indlæg kan give noget af den viden videre til dig.

1. Du har en succesfuld virksomhed. hvordan kom du i gang? hvor stor investering lagde du i første omgang i webshoppen?

Succesfuld og succesfuld – det kan diskuteres. Jeg har aldrig kunnet leve af det og drev i næsten alle årene webshoppen ved siden af studiet med SU som indtægtskilde. Jeg tror på at det at være studerende og starte virksomhed er en super god kombination af tre årsager: Dels har du ingen eller ganske få forpligtigelser overfor familie i forhold til tid og forsørgelse, dels er er du ung, dynamisk og lærenem og dels får du indtægt igennem SU og skal derfor ikke tænke på ikke at have penge til at leve.

Da jeg startede e-scarf havde jeg 40.000 som jeg brugte på varelager og webshop løsning. Herefter fik jeg lavet en kassekredit på yderligere 30.000 som jeg brugte på varelager, da salget gik godt og lageret ikke kunne følge med.

Varelageret var igennem hele forløbet min akilleshæl forstået på den måde, at der var tale om modeprodukter som tørklæder. Modeprodukter går desværre af mode og der kan man blive fanget af lageret. Jeg har perioder haft bundet over 200.000 i varelager og enhver der har læst på handelshøjskolen vil se store problemer i min lageromsætning og omsætningshastighed etc.

Der er dog muligheder i dag for sådan noget som dropshipping, hvor man ikke har noget på lager, men blot sende ordren videre til nogen der har. det er der både små og store webshops der bruger med succes (Unoliving er et eksempel herpå), hvilket gør at der ikke kræves så stor kapital bundet i varelageret.

2. Du videresælger brandede tørklæder – har du også egen produktion? Hvordan kom du i kontakt med disse leverandører af brandede tørklæder og hvordan kom du i kontakt med producenter af tørklæder.

I starten og langt hen i forløbet var det udelukkende mærker og brandede tørklæder jeg solgte. De mærker jeg ønskede i webshoppen tog jeg kontakt til med henblik på forhandling. Dog forsøgte jeg inden for de sidste par år med egen produktion for at øge dækningsbidraget på tørklæderne. Problemet med at få produceret er at antallet af varer ofte skal være ret høje for at de vil producere. Dette udfordre varelagerets værdi yderligere.

Jeg har startet et tørklædemærke under navnet cashmere copenhagen, der forkortes cshmr.dk, som udelukkende består af tørklæder lavet i kashmir uld i god kvalitet i lækkert skandinavisk design. det mærke har jeg valgt at fortsætte med trods salget af e-scarf. Tørklæderne bliver produceret på en lille fabrik i Nepal, og jeg er meget tilfreds med samarbejdet.

Jeg har haft fat i flere producenter og købt ind i både Kina, Indien, Nepal og Thailand. Alle sammen har jeg fundet på siden Alibaba.com, hvilket jeg har haft udmærket held med. Dog vil jeg hvis jeg havde flere penge og måske også var mere seriøs omkring virksomhederne have foretrukket at tage ud på messer og finde leverandører og producenter.

3. Hvordan ved du hvad der er salg i? Er det pris,design eller kvalitet du går efter? Betyder det meget at kunne tyde trenden?

Jeg har egentlig selv haft en ok fornemmelse for hvilket tørklæder der var salg i, men man ved det nok i virkeligheden aldrig. Jeg har altid arbejdet på at købe så lidt ind ad gangen og så tage det ekstra arbejde der ligger i at skulle tage billeder og beskrive et produkt selvom der kun har været 3 tørklæder af det pågældende design.

Det jeg har tænkt mest over ved indkøb er hvordan tørklæderne har gjort sig på en webshop. Generelt har jeg derfor været meget bevist om designet og prisen. På nettet kan folk desværre ikke mærke tørklædernes kvalitet og derfor har jeg generelt haft svære ved at sælge de lidt dyrere tørklæder i højere kvalitet. Fokus har ligget på enten designs i klare farver eller i enkle farver og så har mærket betydet rigtig meget.

Trenden har egentlig ikke betydet så meget. Her har det været mærkerne og indkøberne og designerne heri, der har kunne målrette deres kollektioner efter trends. Klart jeg har købt ind med henblik på farver og mønstre fra modeverdenen, men jeg synes egentlig at mærkerne selv er gode til at tilrette deres udtryk så det passer til det der er populært. På nettet betyder trend dog i mine øjne mindre – her vil jeg altid gå efter mere simple og tidløse designs med henblik på både varelageret og på venligheden af at det skal købes på nettet.

4. Hvordan er demografien på dine kunder? Er du global eller mere på nærmarkederne? Er valget bevist eller? vil du indsnævre eller udvide i fremtiden?

Det var i starten meget unge piger, der var med på dillen omkring ternede tørklæder og partisaner tørklæder. Herefter er det løbende blevet bredt ud på kvinder i de fleste aldre. Webshoppen har mere eller mindre kun haft succes på det danske marked. Jeg har haft en engelske version, men denne har ikke rigtig slået igennem. Et par gange om måneden kommer der dog en fra Australien, Schweiz eller endda Sudan og køber et tørklæde 🙂

Med en nichewebshop som e-scarf er der desværre ikke marked nok i Danmark, så hvis man vil leve en sådan webshop må man nødvendigvis udvide til udlandet. Det tror jeg også den nye ejer har væsentlig mere fokus på end jeg havde.

5. Hvordan er konkurrencen med detailledet? Er din USP en stærk position i forhold til dine leverandører? eller noget helt tredje?

Det er faktisk noget af det der har været et stigende problem. En af mærkerne valgte selv at lancere webshop, hvilket jeg ikke ønskede at konkurrere imod. På den anden side er der kommet skarp konkurrence fra nogle af de større webshops. Der er flere rigtig store webshop, som gør det godt og som bevæger sig ind på markedet for en nichewebshop (eksempelvis Zalando, Urban Clothing og nicehair.dk), hvilket klart udfordrer konkurrencen. Ligeledes er der kommet flere nichewebshops. Faktisk er konkurrencen steget markant i løbet af de 5½ år jeg havde webshoppen fra alle leder og kanter.

En af mine personlig fordele er at jeg har været meget engageret og passioneret omkring SEO og AdWords. Det er faktisk også det jeg arbejder med fuldtid på nuværende tidspunkt direkte afledt af mine erfaringer med e-scarf og Hjort Smykker. Min viden inden for online marketing har gjort at jeg har kunne erobre gode placeringer når folk har søgt efter tørklæder, bandana elle andre produkter. Min stærkeste USP har derfor været placeringer i det organiske resultat. Derudover blev der over tiden opsamlet gode loyale kunder, der modtager nyhedsbrev, har skrevet anmeldelser og fået likes på Facebook.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Spørgsmål til det at starte webshop, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog