Value Marketing – tænk værdi i stedet for indhold

Value Marketing – tænk værdi i stedet for indhold

Inspireret af Cyrus Shepards afsnit om værdi i hans SEO blueprint vil jeg her slå et slag for value marketing eller det man kan kalde værdibaseret markedsføring! Jeg har i dette indlæg set på hvordan du kan anskue dit indhold i et andet og breddere perspektiv

Du skal tænke værdi i stedet for indhold fordi du på den måde vil få større succes med dine udgivelser. Stiger værdien af dit indhold vil værdien af dit arbejde også stige, da du dermed vil få flere delinger, bedre omtalt, flere indgående links og bedre og flere referencer.

Skriver du eksempelvis en blog til webshop, ja så er der god grund til at læse med i dette indlæg. Du skal nemlig væk fra at fokusere på at lave selve indholdet og over imod et fokus på at skabe værdi for din målgruppe – det er det jeg vil kalde value marketing eller værdibaseret markedsføring…

Indhold uden værdi er spam

Hovedpointen bag value marketing er at indhold i sig selv er ubrugeligt eller decideret spam medmindre den giver modtageren værdi.

I mange SEO sammenhænge er det indholdet i sig selv der bliver det vigtige. Jeg synes ofte, at der kommer et blindt syn på udgivelsen af indhold som det altoverskyggende og vigtige. Kategoribeskrivelser og produktbeskrivelser er to af de typer indhold, hvor jeg oftest ser dette billede.  Her udgives indhold udelukkende for at fortælle Google hvad der er på siden.

Nogle gange synes jeg også at content marketing og inbound marketing kommer til at fokusere for meget på områder som styling af indholdet, valget af platform, sociale medier og bare det at skrive god tekst. Dette synes jeg bedst eksemplificeret i brugen (eller rettere hypen) af infographics. Her er min oplevelse at det nogle gange er selve formen, der er blevet fokuset og ikke selve indholdet.

Udgiver du indhold uden at tænke grundigt over hvilken værdi dit indhold skaber for læseren, ja så synes jeg du har et usundt og forkert fokus. I mine øjne svarer det til at lancere et produkt uden at ane noget om hvordan produktet virker.

Sådan tænker du værdi i stedet for indhold

Jeg har herunder forsøgt at tage udgangspunkt i en klassisk marketing model over produkter og markedsføring. Kotler behandler i alle tiders grundbog inden for marketing ”Principle Of Marketing” konceptet omkring de 3 niveau af et produkt tilbud. Samme tankesæt kan du bruge når du kigger på

Kotlers 3 niveauer  af markedsføring

Kotlers model handler om hvilke niveauer af overvejelser en forbruger skal igennem inden et køb. Det er ud fra disse niveauer både  i forhold til fordele og ulemper, at forbrugeren evaluere produktet ifølge Kotler.

værdi markedsføring produkt

Niveau et: kerneproduktet

Niveau et er kerneproduktet. Det er selv den værdi produktet skaber. Det klassiske eksempel er spørgsmålet om du sælger online marketing eller om du sælger en flere salg på nettet – se eksempelvis Michael Kjeldsens indlæg herom. Niveauet er den mest grundlæggende værdi i produktet og omhandler således, hvad folk rent faktisk køber – hvad giver og kan produktet.

Niveau to: Det håndgribelige produkt

Niveau to handler om at oversætte listen af centrale produktfordele i produktet. Der kan være konkurrerende produkter tilbyder de samme fordele, så målet i denne fase er at designe et produkt, der vil overtale folk til at købe dit produkt. Kotler, at det kan indebære at træffe beslutning om kvalitetsniveauet, produkt og service funktioner, styling, branding og emballage. For eksempel Apples iPhone design har gjort det muligt at blive en smart telefon markedsleder så vi ved September 2012 var det i stand til at lancere iPhone 5, den 5. udgave af dette produkt. Der er andre smartphones på markedet, men Apple har formået at designe et produkt, som folk forudbestille og lejr natten uden Apples butikker, så de kan være de første til at købe produktet.

Niveau 3: Ydelser tilknyttet produktet

Niveau tre indebærer at beslutte de ekstra ikke-håndgribelige fordele, at et produkt kan tilbyde. Konkurrencen på dette niveau er bygget op omkring eftersalgsservice, hjælp linjer, garantiforpligtelser, gratis / billig levering og så videre. Med andre ord er det ting, som produktet ikke gøre, men kunderne kan finde dem nyttige. Ikke håndgribelige fordele såsom produktgarantier tilbyde kunder ro i sindet og demonstrere producenten har troen på kvaliteten af ​​sit produkt. Faktisk ubiqtous brug af nogle augmented fordele har vise nogle level tre fordele til en kunde forventning for eksempel kunder forventer biler til at have producentens garantier.

 

Value Marketings 3 niveauer

Herunder har jeg forsøgt at se indhold i samme lys som Kotler ser produkter i hans model. Dermed bliver indhold inddelt i niveauer af indholdet, hvilket  adskiller centrale områder af dit indhold.

værdi markedsføring indhold

Niveau et: Kerneindhold

Kerneindholdet er selve den værdi der skabes med indholdet. Det er det modtageren lærer, den følelse modtageren får eller det niveau af underholdning modtageren føler. Med andre ord er det uhåndgribeligt og subjektivt fra person til person, men ikke desto mindre er kerneindholdet selve grunden til at modtage indholdet.

Jeg mener her, at du skal tænke over, at ingen har evig tid til at konsummere indhold. Derfor skal der være en eller anden værdi at hente eller fastholdes modtageren ikke. Hvad der er formålet og kernebudskabet i det enkelte stykke indhold er absolut centralt for succesen og afkastet af investeringen.

Niveau to: Det håndgribelige indhold

Niveau to handler i forhold til indhold om selve formen af indholdet. Det er altså den måde som værdien kommer til udtryk på. Eksempelvis hvordan er kvaliteten af den video der er lavet, er der stavefejl i teksten og er teksten gennemarbejdet og ribbet for fyldord.

Det håndgribelige indhold er ligeledes den platform indholdet er udtrykt i. Er indholdet udtrykt i form af en infographic, et tekstuelt blogindlæg, et tweet, en video eller en hvilken som helst anden kommunikativ form. Selv tale er her form (ja – content marketing og inbound marketing kan godt foregå imellem to personer i form af tale eller chat)

Niveau tre: Ydelser tilknyttet indholdet

Niveau tre er ydelsen som er tilknyttet indholdet. Dette er ting omkring selve indholdet og dets form. Eksempelvis hører autoriteten af personen som udgiver indholdets ind her. Ligeledes hører brandingen af bloggen eller platformen også ind er. Det er stor forskel på om indhold bliver publiceret på min blog eller på SEOmoz.com.

På samme måde hører interaktionen af forfatteren selv omkring indholdet ind her. Bliver der svaret godt og konstruktivt tilbage på kommentarer og delinger af indholdet hører dette ind under ydelser tilknyttet produktet.

 

Det er i ovenstående model jeg gerne vil have dig til at fokusere mere på den inderste cirkel første og øge værdien af dit kerneindhold overfor læseren.

Sæt fokus på kerneindholdet med value marketing

Nu er der ikke noget der hedder value marketing, men jeg kan heldigvis kalde det lige præcis det jeg vil. Formålet med dette indlæg er klart: Sæt mere fokus på dit kerneindhold og mindre på formen og ydelserne omkring det. Selvom disse er absolut vigtige så er den vigtigste ting i dit indhold den værdi det skaber for modtageren.

Er der ingen værdi i indholdet kan du have nok så mange certificering, lave nok så pæn grafik og design, have nok så mange anbefalinger fra eksperter inden for området og have nok så få stavefejl!

Michael Østergaard har kommenteret på dette indlæg og henvist til en ret fantastisk video om alt det bullshit hjernen hver dag udsættes for, som jeg gerne ville gøre til en del af dette indhold:


Nok fra mig – jeg håber du blev inspireret og i hvert fald som minimum tænker lidt mere på værdi næste gang du udgiver indhold. Du kan desuden med fordel tænke værdi næste gang du åbner munden eller næste gang du sender en email – pointen er den samme…

Få inspiration om hvordan du skaber i værdi

[list type=”list-1″]
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Value Marketing - tænk værdi i stedet for indhold, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn4Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 svar

  • Godt indlæg 🙂

    Har præcis samme opfattelse omkring indhold. Der produceres så ufattelig meget indhold. Desto mere desto bedre, tror jeg tanken er. Sådan var det måske en gang, men vi bliver jo bombarderet med indhold hele tiden, så meget at hjernen ubevidst er nødt til at vælge for os.

    Brad frost har et fint indlæg om netop dette:

    http://www.youtube.com/watch?v=ABd6U17YAdo

    Endvidere lærte jeg til Marketing Camp, at man skulle skrive til mennesker og optimere til maskiner. Det tror jeg rigtig meget på. Jeg tror bestemt på, at producere man indhold med mennesket i fokus, så skal resten nok følge (så som google).

    Det er jo mennesker, der skal bruge ens website/shop/produkt 🙂

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog