Tænk købsproces og forbrugerrejse ind i din Search

Tænk købsproces og forbrugerrejse ind i din Search

Tænk købsproces og forbrugerrejse ind i din Search

Hvis du er en af dem der blot kigger på placeringer på nogle enkelte vigtige søgeord, så er du ikke alene. I dette indlæg kan jeg forhåbentlig inspirere dig til at målrette dit website imod andre søgeord og måske endda helt gå væk fra tankegangen om at lægge højt på enkelte ’money’ søgeord.

Den endelige pointe er ret klar. Udarbejd relevant indhold, der italesætter dine kunders spørgsmål og behov inden og efter salgsøjeblikket.

Men hvorfor dog gøre det? Er det vigtigste i vores arbejde med søgeresultater betalt som organisk ikke at være tilstede i salgsøjeblikket? NEJ – du skal tænke din search strategi op omkring købsprocessen, hvis du vil øge din synlighed og salg i markedet. Her er hvorfor!

1200 milliarder søgninger – 16 % af disse har Google aldrig set før

Der bliver hver dag ifølge internetlivestats søgt 1.200.000.000.000 gange i døgnet på Google globalt. Af disse har Google ifølge dem selv ikke tidligere set 16% af søgningerne. Andelen af søgninger stiger år for år. Se udviklingen herunder fra  internetlivestats:

antal søgninger i google

Med det kan jeg naturligvis ikke lade være med at nævne longtail søgninger. Det er nemlig lige præcis det der er kernen. Der bliver foretaget enormt mange søgninger omkring termer, som vi ikke aner eksisterer medmindre vi udarbejder en dybdegående søgeordsanalyse med netop dette formål.

Hvis du er i tvivl om hvordan du laver en søgeordsanalyse, så download den gratis ebog her >>

Kunder Googler og søger på alle niveauer af forbrugerrejse

Det der er det absolut essentielle er, at dine kunder søger på efter alt muligt forskelligt alt afhængig af hvor de er i købsprocessen. I nogle markeder og inden for nogle produkter vil der være ganske få søgninger efter købet og helt i starten af rejsen, men i andre bliver der faktisk søgt fra start til slut.

Når du laver din søgeordsanalyse skal du derfor også kigge efter andre søgeord end blot dem tæt på købet. Overvej hvordan dine kunder researcher allerede inden de er klar over, at der er et behov.

Herunder har jeg vist et eksempel på en købsproces, hvor der kan være forskellige søgninger til hvert stadie.

Købsproces SEO købsrejse

Fang potentielle kunder tidligt i købsprocessen

Pointen med dette er, at der er en del søgninger, der ikke er centrale omkring købsøjeblikket. Søgninger hvor du med fordel kan komme ind og bearbejde den potentielle kunde, placere en cookie til retargeting og/eller endda samle en nyhedsbrevstilmelding op.

Det du skal gøre er, at udarbejde indhold på dit website, der italesætter og tilfredsstiller behovet for information og viden tidligt i købsprocessen. Det behøver ikke nødvendigvis være indhold bundet op på dine produkter. Indholdet kan sagtens være mere løst omkring problemstillinger og udfordringer i forbindelse med det område produktet er i.

Et godt eksempel på dette er i mine øjne Silvan, der gør rigtig meget ud af deres indhold er rettet imod gør det selv folk. Her beskriver de igennem videoer og indhold, hvordan forskellige opgaver løses.

Guides, videoer og artikler giver både potentielle og eksisterende kunder inspiration og hjælp. Ligeledes inspirerer det kunder til at gå ned i Silvan og få yderligere rådgivning eller blot kaste sig ud i opgaverne med varer købt i Silvan.

Øg loyalitet og tilfredshed efter købet

At øge salget ved at skabe awareness tidligt i købsrejsen er en ting. Når du tænker købsrejsen ind har du faktisk også mulighed for at øge tilfredsheden efter købet ved at målrette din SEO indsats imod eksisterendes kunder søgninger, spørgsmål og udfordringer i Google.

Din søgeordsanalyse kan her udvides til områder som hvordan man bruger produktet, hvordan man gør x eller y, hvordan man udnytter z etc.

En af de gode cases, som jeg vil fremhæve er Stofas takfortippet.dk, der primært er simple guides til hverdagsbrug af mobiltelefonen. Det kan være alt ligt fra at slå data fra i udlandet til at komme i gang med en konkret app. Indholdet er på ingen måde bundet på, at man skal være Stofakunde, men det rammer ind efter købet af produktet.

Stofa rammer her en række interessante søgeord og får stor organisk synlighed ud af det (noget de også kunne få betalt). Det giver besøgende af websitet et bedre syn på Stofa og styrker brandet. Ligeledes er det indhold, der med fordel kan bruges i nyhedsmails og på de sociale medier for at øge loyalitet og generel tilfredshed af eksisterende kunder.

Kortlæg dine kunders købsproces og forbrugerrejse

For at du kan lave indhold til de forskellige stadier af din købsproces og forbrugerrejse må du nødvendigvis kende denne. Prøv derfor at kortlægge dine kunders rejse fra før de er bevidst om, at de har et behov til efter de har købt og brug for hjælp og inspiration til brugen.

Der findes enormt mange forskellige tilgange til forbrugerrejsen blandt andet AIDA og

Selv i GroupM, hvor jeg arbejder til dagligt, opererer vi med en række forskellige. Selve frameworket eller modellen er ikke så essentielt. Det der er vigtigt, er at du får kortlagt den i forhold til din egen forretning.

En model du med fordel kan anvende er understående, hvor vi går fra interesse over til loyalitet. Prøv at sætte dine kunder ind i denne proces og overvej hvor SEO og search i dag spiller den vigtigste rolle. Hvis du er som de fleste andre virksomheder er det omkring sammenligning og omkring købet af search især bliver brugt.

Udarbejd indhold til alle niveauer

Og hermed kommer vi frem til konklusionen. Konklusionen er nemlig, at du skal inkludere en lang række andre søgeord i din SEO strategi. Søgeord, som bliver brugt på helt andre niveauer af dine kunders rejse.

Ud over at det kan give dig trafik fra din synlighed i Google, så vil indhold du laver til andre niveauer af købsprocessen ofte også være mere værdiskabende. Når indhold er mere værdiskabende er det mere delværdigt i de sociale medier. Dermed kan indholdet også skabe trafik fra sociale medier og netværk frem for blot igennem search. Ligeledes har værdiskabende indhold den egenskab, at det kan bruges i linkbuilding og outreach til at øge autoriteten af websitet. Når autoritet øges forbedre placeringer faktisk også på de centrale søgeord.

Andre gode resurser om købsprocessen og search

  • Hvis du ikke allerede har læst ZMOT, Google ebog Zero Moment of Truth, så er det noget jeg vil kraftigt anbefale. Find den her
  • Tjek Googles path to conversion analyse og indlæg ud. Find det her
  • Jeg har faktisk tidligere skrevet om emnet på Mypresswireacademy – et indlæg du kan læse her
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Tænk købsproces og forbrugerrejse ind i din Search, 5.0 out of 5 based on 4 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook4Share on Google+0Share on LinkedIn33Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog