Skriv bedre indhold med de 5 nyhedskriterier

Skriv bedre indhold med de 5 nyhedskriterier

Når du laver indhold til din content marketing synes jeg det er effektivt at bruge de 5 nyhedskriterier. Ja jeg ved godt de 5 nyhedskriterier hører til 90’erne eller hvornår de nu blev opfundet, men jeg synes de er hamrende effektive til at sikre succes med dit indhold.

Tænker du nyhedskriterierne aktivt ind i din indholdsskabelse mener jeg du overordnet får 3 ting ud af det:

  • Kvalitet – Bedre indhold der rammer målgruppen og skaber værdi
  • Delinger – Flere links og sociale delinger
  • Links – Mere trafik som følge af links

Disse 3 ting vil jeg i dette indlæg uddybe, men først skal vi lige gennemgå nogle af nyhedskriterierne – Disse 5 er de mest gængse og skal  ligge på rygraden af dig, når du skriver indhold:

  • Aktualitet – Er emnet oppe i tiden kan du lave det der hedder newsjacking, hvor du kommer med ny data, viden eller indblik i et aktuelt emne.
  • Væsentlighed – Kan du frembringe noget data, viden eller information, som har grundlæggende betydning for andre mennesker. Altså i din Content Marketing udgive information og viden, der virkelig kan hjælpe.
  • Identifikation – Kan du med dit data ramme bestemt målgrupper af personer og medier kan du lettere få dit budskab ud
  • Sensation – Kan du med dit data eller dine information fascinere eller chokere. Det er ofte de små og skæve historier, der ender i medierne og det er det også når du skriver indhold!
  • Konflikt – kan du med din information skabe en historie omkring konflikt eksempelvis i form af klager over produkter, forskelle imellem målgrupper på dit website eller andet så er det noget der interesserer de fleste medier.

Nyhedskriterier indhold

Nyhedskriterierne giver dig bedre indhold

Nyhedskriterierne er gode når du laver dit indhold fordi det gør det mere spændende at læse. Det er det fordi kriterierne sikre, at du rammer målgruppen med indhold som de har lyst til at læse og engagere sig selv i. Nyhedskriterierne sikrer med aktualitet, væsentlighed, identifikation, sensation og konflikt, at læsere har lyst til at læse indholdet. Hvis indholdet er skruet rigtigt sammen til at ramme målgruppen, så nyhedskriterierne opfyldes vil læseren simpelthen ikke kunne lade være med at læse indholdet.

Ofte bliver kriterierne brugt omkring det at skrive historier til aviser og magasiner, men i den moderne verden er alle udgivere. Når du laver indhold til din blog, din Twitter eller på virksomhedens Facebook profil kan du derfor med fordel tænke nyhedskriterierne ind. Det gør simpelthen de historier du som person eller virksomhed udgiver mere spændende og interessant for følgere.

Der bliver i dag udgivet mere og mere indhold. Det gør at det stadig bliver sværere at slå igennem med dit indhold man udgiver. Denne udvikling vil kun blive ved i takt med at mængden af indhold produceret og lagt online stiger.  Når du skal inkludere de 5 nyhedskriterier i dit indhold så er det fordi du i mængden af indhold skal skære igennem. Nyhedskriterier sikrer nemlig overskrifter og emner, som er interessant at læse og som teaser læsere til at klikke ind og læse videre. Arbejd derfor aktivt med stærke Call to Actions i dine overskrifter, der understøtter nyhedskriterierne og indholdet.

Få sociale delinger og styrk linkbuilding med nyhedskriterierne

Ifølge the Verge sker størstedelen af delinger i de sociale medier uden indholdet er blevet læst. Har du selv gjort det? ja sikkert – jeg har i hvert fald delt indhold, hvor jeg ikke inden havde læst det hele. Dette kan jeg finde på, hvis titlen og overskrifterne i indholdet lyder interessant for mine følgere. Det kan dine følgere også finde på og netop derfor skal du arbejde ud fra nyhedskriterierne, når du laver indhold – det bliver simpelthen delt mere. En overskrift og et emne der rammer nyhedskriterierne vil få flere delinger, hvis indholdet styrker den enkeltes person selvforståelse og brand. I 2011 læste jeg en undersøgelse og skrev et blogindlæg om hvorfor vi deler indhold i de sociale medier. Det viser sig at vi deler indhold for at fremstå unikke og individuelle, for at vise empati og for at føler os som en del af noget. Det skal du udnytte når du skriver indhold!

Du skal især bruge dine nyhedskriterier i dine titel, da det er denne folk læser først. Det er ligeledes denne der vil blive vist i sociale medier og stå som titel ved eventuelle links. Derfor er det vigtigt at dine titel overholder nyhedskriterierne og fanger læseren med det samme.

Indhold der lever op til nyhedskriterierne vil ligeledes blive delt mere. Jeg har tidligere skrevet et interessant blogindlæg om hvorfor folk deler ting på nettet. Hvis dit indhold bruger nyhedskriterierne vil du opleve flere delinger og like i de sociale medier af indholdet – simpelthen fordi det er mere spændede

Nyhedskriterier giver dig mere trafik fra Google

Ja hvem havde troet at nyhedskriterierne kunne hjælpe på din SEO? Men jo – hvis du tænker nyhedskriterierne ind i dit SEO arbejde omkring dine titler, meta beskrivelser og rich snippets, så vil du kunne opnå bedre klikrater og mere trafik. Dine titel og metabeskrivelse pludselig bliver spændende og skiller sig ud fra mængde af indhold på Google. Det gør at dem der søger i Google klikker på dit indhold frem for de andre resultater. Højere klikrater giver faktisk bedre placeringer fordi Google kigger på  hvilke af resultaterne der giver søgeren svar.

Indhold har som nævnt større chance for at blive delt  i de sociale medier. Det er stadig ikke bevist at sociale delinger giver bedre placeringer, men det er jeg overbevist om kommer. Så hvis du i dag begynder at arbejde aktivt med nyhedskriterierne i dit indhold vil du få flere sociale delinger og i fremtiden stå stærkere i kampen om placeringer i Google.

Du vil med nyhedskriterierne også opnå flere indgående links. Det er nemlig langt hen af vejen de samme mekanismer der driver linkbuilding som også driver sociale delinger. Laver du eksempelvis et indlæg om et højaktuelt emne inden for din branche vil sandsynligheden for at andre linker til dig når de beskriver emnet god fordi du fremstår som en der er fremme i skoene. Du kan endda bruge aktualitet i dit indhold til at gå ud og debattere på andre blogs og sociale medier med henvisning tilbage til dit indhold og derigennem bygge links og autoritet.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Skriv bedre indhold med de 5 nyhedskriterier, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook3Share on Google+10Share on LinkedIn41Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 svar

  • Godt og brugbart indlæg. Som tekstforfatter plejer jeg også at henvise til nyhedstrekanten i forhold til hjemmesidetekster – omend den skal tilpasses lidt.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog