Skriv bedre webtekst – fjern disse 7 typer ord

Skriv bedre webtekst – fjern disse 7 typer ord

Når du arbejder med webtekst ser jeg rigtig mange begå disse fejl i deres tekstforfatning – mig selv inklusiv. Derfor får du her en oversigt over hvilke 7 typer ord, du skal undgå. Fjerner du ordene fra din webtekst vil din kommunikation fremstå mere præcis, konkret, let forståelig og skarp.

Helt overordnet så handler hvert punkt om at gøre din webtekst lettere at læse, hurtigere at læse, nemmere at forstå, mere personlig og mere direkte og konkret. Jeg har arbejdet en del med webtekst både på mine webshops og professionelt for kunder. I den forbindelse ville jeg gøre mig selv lidt skarpere på webtekst og tekstforfatning ved at læse Eva og Kim Tverskovs bog ‘Sådan gør journalister‘. I bogen er de 7 typer ord, og jeg synes de er så gode, at du også skal have glæde af dem. Jeg har omskrevet punkterne så de passer til webtekst og tekst til nettet.

1. Omskriv passivt sprog

Passivt sprog er kendetegnet ved at udsagnsordet ender med et s. Passivt sprog skaber distance imellem læseren og indholdet. Læser du som besøgende op din hjemmeside webtekst skrevet i passiv form risikere du at komme i tvivl om hvem der bliver snakket om.

Eksempel:

  • Det kan diskuteres om
  • Det bør overvejes
  • Det anbefales

 

Omskriv og omformuler den passive form og gør dem aktive med eksempelvis ‘jeg mener’, ‘data viser’ eller ‘du skal’. På den måde gør du din webtekst mere personlig og vedkommende ligesom du gør den direkte og let læselig.

2. Undgå verbalsubstantiver

Verbalsubstantiv er navneord, som er dannet af et udsagsord. Disse ord er passive ord, som igen er dårlige for dine webtekster. Verbalsubstantiver skaber ikke bare distance imellem dig og læseren. Læseren vil være nød til at danne helt nye sætninger for at forstå hvad der menes med ordene og teksten. Tekst og sproget bliver således abstrakt og svært at forstå for dine læsere.

Eksempelvis:

  • Diskussionen har taget fart
  • Overvejelserne er
  • Anbefalingen er følgende

 

Fjern derfor verbalsubstantiverne i din webtekst for på den måde at gøre den let forståelig, direkte og konkret. Du kan ikke undgå at bruge verbalsubstantiver, men ved at fjerne en del af dem i din tekst optimerer du den.

3. Opløs sammensatte ord

Sammensatte ord er som ordet antyder to ord, der er sat sammen i teksten. Sammensatte ord er dårlige fordi de er krævende at læse. Læseren er nød til at læse sidste del af ordet for at forstå det, pga. manglende genkendelighed af ordet. Dette bryder læserytmen og gør din tekst sværere at skimme og læse.

Eksempelvis

  • Diskussionsforum
  • Webtekstsforfatter
  • dispensationsmulighed

 

Fjern dine sammensatte ord fra din tekst og gør teksten lettere og hurtigere at læse. Du kan fjerne dem ved at løse de og opdele dem i to ord eksempelvis forfatter af tekst til web eller forum til diskussion.

4. Konkretiser abstrakte ord

Abstrakte ord er ofte paraply ord, der er generelle for et emne. Et abstrakt ord skaber ikke umiddelbart noget billede, når din læser læser det.

Eksempelvis:

  • Resurser
  • Køretøjer
  • Indhold

 

Pas på med at bruge abstrakte ord og ændre dem i stedet til noget konkret. I ovenstående eksempler kunne det være tid, penge etc. under medarbejdere eller tekst, billeder, video under indhold. Fjern så mange abstrakte ord fra din tekst som mulig og gør den mere billedlig og indlevende at læse.

5. Undgå papirord

Papirord er simpelthen ord, der kun eksisterer på skrift. Når dine læsere ser papirord vil de føle sig distancerede fra indholdet. Papirord er højtidelige, hvilket du ikke ønsker, hvis du vil kommunikere med dine læsere

Eksempelvis

  • Skrivelse
  • Forespørgsel
  • Vedrørende

 

Vil du gerne kommunikere direkte til dine læsere skal du udskifte papirord med ord fra talesproget. I ovenstående eksempel kan du i stedet skrevet brev eller mail i stedet for skrivelse, spørgsmål eller kontakt i stedet for forespørgsel og om i stedet for vedrørende. Gør din tekst mere personlig og tæt på læseren ved at fjerne papirordene

6. Fjern fagterminologi

Fagterminologi er fremmedord og tekniske ord. Fagterminologi er farligt for dig at bruge, idet de kræver at læseren ved hvad de betyder. Dette er langt fra sikkert, og i sådanne tilfælde vil du tabe læseren hurtigt. Det er især i starten af din tekst, at du skal passe på med fagterminologien. Når først din læser at begyndt at læse videre og er blevet engageret i din tekst kan du begynde at bruge mere krævende begreber og fagterminologi.

Eksempel

  • SOEM
  • USP
  • verificering

 

Prøv så vidt muligt at rive dig løs fra din faglige forforståelse. Sæt dig ind i læseres sted og overvej hvor meget læseren ved om det enne du skriver om. Fjern så meget fagterminologien du kan og især fra starten af dine webtekster. På den måde øger andelen af læsere og forståelse af dit budskab stiger.

7. Sæt grundled og udsagnsled tæt på hinanden

Når grundled og udsagnsled står langt fra hinanden (såkaldte forvægtskonstruktioner apropos fagterminologi) så bliver tekst rigtig svær at afkode hurtigt. Når folk læser indhold på nettet så skimmer de i stor stil. Din webtekst skal derfor være let at skimme og lynhurtig at forstå. Når du ved tekstforfatning og kommunikation for din virksomhed skriver sætninger med

Eksempel

  • Den af chefen for virksomheden igangsatte kommunikationsplan

 

Omskriv dine sætninger så udsagnsledet og grundledet står tæt på hinanden. På den måde øger du læsevenligheden af din tekst. Du gør din tekst hurtigere at læse og lettere at forstå, hvilket er vigtigt ved tekst på nettet.

Artikler jeg anbefaler om webtekst og copywriting

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (7 votes cast)
Skriv bedre webtekst - fjern disse 7 typer ord, 4.4 out of 5 based on 7 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook4Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

3 svar

  • Hej Nikolaj.

    Først og fremmest, tak for en super artikel med en masse gode og brugbare råd.

    Jeg er umiddelbart enig i samtlige af dine punkter, men synes også at det er sat meget op sort på hvidt.

    Du fortæller at man, ved at følge dine råd, kan skabe tekster der blandt andet vil fremstå konkrete og skarpe. Når det kommer til punkt 6 “fjern fagterminologi” mener jeg også, at der kan være mange fordele ved at inkludere elementet til netop at skabe konkretisering og skarphed. At benytte fagtermonologi kan blandt andet få læsere til at føle at de er en del af et af et unikt fællesskab, hvorfor det i nogle tilfælde kan være den fordel af benytte ord som “SEO” i kommunikationen, når man skriver omkring søgemaskineoptimering.

  • Hej Nikolaj.

    Fed artikel – du får helt klart min stemme til SEMawards. Jeg håber du vinder!

    Mvh Laust

  • Som udgangspunkt er jeg helt enig i dine råd, men som det også tidligere er nævnt, er de meget sort/hvide. Jeg mener først og fremmest, at det er relevant at tilpasse teksten til målgruppen. I nogle tilfælde kan det sagtens være en idé at bruge fagtermonologi. Sådan er der flere eksempler.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog