SEO

SEO

Søgemaskineoptimering eller SEO handler om hvordan man får sin hjemmeside optimeret til at ligge højt i Google. At ligge godt i det organiske søgeresultat er en af de absolut bedste digitale marketingkanaler. Den organiske trafik du skaber som følge af SEO arbejde er nemlig gratis. SEO er en blanding af teknisk optimering, indhold samt linkbuilding. Med SEO laver du således langsigtede investeringer i dit websites teknik, indhold og autoritet.

Til dagligt arbejder jeg professionelt med SEO, og jeg vil her i kategorien dele mine oplevelser og erfaringer med SEO.

Hvad er SEO?

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering er de aktiviteter, der har til formål at øge synligheden af en hjemmeside i Googles søgeresultat. Det ultimative formål med SEO er naturligivs at få mere organisk trafik og deraf flere leads eller mere salg på et website.

Google er skabt ved at levere de bedste søgeresultater til søgerne. Derfor forsøger Google konstant ud udvikle deres unikke algoritme, således at søgeresultatet bliver endnu bedre og mere værdiskabende. Det bør din SEO afspejle. Hvis du vil ligge højt i Google skal du således kende algoritmen og bygge dit website og indhold i overensstemmelse med den.

SEO dækker over en vifte aktiviteter herunder linkbuilding, onsite optimering, søgeordsanalyser, rich snippets og content marketing. Ligeledes går SEO også ind på områder af online marketing som PR, Social Media, ledelse og organisation. For mig smelter SEO således sammen med mange andre marketing discipliner og kanaler. Årsagen skal findes i den sofistikerede algoritme Google har bygget, der gør at SEO i virkeligheden blot begynder at handle om at levere god værdi og gode oplevelser.

Når SEO som felt er så bredt som det er betyder det ofte, at du skal have hjælp til at lave SEO, da du sjældent er både ekspert inden for SEO i kode, tekstforfatning og PR. Men formår du at få de forskellige områder af SEO til at gå op i en højere enhed, så kan du høste meget organisk trafik og salg. Der bliver nemlig dagligt foretaget millioner og atter millioner af søgninger fra kunder der søger svar og produkter i Google.

God SEO arbejder med både teknik, indhold og autoritet

God SEO arbejder med både teknik, indhold og autoritet

Grundlæggende findes der tre elementer inden for SEO nemlig teknik, indhold og autoritet. Vigtigheden af de forskellige elementer varierer i takt med algoritmens udvikling. Jeg siger ofte at teknik til en hvis udstrækning kan ses som en hygiejne faktor mens indhold og autoritet vægtes lige højt:

  • Teknisk SEO: Søgemaskineoptimering handler om at have websites der fungerer i forhold til Googles algoritme. Når du arbejder med teknisk SEO forsøger du at sikre den bedst mulige indeksering, loadtid, læsning, udnyttelse af kode og opbygning af kode.
  • Autoritet og links: Linkbuilding er en vigtig del af SEO. Her forsøger du at gøre dit website mere vigtig overfor Google ved at gøre dig fortjent til anbefalinger fra andre hjemmesider. God SEO arbejder med din linkprofil ved at udvide den, nedsætte risiko for straf samt gøre den mere naturlig.
  • Indhold og tekst: Google kan kun læse tekst og kode. Derfor er indholdet på dit website en vigtig brik i SEO, da det er den Google fastlægger relevansen af dit website overfor en given søgning ud fra. God SEO sikrer at dit indhold er optimere korrekt ud fra Google retningslinjer til de søgeord du får mest ud af at rangere på.

Hvis du i dit arbejde med SEO formår at kombinere både teknik, indhold og autoritet så vil du opleve gode placeringer i Google. Desværre kan du ikke blot fokusere på et af punkterne, da du aldrig vil komme op i Google, hvis din side ikke kan indekseres på grund af teknisk SEO. God søgemaskineoptimering er integrationen af alle dele.

SEO er den langsigtet markedsføring

SEO er den langsigtet markedsføring

Når du begynder at arbejde med at få højere placeringer i Googles søgeresultat skal de ses som en langsigtet strategi. Når du investerer i SEO kan der gå lang tid og mange investerede kræfter i indhold og autoritet før at investeringen betaler sig hjem. Når jeg siger at SEO er en investering så er det fordi, at du skal se det som investeringsomkostning frem for en reklameomkostning. SEO handler om at skabe indhold, der kan bruges lang tid uden i fremtiden og er noget der giver placeringer både i næste måned og om to år.

Du skal også tænke på at SEO handler om at skabe autoritet ind til dit website som aldrig kommer til at forsvinde, hvis du linkbuilder rigtig. Så med andre ord skal din SEO være med henblik på at skabe vækst over år frem for måneder. med det i mente vil du se at afkastet og ROI af din SEO kommer til langt at overstige andre kanaler!

Gode kilder om SEO

Gode resurser om SEO

Generelt findes der på nettet rigtig megen viden om SEO. Det kan dog være svært at vide præcis, hvor man skal starte, da meget af det er af tvivlsom karakter. Herunder har jeg samlet nogle af de resurser, som jeg vil anbefale dig, hvis du vil dygtiggøre dig inden for SEO.

http://www.henrik-bondtofte.dk/ er en blog, hvor du kan finde en stor del information og viden om SEO og søgemaskineoptimering. Henrik går i dybden med områder som linkbuilding, reputation management og webanalyse.
http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/  – Searchmetrics udgiver jævnligt større analyser af algoritmen, hvor vi får et dybt indblik i hvordan god SEO laves
http://backlinko.com/ – Brian Dean er en superstar inden for SEO, og jeg vil til enhver tid anbefale dig at læse hans artikler og resursesamlinger om SEO
https://moz.com/blog er både et community, en masse viden, research og et søgeordsværktøj. Her får jeg en stor del af min viden om SEO og især deres whiteboard fridays er utrolig værdifulde.
http://searchenginewatch.com/ er online magasin med de seneste nyheder om SEO.
http://nikolajmogensen.dk/seo-guide/  er min helt egen guide til SEO. Her linker jeg til en lang række bøger, værktøjer, artikler og magasiner, der alle kan gøre dig i stand til selv at lave SEO

Linkanalyse – Har du den rigtige linkfordeling?

Kender du din autoritetsfordeling? Sikkert ikke og hvorfor skulle du også det? Men faktisk kan en autoritetsfordeling være med til at vise unormal linkbuilding og guide dig til hvilke typer af links du skal gå efter. Lær hvad en autoritetsfordeling er, og hvordan du kan bruge den til benchmarking imod konkurrenter og fremtidig linkstrategi. I […]

Læs hele indlægget her>>

Skriv bedre indhold med de 5 nyhedskriterier

Når du laver indhold til din content marketing synes jeg det er effektivt at bruge de 5 nyhedskriterier. Ja jeg ved godt de 5 nyhedskriterier hører til 90’erne eller hvornår de nu blev opfundet, men jeg synes de er hamrende effektive til at sikre succes med dit indhold. Tænker du nyhedskriterierne aktivt ind i din […]

Læs hele indlægget her>>

5 råd til at få maksimal effekt af Content Marketing

Content er ingenting uden marketing. I dette blogindlæg får du 5 råd til at få mere ud af dit indhold igennem markedsføringen af det. Efterhånden som jeg læser og snakker om det nyt opfundne begreb Content Marketing, er der en ting, som springer mig i øjnene igen og igen. Jævnligt synes jeg folk sætter et […]

Læs hele indlægget her>>

7 trin til Content Marketing planen

Du ved at Content Marketing er en af nøglerne til succes i din digitale markedsføring – Men du er måske stadig i tvivl om præcis hvordan du skal bære dig ad? Det var jeg og derfor har jeg undersøgt det og lavet denne 7 trins guide til hvordan du kan få planlagt og eksekveret Content […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan driver whitepapers salg og online markedsføring

Hvis du ikke allerede har inkluderet whitepapers i din digitale marketing strategi, så vil du efter dette blogindlæg seriøst overveje at gøre det. Jeg vil i hvert fald forsøge at overtale dig til det ved dele ud af de erfaringer jeg har gjort med at udgive mit eget whitepaper om søgeordsanalyse. Et whitepaper, som du […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog