SEO

SEO

Søgemaskineoptimering eller SEO handler om hvordan man får sin hjemmeside optimeret til at ligge højt i Google. At ligge godt i det organiske søgeresultat er en af de absolut bedste digitale marketingkanaler. Den organiske trafik du skaber som følge af SEO arbejde er nemlig gratis. SEO er en blanding af teknisk optimering, indhold samt linkbuilding. Med SEO laver du således langsigtede investeringer i dit websites teknik, indhold og autoritet.

Til dagligt arbejder jeg professionelt med SEO, og jeg vil her i kategorien dele mine oplevelser og erfaringer med SEO.

Hvad er SEO?

Hvad er SEO?

Søgemaskineoptimering er de aktiviteter, der har til formål at øge synligheden af en hjemmeside i Googles søgeresultat. Det ultimative formål med SEO er naturligivs at få mere organisk trafik og deraf flere leads eller mere salg på et website.

Google er skabt ved at levere de bedste søgeresultater til søgerne. Derfor forsøger Google konstant ud udvikle deres unikke algoritme, således at søgeresultatet bliver endnu bedre og mere værdiskabende. Det bør din SEO afspejle. Hvis du vil ligge højt i Google skal du således kende algoritmen og bygge dit website og indhold i overensstemmelse med den.

SEO dækker over en vifte aktiviteter herunder linkbuilding, onsite optimering, søgeordsanalyser, rich snippets og content marketing. Ligeledes går SEO også ind på områder af online marketing som PR, Social Media, ledelse og organisation. For mig smelter SEO således sammen med mange andre marketing discipliner og kanaler. Årsagen skal findes i den sofistikerede algoritme Google har bygget, der gør at SEO i virkeligheden blot begynder at handle om at levere god værdi og gode oplevelser.

Når SEO som felt er så bredt som det er betyder det ofte, at du skal have hjælp til at lave SEO, da du sjældent er både ekspert inden for SEO i kode, tekstforfatning og PR. Men formår du at få de forskellige områder af SEO til at gå op i en højere enhed, så kan du høste meget organisk trafik og salg. Der bliver nemlig dagligt foretaget millioner og atter millioner af søgninger fra kunder der søger svar og produkter i Google.

God SEO arbejder med både teknik, indhold og autoritet

God SEO arbejder med både teknik, indhold og autoritet

Grundlæggende findes der tre elementer inden for SEO nemlig teknik, indhold og autoritet. Vigtigheden af de forskellige elementer varierer i takt med algoritmens udvikling. Jeg siger ofte at teknik til en hvis udstrækning kan ses som en hygiejne faktor mens indhold og autoritet vægtes lige højt:

  • Teknisk SEO: Søgemaskineoptimering handler om at have websites der fungerer i forhold til Googles algoritme. Når du arbejder med teknisk SEO forsøger du at sikre den bedst mulige indeksering, loadtid, læsning, udnyttelse af kode og opbygning af kode.
  • Autoritet og links: Linkbuilding er en vigtig del af SEO. Her forsøger du at gøre dit website mere vigtig overfor Google ved at gøre dig fortjent til anbefalinger fra andre hjemmesider. God SEO arbejder med din linkprofil ved at udvide den, nedsætte risiko for straf samt gøre den mere naturlig.
  • Indhold og tekst: Google kan kun læse tekst og kode. Derfor er indholdet på dit website en vigtig brik i SEO, da det er den Google fastlægger relevansen af dit website overfor en given søgning ud fra. God SEO sikrer at dit indhold er optimere korrekt ud fra Google retningslinjer til de søgeord du får mest ud af at rangere på.

Hvis du i dit arbejde med SEO formår at kombinere både teknik, indhold og autoritet så vil du opleve gode placeringer i Google. Desværre kan du ikke blot fokusere på et af punkterne, da du aldrig vil komme op i Google, hvis din side ikke kan indekseres på grund af teknisk SEO. God søgemaskineoptimering er integrationen af alle dele.

SEO er den langsigtet markedsføring

SEO er den langsigtet markedsføring

Når du begynder at arbejde med at få højere placeringer i Googles søgeresultat skal de ses som en langsigtet strategi. Når du investerer i SEO kan der gå lang tid og mange investerede kræfter i indhold og autoritet før at investeringen betaler sig hjem. Når jeg siger at SEO er en investering så er det fordi, at du skal se det som investeringsomkostning frem for en reklameomkostning. SEO handler om at skabe indhold, der kan bruges lang tid uden i fremtiden og er noget der giver placeringer både i næste måned og om to år.

Du skal også tænke på at SEO handler om at skabe autoritet ind til dit website som aldrig kommer til at forsvinde, hvis du linkbuilder rigtig. Så med andre ord skal din SEO være med henblik på at skabe vækst over år frem for måneder. med det i mente vil du se at afkastet og ROI af din SEO kommer til langt at overstige andre kanaler!

Gode kilder om SEO

Gode resurser om SEO

Generelt findes der på nettet rigtig megen viden om SEO. Det kan dog være svært at vide præcis, hvor man skal starte, da meget af det er af tvivlsom karakter. Herunder har jeg samlet nogle af de resurser, som jeg vil anbefale dig, hvis du vil dygtiggøre dig inden for SEO.

http://www.henrik-bondtofte.dk/ er en blog, hvor du kan finde en stor del information og viden om SEO og søgemaskineoptimering. Henrik går i dybden med områder som linkbuilding, reputation management og webanalyse.
http://www.searchmetrics.com/knowledge-base/  – Searchmetrics udgiver jævnligt større analyser af algoritmen, hvor vi får et dybt indblik i hvordan god SEO laves
http://backlinko.com/ – Brian Dean er en superstar inden for SEO, og jeg vil til enhver tid anbefale dig at læse hans artikler og resursesamlinger om SEO
https://moz.com/blog er både et community, en masse viden, research og et søgeordsværktøj. Her får jeg en stor del af min viden om SEO og især deres whiteboard fridays er utrolig værdifulde.
http://searchenginewatch.com/ er online magasin med de seneste nyheder om SEO.
http://nikolajmogensen.dk/seo-guide/  er min helt egen guide til SEO. Her linker jeg til en lang række bøger, værktøjer, artikler og magasiner, der alle kan gøre dig i stand til selv at lave SEO

Inhouse SEO – Fordele, ulemper og optimering

Inhouse SEO er naturligvis mest relevant for større virksomheder, hvor du ikke selv som ejer af en webshop eller selvstændig konsulent sidder med tjansen omkring SEO. At have et inhouse SEO team uanset om det er enkelt person eller flere har indbygget nogle anderledes udfordringer og muligheder. Fordele ved inhouse SEO Der er bedre muligheder for content marketing kampagner, […]

Læs hele indlægget her>>

KPI – Sådan vælger du digitale KPI’er og sætter mål op

Hvad er KPI og Mål Lad os først lige starte med at udforske de forskellige begreber. KPI betyder Key Performance Indicators og er de vigtigste tal og målepunkter, som du vælger for din marketing aktiviteter. Talene kan være alt lige fra Google Analyti Mål på den anden side er målsætning du som marketingansvarlig eller konsulent stiller […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan vælger du indholdselementer til din Content Marketing

Forskellige indholds-elementer Det er kun din marketingshjernes fantasi, der sætter grænser for det indhold du skaber. Der findes et væld af forskellige muligheder inden for content og både form, længde og afsæt kan variere rigtig meget. Prøv eksempelvis at tænke over disse tre parametre: Medie: Du kan bruge billeder, video, grafik, tekst eller lyd som medie. Afsender: […]

Læs hele indlægget her>>

Content Strategi – Byg din Content Marketing Strategi i dette framework

Derfor skal du lave en Content Strategi Det er essentielt fra start af at lave en gennemtænkt content strategi. At arbejde med content marketing er en lang proces, og derfor skal du tænke dig godt om, planlægge og måle inden din indholdsstrategi eksekveres. Indhold som du skal bruge i din markedsføring kommer i rigtig mange former, […]

Læs hele indlægget her>>

Evergreen content – 9 grunde til skabe vedvarende indhold

Hvad er evergreen content Evergreen Content er indhold, der i overført betydning forbliver grønt. Altså at det altid vil være aktuelt og brugbart på dit website. Tidløst: Evergreen indhold er tidløst og skal kunne være relavant for læseren år efter udgivelsen Værdifuldt: Evergreen indhold er af højere kvalitet og skaber derfor mere værdi for læseren Udtømmende: Evergreen […]

Læs hele indlægget her>>

6 SEO excel trin til strukturering af din onpage SEO

Jeg oplever ofte, at det kan være svært at fokusere rigtigt inden for SEO. Jeg ser at folk bruger deres kræfter på forkerte aktiviteter og sider på websitet. I dette blogindlæg får du 6 SEO Excel trin til at skabe struktur på din onsite optimering. Formålet er at skabe et ark, hvorfra du kan forstå dit website og prioritere indsatsen. […]

Læs hele indlægget her>>

Datadrevet Content marketing – 6 måder og tools til at lave bedre indhold

Hvis du laver indhold ud fra mavefornemmelse og sporadisk inspiration, så kan du gøre det bedre. Lige så meget som jeg elsker Content Marketing og tankegangen bag, ligeså meget elsker jeg data. Derfor giver jeg dig i dette blogindlæg en række måder, hvorpå du datadrevet kan få ideer til din Content Marketing. Content Marketing er en effektiv markedsføringsmetode […]

Læs hele indlægget her>>

Linkbuilding med personlig relation – derfor og hvordan

Links og henvisninger er som du ved en central del af Googles algoritme. Det har de altid været, og det vil de sandsynligvist blive ved med at være. I dette blogindlæg ser jeg nærmere på, hvordan du som virksomhed kan bruge personer til at bygge autoritet og dermed opnå bedre placeringer og mere trafik fra […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog