SEO dør aldrig

SEO dør aldrig

Marketing er død”, sådan skrev Harvard Business Review det tilbage i starten af august. Og dødsannoncerne vælter stadig ned over traditionelle digitale marketing områder som SEO. I dette indlæg behandler jeg dødsannoncen for SEO.

Ken Krogue erklærede SEO for død i ikke bare en, men to artikler på forbes.com. En dødsannonce der efterfølgende er blevet heftigt debatteret. Samtidigt bliver SEOmoz ved med at udgive Whiteboard Fridays, der fordømmer traditionel søgemaskineoptimering, og i stedet advokere for content marketing. En af de seneste titler der indeholder endnu en dødsannonce: ”The Death of Link Building and the Rebirth of Link Earning – Whiteboard Friday” og “High-Value Tactics, Future-Proof Link Building

Mit indspark er, at SEO aldrig dør, men blot ændrer form og fremgangsmåde. I mit arbejde som SEO specialist hos Deducta Search er mine ydelser i høj grad ændret sig fra direkte at sælge links til i højere grad at rådgive og vejlede samt uddanne og sparre kunder. Det er denne udvikling og disse tanker jeg gerne vil dele med dig.

Så længe der er forretning i søgemaskinerne

Mit budskab i forhold til SEO er, at der altid vil være behov for en forståelse for Googles algoritme. Så længe virksomheder kan skabe forretning igennem Google vil SEO altid være i spil. Der vil således altid være behov for eksperter, der kan assistere i få bedre placeringer i Google. Med andre ord: Hvis det giver forretning at lægge i toppen af Google vil der være behov for SEO.

Mange af dødsannoncerne over Google slår på at SEO handler om manipulation, og at manipulation bliver sværere og sværere i takt med at Googles algoritme avancerer. Det er korrekt, at direkte manipulation bliver sværere, men dette betyder ikke at der ikke stadigvæk skal arbejdes og bruges resurser på at komme op i Google. Det er disse resurser jeg mener vi stadig kan kalde SEO.

Så når du i fremtiden arbejder med at komme højere op i Google vil der stadig være SEO indblandet – Hvad end det er at samle data for din branche og vise det på en ny og innovativ måde eller undervise IT afdelingen i hvordan arkitekturen skal være på websitet baseret på søgeordsanalysen. Det ligger simpelthen i ordets betydning SEO – Search Engine Optimization – søgemaskineoptimering.

Det er først den dag søgemaskinerne ikke længere er i spil rent kommercielt, at SEO vil dø. Mon ikke søgemaskiner er kommet for at blive. Uanset om søgemaskinen så hedder Google, Facebook eller Windows.

Fra unaturlig til naturlig

For bare 2 år siden sagde man, at ingen links kunne skade, og at du derfor skulle gå efter alle slags links. Det siger man ikke længere. Google går nu målrettet efter at straffe dårlige og unaturlige links. Det gør Google algoritmisk ved at kigge på din backlinkssammensætningen, og om du har overoptimeret dine links.

Det er korrekt at vi i dag bliver straffet for dårlige links. Google penguin opdatering går ind og straffer for ankertekstbrug, men ud over penguinopdateringen findes der mange andre link penalties, som du også kan rammes af. De bedste eksempler på straf på dine links er overoptimering af ankertekster, links fra samme linkhjul, udenlandske links og links fra dårligt nabolag. Disse straffe betyder ikke, at vi ikke længere bygger links – de betyder at måden hvorpå der bygges links på ændrer sig.

På samme måde er det korrekt at Google i dag straffer dit websites indhold. Eksempler på straf af din side er, hvis du har udpræget brug af duplicate content, keyword stuffer eller bruger cloaking på dit website. Disse straffe betyder heller ikke, at du ikke skal arbejde med onsite optimering snarere tvært imod.

Googles algoritme og filtre bliver i takt med at flere straffe kommer til mere komplekse. Dermed bliver det også mere kompleks at få de forretningsgivende placeringer i søgemaskinen. Når det bliver mere kompleks stiger behovet for hjælp med SEO fra mit perspektiv ligeså.

SEO smelter sammen med andre områder

Pointen er altså at SEO ikke længere arbejder med fordækte og lyssky metoder, men i højere grad bevæger sig over i klassiske marketing discipliner og PR arbejde. Man kan endda sige, at SEO også berører alternative områder som forandringsledelse, idet du skal have organisationen til eksempelvis at købe ind på blogging og sociale medier.

For nogle virksomheder vil SEO være vigtigere end for andre, idet betydning af placeringer i Google varierer. Min pointe er derfor, at jo vigtigere placeringerne i Google er (eller kan blive) jo større indflydelse skal SEO også have på resten af organisationen.

SEO begynder i mit perspektiv at brede sig ud over hele virksomheden. Fra at have indflydelse på virksomhedens strategiske tilgang til nye markeder, kunder og produkter til at få indflyldelse på virksomhedsstrukturen. SEO skal således i det ideele billede spille mere sammen med produktionsafdelingen, IT-afdelingen, marketingafdelingen og ledelsen. I den forstand smelter SEO sammen med andre områder.

Had SEO spillet – ikke SEO spilleren

SEO som det ser ud i dag vil helt sikkert dø. Intet er i dag som det var i går. Dine placeringer hopper op og ned og Google forsøger og teste sig løbende frem med det ædle formål om bedre og mere relevante søgeresultater til deres kunder. Derfor er SEO som det ser ud i dag ikke som det ser ud i morgen – SEO vil ændre sig løbende i takt med at Googles algoritme udvikler sig.

Er du en af dem der advokere for at SEO er død fordi du mener at SEO er manipulation og distribuering af ligegyldig information i form af spamlinks, splogs, kataloger og andet SEO skidteras, så er mit budskab på til dig: Had spillet – ikke spilleren.

Kig i stedet på SEO som din frelser og distributør af relevant indhold og brugervenlighed. Arbejdet omkring SEO bestemmes nemlig af Googles algoritme. Og Googles algoritme bestemmes på baggrund af din brugeroplevelse. SEO hjælper dig i dag til at finde bedre og mere relevante resultater. Webmastere arbejder stadig hen imod at skabe bedre kategoribeskrivelser, produktbeskrivelser, værdi for dig i form af indhold, bedre oversigt overindlæg i form af rich snippets, videoer, interaktion igennem sociale medier for at skabe authorrank, PR og andre lignende ting. Alt sammen er de med til at gøre din brugeroplevelse bedre.

SEO dør aldrig

Er der noget der kan true SEO?

JA! Google bliver mere og mere fokuseret på at tjene penge på deres AdWords. SEOmoz skriver i dette indlæg om hvor langt ned nummer 1 rent faktisk kan gå, hvilket er ret interessant set med SEO øjne. Søren Riisager snakker i Industrious Geeks sidste indlæg om hvordan produkter i AdWords tager en større og større del af SERP og skubber hans affiliatesider ned under folden. Det anbefaler jeg dig at høre – find det her.

Husk også at læse om hvordan Interflora er blevet straffet hårdt i google for at have købt linkbuilding i byen på David naylors blog her og her!
Nu er det din tur – hvad mener du? Er SEO ved at dø eller ændre det blot form?

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (9 votes cast)
SEO dør aldrig, 3.8 out of 5 based on 9 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn10Tweet about this on TwitterEmail this to someone

8 svar

  • Jeg er helt enig!

    Folk der arbejder med SEO tilpasser selvfølgelig deres arbejde efter Google, MEN så længe søgemaskinerne bliver brugt, vil SEO være i live.

    Eksempeler: Sæt NOfollow på betalte links, brug af NOindex, skriv gode titler og meta descriptions.

    – Alexander Larsen

  • Hej Nikolaj
    meget inspirerende blog-artikel for en nybegynder som mig. Jeg er helt enig i, at seo anvendes i den grad, hvor det giver mening for modtageren. Altså i form af bedre brugsoplevelser/bedre søgeresultater. Og derfor er relevant content også så vigig:)

  • Det er fantastisk man arbejder med AdWords 🙂

    Tror ikke Grundlæggende SEO dør, men Google bliver også klogere og klogere, derfor skal man nok “bare” fokusere på kvalitets indhold.

  • Godt indlæg! Nu handler SEO som bekendt ikke kun om link building og derfor vil der også være arbejde til SEO folket lang tid endnu. Så længe der stadig udarbejdes websites med ualmindeligt dårligt indhold og ringe tekniske egenskaber – er der brug for SEOs.
    Link building delen udvikler sig konstant og har gjort det siden Google startede – og det vil den sandsynligvis blive ved med lang tid endnu….

  • Mere content – mindre spam. Betingelserne ændrer sig og vi går med.

    Don’t hate the player – hate the game 😉

  • Havard Buisness Review og Ken Krogue lyder som markedtingsverdenens svar på Nitche, og jeg må erklære mig enig med dig: SEO går først ned når søgemaskinen ikke er aktuel mere, og det har jeg svært ved at forestille mig kommer til at ske.
    Dog bliver søgemaskiner som Google bedre og mere udviklede – og dermed også svære at snyde, hvis det overhovedet kan lade sig gøre mere. Det kan måske få nogen til at give op.

  • Super god publicering, fik godt nok lært en hel del herfra og ja SEO vil overleve, det eneste store spørgsmål er hvordan det vil foregå om 10-15 år.

  • Interessant læsning. For år tilbage kunne man benytte sig af blackhead spam til ens side, hvor man i løbet af en uge modtage 5.000 links, på den måde kunne man opnå en suveræn placering i løbet af ingen tid – HELDIGVIS er dette ikke tilfældet længere. I dag bliver man straffet for det, for direkte manipulation og din placering bliver derved værre. Penguin opdateringen gjorde det rigtig nok sværere (eller tilskriver mindre værdi) til ankertekstbrug, dermed ikke sagt det ikke er værd at lave links med ankertekster, da det giver Google en ide om hvad du vil ranke på. Rigtig fin artikel, jeg er enig i det meste af det du skriver 🙂

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog