SEO analyse

SEO analyse

At lave god SEO kræver den rigtige viden og grundlag. Derfor er SEO analyser essentielle, hvis du vil bruge din tid og investering i SEO bedst. Analyser af din SEO hjælper dig med at finde de områder af de website, som du får mest ud af at optimere og arbejde med i din markedsføring. SEO analyser påpeger eksempelvis tekniske udfordringer med websitet, hjælper dig med at prioritere landingssider eller eliminerer risikoen for at blive ramt af en Google straf.

Hvad er SEO analyse?

Hvad er SEO analyse?

En SEO analyser handler om at skabe viden om det der skal optimeres på. Uanset om det er analyse af et website rent SEO teknisk eller om det er analyse af et markeds brug af søgeord. Analyser af din SEO hjælper dig således med at træffe de rigtig beslutninger i dit SEO arbejde.

En SEO analyse har således forskellige former alt afhængig af fokuset. Det er nemlig sådan at SEO spænder over rigtige mange forskellige aktiviteter og arbejdsområder. Derfor er SEO analyserne også ret forskellig af natur, da det også vil være forskellige afdelinger og personer, som skal bruge dem til søgemaskineoptimeringen. Hver analyse afdækker et specifikt område af din markedsføring og kan spænder samlet bredt. Jeg oplever ofte, at SEO analysen kun behandle et specifikt område af det der skal optimeres.


Hvilke SEO analyser findes der?

Hvilke SEO analyser findes der?

Der findes, som sagt, en række forskellige SEO analyser, som hver især hjælper dig med søgemaskineoptimering på deres respektive områder. Når jeg arbejder med SEO analyser, så opdeler jeg dem som regel i tre – henholdsvis søgeordsanalyse, indholdsanalyse, teknisk analyse og linkanalyse.

  • Søgeordsanalyse: En vigtig del af SEO analysen er søgeordsanalysen, der afdækker hvilke søgeord ens kunder bruger på Google. Når du har udarbejdet søgeordsanalysen får du dybere indsigt i søgeres italesættelse af dit produkt og kan træffe vitale beslutninger omkring optimering af websitet. Eksempelvis hjælper søgeordsanalysen dig til at træffe beslutninger omkring websitets strukturelle bredde og dybde, beslutninger i SEO strategien i forhold til mangelende indhold samt hvordan du skal arbejde omkring hjemmesidens linkbuilding.
  • Indholdsanalyse: SEO analysen af indhold handler om at vide hvor godt indholdet er optimeret. Denne viden er vigtigt for at kunne bestemme, hvilke områder af websitet, der skal optimeres. En SEO analyse bør ikke blot pointere at alt skal optimeres, da det er utopi at tro at man kan optimere et website 100%. Jeg har aldrig lavet en SEO analyse af et website, hvor indholdet og tekstforfatning ikke kunne optimeres yderligere. Så i din SEO analyse bør du også kigge på dit indhold og beslutte hvor din tid og investering skal sættes ind.
  • Teknisk analyse: Den tekniske analyse er nok det de fleste tænker, når de tænker på en SEO analyse. Det er her ting som indeksering, loadtid, struktureret data etc. bliver analyseret. Efter den tekniske SEO analyse er blevet lavet er det så muligt sammen med en programmør eller udvikler at optimere websitet.
  • Linkanalyse: En linkanalyse giver indsigt i dine og konkurrenters links. Analysen hjælper på den ene side med at optimere og inspirere linkbuildingen og på den anden med at minimere risiko for straf eller udbedre deciderede penguin straffe. Linkanalysen er en vigtig del af SEO analysen – man gør simpelthen arbejdet med linkbuildingen væsentligt lettere, hvis man kender det marked man laver SEO i.


Find mere omkring SEO analyser

Find mere omkring SEO analyser

Generelt er SEO analyser nok det område der kræver mest erfaringen inden for søgemaskineoptimering. Gode SEO analyser er svære at læse sig til at lave. Generelt anbefaler jeg at få professionelle til at lave dine SEO analyser. Hvis du alligevel har mod på at lave dine egne SEO analyser, vil jeg henvise dig til mit afsnit omkring SEO værktøjer i min SEO guide.

Ud over det så kan jeg også henvise dig til følgende resurser om SEO analyser:

  • Gratis Ebog om søgeordsanalyse skrevet af mig selv (link)
  • Moz – Blogindlæg af Justin Briggs med guide til konkurrent SEO linkanalyser (link)
  • Distilled – Guide til brug af excel til din SEO analyse (link)

Linkanalyse – Har du den rigtige linkfordeling?

Kender du din autoritetsfordeling? Sikkert ikke og hvorfor skulle du også det? Men faktisk kan en autoritetsfordeling være med til at vise unormal linkbuilding og guide dig til hvilke typer af links du skal gå efter. Lær hvad en autoritetsfordeling er, og hvordan du kan bruge den til benchmarking imod konkurrenter og fremtidig linkstrategi. I […]

Læs hele indlægget her>>

Derfor skal du bruge keyword density når du skriver tekst

Der var engang hvor “Keyword density” var det vigtigste ved SEO tekstforfatning. Brugte du et ord tilpas mange gange i en tekst fik du bedre placeringer. Denne tid er ovre! Keyword Density bruges ikke længere til onsite optimering. MEN. Dette betyder ikke, at du ikke kan bruge keyword density til at skrive bedre tekster – […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog