SEO analyse

SEO analyse

At lave god SEO kræver den rigtige viden og grundlag. Derfor er SEO analyser essentielle, hvis du vil bruge din tid og investering i SEO bedst. Analyser af din SEO hjælper dig med at finde de områder af de website, som du får mest ud af at optimere og arbejde med i din markedsføring. SEO analyser påpeger eksempelvis tekniske udfordringer med websitet, hjælper dig med at prioritere landingssider eller eliminerer risikoen for at blive ramt af en Google straf.

Hvad er SEO analyse?

Hvad er SEO analyse?

En SEO analyser handler om at skabe viden om det der skal optimeres på. Uanset om det er analyse af et website rent SEO teknisk eller om det er analyse af et markeds brug af søgeord. Analyser af din SEO hjælper dig således med at træffe de rigtig beslutninger i dit SEO arbejde.

En SEO analyse har således forskellige former alt afhængig af fokuset. Det er nemlig sådan at SEO spænder over rigtige mange forskellige aktiviteter og arbejdsområder. Derfor er SEO analyserne også ret forskellig af natur, da det også vil være forskellige afdelinger og personer, som skal bruge dem til søgemaskineoptimeringen. Hver analyse afdækker et specifikt område af din markedsføring og kan spænder samlet bredt. Jeg oplever ofte, at SEO analysen kun behandle et specifikt område af det der skal optimeres.


Hvilke SEO analyser findes der?

Hvilke SEO analyser findes der?

Der findes, som sagt, en række forskellige SEO analyser, som hver især hjælper dig med søgemaskineoptimering på deres respektive områder. Når jeg arbejder med SEO analyser, så opdeler jeg dem som regel i tre – henholdsvis søgeordsanalyse, indholdsanalyse, teknisk analyse og linkanalyse.

  • Søgeordsanalyse: En vigtig del af SEO analysen er søgeordsanalysen, der afdækker hvilke søgeord ens kunder bruger på Google. Når du har udarbejdet søgeordsanalysen får du dybere indsigt i søgeres italesættelse af dit produkt og kan træffe vitale beslutninger omkring optimering af websitet. Eksempelvis hjælper søgeordsanalysen dig til at træffe beslutninger omkring websitets strukturelle bredde og dybde, beslutninger i SEO strategien i forhold til mangelende indhold samt hvordan du skal arbejde omkring hjemmesidens linkbuilding.
  • Indholdsanalyse: SEO analysen af indhold handler om at vide hvor godt indholdet er optimeret. Denne viden er vigtigt for at kunne bestemme, hvilke områder af websitet, der skal optimeres. En SEO analyse bør ikke blot pointere at alt skal optimeres, da det er utopi at tro at man kan optimere et website 100%. Jeg har aldrig lavet en SEO analyse af et website, hvor indholdet og tekstforfatning ikke kunne optimeres yderligere. Så i din SEO analyse bør du også kigge på dit indhold og beslutte hvor din tid og investering skal sættes ind.
  • Teknisk analyse: Den tekniske analyse er nok det de fleste tænker, når de tænker på en SEO analyse. Det er her ting som indeksering, loadtid, struktureret data etc. bliver analyseret. Efter den tekniske SEO analyse er blevet lavet er det så muligt sammen med en programmør eller udvikler at optimere websitet.
  • Linkanalyse: En linkanalyse giver indsigt i dine og konkurrenters links. Analysen hjælper på den ene side med at optimere og inspirere linkbuildingen og på den anden med at minimere risiko for straf eller udbedre deciderede penguin straffe. Linkanalysen er en vigtig del af SEO analysen – man gør simpelthen arbejdet med linkbuildingen væsentligt lettere, hvis man kender det marked man laver SEO i.


Find mere omkring SEO analyser

Find mere omkring SEO analyser

Generelt er SEO analyser nok det område der kræver mest erfaringen inden for søgemaskineoptimering. Gode SEO analyser er svære at læse sig til at lave. Generelt anbefaler jeg at få professionelle til at lave dine SEO analyser. Hvis du alligevel har mod på at lave dine egne SEO analyser, vil jeg henvise dig til mit afsnit omkring SEO værktøjer i min SEO guide.

Ud over det så kan jeg også henvise dig til følgende resurser om SEO analyser:

  • Gratis Ebog om søgeordsanalyse skrevet af mig selv (link)
  • Moz – Blogindlæg af Justin Briggs med guide til konkurrent SEO linkanalyser (link)
  • Distilled – Guide til brug af excel til din SEO analyse (link)

Inhouse SEO – Fordele, ulemper og optimering

Inhouse SEO er naturligvis mest relevant for større virksomheder, hvor du ikke selv som ejer af en webshop eller selvstændig konsulent sidder med tjansen omkring SEO. At have et inhouse SEO team uanset om det er enkelt person eller flere har indbygget nogle anderledes udfordringer og muligheder. Fordele ved inhouse SEO Der er bedre muligheder for content marketing kampagner, […]

Læs hele indlægget her>>

6 SEO excel trin til strukturering af din onpage SEO

Jeg oplever ofte, at det kan være svært at fokusere rigtigt inden for SEO. Jeg ser at folk bruger deres kræfter på forkerte aktiviteter og sider på websitet. I dette blogindlæg får du 6 SEO Excel trin til at skabe struktur på din onsite optimering. Formålet er at skabe et ark, hvorfra du kan forstå dit website og prioritere indsatsen. […]

Læs hele indlægget her>>

Datadrevet Content marketing – 6 måder og tools til at lave bedre indhold

Hvis du laver indhold ud fra mavefornemmelse og sporadisk inspiration, så kan du gøre det bedre. Lige så meget som jeg elsker Content Marketing og tankegangen bag, ligeså meget elsker jeg data. Derfor giver jeg dig i dette blogindlæg en række måder, hvorpå du datadrevet kan få ideer til din Content Marketing. Content Marketing er en effektiv markedsføringsmetode […]

Læs hele indlægget her>>

Derfor skal du tænke SEO ind i udviklingen af dit nye website

Du bør tænke SEO ind i udvikling, uanset om du laver redesign af nuværende website eller om du udvikler et helt nyt design og website. Jeg ser desværre alt for ofte, at virksomheder ikke prioriterer SEO inden de giver sig i kast med et nye website. Står du derfor overfor at skulle lancere nyt website, redesigne det eller […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan udnytter du Longtail SEO, hvis den altså er der!..

Longtail søgeord er enormt vigtige for din SEO strategi. Både at målrette, hvis de er der, og lade være, hvis de ikke er. I december skrev jeg et blogindlæg om, hvordan du netop kan udnytte longtail søgeord i din SEO. Her får hvad, hvorfor, hvordan og hvornår du udnytter longtail søgeord i din SEO. Hvad er […]

Læs hele indlægget her>>

5 måder at bruge sæson i din digitale markedsføring

Der findes mange forskellige måder at lokalisere sæsonudsvingene for ens virksomhed på. Du kan eksempelvis bruge tidligere års salgsdata, vejr og temperatur data eller data omkring forbruget af dit indhold. En af de måder jeg dog mener er mest effektiv er, at inkorporere sæsondata i din søgeordsanalyse. Hvis du er i tvivl om, hvordan du laver […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog