Sådan skaber du SEO og SEM synergi

Sådan skaber du SEO og SEM synergi

Jeg oplever at alt for få arbejdet organisk og betalt search sammen. Der er stor synergi og værdi at hente ved at gå lidt klogere til search strategien. I dette indlæg vil du se hvorfor det giver god mening at arbejde på tværs af Search, samt hvordan du tænker organisk og betalt ind i hinanden.

SEM SEO synergi

Men først lad os tage et kig på, hvordan et helt almindeligt søgeresultat ser ud, samt hvilke områder der er henholdsvis betalt og organisk. Her er de resultater, hvor der med gult står annonce over betalt, mens at resten er organisk. Dvs. resultater til højre og i toppen er Google AdWords, mens dem i midten er organiske:

SEO SEM

Forstå forskellen imellem betalt og organisk search

Selvom resultatet kommer op i samme søgning, så er de to kanaler eller områder meget forskellige.

Betalt opsættes igennem Google AdWords, hvor man selv køber sig til synlighed igennem en løbende auktion på de ønskede ord. Betalt search er med andre ord annoncering, hvor du selv styrer søgeord, annoncer, bud og kampagner. Du kan læse mere om AdWords i min guide her

Organiske placeringer bliver bestemt af Google’s algoritme og filtre. Du skal i stedet for at købe dine søgeord gøre dig fortjent til dem. Du kan læse mere om SEO i guiden her.

Der er naturligvis fordele og ulemper med både betalt og organisk search. Jeg har herunder kort skitseret de gængse:

Organisk og betalt

Organisk

  •  Fordele
    • Trafikken fra organisk er gratis
    • Trafik er vedvarende langt ud i fremtiden
  • Ulempe
    • Tager tid før resultater slår igennem

Betalt

  • Fordele
    • Hurtigt at komme i gang og få trafik
    • Målrettet imod specifikke søgeord
    • Mulighed for search retargeting
  • Ulempe
    • Koster penge per klik og kræver derfor konstant budget
    • Kræver kontinuerlig optimering og vedligeholdelse

Selvom organisk og betalt synlighed defineres meget forskelligt, så skal du stadig arbejde med synergien imellem dem. Arbejder du til daglig med SEM/AdWords, kan du skabe bedre resultater, når du ved hvordan dit website performer organisk. Omvendt når du arbejder med SEO, så er der mange indsigter og læringer at hente ved at se hvordan AdWords kampagne, søgeord og konto er sat op.

Lad os prøve at tage et kig på hvorfor.

Synlighed både organisk og betalt giver 1 + 1 = 2,5

Når du er synlig både organisk og betalt, så vil du naturligvis opleve mere trafik, da du fylder mere i søgeresultatet. Men faktisk så er det ofte sådan, at du med begge placeringer også kan få en ekstra synergieffekt ud af synligheden.

Du får samlet flere kliks ved at have større synlighed en blot din organiske og betalte placeringer for sig selv. Jeg har set på en lang række kunder. Det skal dog siges, at det ikke er på alle søgeord, at du får synergien, men i det store hele oplever jeg den.

Grunden til det er at søgeren genkender dit resultat begge steder og derved bliver overbevist om, at dit website er det rigtige for vedkommendes søgning.

Se eksempelvis denne søgninger, hvor juf.dk ligger både med et organisk resultat og et betalt resultat. Her vil søgeren, der ser annoncen først og derefter det organiske resultat, få en fornemmelse af at juf.dk er det helt rigtige resultat, når det nu kommer igen.

SERP søgeresultat

Koble search console sammen med din AdWords.

Faktisk kan vi godt måle hvor stor synergien er. Search Console (det gamle Google webmastertools) kan integreres ind i AdWords, hvor data på søgeordsniveau sammenlignes, så du både kan se betalt og organisk synlighed på søgeordene.

For at du kan trække rapporten skal du integrere Google Search Console ind i din Google AdWords konto. Du kan se hvordan du gør her.

Search Console i Google AdWords

Det billede som vi kan skabe for os selv er et venn diagram af betalt og organisk samt dets overlap på kliks:

SEO SEM Synergi

Det kan du faktisk skabe, når du henter data’et ud i excel og så får lavet lidt summeringer på volumenerne, som du kan indsætte i et venn diagram.

Gå efter så stort overlap som muligt

Vi ved at der er stor synergi imellem organisk og betalt. Ligeledes har vi fra Search Console integrationen i Google AdWords viden omkring, hvordan vores søgeord er synlige. Nu kan vi så begynde på optimeringen

Det du skal arbejde hen imod er at skabe større overlap imellem de organiske søgeord og de betalte.

Det gør du på to måder:

  • Enten ved at udarbejde nyt og bedre indhold op imod de søgeord, hvor du kan se dine annoncer i dag bliver vist. Der vil nemlig givetvis være nogle søgeord, som vi gerne vil betale for, men hvor vi ikke i dag har en side, der har indhold til at kunne fortjene en placering i det organiske resultat.
  • Omvendt kan du også øge overlappet ved at opsætte annoncer for søgeord, hvor du i dag er organisk synlig. Hvis du rangere på nogle af dine sider i dag, så er der en god chance for at det også godt kan betale sig at annoncere på søgeordet

AdWords bør aldrig lukkes ned selvom vi har organiske placeringer

Man kan fristes til at synes, at hvis vi har en god placering i det organiske søgefelt, så kan vi spare i AdWords budgettet og lukke ned for søgeordet. Det mener jeg ikke er en god idé, da du dermed går glip af synergien og dermed ikke annoncerer lige så effektivt.

Hvis dit marketingbudget er stramt kan du overveje at eksperimentere med at byde ned fra top 3, så du ligger dig ud i siden for at test, hvad det gør ved den totale trafik i forhold til besparelsen. Det vil du dog kun have mulighed for på høj volumen søgeord, så det er mere et spørgsmål om hvordan du tænker din strategi taktisk og strategisk

Tænk købsrejsen ind i din SEOM search strategi

Selvom du skal gå efter et stort overlap imellem betalt og organisk, så er der alligevel nogle søgeord, som bedst egner sig til forskellige formål og dit website.

For mig at se handler den reele synergi om, at du skal lægge en fælles strategi ud fra søgeordsanalysen (som du måske ved har jeg skrevet en gratis ebog om søgeordsanalyse, som du finder her). Når du kender dit marked bør du sætte din AdWords ekspert og SEO ekspert sammen, så de kan lægge en strategi for hver kategori.

En af de ting, som du her skal tænke ind er din Search strategi er kundernes købsrejse.

Her vil organisk trafik ofte egne sig godt til søgeord tidligt i købsrejsen til at få besøgende på søgeord, der som sådan ikke har noget direkte med dit produkt at gøre. Det kan eksempelvis være søgeord omkring problemer, sympotmer eller løsninger, som potentielle kunder leder efter.

Hvis AdWords skal være effektivt tidligt i købsprocessen, så skal du definere andre KPI’er end salg. Da disse annoncer vil konvertere signifikant dårligere end direkte produktspecifikke søgninger.

Skal du købe AdWords på dit brand?

Et klassisk spørgsmål er om hvorvidt du skal rangere på dit brand navn. Så hvor skal du lægge dine brand søgninger? i rent organisk eller i et overlap og dermed ikke bruge budget eller imellem organisk og betalt og skabe større synlighed på dit brand.

Det eneste sted, hvor det ikke er muligt for dig at lægge den er i rent betalt, da du sandsynligvis har godt styr på din organiske tilstedeværelse på brandsøgeord. Hvis ikke så gør du noget galt rent SEO mæssigt og an faktisk blive tvunget ti at skulle hente folk ind betalt.

AdWords på brand søgeord

Du spørger måske dig selv om ikke trafikken ville komme alligevel, når vi nu ligger på placering 1 med sitelinks på vores brand.

Faktisk er der nogle helt klare fordele ved at annoncere på brandtermer.

  • Du kan styre kommunikationen taktisk med endnu mere plads. Det kan eksempelvis være at bruge aktuelle nyheder, servicemeddelelser, kampagner eller andet i dine brand AdWords annoncer.
  • Hvis konkurrenter eller andre annoncerer på dit brand skal du tage mere synlighed, så de ikke overtager trafik, som eller skulle være gået til dig.

Men nu er do jo sådan at Google AdWords ikke er gratis, og selvom klikpriserne er lave fordi du er den eneste annoncør, så er det stadigvæk budget der skal bruges.

Generelt anbefaler jeg at du skal byde på brand, så snart der er andre resultater, som dine kunder kan vælge. Du børe gøre alt hvad du kan for at få flere ind på dit website frem for konkurrerende websites, anmeldelser eller andet. Og når klikprisen er lav, så kan det være god forretning.

Når der ikke er nogen grund til at få flere af de potentielle kunder, der søger efter dit navn ind på dit website eksempelvis fordi du har få konkurrenter, så vil jeg anbefale ikke at bruge budget herpå. I stedet for bør du sikre søgeresultatet med Google+ profil, Wikipedia, Sociale Media profiler etc.

Jo det ville den, men der er stadig argumenter for at holde fast i annoncering på brand.

Læs mere om hvordan du skaber synergi imellem SEO og SEM

Det har faktisk været ret svært at finde gode artikler om emnet, så hvis du har noget godt indspark så sig endelig til?

Noget af det jeg har læst igennem er dog:

Ældre indlæg omkring SEM SEO synergi: http://www.firstclickconsulting.com.au/blog/top-10-seo-sem-synergies-efficiencies/

Analyse af om du skal købe brand søgeord igennem AdWords lavet af bing: http://www.slideshare.net/bingads/brand-term-bidding-an-offensive-defensive-strategy-retail-edition

Indlæg på PPC Hero omkring toolet: http://www.ppchero.com/leverage-paid-organic-results-to-boost-traffic-to-your-site/

Bondtoftes indlæg om selvsamme område: http://www.henrik-bondtofte.dk/betalt-organisk-oversigtsrapport

Super godt indlæg af Frederik Hyldig om, hvorvidt du skal købe brand søgeord eller ej: http://3qdigital.com/google/should-you-bid-on-your-own-brand-name-in-adwords/ 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.8/5 (6 votes cast)
Sådan skaber du SEO og SEM synergi, 3.8 out of 5 based on 6 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook3Share on Google+0Share on LinkedIn107Tweet about this on TwitterEmail this to someone

3 svar

  • Endnu en god og meget lærerig artikel om SEO og SEM.

    Der er helt klart et par punkter jeg kan bruge i mit arbejde.

    Tak for godt og gennemarbejdet indhold!

  • Rigtig god forklaring af hvorfor det er så vigtigt at fokusere på både SEO og SEM på samme tid.

    Jeg er helt enig med dig, og din overskrift med 1 + 1 = 2,5 siger faktisk det hele!

  • Super artikel

    Jeg er virkelig ved at få øjnene op for Adwords.

    Jeg skal helt klart hjem og arbejde på samspillet mellem SEO og SEM.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog