Sådan optimerer du til de forskellige søgetyper i Google

Sådan optimerer du til de forskellige søgetyper i Google

SøgeordstyperFor at du kan optimere din search og især din SEO på bedst mulig vis skal du kende de forskellige typer af søgniner, der er i Google. I dette indlæg går vi grundlæggende til værks og forsøger sætte lidt definitioner på de forskellige typer af søgninger Google opererer med.

Og hvorfor er dette interessant spørger du nok dig selv? Det er det fordi du skal optimere forskelligt til forskellige typer af søgeord.

For det første er jeg overbevist om, at de ting Google kigger på ved forskellige typer søgninger er forskellige. Ligeledes er søgerens intent og formål med den konkrete søgninger enormt vigtig i forhold til hvordan du optimerer.

Grundlæggene kan man inddele søgeord i følgende kategorier:

  • Produktsøgninger
  • Informationssøgninger
  • Brandsøgninger
  • Lokale søgninger

I det efterfølgende gennemgår vi hvad de forskellige typer er karakterisere af samt hvordan du bedst optimere din synlighed på dem.

Når du grundlæggende arbejder med organisk søgemaskineoptimering, så kan du optimere inden for tre hovedområder autoritet (links), relevans (indhold) og teknik (kode). Læs eventuelt min introduktion til SEO her. Alt afhængig af hvilken type søgeord, der er tale om vil jeg anbefale at gå forskelligt til værks for at optimere til søgeordet.

 

Søgninger efter produkt og køb af dem

Søgninger efter konkrete produkter domineres ofte af webshops med konkrete produkter. Det er søgeord omkring typer af produkter, mærker på produkterne og med ekstra søgeord som ’køb’, ’bestil’ etc.

Søgeresultatet bærer her præg af at have mange kommercielle sider i resultatet. Ved kommercielle søgninger er der ligeledes ofte rigtig mange AdWords annoncer i resultatet.

Herunder kan du se et eksempel på en produktsøgning:

Produktsøgning

Produktsøgninger er enormt vigtige for webshops og andre sider, hvor der kan købes produkter. Det vil primært være kategorisider og produktsider, du skal optimere imod produktsøgeord. Du kan med fordel udnytte både betalte AdWords annoncer og organisk placeringer på disse søgeord.

Vil du have synlighed på konkurrenceprægede søgninger, så er det i høj grad autoritet og teknik du skal have optimeret:

  • Autoritet: Du skal sikre dig, at de sider du gerne vil have til at rangere har en høj intern vigtighed i forhold til andre sider.
  • Teknik: Du skal generelt sikre dig, at dit website rent teknisk fungerer efter Google retningslinjer og algoritme.
  • Brugervenlighed: Jeg tror på at teknik også betyder meget her i form af konverteringsraten og brugervenligheden på din webshop. Dvs. du skal optimere dit købsflow, loadtid og konverteringsraten på webshoppen for at få gode placeringer.
  • Indhold: Du kan godt arbejde med indhold, men det er min oplevelse, at du ikke nødvendigvis behøver store mængder indhold for at klare dig godt på selv konkurrenceprægede købssøgninger. Så længe der en relevant titel, overskrift og en lille smule tekst. Med en målrettet titel, en god overskrift og en smule tekst er du ofte også godt på vej til en god Quality Score og dermed lidt billigere kliks i AdWords.

 

Informationssøgninger

Søgninger efter konkret viden og information bliver ofte domineret af sider med meget indhold herunder eksempelvis artikler, nyhedssider eller blogs. Søgeordene er ofte mere specifikke, da omhandler stykker af information. Ofte er disse informationssøgninger forbundet med søgeord ’hvad’, hvordan’ og ’hvem’

Herunder kan du set par eksempler på informationssøgninger:

Informationssøgning

Er informationssøgninger omkring en konkret entitet eksempelvis en kendt person, en kunstner eller noget andet generisk, så arbejder Google med at levere svaret direkte i Google igennem deres knowledge graph. Google forsøger her at forbedre søgeoplevelsen i tilfælde, hvor det er helt tydeligt hvad formålet med informationssøgningen er.Googles klassiske eksempel, som jeg blandt andet har set dem bruge til præsentation af Google glasses, er en søgning efter højden på Eiffeltårnet, hvor Google direkte i søgeresultat giver svaret.

Herunder har jeg samlet et par eksempler, hvor Google føler sig sikker på svaret og giver det direkte igennem knowledge graph:

Knowledge graph information

Måden du sikrer synlighed på informationssøgninger er heldigvis ret simpel:

  • Indhold: Hvis du vil have gode placeringer på informationssøgninger er det især mængden og kvaliteten af det indhold du har skrevet, der er vigtig. Google kigger i høj grad på om du med dit website kan besvare den søgendes svar tydeligt og klart. Du skal derfor arbejde meget omkring selv indholdet, hvis du ønsker synlighed på informationssøgninger.

 

Brandsøgninger

Søgninger efter konkrete brands kendetegnes ved at der reelt set kun er et resultat i Google. Der er her enorme sitelinks på brandets website, da Google godt ved at denne side er den der har overvejende interesse.

Ligeledes vil der ved mange brandsider forekomme en wikipediaside såfremt denne er udarbejdet samt en Google+ page og dens seneste indlæg

Herunder ses et par eksempler på brandsøgninger:

brandsøgning

Der er således nogle variationer i brandsøgningen, som du kan influere.

  • Wikipedia: Den ene er brugen af Wikipedia, hvor Google ofte vælger at inddrage Wikipedia information og logo som en del af knowledgegraphen på brandsøgningen.
  • Google+ page: Den anden er integrationen af brandsøgningen til Google+, hvor Google vælger at vi brandsiden i søgeresultatet sammen med det seneste indlæg.
  • Sociale Medier: For at optimere din synlighed på brandssøgninger skal du sikre at Google forstår dig som et brand. Dette indbærer et par ting. Den første er oprettelse på en række af de gængse sociale medier. Den anden er Links og henvisninger med dit brand som ankertekst. Ud over det er der ikke så meget du kan gøre organisk.
  • Betalt synlighed: I forhold til betalt er min klare holdning, at det ikke kan betale sig, at købe ind på sit eget brand. De eneste gang jeg ser værdi i det, er hvis konkurrenter forsøger at ’stjæle’ kliks på brandnavnet enten organisk eller betalt. I så fald kan man svare igen ved at fylde endnu mere igennem AdWords og annonceudvidelser.

 

Lokale søgninger

Søgninger som Google mener er lokale kendetegnes ved at Google maps integreres. Dermed bliver søgeresultatet domineret af en række af Google maps lokationer. Ud over at være kendetegnet af ydelser, hvor det kræver offline tilstedeværelse eksempelvis i form af tandlæge, byggecenter eller andet, så er lokale søgninger ofte præget af at have by eller lokation i søgeordet.

Du kan se eksempler på lokale søgninger på Google herunder:

lokal søgning

Google maps lokationer er sat sammen med Google+ your business. Hvis du har en lokation, så har du også automatisk en Google+ business side. En side som altså kan dukke op i de lokale søgninger.

  • Lokal SEO: For de lokale resultater findes der faktisk en helt specifik algoritme, som bestemmer hvordan de lokale resultater evalueres i forhold til hinanden. Det handler om, at du skal skaffe anmeldelser, omtaler af adressen, links, bekræfte din lokation og meget mere. At arbejde med og omkring Googles lokale søgeresultater kaldes lokal SEO.
  • Lokale Annoncer: Google har tidligere ytret at det skal være muligt også at annoncere i direkte i Google lokal. Hvis du har en offline butik vil du her have mulighed for unik lokal eksponering. Det tror jeg virkelig bliver værdifuldt. Indtil videre må vi dog arbejde organisk. Det er der heldigvis ikke mange der gør, hvilket gør det forholdsvist let at komme op blot ved at sikre den lokale profil spiller og der kommer et par anmeldelser.
  • Indhold: I tilfælde af lokale søgninger, hvor der ikke dukker Google maps op, og du derfor ikke kan arbejde med Google lokal er svaret, kan du med fordel oprette lokale sider. Altså filial eller butikssider, hvor du samler informationer om den enkelte butik samt fortæller om åbningstider etc. Indholdet.

 

Taktik afhænger af søgeordstypen

Det der er centralt i dette blogindlæg er, at din taktik inden for search afhænger af hvilke søgeord, du kan få noget ud af at skabe synlighed på – uanset om det er betalt annoncering i AdWords eller organisk SEO.

Er du en webshop er svaret nok meget klart, at det søgninger efter produkter, som du gerne vil være synlig på, men du vil faktisk også kunne drage nytte af søgninger efter information. I sådanne tilfælde vil du her ramme brugere langt længere op i købsprocessen og kunne få en krog i personen.

Det at målrette indhold til andre faser af købsprocessen har jeg skrevet et separat blogindlæg om, som du kan se her.

 

Bliv endnu klogere på Googles søgeordstyper

Indlæg på SEObythesea omkring søgeordstyper: http://www.seobythesea.com/2012/12/navigational-queries-resources/

 

Spændende indlæg på Moz om CTR på forskellige typer af søgninger: http://moz.com/ugc/click-through-rates-in-google-serps-for-different-types-of-queries

Indlæg på marketingland, der giver dybbere indsigt i søger intent: http://searchengineland.com/keyword-classification-understanding-the-why-of-seo-126689 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Sådan optimerer du til de forskellige søgetyper i Google, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+11Share on LinkedIn21Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog