Sådan driver whitepapers salg og online markedsføring

Sådan driver whitepapers salg og online markedsføring

SalgHvis du ikke allerede har inkluderet whitepapers i din digitale marketing strategi, så vil du efter dette blogindlæg seriøst overveje at gøre det. Jeg vil i hvert fald forsøge at overtale dig til det ved dele ud af de erfaringer jeg har gjort med at udgive mit eget whitepaper om søgeordsanalyse. Et whitepaper, som du for øvrigt kan finde her.

Hvad er et whitepaper?

Et whitepaper eller hvidbog er en rapport, der dybdegående undersøger et konkret emne eller guider en til en bedre løsning. Originalt blev whitepapers brugt af regeringer, men i dag bruges ordet sammen med ebøger eller guides, som kunder, brugere og andre kan downloade. Et whitepaper udgives som oftest som pdf, eller udskrives som en lille bog.

Jeg gjorde det muligt at downloade mit whitepaper omkring søgeordsanalyser ved til gengæld at bede om nyhedsmail, som jeg satte på mit nyhedsmail liste.

Det opnåede jeg med whitepaperet

Mit whitepaper har været en stor succes for mig personligt. Herunder har jeg listet nogle af de ting jeg opnåede med whitepaperet:

  • 550 mails til min nyhedsmailbase and still counting
  • Indbydelse til at være taler til Digital Markedsføring 2013
  • 7 indgående links
  • 140 delinger i de sociale medier
  • Kontakt og dialog med 5 vidensledere inden for SEO

Disse tal viser hvordan whitepaperet har været med til at styrke mit personlige brand samt opbygge min værdi som ekspert og specialist inden for SEO markant. Derfor har jeg valgt at skrive dette blogindlæg om, hvad fordele ved at bruge whitepaper i markedsføring er, samt hvordan du kan skabe flere downloads til dit whitepaper og dermed få mere salg ud af arbejdet.

Fordele ved at bruge whitepapers i online markedsføring

Skal du overbevise dig selv, dine kunder eller din chef om hvorfor det er en god idé at brug tid og energi på et whitepaper har jeg herunder listet en række grunde.

  • Nyhedsbrevsmodtagere: I mine øjne fungerer et whitepaper bedst, hvis du opsamler emailadresser fra de personer, der ønsker at læse whitepaperet. På den måde skaber man større værdi, idet man kommunikerer direkte ud til personerne efterfølgende igennem et nyhedsbrev.
  • Branding: Du kan overfor læserne af whitepaperet brande dig selv som personlig eller den virksomhed du har skrevet whitepaperet for. Igennem whitepaperet vil du fremstå som eksperten inden for et givent område og på den måde skabe et indtryk af din person eller brandet.
  • Viden: Når du udarbejder dit whitepaper lærer du som oftest noget, fordi du skal formidle det på en anden måde end normalt. Du skal sætte din viden op på en måde, hvilket udfordrer dig og får dig til at undersøge, analysere og læse nye ting.
  • Linkbuilding: Har du udarbejdet en god whitepaper, som giver mening for andre hjemmesider så kan du arbejde på, at få autoritet fra andre hjemmesider ved at forsøge at få dem til at linke til dit whitepaper. Der kommer sjældent links automatisk, så det giver god mening for dig selv, at forsøge, at få linksene fra relevante hjemmesider. Er autoritet og links et af hovedformålene kan du endda skrive whitepaper der er skræddersyet til udvalgte sider.
  • Delinger: Ligesom du kan få links fra andre hjemmesider, så kan du også få sociale delinger på platform som Google+, LinkdIn, Twitter, Pinterest, Facebook etc. Alt efter hvilken branche du opererer i, så vil din målgruppe dele indholdet socialt. For at dette skal lykkedes kan du engagere dem tidligt i udarbejdelsen af whitepaperet ved, at få dem til at skrive testimonials eller gør det let at dele din udgivelse for selv at se bedre ud.
  • Materiale: Når du har et gennemarbejdet whitepaper har du faktisk også godt materiale, som du kan vise overfor potentielle kunder eller arbejdsgivere. Du kan printe dit whitepaper ud eller endda få den trykt og give til interessenter, som du møder.

Dette har jeg prøvet at vise med denne oversigt

Whitepaper fordele

Whitepaper skaber salg

De fordele du får ud af at udgive whitepaperet leder ultimativt til salg. Du skal sælge til dine nyhedsbrevsmodtagere, du skal udnytte din position som vidensleder og det brand whitepaperet har været med til at opbygge. Ligeledes skal du skabe bedre løsninger med den viden du har opbygget, hvilket giver gladere kunder, der køber mere på sigt. Du får bedre placeringer i Google som følge af de links whitepaperet fortjener, hvilket giver mere trafik og salg for din virksomhed. De sociale delinger øger antallet af følgere og giver dig trafik, som kan konvertere til salg. Det materiale du får udarbejdet kan du bruge i din branding, hvilket tjener igen tjener for øget salg. Med andre ord leder alle fordelene til salg i sidste ende, hvilket jeg har vist herunder

Whitepaper giver salg og markedsføring

 

Sådan markedsførte jeg mit whitepaper

Et whitepaper bliver ikke downloadet af mange automatisk. Du skal markedsføre det – og du skal markedsføre det meget. Da jeg skulle markedsføre min whitepaper om søgeordsanalyse gjorde jeg flere ting.

  • På hjemmesiden: Har du mulighed for at markedsføre det internt overfor din hjemmesides besøgende er dette et godt sted at starte. Her kan du i footeren eller i topmenuen brande whitepaperet og vise de besøgende hvad de kan få helt gratis.
  • Sociale medier: Jeg brugte en del energi på at få whitepaperet delt i de sociale medier. Dette lykkedes primært på Google+ og LinkedIn.
  • PPC kampagne: Jeg oprettede en kampagn på LinkedIn ads og markedsførte whitepaperet overfor folk med interesse inden for markedsføring og specielt online markedsføring.
  • Fora: Efterfølgende har gjort en del ud af at linke ind til whitepaperet i diverse fora, hvor jeg har følt det giver mening for læseren at lære mere om søgeordsanalyse. Her har jeg anbefalet folk at downloade whitepaperet, hvis du vil vide mere omkring SEO og søgeordsanalyse.
  • Social bookmarking: Jeg fik med held og snilde whitepaperet op på Amino Buzz og Anyhed, hvilket også har givet en fin andel læsere.
  • Slides og oplæg: Ved mit oplæg på Digital Markedsføring 2013 fik jeg ikke færre end 50 flere downloads af whitepaperet. Du kan markedsføre materialet på event og til begivenheder ved, at indsætte det i slides og fortælle ud fra whitepaperet.

Ud over disse områder er der også mange andre metoder til at markedsføre sit whitepaper. Det kan eksempelvis være igennem AdWords annoncer, igennem affilatepartnere, igennem PR eller andet. Herunder har jeg prøvet at visualisere hvordan denne proces kan se ud – du kan selv tilføje de kanaler som du bruger til at markedsføre dit whitepaper.

Markedsføring af whitepaper

Er du også blevet overbevist om whitpaperens værdi?

Nu håber jeg, at jeg har fået vist dig hvorfor du skal overveje kraftigt, at tage whitepaperet seriøst som marketingværktøj. Tager vi alle figurerne og lægger samme får vi denne proces for hvordan dit whitepaper kan lede til salg.

Whitepaper salg markedsføring

Andre resurser om whitpaperen som marketingværktøj

  • Content Marketing Institute laver en masse rigtig interessant indhold. Både om bruge af whitepapers i markedsføring og andre markedsføringstiltag.
  • Marketo arbejder også ud fra ideen om at whitepapers er et effektiv værktøj til leadgenering
  • Blogindlæg omkring brugen af whitepapers i markedsføring.
  • Hubspot har en række interessante whitepaper og ser content marketing som en effektiv kanal

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
Sådan driver whitepapers salg og online markedsføring, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+31Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter0Email this to someone

3 svar

  • Rigtig fin gennemgang af whitepapers.

    Det eneste, der måske mangler, er en kort gennemgang af, hvad et whitepaper er.

    • Hej Morten

      Tak for din kommentar – det er taget til efterretning og jeg har nu tilføjet et afsnit omkring hvad et whitepaper rent faktisk er. Håber det gør det noget lettere at forstå :-)

  • Vigtig information for at vurdere konceptet: Hvor lang tid benyttede du på at researche og skrive WP’eret?

Skriv en kommentar

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Brug for hjælp?

Jeg arbejder til daglig som med søgemaskineoptimering. Hvis du har brug for hjælp kan du blive ringet op ved at udfylde formen herunder:

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

tlf (skal udfyldes)

Din besked

1+1=?