7 trin til Content Marketing planen

7 trin til Content Marketing planen

SEMaward nomineret 2014Du ved at Content Marketing er en af nøglerne til succes i din digitale markedsføring – Men du er måske stadig i tvivl om præcis hvordan du skal bære dig ad? Det var jeg og derfor har jeg undersøgt det og lavet denne 7 trins guide til hvordan du kan få planlagt og eksekveret Content Marketing strategien.

De 7 trin får dig igennem den overordnede planlægning, og giver dig en måde hvorpå du kan planlægge Content Marketing strategien. Jeg har ledt rundt efter nogle forskellige modeller og fundet frem til denne, som jeg gerne vil dele med dig som værktøj:

Content marketing plan

Det er centralt, at modellen ikke må ses som en ligning eller som en A til Z øvelse. Der skal i Content Marketing arbejdes, ændres, optimeres og tilrettes på de enkelte punkter i takt med, at man bliver klogere og bedre til det.

1 Planlæg

Forberedelse og planlægning er vigtigt, fordi du her skal tage vigtige beslutninger, som ikke altid kan gøres om. Når du planlægger og forbereder din Content Marketing så kan du passende tage udgangspunkt i dette blogindlægs 7 punkter og få defineret hver af dem

Under planlægning af din Content Marketing skal du forsøge, at få kortlagt så mange af punkterne så grundigt som muligt. Du vil naturligvis komme til at forfine de 7 trin løbende, men begynd at skab strategien med udgangspunkt i punkterne og planlæg så.

Jeg mener især det er vigtigt at være realistisk omkring de to punkter

  • Budget
  • Tid

Jeg oplever simpelthen for mange, der tror at Content Marketing er både gratis og ikke tager tid at lave. Desværre er det rigtig dyrt at lave godt indhold til din markedsføring. Derfor mener jeg ofte at der i starten skal skrues ned for forventningerne og ambitionerne med Content Marketing.

Der har været en interessant debat på Markedsføring om netop det område, at Content er en dyr affære. Herefter har både Joakim Ditlev og Christian Løgstrup reagerede med indlæg om netop udgifterne ved Content Marketing

Når du har lavet et realistisk estimat af hvor meget din Content Marketing ambitioner kræver af tid og budget skal du have forberedt dig på den konkrete plan. Her skal du igennem punkterne herunder og definere hvordan du vil gribe din Content Marketing an.

Jeg har fundet ud af at det faktisk ofte kan være en rigtig stor fordel at starte ved slutning af planen. Altså trin 7 omkring mål. Inden vi ved hvad formålet og argumenterne bag vores Content Marketing kan det være svært at definere andre punkter. Derfor kan du med fordel gå ned til det sidste punkt og starte med dette.

2 Målgruppe

For at kunne skabe det rigtige indhold skal du vide hvem der skal modtage indholdet – altså hvem målgruppen for din Content Marketing skal være. Når du definerer målgruppen kan du kigge på områder som

  • Erhverv
  • Alder
  • Type
  • Persona
  • Interesser

Grunden til at målgruppen er vigtig når du arbejder med Content Marketing er så du får skrevet indhold, som målgruppen rent faktisk får noget ud af at modtage. Effekten af Content Marketing består i at skabe merværdi for modtageren af indhold, og for at kunne gøre det må du nødvendigvis vide og kende modtageren bedre.

Når der snakkes målgruppe snakkes der ofte også udarbejdelsen af personas. Personas kan være et godt værktøj til at kunne målrette markedsføringen og få et mere klart billede af hvem der snakkes til. Fordelen ved at opsætte personas er, at man bedre kan forestille sig reaktion og heraf også opleve værdi af det udarbejdede indhold.

Buffer har skrevet denne guide til hvordan man kan udarbejde personas, som jeg synes var fint dækkende for hvordan man gør det.

3 Historier og indhold

Dette punkt handler om at få tænkt selve indholdet igennem. Det som der er vigtigt er, at der tænkes generelt og langsigtet på områderne

  • Kilder
  • Data
  • Vinkel
  • Form
  • Tone
  • Værdi

Det handler med andre ord om at få kortlagt de steder, der kommer indhold og data fra, samt få tænkt vinkler, form og tone ind i indholdet så det skaber værdi for målgruppen.

4 Kanaler

Næste punkt handler om at få tænkt de rigtige kanaler ind i Content Marketing. Kanaler er de steder hvor man vil publicere og få engagement til sit indhold.

Dette får naturligvis indflydelse på formen af indhold, ligesom det er influeret af målgruppen og målene. Kanalerne kan med fordel mikses og ofte giver det god synergi af indhold at det bliver brugt i forskellige kanaler. Faktisk er jeg af den holdning, at jo flere steder og gange man kan bruge det samme indhold, jo mindre indhold skal man lave og jo mere får man ud af det.

Overvejelserne omkring kanaler skal især gå på områderne

  • Blog
  • Sociale Medier
  • Nyhedsbrev

Mange gang anbefaler jeg selv, at der tages ejerskab over indholdet ved at ligge det på en blog eller et website frem for på et socialt medie. Det gør jeg, fordi vi blandt andet har set med sociale medier som LinkedIn og Facebook, at man skal betale for at få sit indhold ud til brugerne. Har du i stedet fuldt ejerskab over indholdet på din blog og eventuelt tilmeldinger til nyhedsbrevet, vil du altid kunne markedsføre og publicere til din målgruppe uden at være afhængig af sociale medier.

5 Proces

Næste punkt er processen for din Content Marketing. Det er det mere praktiske i forhold til udførsel og udarbejdelse af materiale, samt efterfølgende eksekvering, outreach og dialog.

Her bør du få

  • Indholdsplan
  • Hvornår
  • Hvem
  • Gennemgang og gennemlæsning

Proces handler således om at få lavet planer. Planer for hvordan de forskellige stykker indhold skal udarbejdes og efterfølgende seedes.  Om du er til detaljerede planer eller overordnede guidelines for medarbejderne er lidt op til dig selv.

Econsultancy har samlet en række templates til Content Marketing kalendre. Guides og templates som jeg er blevet inspireret af til min egen. Find dem her.

Der findes faktisk software som kan håndtere

6 Snak

Indhold i sig selv er desværre ikke drivkraft nok. Du er nødt til, at forsøge at få indholdet spredt ud til så mange som muligt direkte. Til dette skal du have kigget på disse punkter

  • Hvem
  • Netværk
  • Hvordan
  • Tone

Du skal have identificeret branchens opinionsledere. Ud over det skal du kigge på hvad du selv og din virksomhed har af relationer og netværk. Er der nogle personer, som allerede kan aktiveres igennem den eksisterende relation, eller skal der bygges helt nye relationer op.

Til dette kan det give god mening simpelthen at lave en oversigt over personer, der er højt anset i branchen. Disse personer skal have en relation til dig og din virksomheds indhold, og derfor skal du lave en plan for hvordan du kommer til at snakke med dem og hvilken tone snakken skal have

7 Mål

At få lagt sig fast på nogle mål til sin Content Marketing, mener jeg, er noget af det mest vigtige. Mål er essentielle for at kunne opretholde gejst, forsvare investeringer af tid og penge, opleve succes med Content Marketing, samt overbevise bestyrelse, ledelse eller endda sig selv.

I forhold til Content Marketing er der en del forskellige ting, som jeg mener, at man kan måle på.

  • ROI
  • Salg og leads
  • Kendskab og omdømme
  • Nyhedsbrevsmodtagere
  • Trafik
  • Placeringer
  • Links og delinger

Når man kan måle på dem, kan man også sætte mål op for sin Content Marketing. Det kommer meget an på virksomhed og temperament hvad man gerne vil opnå og have fokus på.

I princippet bør man med Content Marketing opnå positiv ROI, få flere salg og leads, øge og forbedre kendskaben og omdømmet af virksomheder, øge trafikken, forbedre placeringerne og få flere links og delinger. Spørgsmålet er så bare hvor meget du vil forsøge at opnå, samt hvor der er fokus.

Min klare anbefaling er, at der sættes langsigtede mål omkring positiv ROI. Ud over dette anbefaler jeg at måle på tværs af metrikkerne med de værktøjer man har lettest til rådighed i forhold til budget og tid. Dette begrænser sig oftest til nyhedsbrevstilmeldinger, trafik og links

Bliver der igangsat omfattende investeringer i Content Marketing, mener jeg også at man skal måle på flere ting for at holde bedre øje med investeringer. Her kan det være en rigtig god idé på forhånd at lave indledende og løbende analyser af omdømme og kendskab.

Læs mere om at lave en Content Marketing plan

Content Marketing Insitutes og Joe Pulizzis rammeværktøj til Content Marketing planen finder. Hele rammeværktøjet kan anbefales, da det giver en udmærket introduktion til de forskellige dele af en sucessfuld Content Marketing kampagne. http://contentmarketinginstitute.com/2013/03/content-marketing-institute-framework/

Quicksprot har skrevet en ret omfattende guide til Content Marketing, som jeg godt kan anbefale http://www.quicksprout.com/the-advanced-guide-to-content-marketing/

Econsultancy har lavet et periodisk system over Content Marketing, som giver et solidt indblik i de mange forskellige aspekter af emnet: https://econsultancy.com/blog/64539-introducing-the-periodic-table-of-content-marketing#i.zseir6zosehmug

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
7 trin til Content Marketing planen, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook5Share on Google+13Share on LinkedIn40Tweet about this on TwitterEmail this to someone

2 svar

  • Tak for et godt indlæg! Rigtig god gennemgang, der kan hjælpe mange med at komme i gang med at producere målrettet og relevant indhold!

    Jeg har en lille tilføjelse til valg af kanaler/medier. Print bliver brugt i høj grad af større virksomheder til at dele deres viden og fortælle spændende historier. Se fx kundemagasinet Ind§igt, jeg har været med til at lave for en større advokatvirksomhed: http://www.klartsprog.com/lund-elmer-sandager-kundemagasin/

    Dette magasin bliver sendt til kunderne, men der er mange andre eksempler på content marketing, der foregår IRL, fx trykte grillguides, der uddeles i supermarkeder eller Den Gamle Fabriks børnebøger om bærfolket…

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog