Online Marketing

Online Marketing

Online marketing er en bred betegnelse for alt der har med markting af produkter online. Online marketing inkluderer alt lige fra at drive webshop til håndtering af sociale medier. I denne kategori finder du mere generelle guides og indlæg til at sammensætte din digitale marketing strategi og plan.

Hvad er online marketing?

Hvad er online marketing?

Online marketing er ligesom almindelig marketing en betegnelse, der dækker en bred vifte af discipliner under markedsføring på nettet. Faktisk snakker mange online marketing specialister og eksperter om at online i virkeligheden ikke bør være en del af betegnelsen. Altså at marketing nu helt naturligt skal foregå online, og at du ikke som udgangspunkt kan lave markedsføring, der ikke er forankret digitalt og online.

Under online markedsføring er der en lang række af kanaler, som overlapper mere eller mindre. Eksempelvis Google AdWords, SEO, Facebook Ads, Social media, Content Marketing, Programmatic Buying, Nyhedsbreve og meget mere. Når du markedsfører din virksomhed på nettet, så skal du gøre det igennem en bred vifte af kanaler overlappe med hinanden. Du skal søge at skabe synergi imellem dine online kanaler, så markedsføringen bliver så effektiv som mulig.

Generelt kan jeg anbefale at tænke dine forskellige online marketing kanaler ind i Paid, Owned, Earned Media modellen. Hvordan du kan lave dine online marketingstrategi i denne model kan du læse om i dette blogindlæg.

Online markedsførings mindset og strategi

Online markedsførings mindsettet

Vil du markedsføre dig selv og dine produkter på nettet så er der nogle fundamentale ting, der er anderledes end traditionel markedsføring. Jeg mener der eksisterer en form for online marketing mindset, som definerer den tilgang man som marketingansvarlig skal have på nettet. Jeg mener dette fordi det dels er muligt at måle langt mere nøjagtigt præcist hvor og hvornår kunderne interagere med ens budskaber og dels fordi nettet er drevet af at give værdi og indhold til modtageren.

For mange virksomheder står den organiske trafik fra Google for en stor del af virksomhedens eksistensgrundlag. Virksomhedens markedsførings-aktiviteter i forhold til at ligge højt i Google er her af enorm vigtighed. For at ligge højt i Google er der nogle andre parametre, der spiller ind online sammenlignet med offline konventionel markedsføring. Du kan læse hvordan i kategorien søgemaskineoptimering.

Der er naturligvis også nogle klassiske markedsførings metoder og principper som er de samme online som offline. Formålet er basalt set det samme, men værktøjerne er nogle andre. Skal du markedsføre dig på nettet skal du ligesom i konventionel markedsføring målrette dine budskaber til din målgruppe baseret på hvornår de får budskabet og hvor langt de er i købsprocessen.

Jeg har altid været interesseret i markedsføring, men online markedsføring har fascineret mere mig pga. af dets muligheder samt det mindset, der ligger bag succes med at få sine produkter ud på nettet.

Online marketing uddannelse

Online marketing uddannelse

 

Der findes en del uddannelser inden for online marketing, som man kan vælge. Selv er jeg autodidakt, men har taget en Cand IT Ebusiness uddannelse til at supplere. Det har givet mig et bredere udsyn på online marketing. I det daglige bruger jeg dog ikke min uddannelse, men læser og studerer derimod seneste trends i markedet fra magasiner, bøger og blogindlæg.

Hvis du er på udkig efter en online marketing uddannelse, så vil jeg derfor overveje om du er villig til at investere den energi og de kræfter det kræver blive specialist. Det at kunne mestre den brede vifte af planer og strategi. jeg har set rigtig mange forskellige veje ind til et online marketing job og fælles for dem alle er passionen, der driver folk til at arbejde i branchen.

Jeg ser fire forskellige karriereveje inden for online marketing. Du kan vælge de gængse 6 ugers kurser i online markedsføring, du kan vælge længere uddannelser på nogle af de konventionelle videregående uddannelser, du kan starte en webshop og lære det autodidakt eller du kan blive en online marketing praktikant i et af de etablere bureauer.

Gode resurser om online marketing

Gode resurser om online marketing

Skriv bedre webtekst – fjern disse 7 typer ord

Når du arbejder med webtekst ser jeg rigtig mange begå disse fejl i deres tekstforfatning – mig selv inklusiv. Derfor får du her en oversigt over hvilke 7 typer ord, du skal undgå. Fjerner du ordene fra din webtekst vil din kommunikation fremstå mere præcis, konkret, let forståelig og skarp. Helt overordnet så handler hvert […]

Læs hele indlægget her>>

Value Marketing – tænk værdi i stedet for indhold

Inspireret af Cyrus Shepards afsnit om værdi i hans SEO blueprint vil jeg her slå et slag for value marketing eller det man kan kalde værdibaseret markedsføring! Jeg har i dette indlæg set på hvordan du kan anskue dit indhold i et andet og breddere perspektiv Du skal tænke værdi i stedet for indhold fordi […]

Læs hele indlægget her>>

Gæsteindlæg: Find din unikke kilde af besøgende – kanalstrategi

Indlægget er skrevet af Lars Holdgaard. Lars driver GodeKarakterer der hjælper unge med eksamensangst. Det jeg godt kan lide ved indlægget er budskabet om, at din webshop vil og skal spille på flere heste i forhold til kanalerne. Indlægget fortæller dig altså ikke hvordan du skal gøre, men kan derimod være inspirerende indspark til at vælge en […]

Læs hele indlægget her>>

Hvorfor skal din webshop have en blog?

Der er masser af grunde til at din webshop skal have en blog. Jeg har udvalgt en række punkter både for og imod, at din webshop engagerer sig i blogging. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om indholdsbaseret markedsføring. En blog kan være lige præcis det værktøj din webshop bruger til at udføre indholdsbaseret markedsføring. Jeg har prøvet at skitsere (en smule farvet godt nok), argumenter for og imod at skulle lave en blog på Hjort Smykker. Jeg håber du på samme måde kan bruge argumenterne til nærmere overvejelser om du skal kaste dig ud i blogging til din webshop.

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog