Online Marketing

Online Marketing

Online marketing er en bred betegnelse for alt der har med markting af produkter online. Online marketing inkluderer alt lige fra at drive webshop til håndtering af sociale medier. I denne kategori finder du mere generelle guides og indlæg til at sammensætte din digitale marketing strategi og plan.

Hvad er online marketing?

Hvad er online marketing?

Online marketing er ligesom almindelig marketing en betegnelse, der dækker en bred vifte af discipliner under markedsføring på nettet. Faktisk snakker mange online marketing specialister og eksperter om at online i virkeligheden ikke bør være en del af betegnelsen. Altså at marketing nu helt naturligt skal foregå online, og at du ikke som udgangspunkt kan lave markedsføring, der ikke er forankret digitalt og online.

Under online markedsføring er der en lang række af kanaler, som overlapper mere eller mindre. Eksempelvis Google AdWords, SEO, Facebook Ads, Social media, Content Marketing, Programmatic Buying, Nyhedsbreve og meget mere. Når du markedsfører din virksomhed på nettet, så skal du gøre det igennem en bred vifte af kanaler overlappe med hinanden. Du skal søge at skabe synergi imellem dine online kanaler, så markedsføringen bliver så effektiv som mulig.

Generelt kan jeg anbefale at tænke dine forskellige online marketing kanaler ind i Paid, Owned, Earned Media modellen. Hvordan du kan lave dine online marketingstrategi i denne model kan du læse om i dette blogindlæg.

Online markedsførings mindset og strategi

Online markedsførings mindsettet

Vil du markedsføre dig selv og dine produkter på nettet så er der nogle fundamentale ting, der er anderledes end traditionel markedsføring. Jeg mener der eksisterer en form for online marketing mindset, som definerer den tilgang man som marketingansvarlig skal have på nettet. Jeg mener dette fordi det dels er muligt at måle langt mere nøjagtigt præcist hvor og hvornår kunderne interagere med ens budskaber og dels fordi nettet er drevet af at give værdi og indhold til modtageren.

For mange virksomheder står den organiske trafik fra Google for en stor del af virksomhedens eksistensgrundlag. Virksomhedens markedsførings-aktiviteter i forhold til at ligge højt i Google er her af enorm vigtighed. For at ligge højt i Google er der nogle andre parametre, der spiller ind online sammenlignet med offline konventionel markedsføring. Du kan læse hvordan i kategorien søgemaskineoptimering.

Der er naturligvis også nogle klassiske markedsførings metoder og principper som er de samme online som offline. Formålet er basalt set det samme, men værktøjerne er nogle andre. Skal du markedsføre dig på nettet skal du ligesom i konventionel markedsføring målrette dine budskaber til din målgruppe baseret på hvornår de får budskabet og hvor langt de er i købsprocessen.

Jeg har altid været interesseret i markedsføring, men online markedsføring har fascineret mere mig pga. af dets muligheder samt det mindset, der ligger bag succes med at få sine produkter ud på nettet.

Online marketing uddannelse

Online marketing uddannelse

 

Der findes en del uddannelser inden for online marketing, som man kan vælge. Selv er jeg autodidakt, men har taget en Cand IT Ebusiness uddannelse til at supplere. Det har givet mig et bredere udsyn på online marketing. I det daglige bruger jeg dog ikke min uddannelse, men læser og studerer derimod seneste trends i markedet fra magasiner, bøger og blogindlæg.

Hvis du er på udkig efter en online marketing uddannelse, så vil jeg derfor overveje om du er villig til at investere den energi og de kræfter det kræver blive specialist. Det at kunne mestre den brede vifte af planer og strategi. jeg har set rigtig mange forskellige veje ind til et online marketing job og fælles for dem alle er passionen, der driver folk til at arbejde i branchen.

Jeg ser fire forskellige karriereveje inden for online marketing. Du kan vælge de gængse 6 ugers kurser i online markedsføring, du kan vælge længere uddannelser på nogle af de konventionelle videregående uddannelser, du kan starte en webshop og lære det autodidakt eller du kan blive en online marketing praktikant i et af de etablere bureauer.

Gode resurser om online marketing

Gode resurser om online marketing

5 råd til at få maksimal effekt af Content Marketing

Content er ingenting uden marketing. I dette blogindlæg får du 5 råd til at få mere ud af dit indhold igennem markedsføringen af det. Efterhånden som jeg læser og snakker om det nyt opfundne begreb Content Marketing, er der en ting, som springer mig i øjnene igen og igen. Jævnligt synes jeg folk sætter et […]

Læs hele indlægget her>>

7 trin til Content Marketing planen

Du ved at Content Marketing er en af nøglerne til succes i din digitale markedsføring – Men du er måske stadig i tvivl om præcis hvordan du skal bære dig ad? Det var jeg og derfor har jeg undersøgt det og lavet denne 7 trins guide til hvordan du kan få planlagt og eksekveret Content […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan driver whitepapers salg og online markedsføring

Hvis du ikke allerede har inkluderet whitepapers i din digitale marketing strategi, så vil du efter dette blogindlæg seriøst overveje at gøre det. Jeg vil i hvert fald forsøge at overtale dig til det ved dele ud af de erfaringer jeg har gjort med at udgive mit eget whitepaper om søgeordsanalyse. Et whitepaper, som du […]

Læs hele indlægget her>>

Derfor skal du bruge keyword density når du skriver tekst

Der var engang hvor “Keyword density” var det vigtigste ved SEO tekstforfatning. Brugte du et ord tilpas mange gange i en tekst fik du bedre placeringer. Denne tid er ovre! Keyword Density bruges ikke længere til onsite optimering. MEN. Dette betyder ikke, at du ikke kan bruge keyword density til at skrive bedre tekster – […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog