Online Marketing

Online Marketing

Online marketing er en bred betegnelse for alt der har med markting af produkter online. Online marketing inkluderer alt lige fra at drive webshop til håndtering af sociale medier. I denne kategori finder du mere generelle guides og indlæg til at sammensætte din digitale marketing strategi og plan.

Hvad er online marketing?

Hvad er online marketing?

Online marketing er ligesom almindelig marketing en betegnelse, der dækker en bred vifte af discipliner under markedsføring på nettet. Faktisk snakker mange online marketing specialister og eksperter om at online i virkeligheden ikke bør være en del af betegnelsen. Altså at marketing nu helt naturligt skal foregå online, og at du ikke som udgangspunkt kan lave markedsføring, der ikke er forankret digitalt og online.

Under online markedsføring er der en lang række af kanaler, som overlapper mere eller mindre. Eksempelvis Google AdWords, SEO, Facebook Ads, Social media, Content Marketing, Programmatic Buying, Nyhedsbreve og meget mere. Når du markedsfører din virksomhed på nettet, så skal du gøre det igennem en bred vifte af kanaler overlappe med hinanden. Du skal søge at skabe synergi imellem dine online kanaler, så markedsføringen bliver så effektiv som mulig.

Generelt kan jeg anbefale at tænke dine forskellige online marketing kanaler ind i Paid, Owned, Earned Media modellen. Hvordan du kan lave dine online marketingstrategi i denne model kan du læse om i dette blogindlæg.

Online markedsførings mindset og strategi

Online markedsførings mindsettet

Vil du markedsføre dig selv og dine produkter på nettet så er der nogle fundamentale ting, der er anderledes end traditionel markedsføring. Jeg mener der eksisterer en form for online marketing mindset, som definerer den tilgang man som marketingansvarlig skal have på nettet. Jeg mener dette fordi det dels er muligt at måle langt mere nøjagtigt præcist hvor og hvornår kunderne interagere med ens budskaber og dels fordi nettet er drevet af at give værdi og indhold til modtageren.

For mange virksomheder står den organiske trafik fra Google for en stor del af virksomhedens eksistensgrundlag. Virksomhedens markedsførings-aktiviteter i forhold til at ligge højt i Google er her af enorm vigtighed. For at ligge højt i Google er der nogle andre parametre, der spiller ind online sammenlignet med offline konventionel markedsføring. Du kan læse hvordan i kategorien søgemaskineoptimering.

Der er naturligvis også nogle klassiske markedsførings metoder og principper som er de samme online som offline. Formålet er basalt set det samme, men værktøjerne er nogle andre. Skal du markedsføre dig på nettet skal du ligesom i konventionel markedsføring målrette dine budskaber til din målgruppe baseret på hvornår de får budskabet og hvor langt de er i købsprocessen.

Jeg har altid været interesseret i markedsføring, men online markedsføring har fascineret mere mig pga. af dets muligheder samt det mindset, der ligger bag succes med at få sine produkter ud på nettet.

Online marketing uddannelse

Online marketing uddannelse

 

Der findes en del uddannelser inden for online marketing, som man kan vælge. Selv er jeg autodidakt, men har taget en Cand IT Ebusiness uddannelse til at supplere. Det har givet mig et bredere udsyn på online marketing. I det daglige bruger jeg dog ikke min uddannelse, men læser og studerer derimod seneste trends i markedet fra magasiner, bøger og blogindlæg.

Hvis du er på udkig efter en online marketing uddannelse, så vil jeg derfor overveje om du er villig til at investere den energi og de kræfter det kræver blive specialist. Det at kunne mestre den brede vifte af planer og strategi. jeg har set rigtig mange forskellige veje ind til et online marketing job og fælles for dem alle er passionen, der driver folk til at arbejde i branchen.

Jeg ser fire forskellige karriereveje inden for online marketing. Du kan vælge de gængse 6 ugers kurser i online markedsføring, du kan vælge længere uddannelser på nogle af de konventionelle videregående uddannelser, du kan starte en webshop og lære det autodidakt eller du kan blive en online marketing praktikant i et af de etablere bureauer.

Gode resurser om online marketing

Gode resurser om online marketing

Derfor skal du tænke SEO ind i udviklingen af dit nye website

Du bør tænke SEO ind i udvikling, uanset om du laver redesign af nuværende website eller om du udvikler et helt nyt design og website. Jeg ser desværre alt for ofte, at virksomheder ikke prioriterer SEO inden de giver sig i kast med et nye website. Står du derfor overfor at skulle lancere nyt website, redesigne det eller […]

Læs hele indlægget her>>

Markedsføringsstrategi med POEM (Paid, Owned, Earned Media)

Det kan være svært at lægge markedsføringsstrategi. I dette blogindlæg får du et kort (POEM) hvori du lettere kan navigere i junglen af platforme, kanaler, taktikker og målpunkter. På den måde kan du langt bedre komme i gang med at lægge en mere optimal digitale markedsføringsstrategi. God fornøjelse.  At lægge en marketingstrategi handler i mine […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan udnytter du Longtail SEO, hvis den altså er der!..

Longtail søgeord er enormt vigtige for din SEO strategi. Både at målrette, hvis de er der, og lade være, hvis de ikke er. I december skrev jeg et blogindlæg om, hvordan du netop kan udnytte longtail søgeord i din SEO. Her får hvad, hvorfor, hvordan og hvornår du udnytter longtail søgeord i din SEO. Hvad er […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan optimerer du til de forskellige søgetyper i Google

For at du kan optimere din search og især din SEO på bedst mulig vis skal du kende de forskellige typer af søgniner, der er i Google. I dette indlæg går vi grundlæggende til værks og forsøger sætte lidt definitioner på de forskellige typer af søgninger Google opererer med. Og hvorfor er dette interessant spørger […]

Læs hele indlægget her>>

Tænk købsproces og forbrugerrejse ind i din Search

Tænk købsproces og forbrugerrejse ind i din Search Hvis du er en af dem der blot kigger på placeringer på nogle enkelte vigtige søgeord, så er du ikke alene. I dette indlæg kan jeg forhåbentlig inspirere dig til at målrette dit website imod andre søgeord og måske endda helt gå væk fra tankegangen om at […]

Læs hele indlægget her>>

5 måder at bruge sæson i din digitale markedsføring

Der findes mange forskellige måder at lokalisere sæsonudsvingene for ens virksomhed på. Du kan eksempelvis bruge tidligere års salgsdata, vejr og temperatur data eller data omkring forbruget af dit indhold. En af de måder jeg dog mener er mest effektiv er, at inkorporere sæsondata i din søgeordsanalyse. Hvis du er i tvivl om, hvordan du laver […]

Læs hele indlægget her>>

6 ting du skal gøre ud fra Googles lækkede quality rater guidelines

I sidste blogindlæg skrev jeg om hvad Googles lækkede quality rater guidelines indeholder. I dette får du opskriften på at lave hjemmesider, som Googles anmeldere vil elske, hvis de kommer forbi dit website! Hvis du efterlever disse råd vil du få gode scores på både relevans og autoritet. Disse to parametre er bygget ind i algoritmen, […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog