Online Marketing

Online Marketing

Online marketing er en bred betegnelse for alt der har med markting af produkter online. Online marketing inkluderer alt lige fra at drive webshop til håndtering af sociale medier. I denne kategori finder du mere generelle guides og indlæg til at sammensætte din digitale marketing strategi og plan.

Hvad er online marketing?

Hvad er online marketing?

Online marketing er ligesom almindelig marketing en betegnelse, der dækker en bred vifte af discipliner under markedsføring på nettet. Faktisk snakker mange online marketing specialister og eksperter om at online i virkeligheden ikke bør være en del af betegnelsen. Altså at marketing nu helt naturligt skal foregå online, og at du ikke som udgangspunkt kan lave markedsføring, der ikke er forankret digitalt og online.

Under online markedsføring er der en lang række af kanaler, som overlapper mere eller mindre. Eksempelvis Google AdWords, SEO, Facebook Ads, Social media, Content Marketing, Programmatic Buying, Nyhedsbreve og meget mere. Når du markedsfører din virksomhed på nettet, så skal du gøre det igennem en bred vifte af kanaler overlappe med hinanden. Du skal søge at skabe synergi imellem dine online kanaler, så markedsføringen bliver så effektiv som mulig.

Generelt kan jeg anbefale at tænke dine forskellige online marketing kanaler ind i Paid, Owned, Earned Media modellen. Hvordan du kan lave dine online marketingstrategi i denne model kan du læse om i dette blogindlæg.

Online markedsførings mindset og strategi

Online markedsførings mindsettet

Vil du markedsføre dig selv og dine produkter på nettet så er der nogle fundamentale ting, der er anderledes end traditionel markedsføring. Jeg mener der eksisterer en form for online marketing mindset, som definerer den tilgang man som marketingansvarlig skal have på nettet. Jeg mener dette fordi det dels er muligt at måle langt mere nøjagtigt præcist hvor og hvornår kunderne interagere med ens budskaber og dels fordi nettet er drevet af at give værdi og indhold til modtageren.

For mange virksomheder står den organiske trafik fra Google for en stor del af virksomhedens eksistensgrundlag. Virksomhedens markedsførings-aktiviteter i forhold til at ligge højt i Google er her af enorm vigtighed. For at ligge højt i Google er der nogle andre parametre, der spiller ind online sammenlignet med offline konventionel markedsføring. Du kan læse hvordan i kategorien søgemaskineoptimering.

Der er naturligvis også nogle klassiske markedsførings metoder og principper som er de samme online som offline. Formålet er basalt set det samme, men værktøjerne er nogle andre. Skal du markedsføre dig på nettet skal du ligesom i konventionel markedsføring målrette dine budskaber til din målgruppe baseret på hvornår de får budskabet og hvor langt de er i købsprocessen.

Jeg har altid været interesseret i markedsføring, men online markedsføring har fascineret mere mig pga. af dets muligheder samt det mindset, der ligger bag succes med at få sine produkter ud på nettet.

Online marketing uddannelse

Online marketing uddannelse

 

Der findes en del uddannelser inden for online marketing, som man kan vælge. Selv er jeg autodidakt, men har taget en Cand IT Ebusiness uddannelse til at supplere. Det har givet mig et bredere udsyn på online marketing. I det daglige bruger jeg dog ikke min uddannelse, men læser og studerer derimod seneste trends i markedet fra magasiner, bøger og blogindlæg.

Hvis du er på udkig efter en online marketing uddannelse, så vil jeg derfor overveje om du er villig til at investere den energi og de kræfter det kræver blive specialist. Det at kunne mestre den brede vifte af planer og strategi. jeg har set rigtig mange forskellige veje ind til et online marketing job og fælles for dem alle er passionen, der driver folk til at arbejde i branchen.

Jeg ser fire forskellige karriereveje inden for online marketing. Du kan vælge de gængse 6 ugers kurser i online markedsføring, du kan vælge længere uddannelser på nogle af de konventionelle videregående uddannelser, du kan starte en webshop og lære det autodidakt eller du kan blive en online marketing praktikant i et af de etablere bureauer.

Gode resurser om online marketing

Gode resurser om online marketing

KPI – Sådan vælger du digitale KPI’er og sætter mål op

Hvad er KPI og Mål Lad os først lige starte med at udforske de forskellige begreber. KPI betyder Key Performance Indicators og er de vigtigste tal og målepunkter, som du vælger for din marketing aktiviteter. Talene kan være alt lige fra Google Analyti Mål på den anden side er målsætning du som marketingansvarlig eller konsulent stiller […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan vælger du indholdselementer til din Content Marketing

Forskellige indholds-elementer Det er kun din marketingshjernes fantasi, der sætter grænser for det indhold du skaber. Der findes et væld af forskellige muligheder inden for content og både form, længde og afsæt kan variere rigtig meget. Prøv eksempelvis at tænke over disse tre parametre: Medie: Du kan bruge billeder, video, grafik, tekst eller lyd som medie. Afsender: […]

Læs hele indlægget her>>

Content Strategi – Byg din Content Marketing Strategi i dette framework

Derfor skal du lave en Content Strategi Det er essentielt fra start af at lave en gennemtænkt content strategi. At arbejde med content marketing er en lang proces, og derfor skal du tænke dig godt om, planlægge og måle inden din indholdsstrategi eksekveres. Indhold som du skal bruge i din markedsføring kommer i rigtig mange former, […]

Læs hele indlægget her>>

Evergreen content – 9 grunde til skabe vedvarende indhold

Hvad er evergreen content Evergreen Content er indhold, der i overført betydning forbliver grønt. Altså at det altid vil være aktuelt og brugbart på dit website. Tidløst: Evergreen indhold er tidløst og skal kunne være relavant for læseren år efter udgivelsen Værdifuldt: Evergreen indhold er af højere kvalitet og skaber derfor mere værdi for læseren Udtømmende: Evergreen […]

Læs hele indlægget her>>

Datadrevet Content marketing – 6 måder og tools til at lave bedre indhold

Hvis du laver indhold ud fra mavefornemmelse og sporadisk inspiration, så kan du gøre det bedre. Lige så meget som jeg elsker Content Marketing og tankegangen bag, ligeså meget elsker jeg data. Derfor giver jeg dig i dette blogindlæg en række måder, hvorpå du datadrevet kan få ideer til din Content Marketing. Content Marketing er en effektiv markedsføringsmetode […]

Læs hele indlægget her>>

Linkbuilding med personlig relation – derfor og hvordan

Links og henvisninger er som du ved en central del af Googles algoritme. Det har de altid været, og det vil de sandsynligvist blive ved med at være. I dette blogindlæg ser jeg nærmere på, hvordan du som virksomhed kan bruge personer til at bygge autoritet og dermed opnå bedre placeringer og mere trafik fra […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog