Markedsføring af din webshops blog

Markedsføring af din webshops blog

Har din webshop en blog, men mangler du endnu at se effekten af det? Bliv klogere på hvordan du markedsfører din webshops blog og dermed får højere loyalitet, øget synlighed og flere konverteringer.

I indlægget ’Hvorfor skal din webshop have en blog’ kan du om hvorfor din webshop skal have en blog. Har din webshop allerede en blog kan du i dette indlæg blive skarpere på hvad der kan forøge antallet af læsere, placeringer og ultimativt også effekten (læs mere salg).

Bemærk at indlægget er skrevet på baggrund af mine erfaringer med Hjort Smykker bloggen sammenlagt med en god del research og studier. Punkterne er udelukkende et udtryk for hvad jeg personligt mener skal til for at få succes med webshopblogging – jeg håber du bagefter vil bidrage med dine synspunkter.

Blog online marketing

Giv signifikant værdi

Har du overvejet grundigt hvordan netop din blog leverer værdi til dine læsere? I indlægget om content marketing kan du læse om at der grundlæggende skal der to ting til for at få succes med at bruge indhold som markedsføring:

→ Hav et dybdegående kendskab til din målgruppe.

→ Vær villig til at afsætte og investere de nødvendige resurser.

Værdi i sig selv er altså ikke  nok – den skal være signifikant. Du skal levere et eller andet som vitterligt gør en forskel værdimæssigt for dine læsere og kunder. Om den signifikante værdi er følelsen af at være unik, ny og brugbar viden, rabatter og tilbud eller underholdning og sjov er i for sig underordnet. Det vigtige er at du levere værdi målrettet specifikt til din målgruppe.

Dit mindset, som indehaver af webshoppens blog, skal konstant handle om hvordan du kan kreere og skabe værdien for læseren. At blogge har intet at gøre med direkte salg – Øget profitabilitet for din webshop er en afledt og indirekte effekt.

Afsæt de nødvendige resurser

For at en webshops blog bliver succesfuld skal du afsætte de nødvendige resurser. Det kræver mange resurser at drive en blog succesfuldt – både hvad angår det at forfatte indlæg, svarer på kommentarer, deltage i relationer på tværs af medier og researche nye spændende indlæg.

Du kommer ikke ret langt med et halvhjertet forsøg. Ønsker du succes med din webshops blog, er du derfor nødsaget til at afsætte de nødvendige resurser. Resurser tæller her både omkostninger forbundet med at udvikle og drive bloggen samt de mange timer du (eller andre i virksomheden) hver måned skal bruge på at drive den.

Gæsteblogging

Jeg har tidligere skrevet et gæsteindlæg om netop det at gæsteblogge. At lave gæsteindlæg er en god måde at få nye læsere på. Gæsteblogger du får du ligeledes værdifulde backlinks der kan forbedre din blogs og webshops placeringer i søgemaskinerne. Ud over øget trafik og synlighed skaber du også gode relationer i markedet og kan samtidigt få masser af brugbar feedback på dine indlæg.

Ofte er de respektive blogs og magasiner villige til at tage imod dit indhold med åbne arme. De får naturligvis også noget ud af det. De får nyt og spændende kvalitetsindhold til deres side samtidig med at de får promovering fra dig som forfatter.

Vær aktiv i alle medier

Du kan fange nye og fastholde gamle læsere til din webshops blog ved at være aktiv i de sociale medier samt på andre blogs. Bruger du eksempelvis Twitter eller Facebook så engagér dig selv og investér i relationer med andre interessenter og læsere. Vær aktiv og deltagende i hvad der sker i markedet. Du får også selv meget ud af at deltage. Det kan give dig ny inspiration og være en vigtig del i den research efter nyt indhold, der er grundstenen i at levere signifikant værdi.

Der hvor tætte relationer opstår er ikke blot i selve blogindlæggene du skriver. De tætteste relationer opstår i lige så høj grad i de samtaler og feedback bloggen bygger med kunderne efterfølgende. For at få succes med din virksomheds blog er det derfor vigtigt at du er engageret og aktiv i kommentarer og debatter – også på eksterne sider.

Gå efter dialogen og relationen i dine indlæg. Slut altid af med et spørgsmål og forsøg altid at få startet en dialog op med dine læsere. Hvad der præcist trigger lige netop din målgruppe er op til dig selv at vurdere, men det er vigtigt at der kommer gang i snakken og kommentarstrømmen. For at dette skal lykkes skal læserne have nogen at spille bold op af – og det skal især i starten være dig selv.

Krydskanaliser til din webshops blog

Du kan bruge andre af din webshops kanaler til at få forøget effekten af din webshops blog. En god måde at få flere læsere er ved at lade din blog indgå som en naturlig del af samtlige af din webshops kanaler. Jeg tror ikke på at dette vil  kannibalisere din webshop, men du skal naturligvis være opmærksom på dine call to actions.

Et eksempel ville være at du lader din blog og dens blogindlæg indgå naturligt på selve webshoppen eller i dine sociale medier. Du kan integrere blogindlæg i nyhedsmails og ordrebekræftelser eller på ’ordre godkendt’ siden.

Tilmeld din blogs RSS feeds

Der findes flere forskellige steder du kan (læs skal) tilmelde din webshops RSS feed. Tilmelder du feedet til disse sider får du synlighed og trafik til dine indlæg.

Linkfeed – Linkkatalog med tilhørende RSS feed

Danske Weblogs – En samling af danske blogs (lang ventetid)

Overskrift.dk – Tilmeld dit feed til overskrift.dk

Bloglovin.com – markedsfør din webshops blog igennem bloglovin.com

Gode resurser til markedsføring af din webshops blog

Jeg har samlet en række artikler om hvordan du får succes med din hjemmesides blog. Kom gerne med flere forslag til listen…

Claus Heinrichs blogindlæg markedsføring af en blog

Gæsteindlæg om at gøre en webshop social

Godt indlæg om markedsføring af blog af Henrik Andersen

Indlæg på content marketing bloggen The Sales Lion

Blogindlæg på contentmarketing med eksempler på blogs

Grunde til at kommentere på andre blogs

Indlæg på Amino om at holde bloggen igang uden at du har tid til det

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.7/5 (14 votes cast)
Markedsføring af din webshops blog, 4.7 out of 5 based on 14 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook2Share on Google+0Share on LinkedIn4Tweet about this on TwitterEmail this to someone

14 svar

  • Hej Nikolaj

    Rigtig fint indlæg. Jeg prøver også at få kolleger til at blogge på deres webshop, hvis de har noget speciel viden omkring området. Jeg kunne dog forestille mig, at det vil være svært at blogge om mode. Men det hele handler vel bare om at sætte sig ind i det :).

    • Hej Sebastian

      Problemet med blogging er at selvom du som konsulent at sige til kunderne at de skal blogge er det ikke ensbetydende med at de gør det. At blogge handler om passion for det man laver og en brændende interesse for den pågældende branche – derudover handler det om vedkommende, der blogger kan se værdien i det og køber ind på strategien. De to ting kan være svære at finde…

  • Hej Nikolaj

    Godt indlæg og gode punkter der er 100% korrekte i min optik.

    Jeg tænker dog straks “hvem” gør det rigtig godt – og du må ikke svare Hjort Smykker 😉 Du må have stødt på nogle rigtig gode i din research.

    God søndag.
    Mvh Bjarke

    • Hej Bjarke

      Tak skal du have 🙂 og tillykke med den nye biks – jeg håber det kommer til at gå jer rigtig godt…

      Faktisk kender jeg ikke ret mange webshops, der formår at få ordenlig gang i deres blogging (og dem der gør det ok vil jeg ikke nævne, da de er direkte konkurrenter :-)). Men lad mig lige summe på den så kommer jeg tilbage med et par eksempler.

      Umiddelbart er det mest videns- og konsulent virksomheder jeg har set gå ordentlig ind i blogging…

      God søndag til dig også 😉

  • En rigtig god introduktion Nikolaj. Og jeg kan se at du selv har god succes med din blogging.

    Hvis man synes det er svært at blogge om mode, skulle man prøve at blogge om et rengøringsfirma , flere år i træk… det er udfordrende 🙂

    • Tak 🙂 jeg har dog stadig opstartsproblemer med Hjort Smykker bloggen – jeg arbejder på måder at få andre til at levere indhold så det ikke blot bliver en salgskanal…

  • Hej Nikolaj

    Har endnu ikke fundet nogen B2B webshops endnu, som har lykkeds med at markedsføre deres webshop/webshops blog i de sociale medier – har du nogen gode eksempler? 🙂

    • Hej Nikolaj
      Ikke på stående fod, men skal nok sige til når jeg finder nogle på b2b delen. Og det må du for øvrigt også gerne gøre.

  • Hej Nikolaj
    Det er helt sikkert en knaldgod idé at blogge. For mig er problemet det, du nævner som nummer 2, nemlig at kunne afsætte ressourcer. Det kræver virkelig tid at holde en blog kørende med gode, relevante indlæg. Det er nok også derfor, man støder på så mange ellers interessante blogs, der ligesom er gået i stå, og hvor det seneste indlæg er flere år gammelt. Desværre.
    Mvh.
    Rasmus

  • Godt indlæg! Det er også en fin webshop din artikel tager udgangspunkt i. Det er faktisk meget smart, jeg så faktisk at der ligger links inde på http://www.bobeo.dk til hjort smykker.. ved ikke om det er dig, der har linkbuildet, men det er bare fedt, folk er begyndt at bruge bobeo, som den er tiltænkt 🙂

    Men generelt god blog, keep it up 🙂

  • Hej Nikolaj,

    Fed side du har og en masse gode råd, jeg kunne bruge! Jeg vil rigtig gerne på bloglovon med min blog, men kan ikke se nogen steder at man kan tilmelde sig? Ved du hvordan det fungerer?

    Mvh
    Helena

  • Tak for din gennemgang Nikolaj. Jeg er faktisk gået den modsatte vej og startet med en blog – mine tanker er at lave en webshop med tiden og på den måde allerede have en ’samling’ faste læsere som kan viderebringe budskabet…
    Men giver dig helt ret i at det er fornuftigt at have en blog tilknyttet sin webshop!

    Helle

  • Glimrende indlæg. Specielt det med at lade bloggen og dens blogindlæg indgå naturligt i selve webshoppen synes jeg er en fin idé.

  • Tak for tips.

    Jeg har investeret rigtig meget tid i at skrive artikler men syntes det er endnu mere tidskrævende at markedsføre dem. Det kræver virkelige meget research at komme ud og finde mulighed for at markedsfører dem. Skal det deles i netværket skal man også bruge meget tid på at bygge netværket op så den første tid på sådan et projekt er virkelig op ad bakke.

    Så det er bare at hænge i:)

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog