Sådan udnytter du Longtail SEO, hvis den altså er der!..

Sådan udnytter du Longtail SEO, hvis den altså er der!..

Longtail SEOLongtail søgeord er enormt vigtige for din SEO strategi. Både at målrette, hvis de er der, og lade være, hvis de ikke er. I december skrev jeg et blogindlæg om, hvordan du netop kan udnytte longtail søgeord i din SEO for mediabureauet Mediacom, som du finder her. Det indlæg vil jeg gerne uddybe. Her får hvad, hvorfor, hvordan og hvornår du udnytter longtail søgeord i din SEO.

Hvad er longtail?

Kender du ikke til longtail som begreb, vil jeg abefale dig, at dykke ned i den enten ved at læse om den på wikipedia her. eller ved at læse Chris Andersons bog om det her. Long tail er en term for de enormt mange søgeord, der ikke har ret mange søgninger.Af alle de søgninger, der bliver foretaget hver dag, så er 15% aldrig set før.

Longtail SEO går så basalt set ud på at skabe synlighed på de rigtig mange søgeord, som der har få søgninger. Fordelen ved at målrette disse søgeord er den lave konkurrence. Potentialet for hvert enkelt longtail søgeord er mindre, men fordi der er så mange kan det godt betale sig at gå efter dem.

Herunder har jeg forsøgt at lave et par eksempler på søgeord:

  • Shorttail søgeord: banklån, boliglån
  • Mediumtail søgeord: lån til andelslejlighed, lån til ejerlejlighed, lån til bolig
  • Longtail søgeord: hvor meget kan jeg låne?, hvad kan jeg låne til?, hvor meget kan jeg låne til andelsbolig?

Hvilke ser således ud i et koordinatsystem med søgeord ud af x-aksen og volumen af søgeordene op ad y-aksen Longtail søgeord fordeling

Derfor skal du tænke longtail søgeord ind i SEO

Google er en central del af en hvilken som helst forbrugerrejse. Du skal tænke SEO ind i købsprocessen og forbrugerrejsen. Allerede inden potentielle kunder har et behov søger de efter information omkring produkter.

Du kan flytte og skabe salg ved at gå efter disse kunder både efter, før og under forbrugerrejsen. Hvis du vil arbejde seriøst med din SEO, så skal du arbejde med longtail SEO og med synlighed igennem hele forbrugerrejsen. Måske det hjælpe at tænke på, at kunder ikke kun søger efter produkter, men også efter svar på problemer.

En ting er således at være til stede lige når kunden er klar til købet. En anden er at være tilstede inden, når problemet søges afhjulpet. Her kan longtail SEO i mange tilfælde tilhøre den sidste del. Longtail søgeord behøver dog ikke være en helt anden vertikal af søgeord, men kan også være ned på specifikke søgninger på et produktniveau.

Det kan eksempelvis være produktnumre, priser, farver etc. som du med fordel kan udnytte rent SEO mæssigt omkring købet. Personer der søger med disse søgeord er om muligt endnu tættere på købet og derfor rigtig attraktive for dig at være synlig på.

Find dit markeds long, short og medium tail

Når du kender dit markeds long, short og medium tail, så ved du hvordan du skal gå til markedet med dit website og dit indhold. Der er nemlig stor forskel på brancher og markeder i forhold til hvordan markedet ser ud.

For at kende dit markeds longtail må du lave en søgeordsanalyse. Hvis du vil lære, hvordan man gør kan du downloade min ebog om det her >>

En søgeordsanalyse kan hjælpe dig med værdifuld indsigt i, hvordan dine kunder søger i Google. Analyse der fortæller dig hvilke spørgsmål og problemer der er relevante for din virksomhed at hjælpe med at svare på. Det kan eksempelvis være mapping af spørgsmål, som leder ind i forbrugerrejsen.

Herunder har jeg sammen med en kunde mappet deres tail inden for et af deres forretningsområder. Jeg har analyseret 550 søgeord og resultatet var yderst interessant. Longtail seo Det vi fandt ud af var at kunden bør målrette sig langt mere imod medium tail og long tail søgeord end de gør i dag. Det der især blev meget klart for os (og især kunden) var det store potentiale her. Sammen med disse tal: Long og medium tail søgeordene havde meget lav konkurrence, men stadig en fin volumen.

Samtidigt var det på medium tail søgeord, at vi performede dårligst på placeringerne sammenlignet med centrale konkurrenter. Altså blev det her helt tydeligt, hvad der skulle arbejde med fremover.

Kundens websitet har stor autoritet i markedet, så hvis de ”blot” laver det indhold, markedet efterspørger vil de komme i toppen på mange af søgeordene.

5 råd til at få mere ud af longtail søgeord

Google lever af at levere de bedste og mest relevante søgeresultater, når kunderne søger. En central indikator for om resultatet er godt og relevant er websites indhold. Ønsker du bedre placeringer i Google, skal du derfor arbejde med dit indhold. I dette indlæg får du 5 råd til at få det til at ske:

1 – Svar på spørgsmål

Når vi ved hvad folk søger efter og kan se potentialet af medium og long tail søgeord skal spørgsmålene besvares. Det er indlysende hvordan du omkring købet kan besvarer spørgsmål. Her kan søgeordsanalyse med speciel fokus på HV ord giver værdifuld indsigt i hvad for noget indhold vi bør udvikle.

For at kunne svare kræver det måske en særskilt sektion på dit website. Enten i form af en FAQ, en blog eller guide sider.

Det skal her være muligt at kunne besvare ét spørgsmål per side, så hvert svar kan indekseres af Google og dermed bruges som landingssider. Dine potentielle kunder vil stille forskellige spørgsmål alt afhængig af hvor de er forbrugerrejsen.  Du skal kunne besvare spørgsmål for folk allerede inden de mener at have et behov. På den måde kan din synlighed i Google være med til at tiltrække nye personer og hive dem ned igennem tragten.

2 – Svar bedre end de andre

For at kunne rangere godt i Google på longtail og medium tail søgeord skal vi udgive værdiskabende indhold, der svarer på den pågældende søgning. Hvordan indhold bliver værdiskabende er en helt historie for sig.

Basalt set skal indholdet være bedre end de andre resultater i Google. Dine konkurrenter i Google skaber allerede værdi, så hvis gå efter et mål om at skabe bedre indhold end de andre. Afsøg hvad dine konkurrenter gør og skriver, saml det og gør det lige den tand bedre!

Hvis du gør det bliver dit website belønnet. Belønnet igennem gode placeringer og deraf trafik, som leder til salg.

3 – Aktivér dine svar på tværs af kanaler

Når du har udarbejdet godt indhold og udgivet det på dit website kan du med fordel benytte indholdet på tværs af kanalerne. Brug dit indhold mest muligt i markedsføringen på andre kanaler for at skabe synergi.

Dit arbejde med indhold skal ikke blot være for at skabe organisk trafik og salg. Svarer du eksempelvis på en række centrale spørgsmål i markedet, kan du udnytte indholdet.

Det kan være igennem dit nyhedsbrev, din social media kanaler, din kundeservice eller din PR. Du kan også udnytte dine svar til bedre at optimere din betalte synlighed i Google ved at lave annoncer på svarene, så du opnå endnu mere synlighed i Google.

4 – Byg din struktur efter din longtail

Jo længere hale du har jo bredere skal dit website være. Så kort kan det siges. Hvis dit markeds søgninger kun centrerer sig omkring nogle få søgeord, så skal du have en smal hjemmesidestruktur med få sider.

5 – pas på overoptimering

I gamle dage sagde man at en side kunne målrettes til et søgeord. Det er faktisk stadigvæk tilfældet, da vi ikke må overvurdere Googles evne til at læse semantik. Alligevel så giver det ikke mening ud fra de besøgendes perspektiv.

Brug derfor denne grundregel og pas på overoptimering: Målret så specifikt som muligt så længe det er fornuftigt.

En side kan sagtens rangere på flere søgeord. Når det er longtail søgeord, så kan den faktisk rangere på rigtig mange, hvis du forstår at optimere den rigtigt med underoverskrifter, billedtags, tekst, semantik etc.

Ikke alle longtails er værd at gå efter

Jeg har herunder tegnet 3 forskellige fordelinger af longtail markeder. Det er karikerede tilfælde, men faktisk har jeg adskillige gange oplevet nogle ret ekstreme markeder i de søgeordsanalyser, jeg laver.

Normal longtail søgeord fordeling

model 1

Almindelig fordeling

Model 1 er hvordan jeg som oftest ser fordelingen imellem short, medium og longtail søgeord. Her ligger halvdelen af søgninger i short og medium tail, men resten er i long tail søgeord. Det er typisk ret almindelig markeder, hvor søgning er en central del af købsbeslutningen som eksempelvis lån, tøj, forsikring, rejser etc.

Her giver det rigtig god mening at arbejde seriøst med at målrette sig efter longtail søgeord. Over 50% af søgninger i markedet ligger på longtail søgeord. Hvis du ikke målretter dig disse går du med andre ord glip af stort markedspotentiale.

 

 

 

Smal longtail fordeling

model 2

Smal fordeling

I model 2 er fordelingen helt anderledes. Her er omkring 65% af søgningerne i short tail søgeordene altså de centrale søgeord. Herefter fordeles søgninger ud på medium og longtail med henholdsvis 20% og 10%.

Det er ofte umodne og smalle markeder, hvor kunden ikke ved noget om produkt eller service inden. Det er heller ikke sikkert at søgninger bliver brugt til at finde og researche på produktet i disse markeder.

Her giver det ikke mening at arbejde med longtail SEO. Det er dyrt og tidskrævende at lave godt indhold til dine longtail søgeord. Ser markedet ud som i model 2 kan du ikke forsvare denne investering med bedre SEO resultater. Du kan måske bruge indholdet til noget andet, men trafik og salg fra Google får du ikke.

 

 

Bred longtail fordeling

model 3

Bred fordeling

Model 3 er mere sjældent. Her er der tale om ekstremt brede og modne markeder. Kunden ved udemærket hvad person vil have og kan forvente og starter derfor allerede dybt i søgningen. Det er eksempelvis tilfældet ved mad, opskrifter, anmeldelser etc.

Her giver det kun mening at arbejde med long tail søgeordene, da det er her volumen ligger. I sådanne markeder skal der bruges rigtig meget energi på at lave godt indhold.

Ligeledes skal du her have et rigtig bredt website, der kan spænde over mange både kategoriseringer og konkrete informationsider og produktsider, der kan målrette søgeordene

 

Jeg håber indlægget gav dig inspiration til at gå igang med at målrette dine egne longtail søgeord. Hvis du har gode erfaringen med netop denne SEO taktik så fortæl heller end gerne om dem i kommentarerne!

Læs mere om longtail SEO

Chris Andersons egen hjemmeside om konceptet http://www.longtail.com/

Blogindlæg på Mozbloggen om søgeordsanalyse: http://moz.com/blog/keywords-to-concepts 

Wikipedias beskrivelse af longtail: http://en.wikipedia.org/wiki/Long_tail

Frederik Hyldig har skrevet tre gode artikler om longtail SEO, som du finder på hans blog her: http://www.frederikhyldig.dk/den-lange-hale/

Jonathan Lindahl har udarbejdet en god artikel om Long tail SEO her: http://lavegenblog.dk/long-tail-keywords/

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Sådan udnytter du Longtail SEO, hvis den altså er der!.., 5.0 out of 5 based on 4 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+23Share on LinkedIn2Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 svar

  • Kanon indlæg. Tak for det 🙂 Virker som en alt for overset strategi.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog