Linkbuilding

Linkbuilding

Linkbuilding er vigtig hvis du vil opnå bedre placeringer i Google igennem søgemaskineoptimering. Linkbuilding går kort fortalt ud på at skabe indgående links ind til din hjemmeside. I Denne kategori finder du guides og gode råd om, hvordan du kan sikre dig højere autoritet og dermed bedre placeringer i Google igennem linkbuilding strategier og taktikker.

Hvad er linkbuilding?

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er en række aktiviteter inden for SEO og online markedsføring, der går ud på at bygge link ind til en given hjemmeside. Formålet er at opbygge autoritet og pagerank/vigtighed i Google for på den måde at få bedre placeringer i Google. Google kigger nemlig på indgående links og Pagerank, når vigtigheden og autoriteten af en side skal bestemmes. Derfor er linkbuilding og det at bygge links vigtig fordi det i den grad er med til at give bedre placeringer.

Linkbuilding spænder over udarbejdelsen af indhold til outreach. Udarbejdelsen af linkbart indhold kaldes linkbait – indhold der indbyder andre til at linke til det. Outreach henviser til at række ud til personer, der har hjemmesider med henblik på at få dem til at linke til dit website. I den forstand kræver linkbuilding kompetencer af dig, da andre skal se mening i at henvise til dit website. Du skal i din linkbuilding skabe et incitament til at folk vil placere et link ind til dit website, og det i sig selv er en svær øvelse.

Sådan opbygger du autoritet

Sådan opbygger du autoritet

Som sagt findes der mange taktikker til linkbuilding som spænder bredt. Overordnet handler det om at skabe en sund og naturlig linkprofil, som netop ikke bærer præg af at være bygget. Du skal skabe naturlige links fra varierede kilder. Du skal have links fra sider som linkkataloger, virksomhedssider, nyhedsmedier, kommentarer, fora, certifikater etc. Ligeledes skal du linkbuilding med fokus på en naturlig ankertekstprofil således at det ikke er tydeligt, at dine links er bygget.

Du skal også linkbuilde med fokus på at få en naturlig fordeling af autoritet. Altså således at du har flest links med middel autoritet og lidt færre links med lav autoritet og sidst men måske måske vigtigst for din linkbuilding også links med rigtig stor autoritet. Det kan godt være en udfordring at jonglere med disse områder af linkbuilding, men overordnet set handler det om at tænke kreativt og skaffe så mange forskellige typer og slags links som overhovedet muligt i dit SEO arbejde.

Et godt tip er at læse mit blogindlæg, om hvordan du laver linkbuilding med en personligt relation. Her kan du læse om, hvorfor det giver god mening at bruge en medarbejder i din organisation til at lave linkbuilding, da det øger troværdigheden, chancen for at få links og fordi du med personlige relationer og autoritet får mere ud af din linkbuilding. Du kan ligeledes læse om, hvordan du kan opbygge autoritet igennem pressemeddelelser, gæsteindlæg, arrangementer, testimonials og kommentarer.

Det der er essentielt, når du arbejder med linkbuilding er, at du har indhold at få links til. Indhold der kan forsvarer, at du i din linkbuilding rækker ud til en webmaster og spørger efter en henvisning. I mit blogindlæg med 7 ideer til indhold der får links og eksempler på dem, kan du blive skarpere på, hvad det er for noget indhold, der egner sig godt til linkbuilding. Det er nemlig ikke al indhold, der giver hjemmesider grund til at henvise og linke til dig, så derfor skal du arbejde strategisk med din content, så du har steder, hvor linksene kan komme hen.

Sådan måler du effekten af din linkbuilding

Sådan måler du effekten af din linkbuilding

Det er svært at værdisætte et link og den effekt det linkbuilding arbejde du laver har. Før i tiden brugte man Page Rank til at bestemme hvor meget et link var værd for linkbuildingen. I dag opdaterer Google ikke længere Pagerank, så hvordan skal du vide om din linkbuilding er noget værd? Du bliver nød til at bruge tredjeparts linkværktøjer til at måle linkjuicen og autoriteten af links. Der findes en stribe af værktøjer, som sælger data omkring linkværdi, så du bedre kan få et billede af effekten af de links du bygger. Her snakker jeg om linkbuilding og SEO-værktøjer som eksempelvis Ahrefs, Majestic, LinkResearchTools, Moz etc. Alle værktøjer crawler selv nettet for links, så det ikke er data der kommer fra Google selv. Du bør som minimum bruge en af dem i dit linkbuilding arbejde.

Et links værdi kommer  i høj grad an på hvad det er for et link. Får du eksempelvis linkbuildet dig til et link på en forside giver det mere værdi end fra en underside. Ligeledes giver links fra relevante sider mere linkværdi til dit website end sider fra irrelevante sider.

Faktisk kan du direkte skade dine placeringer med din linkbuilding. Det kan du hvis du linkbuilder for ensformigt med de samme ankertekster, på de samme type sider eller fra sider Google generelt straffer. Du skal her undgå at lave linkbuilding på langt de fleste linkkataloger, artikeldatabaser, Social Bookmarking sider og andre sider der ikke umiddelbart giver brugere værdi. Arbejd i stedet på at få links fra relevante branchesider, bloggere, nyhedssider og relevante virksomhedssider.

Værdien af din linkbuilding opstår når du får bedre placeringer. Bedre placeringer i Google giver mere trafik og dermed mere salg. Tal og effekt du kan gå i Google Analytics og læse.

Dine placeringer er relative i forhold til konkurrenter og derfor er det svært at sætte en værdi på linkbuilding. Det kan nemlig være din konkurrenter arbejder aktivt på selv at få links. Hvis de gør kan din linkbuilding simpelthen blot sættes i værk for at forsvare positioner for konkurrenters linkbuilding.

Gode linkbuilding tips

Gode linkbuilding tips

  • Gør noget – links kommer ikke af sig selv så sørg for at lave outreach og arbejd aktivt med linkbuilding omkring dit PR og Content Marketing
  • Arbejd med naturlige links – Google er igennem opdateringer som Google Penguin god til at opsnappe snyd så sørg for at dine links er naturlige
  • Skab indhold som du kan linkbuilde omkring – Det er enormt svært at få andre til at linke til dig med mindre, du har noget indhold, som er værd at linke til så sørg for at skabe værdifuldt indhold inden du rækker ud
  • Få links til vigtige sider – Sørg for at den autoritet du opbygger igennem dine links kommer ind til de sider, som du gerne vil have til at få placeringer i Google

Find mere omkring linkbuilding

Find mere omkring linkbuilding

Linkbuilding er et område inden for SEO, men trods dette står linkbuilding stadig for rigtig mange ting. Derfor er det naturligvis også umuligt for mig at dække alt omkring linkbuilding i denne blog kategori. Jeg har derfor samlet mine favorit resurser omkring linkbuilding, så du selv kan gå videre og lære hvordan du bygger links og autoritet.

Inhouse SEO – Fordele, ulemper og optimering

Inhouse SEO er naturligvis mest relevant for større virksomheder, hvor du ikke selv som ejer af en webshop eller selvstændig konsulent sidder med tjansen omkring SEO. At have et inhouse SEO team uanset om det er enkelt person eller flere har indbygget nogle anderledes udfordringer og muligheder. Fordele ved inhouse SEO Der er bedre muligheder for content marketing kampagner, […]

Læs hele indlægget her>>

Sådan vælger du indholdselementer til din Content Marketing

Forskellige indholds-elementer Det er kun din marketingshjernes fantasi, der sætter grænser for det indhold du skaber. Der findes et væld af forskellige muligheder inden for content og både form, længde og afsæt kan variere rigtig meget. Prøv eksempelvis at tænke over disse tre parametre: Medie: Du kan bruge billeder, video, grafik, tekst eller lyd som medie. Afsender: […]

Læs hele indlægget her>>

Evergreen content – 9 grunde til skabe vedvarende indhold

Hvad er evergreen content Evergreen Content er indhold, der i overført betydning forbliver grønt. Altså at det altid vil være aktuelt og brugbart på dit website. Tidløst: Evergreen indhold er tidløst og skal kunne være relavant for læseren år efter udgivelsen Værdifuldt: Evergreen indhold er af højere kvalitet og skaber derfor mere værdi for læseren Udtømmende: Evergreen […]

Læs hele indlægget her>>

Datadrevet Content marketing – 6 måder og tools til at lave bedre indhold

Hvis du laver indhold ud fra mavefornemmelse og sporadisk inspiration, så kan du gøre det bedre. Lige så meget som jeg elsker Content Marketing og tankegangen bag, ligeså meget elsker jeg data. Derfor giver jeg dig i dette blogindlæg en række måder, hvorpå du datadrevet kan få ideer til din Content Marketing. Content Marketing er en effektiv markedsføringsmetode […]

Læs hele indlægget her>>

Linkbuilding med personlig relation – derfor og hvordan

Links og henvisninger er som du ved en central del af Googles algoritme. Det har de altid været, og det vil de sandsynligvist blive ved med at være. I dette blogindlæg ser jeg nærmere på, hvordan du som virksomhed kan bruge personer til at bygge autoritet og dermed opnå bedre placeringer og mere trafik fra […]

Læs hele indlægget her>>

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog