Linkanalyse – Har du den rigtige linkfordeling?

Linkanalyse – Har du den rigtige linkfordeling?

SEMaward nomineret 2014wizzi - kåret til et af de bedste blogindlægKender du din autoritetsfordeling? Sikkert ikke og hvorfor skulle du også det? Men faktisk kan en autoritetsfordeling være med til at vise unormal linkbuilding og guide dig til hvilke typer af links du skal gå efter. Lær hvad en autoritetsfordeling er, og hvordan du kan bruge den til benchmarking imod konkurrenter og fremtidig linkstrategi.

I dette indlæg vil jeg forsøge at få lidt mere fokus på fordeling af autoritet. Jeg vil først give mit bud på en optimal autoritetsfordeling. Herefter vil jeg analysere min egen autoritetsfordeling og holde den op imod idealet. Til sidst vil jeg benchmarke imod centrale konkurrenter og komme med nogle råd til hvad du kan skal være opmærksom på samt hvordan du kan bruge analysen.

Det vil jeg gøre for at kunne vise dig, hvordan en linkanalyse af autoriteten kan være med til at hjælpe dig på vej til en sundere og mere naturlig linkprofil.

Hvad er en autoritetsfordeling

Fordelingen af autoritet er variationen imellem dine links linkværdi. Fordelingen af links betyder fordelingen af den linkjuice som en hjemmesides links giver videre til dig. Det er altså et billede på hvor stærke de links du har reelt er samt hvordan de er fordelt.

Dette er interessant fordi du jo sagtens kan have enormt mange svage links uden at det giver dig gode placeringer. Ligeledes kan du have enkelte stærke links, der giver dig meget linkjuice og dermed er med til at give dig gode placeringer. En autoritetsfordeling viser dig hvordan disse links er fordelt i et histogram, så du får et let og overskueligt billede af din linkprofils fordeling af autoritet.

Grunden til at det er vigtigt er fordi Google kigger på det til at finde anormaliteter i linkprofiler. Hvis du har en unormal fordeling af dine links eksempelvis med enormt mange svage links, så er du i risiko for at blive ramt af penguin. Denne risiko kan autoritetsfordelingen belyse.

Fordelingen viser med andre ord noget om diversiteten i linkprofilen. Den viser hvor stor din spredning er i den autoritet linksene giver til dig. Det centrale i linkbuilding er at der skal skabes en så naturlig linkprofil som muligt. Du skal gå efter links der giver dig forskellige mængder af linkjuice, da dette er normalt og naturligt.

Lige til info så er fordeling af autoritet kun en af de ting Google kigger på, når den evaluere anormalitet i en linkprofil. Når jeg laver linkanalyser er autoritetsfordeling derfor blot et af flere punkter, som der skal ses på. Men i dette blogindlæg skal det altså handle om autoritetsfordelingen.

Den ideelle linkfordeling

Herunder har jeg lavet et bud på hvordan en ideel linkfordeling bør se ud. Buddet er lavet med udgangspunkt i adskillige linkanalyser på enkelte kunder og på markeder. Herudover er buddet lavet ud fra dette blogindlæg på Moz.

Mit bud på den optimale fordeling af linkværdi er vist herunder. Bemærk at det er mit personlige bud og at det ikke på nogen måde er bevist, at det er den rigtige. Det er mit BUD på en ideel fordeling

Ud af x aksen er der linkautoritet og op ad y aksen er der % af links:

Optimal fordeling af link og autoritet

 

Den ideelle fordeling af links linkværdi er en god blanding af både stærke og svage links. Der skal være stor diversifikation i styrken af links. Vær ikke bange for at gå efter de helt små links, men sørg også for at du har de meget stærke links.

Eksempel på link og autoritetsfordeling

Herunder har jeg trukket min linkfordeling på mit website nikolajmogensen.dk. Det jeg har gjort er at eksportere links fra Ahrefs med 5 links per domæne. Herefter har jeg lavet et historgram med interval 0-30 på ahrefranken fra hvert link. Denne histogram har jeg sat ind i en graf, hvilket giver understående:

Ud af x aksen er der linkautoritet og op ad y aksen er der antal af links:

Eksempel linkfordeling linkanalyse

Eksemplet ser umiddelbart fint ud i fordelingen, men prøver vi at lægge den ideelle fordeling af linkværdi ovenpå eksemplet får vi et noget andet:

Ud af x aksen er der linkautoritet og op ad y aksen er der % af links:

Eksempel kontra ideel linkfordeling

I mit tilfælde har jeg arbejdet en del med at få links fra større blogs og fora igennem kommentarer og vidensdeling. Det er tydeligt, at min linkprofil er alt for centreret omkring midten og dermed mangler diversifikation.

Benchmark linkfordelingen op imod konkurrenter

Herunder har jeg forsøgt at benchmarke nikolajmogensen.dk op imod en række unavngivne personer fra branchens linkfordeling.

Ud af x aksen er der linkautoritet og op ad y aksen er der antal af links:

Konkurrent linkfordeling linkanalyse

Denne benchmark viser at der er 3 domæner herunder mit eget, der ligger i midten. Herudover er der et enkelt, som har væsentligt flere links og en enkelt der har væsentligt færre links.

Umiddelbart skulle man tro at min autoritet er tæt på at være den samme som 1 og 2, men det er den faktisk langt fra. Udfordringen for min linkprofil er at der mangler stærke links. Jeg er på de lidt stærkere link bagud fra domæne rank 13 og hele vejen frem. Min fordeling er med andre ord for smal i forhold til konkurrenternes.

Dette billeder giver et indtryk af hvor stærk domæne 3 rent faktisk er rent link mæssigt sammenlignet med alle andre samt hvor svagt 4 er.

Lav normalisering og correlationsanalyse

Normalisering af fordelingen, så den kan sammenlignes på procenter frem for på antal er en god idé.

Ligeledes kan fordelingerne analyseres i en korrelationsanalyse for at finde frem til anormaliteten af en given linkprofil. Det er sådanne ting Google kigger på! og det bør du også. Herunder har jeg tjekket korrelation imellem den ideelle fordeling og de forskellige linkprofiler:

Korrelation mod ideel autoritetsfordeling

Her er det ret tydeligt at min egen profil har brug for større korrelation til den ideelle. Min linkfordeling er med andre ord ikke lige så sund som konkurrenternes.

Herunder har jeg lavet en normalisering af antallet, så fordelingerne konkurrenterne imellem kan sammenlignes.

Ud af x aksen er der linkautoritet og op ad y aksen er der % af links:

Normaliseret linkfordeling benchmark

Her kan vi se hvorfor min korrelation er så lav sammenlignet med konkurrenternes. Mine links er centreret for meget omkring ahref rank 11, 12 og 13 mens at jeg mangler både svagere links og helt stærke links.

Det viser mig med andre ord, at jeg skal arbejde på at få flere links fra helt stærke sider samt gå efter lidt nemmere og mindre autoritære links.

De stærke links kan jeg forsøge at skaffe mig ved at lave gæsteindlæg, PR, newsjacking og andet kvalitetsmæssigt linkbuilding. De svage links kan jeg skaffe mig ved at tilmelde linkkataloger, lave blog kommentarer, forum kommentarer og andet i den dur.

Værktøjer til at måle autoritetsfordelingen

Der er en række værktøjer som kan lave analysen af din linkfordeling for dig, hvis du ikke er så ferm til excel. Selv kender jeg to metoder nemlig Ahrefs og LinkResearchTools. Hvis du kender andre så sig endelig til!

Ahref viser i deres dashboard denne fordeling, hvilket giver dig et praj om hvordan din linkfordeling er:

Ahrefs link distribution

Link Research Tools giver i deres

Cember trust link fordeling

Selv er jeg mest til at eksportere links og så lege rundt med det i excel. Det er også først, når man gør dette, at der kan laves korrelation og sammenligning af sider.

Vær opmærksom når du laver din autoritetsfordeling

Der er en række ting som du ikke skal lade dig snyde af, når du laver din autoritetsfordeling.

  • Fordelingen kigger ensidigt på den enkelte sides autoritet. Altså kommer der ikke andre parametre som trust, relevans, ankertekst, social, mm. med. Fordelingen skal derfor ikke stå alene.
  • Forholdet imellem nofollow og follow. Du får ikke set på om linksene er nofollow eller follow. Her kan du overveje at lave endnu en fordeling kun med follow.
  • Antallet af links per domæne. I min test har jeg kun taget 5 links med fra hvert domæne, men det kunne være en idé kun at tage 1 med eller tage alle med. Omvendt hvis du tager alle med kan et eller flere sitewide links scewe din fordeling urealistisk.

Brug fordelingen strategisk

Grunden til at det kan give dig god værdi at lave en linkanalyse hvor linkfordelingen er en del af er at du kan bruge det strategisk. Analysen skal du naturligvis ikke lave ret ofte, men du kan bruge den strategisk:

  • Den guider dig til hvilke typer af links du skal gå efter fremover
  • Den viser dig din relative link styrke sammenlignet med konkurrenters. Dermed kan du vise grafen overfor chefen eller kunder og dermed mere kvantitativ vise styrkeforholdet. Dette kan bruges til at forsvare budgetter, taktikker og tiltag
  • Den sikre dig at du får en mere naturlig linkprofil, idet den belyser eventuelle anormaliteter. Dermed får den dig til at søge imod en linkprofil med større diversifikation.
  • Du kan lynhurtigt se om konkurrenter laver linkbuilding, hvis deres profiler er scewed og har dårlig korrelation med idealet

Læs mere om linkanalyser, penguin og fordeling

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.6/5 (8 votes cast)
Linkanalyse - Har du den rigtige linkfordeling?, 4.6 out of 5 based on 8 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook1Share on Google+12Share on LinkedIn7Tweet about this on TwitterEmail this to someone

5 svar

  • Hey Nikolaj.

    Rigtig godt indlæg!

    Jeg vil godt prøve at lave sådan en analyse, men jeg bruger MajesticSEO til linkanalyse. Nu er jeg ikke super meget inde i alle se forskellige værdier, som hvert link har, men hvad kan man bruge i MajesticSEO, som minder mest af Ahref rank? Har du en idé om det?

    Mvh. Kenneth Hedegaard

    • Hej Kenneth

      Har faktisk ikke lavet det i Majestic, men hvis du får en linkværdi med ud på dine links, når du eksporterer dem, kan du lave et histogram over det. Sig gerne til, hvis det er noget du skal have hjælp til

      alt godt

      • Hej Nikolaj.

        Må indrømme jeg er lidt blank.. Jeg kan godt få downloadet en xml fil med alle backlinks, men hvordan jeg får den til kun at tage 5 pr. domæne ved jeg ikke.. Derudover er der flere forskellige værdier, hvilke jeg ikke er helt klar over hvilken jeg skal bruge. SourceTrustFlow, SourceCitationFlow, DomainTrustFlow og DomainCitationFlow.

        Har du nogen idé om det? 😉

  • Hej Nikolaj Mogensen,

    tak for et rigtig godt indlæg, sjældent man oplever at nogen gå så meget i dybden.

    Ved du med hvilken frekvens linkprofilerne opdateres hos Moz?

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog