Link Prospecting med avancerede Google søgemåder

Link Prospecting med avancerede Google søgemåder

SEMaward nomineret 2014wizzi - kåret til et af de bedste blogindlægHer får du en guide til, hvordan du kan søge efter linkmuligheder ved at bruge Google og avancerede Google søgemåder. En større og større del af arbejdet med linkbuilding for kunder går over på at finde links og få kunden engageret og aktiveret i samarbejdet omkring at bygge links. Til dette bruger jeg en række avancerede Google søgefunktioner, som jeg gerne her vil dele med dig, så du selv kan komme i gang med at finde steder, hvor du kan få links ind til din side.

Hvad er Link Prospecting? (Linkmuligheder)

Link Prospecting handler om at finde steder, hvor man kan linkbuilde. Det er altså sider, personer, kunder eller partnere, som man kan kontakt med henblik på at få et link på den ene eller anden måde. Det kan være alt lige fra at skrive et gæsteindlæg eller sponsorere et produkt til en blogger til at lave en historie til en journalist eller engagere sig i en debat eller tråd.

Formålet er at finde ud af hvor man kan arbejde på at få links. Jeg oplever rigtig mange, der gerne vil skaffe links og godt kender værdien af indgående links, men ikke ved hvor de skal gå hen for at få dem. Til dette er link prospecting en metode til at finde linkmuligheder, som kan vise dem vej.
Ω

Derfor skal du bruge Google til at finde linkmuligheder

Grunden til at det er en rigtig god idé at bruge Google til at finde linkmuligheder er, at hvis Google finder siden og finder søgeordene på siden, så vil google også tillægge værdi, hvis du gør noget lignende på den side du har fundet.

Når du bruger avancerede søgemuligheder får du mulighed for at inkludere, udelade og søge mere sofistikeret efter mulige steder at linkbuilde og interagere på den ene eller anden måde. Når jeg kigger efter linkmuligheder så er Google absolut en af de vigtigste kilder. Det er det fordi, hvis Google rangerer en side højt så vil linket også være mere værd for dig, da det betyder at værdien et link på siden kan videreføre er større.

Hvis du eksempelvis linkbuilder på sider, som slet ikke indekseres, så er der en god chance for at Google ikke kommer forbi dit link (medmindre siden blot er sat til noindex).

Derfor er Google en god måde at finde linkmuligheder på.

SEO

Billede: Google/Connie Zhou

 

Avancerede søgefunktioner

  • intitle:søgeord (søgeordet står i titlen)
  • -søgeord (søgeordet udelades)
  • “søgeord søgeord” (søgeordene står som fraser)
  • intext:søgeord (søgeordet findes i teksten)
  • inurl:søgeord (søgeordet findes i url’en)
  • allinanchor:søgeord (søgeordet findes i ankerteksten ind til siden)
  • søgeord AND søgeord (de to søgeord indgår begge på siden)
  • søgeord OR søgeord (en af de to søgeord indgår på siden)
  • related:hjemmeside.dk (relaterede sider til hjemmeside.dk)
  • site:hjemmeside.dk (sider på siden hjemmeside.dk)
  • #søgeord (sociale medier omkring søgeordet)
  • @søgeord (sociale profiler omkring søgeordet)

Avancerede søgemåder til at finde links

Finde steder du kan skrive gæsteindlæg

  • [søgeord] intext:gæstenindlæg OR intitle:”gæsteindlæg”
  • [søgeord] “bliv skribent” OR “tilføj indlæg”
  • [søgeord] “tilføj * indlæg” OR “skriv * indlæg”
  • [søgeord] intext:”gæsteindlæg af” OR “om gæsteforfatteren”
  • [søgeord] inurl:blog
  • etc.

Linkbuilding prospecting

Linkprospecting_eksempel

Finde fora, artikler og indlæg, hvor du kan kommentere

  • [søgeord] intitle:”forum”
  • [søgeord] inurl:forum
  • etc.

Finde blogger hvor du kan sponsorere produkter

  • [søgeord] intext:sponsoreret OR intext:sponsorprodukt
  • [søgeord] intext”sendt til mig”
  • [søgeord] inurl:sponsoreret
  • etc.

Sponsorering linkbuilding

Finde journalister og medier der bringer historier

  • [søgeord] “pressemeddelelse kontakt”
  • [søgeord] “send * produkt”
  • [søgeord] “send * nyhed”
  • etc.

Søg internt på sider

  • [søgeord] site:amino.dk inurl:forums

Linkbuilding find linkmuligheder

Tænk også kreativt i din linkbuilding

De avancerede søgemåder er effektive til at finde sider, hvor du kan linkbuilde fra. Men når du søger i Google finder du allerede eksisterende sider og indhold, hvilket begrænser din linkbuilding.

Det er vigtigt, at du ikke bare holder dig til det der allerede eksisterer idag på Google. Dine konkurrenter kan nemlig lave linkbuilding ligesom du kan, og hvis du virkelig vil differentiere din linkbuiliding skal du lave noget kreativt som ikke allerede eksistere. Tænkt derfor ud over det du kan finde på Google og vær kreativ med de linkbuildingkampagner du kører.

Herunder er et par eksempler på hvordan du kan tænke ud over det indhold, der allerede eksisterer i dag på Google:

  • lav indhold til magasiner og blogs, som ikke i dag har lignende indhold og derigennem få links og autoritet.
  • Få bloggere til at skrive om dine produkter eller din hjemmeside imod gratis produkter, omtale eller andet de vil finde værdifuldt
  • Skriv selv anmeldelser af dine leverandører og gør dem opmærksom på anmeldelsen med henvisning til, at de godt må linke til dig
  • Gennemgå dine konkurrenter, partnere og lignende siders linkprofil og bliv inspireret heraf

 

Det var alt for denne gang – jeg håber, at du kunne bruge indlægget til noget og nu har fået lidt mere blod på tanden i forhold til at finde dine linkmuligheder.

Efter du har fundet muligheden – planlæg

Når du har fundet en ordenlig omgang sider og steder, hvor du vil have mulighed for at lave links, så må du huske at notere stederne og planlægge hvornår du skal tage kontakt til dem. Eller endnu bedre at tage kontakt med det samme.

Jeg møder rigtig mange, der ved hvad der skal til i forhold til linkbuilding og så godt kan finde mulighederne for links, men som ikke får gjort noget ud af det. Jeg kan tage mig selv og min blog som eksempel. Jeg kunne gøre meget mere for at opbygge autoriteten til denne blog igennem referencer, anmeldelser, gæsteindlæg, giveaways etc. etc.

Når du linkbuilder så sørg for at notere hvilke links og hvor meget du skal skrive og udgive samt hvornår du skal gøre det. Sæt det i kalenderen og få det gjort!

Flere resurser om link prospecting

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (7 votes cast)
Link Prospecting med avancerede Google søgemåder, 5.0 out of 5 based on 7 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook7Share on Google+75Share on LinkedIn10Tweet about this on TwitterEmail this to someone

6 svar

  • Der er nu ikke noget som at få frisket de søgemuligheder op, det er et fantastisk værktøj, og der var faktisk et par stykker imellem jeg ikke kendte.

    Tak for det Nicolaj.

    • Hej Morten Tak for det 🙂 glad for jeg kunne inspirere dig.

  • Hej Nikolaj

    Meget inspirerende og lærerigt indlæg – jeg kendte ikke til de forskellige måder at søge på.

    Jeg har lige et spørgsmål; hvilken funktion har stjernen, når du f.eks. skriver: “[søgeord] “tilføj * indlæg” OR “skriv * indlæg”

    Du får også lige en velfortjent deling – tak for indlægget :-).

    Mads

  • Til Mads og jer andre 🙂

    Tegnet hedder asterisk og erstatter ord i Google søgning (i mange andre systemer og søgemaskiner er * kun erstatning for en enkelt karakter, men i Google er det hele ord)

    For at finde et manglende ord i en sætning , skal du blot erstatte en stjerne. For eksempel “blev Coca -cola opfundet af *” Du kan søge efter sætninger med eller uden anførselstegn , men ved hjælp af anførselstegn er ofte mere effektivt end uden dem. Anførselstegn tvinger Google til at finde den nøjagtige sætning i anførselstegn, undtagen wildcardet selvfølgelig.

    Du kan bruge wildcard til at hjælpe med at fuldføre sætningen, når du kender næsten alle de ord , såsom “Kvaliteten af ​​* er ikke påvirket” eller “En krone * er en krone tjent.” Du kan også bruge søgninger til at finde variationer af fælles sætninger : “djævelen er i *” eller “arbejde er *”.

    Du kan også bruge mere end en asterisk

    Du kan bruge så mange asterisk i en søgning sætning , som du gerne vil . “Husk * af *”. Du kan også bruge mere end én stjerne , hvis du gerne vil have mere end ét wildcard i træk. Bare sørg for at sætte et mellemrum mellem hvert stjerne. “Får Jacob * * * den dumme” Selvfølgelig jo flere ord, du er i stand til at levere i din søgning sætning , jo mere sandsynligt er det at du finder, det du leder efter.

    /Dalsgaard

  • Rigtig gode tips!

    Specielt det sidste, men at planlægge, og rent faktisk få gjort noget ud af det. Der har de fleste vist i et eller andet omfang et område de kan blive bedre til.

  • Hold da helt op, hvor var der meget, jeg ikke vidste om Googlesøgning. Nu er det bare med at komme i gang

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog