KPI – Sådan vælger du digitale KPI’er og sætter mål op

KPI – Sådan vælger du digitale KPI’er og sætter mål op

Målsætning og effektmåling på KPI’er er en essentiel del af din online markedsføring. Du kan aldrig vide om du når et mål medmindre du har et mål. Det er derfor vigtigt, at du har en model for en måde, hvorpå du kan måle effekten af det online marketing arbejde du laver – uanset om du arbejder med SEM, SEO, Paid Social, Programmatic, email eller andet.

I dette blogindlæg har jeg samlet nogle af mine tanker omkring, hvordan du sætter de bedste og mest relevante mål samtidigt, så du får fokuseret på de rigtige formål med målene.

Digital KPI'er

Hvad er KPI og Mål

Lad os først lige starte med at udforske de forskellige begreber.

  • KPI betyder Key Performance Indicators og er de vigtigste tal og målepunkter, som du vælger for din marketing aktiviteter. Talene kan være alt lige fra Google Analyti
  • Mål på den anden side er målsætning du som marketingansvarlig eller konsulent stiller op for at pege dig selv og virksomheden i den mest optimale retning.

Så med andre ord er KPI talene og målene er der vi gerne vil have KPI’erne til at gå hen.

Hvorfor KPI og mål er vigtig

En af de vigtigste ting i forhold til at vurdere succesen af ​​din digital marketing er at sætte klart definerede mål. Og det gælder uanset om du kører en SEO, PPC, sociale media, content marketing, email marketing, display eller enhver anden digital marketing aktivitet.

Uden at have klare mål at arbejde ud fra ved du aldrig om du er en succes eller om du er på vej i den rigtige retning. Og netop det at vide, at man er på rette vej er en essentiel del af at man får bedre resultater, både i forhold til det konkrete outcome og i forhold til tilfredsheden fra interessenter i din digitale marketing.

Og det gælder som udgangspunkt både for dig, der arbejder på kundesiden med digital marketing eller bureausiden for virksomheder. Mål bør altid være en af ​​de allerførste skridt af aktiviteterne og også noget som bør revideres regelmæssigt, så de holder sig ajour.

Dine KPI’er og mål skal afspejle formålet

Når du sætter mål for din marketing så er det naturligvis vigtigt, at du er en succes, hvis du når dem. Og for at blive en succes kræver det, at formålet med det du gør er på plads. Desværre er det langt fra altid, at der er et klart formål med virksomheden og produktet, så hvis du ikke har det, skal du tilbage til tegnebrættet før du kan udarbejde mål der giver mening.

Formålet med din virksomhed skulle gerne allerede lægge op til nogle områder, som er vigtige at måle på inden for din digitale marketing. Hvis du som virksomhed eksempelvis slår dig op på kvalitet, så kunne det være relevant at måle på hvor mange der var enige i dette.

Ofte er formålet med virksomheden at tjene penge og marketing understøtter dette, så salg vil næsten i hvilken som helst organisation være et vigtigt KPI. Det er det nok også for dig.

KPI model til din marketing strategi

Der er stor forskel på hvordan dine KPI’er skal se ud afhængig af hvad du måler på.

Hvis du læser indlægget om den digitale kunderejse, så vil du se at formålet med markedsføringen varierer afhængigt af, hvor i købsrejsen aktiviteten skal hjælpe.

Vi kan faktisk lidt på samme måde sætte mål på de forskellige niveauer i købsrejsen. Herunder har jeg indsat nogle af de målepunkter, som du kan overveje at bruge som mål for din digitale marketing.

KPI i kunderejsen

I ovenstående har jeg blot valgt nogle af de tal som du kan bruge som KPI’er for din målsætning, men din opsætning vil naturligvis variere afhængigt af den marketing strategi og kunderejse. Eksempelvis kan du sagtens arbejde med email marketing tidligere i købsrejsen. Ligeledes kan search, både organisk og betalt, også godt ligge som KPI’er tidligt i købsrejsen.

KPI eksempler – Sådan vælger du KPI’er i eksempelvis SEO

Jeg trækker SEO frem som eksempel, fordi det illustrerer kompleksiteten af de mange digital marketing kanaler, som man som marketeer skal mestre. SEO er nemlig et af de områder, der influeres af rigtig mange ting, både på selve websitet og udenfor det.

Når jeg sætter KPI’er for kunder i bureauet, så plejer jeg at vise forskellige niveauer af KPI’er, hvor kunder jo typisk er mest interesserede i de øverste punkter, der dækker salg og trafik. Lad os prøve at gennemgå dem:

  • Salg: Salg fra organisk trafik eller leads fra organisk trafik.
  • Trafik: Organisk trafik, Non branded organisk trafik eller Organisk trafik til bestemte områder af websitet.
  • Synlighed: Share of Search på udvalgte placeringer i Google, Placeringer på udvalgte søgeord i Google eller visibility score på udvalgte søgeord i Google.
  • Effekt: Antal links fået, domænets styrke, antal sider i indeks, loadtid, teknisk score.
  • Aktivitet: Antal stykker indhold udgivet, Outreach lavet, Ideer genereret, mails sendt, antal mails sendt.

Ovenstående illustrerer faktisk udemærket, hvor stor en størrelse et SEO projekt er. For skal vi eksempelvis måle på nogle af de sideeffekter som SEO har på eksempelvis referral trafik, synlighed på nyhedssider som følge af PR eller bedre konverteringsrate som følge af optimering af loadtid og brugeroplevelse? Nok ikke, så derfor holder vi det typisk til ovenstående SEO KPI’er.

Brug den klassiske SMART model til at sætte mål

Når du har sat dine vigtige KPI’er er næste skridt at sætte dine mål inden for de KPI’er, der er vigtige for dig. Til dette vil jeg anbefale dig at gå efter at sætte smarte mål.

Selvom modellen er lidt slidt og brugt på alverdens kurser, så kan jeg faktisk stadigvæk godt lide den, da den tvinger en til få mål og KPI til at overholde vigtige modeller.

SMART modellen er et regelsæt, der hjælper dig med at sætte mål der er specifikke, målbare, accepterede, realistiske og tidsbestemte. Det kan naturligvis være svært at få et mål til at overholde alle regler, men de fem punkter er rigtig gode at huske, når du sætter dine mål.

Mål SMART

  • Specifik: Dine mål skal være specifikke, så du ved hvad det er du prøver at opnå. Det betyder, at målet skal stå for noget konkret
  • Målbar: Din mål skal ikke kun være specifikke, de skal også være målbare. Du skal være i stand til at måle på, om dine anstrengelser er effektive eller ej med så kvantificerbare data som overhovedet muligt. Målbare mål giver dig mulighed for trinvist at vurdere og projektere, hvordan marketing strategien fungerer eller om der er behov for tilretning.
  • Accepteret: Af en eller anden grund findes der mange meninger om, hvad A’et skal stå for. Personligt foretrækker jeg at lade det stå for accepteret, da jeg mener det er essentielt, at alle stakeholders og interessenter er enige i målet. Målene skal motivere dig selv, dit team og ledelsen til at nå dem og det kræver at de er accepterede af alle. Så når du har lavet målene skal alle være enige og kunne tage dem til sig.
  • Realistisk: Det næste punkt handler om, at dine mål skal være realistiske. Hvis de er urealistiske og uopnåelige, så vil du selv og dit team miste motivationen og drevet for at fortsætte med indsatsen. Det betyder selvfølgelig ikke, at mål skal være lette, da du så kommer til slappe unødvendigt af. Ideelt set bør du designe målene som en gylden middelvej af både udfordrende og opnåeligt mål.
  • Tidsbestemt: Det sidste punkt er, at dine mål har en tidshorisont. Hvert mål skal altså have en tid på sig, så hvornår skal målet være opnået. Dette hjælper dig selv og dit team til at fokusere på, hvor langt du er og hvor langt der er igen.

Overholder dine mål overstående, eller de fleste af ovenstående regler så giver målet mening for din marketing.

Eksempel på et SEO mål

Lad os prøve at sætte et mål for et af de føromtalt SEO KPI’er nemlig Share of Search.

Først skal målet være specifikt, så derfor starter vi med et mål om at øge den organisk share of search.

Herefter skal det være målbart, så vi ændrer det til et ønsker om at øge den organiske share of search til 25%

Så skal den være accepteret, hvilket ikke ændrer noget på målet, men derimod ændrer på den måde vi sætter det på. Så alle stakeholders skal acceptere målet ved at vi eksempelvis sætter det sammen på årsmødet.

Så skal målet være realistisk, hvilket gør at vi blot vil øge den organiske share of search til 5%. De 25 % var ikke realistiske, hvilket ville have gjort projektet til en fiasko fra starten, så vi nedtoner målet ud fra erfaring og analyse af søgeord, website og konkurrenter.

Til sidst skal målet være tidsbestemt, så derfor ændrer vi det til at være et ønske om at øge den organiske share of search til 5% over de næste 6 måneder og til 15% over de næste 24 måneder.

Nu er eksemplet SEO, men vi skal i virkeligheden lave samme øvelse med hver eneste mål vi sætter op.

Få mere inspiration til at sætte dine digital KPI’er op

Jeg håber du fik noget ud af indlægget. Jeg har herunder samlet et par artikler, som du kan gå på videre opdagelse i.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 3.4/5 (17 votes cast)
KPI - Sådan vælger du digitale KPI'er og sætter mål op, 3.4 out of 5 based on 17 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook2Share on Google+0Share on LinkedIn101Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 svar

  • Super cool indlæg!

    Som et led i min uddannelse er jeg pt. i praktik i en virksomhed, hvor jeg har fået ansvaret for SEO. I den forbindelse er KPI’er guld værd, da jeg efter endt praktik kan måle og veje min indsats og efterfølgende lave en evaluering. En evaluering som jeg så kan bruge fremadrettet i lignende situationer.

    Hvis jeg må komme med lidt kærlig feedback til dit indlæg, så savner jeg et afsnit om, hvordan man følger op på sine KPI’er? Hvad gør man, hvis KPI’et overhovedet ikke lever op til forventninger?

    / Simon

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog