Komplet guide til linkanalyse og disavow af skadelige links

Komplet guide til linkanalyse og disavow af skadelige links

Guide disavowVi ved det alle. Links er helt centrale for din placering på både godt og ondt. I dette indlæg skal vi se på det onde. Altså hvordan man laver en linkanalyse og finder frem til skadelige links og får dem fjernet ved at indsende en disavowfil.

Google har et erklæret mål om at levere de bedst mulige søgeresultater. For dette er de naturligvis meget imod manipulation og snyd med søgemaskinerne. Derfor har de indført en række opdateringer, hvor dem omkring links går under navnene Penguin opdateringer. Det Google gør er, at gå ind og straffe placeringer til websites, der har forsøgt at snyde sig til bedre placeringer igennem linkbuilding på tvivlsomme sider.

Der er flere grunde til hvorfor indsendelse af en disavow fil kan være nødvendigt.

  • Dig selv: Du kan selv have købt dårlige og spammy links ind eksempelvis på Fiverr.
  • SEO leverandør: Din tidligere SEO leverandør kan have været uoplyst og kortsigtet og derfor købt sig til links i tvivlsomme netværk og i nogen tilfælde også på Fiverr.
  • Negativ SEO fra konkurrenter: Din konkurrent kan have set sit snit til at ramme dig på placeringer i Google og dermed købt en masse links til dit domæne. Dette er naturligvis ulovligt, hvilket Frank skriver om her.

Hjælp jeg har fået en Google straf!

Har du mistet dine placeringer i Google kan du være ramt af en penguin straf. Altså en straf, hvor Google enten manuelt eller automatisk har evalueret dine links til at overtræde retningslinjerne. Det første du skal gøre er, at tjekke om du har fået en manuel straf i Google Webmastertools som vist herunder:

Manuel straf google links

Hvis dette ikke er tilfældet kan du overveje, om du måske har skadelige links. Hvis du ikke selv arbejder med links herunder linkbuilding, linkanalyse etc. kan det være nødvendigt for dig, at få en professionel til at kigge på dine links. En professionel vil kunne vurdere, om du skal have disavowet links eller ej og også udføre selve linkanalysen.

Google skriver i deres guide til bruge af disavowtoolet, at det er en avanceret funktion og kun bør anvendes med forsigtighed. Hvis disavow toolet bruges forkert, kan funktionen potentielt skade placeringer i Googles søgeresultat. Google anbefaler, at du kun disavower backlinks, hvis der er et betydeligt antal spammy, falske links med lav kvalitet. Du skal desuden være sikker på, at det er links der skaber udfordringerne for dig.

Disavow uden at du er ramt af Penguin

Inden du indsender en disavowfil skal der for det første, naturligvis, være nogle dårlige og potentielt skadelige links. Er der det, men er du ikke ramt af en linkstraf, så kan du overveje om de potentielt skadelinks skal disavowes med det samme.

Matt Cutts siger i denne video, at man skal disavowe links selvom man ikke er ramt af penguin. Det vil jeg passe lidt på med, da man jo reelt mister autoritet, når links disavowes. Her mener jeg at man skal kigge på andelen og antallet af farlige links, og så vurdere om de skal disavowes. Hvis andelen er høj vil jeg anbefale, at der disavowes under visheden om, at man nok vil miste autoritet og dermed også placeringer.

Hvis det på den anden side er et meget stærkt domæne med mange naturlige og gode links og andelen er lille vil jeg ikke disavowe. Det vil jeg ikke, da man kan tiltrække sig unødvendig opmærksomhed på sin linkprofil, som måske allerede fungerer godt.

Om du skal disavowe links uden at være ramt af penguin er derfor lidt en fornemmelse fra hjemmeside til hjemmeside.

Disavowe eller fjerne links?

Først og fremmest anbefaler Google, at du fjerner så mange af de dårlige og tvivlsomme links som muligt. Herefter kan du så bruge deres disavowværktøj, hvis det ikke er muligt for dig at få fjernet alle linksene.

Det vil sjældent være muligt for dig at få fjernet ret mange af de spammy og toxic links. Det vil det ikke, da de ofte vil ligge på udenlandske domæner eller vil ligge som kommentarer og automatiserede indlæg, hvor der ikke er nogen reel webmaster.

Det giver derfor ofte mening at bruge disavow toolet, hvis du har spammy links.

Sådan evaluerer du om det er et skadeligt link

Der er en række klare ting jeg går efter, når jeg evaluere om et link er skadeligt eller ej. Disse punkter fanger langt de fleste potentielt skadelige links.

  • Udenlandske TLD: Har du et dansk website med masser af udenlandske links vil mange af disse ofte være spammy. Tag derfor et grundigt kig især på de udenlandske links.
  • Exact match ankertekster: Er der købt linkbuilding vil det ofte være på nogle bestemte ankertekster. Kig derfor dine links igennem for ankertekster, der lige rammer de søgeord du gerne vil komme op på.
  • Sprog mismatch: Hvis der er mismatch imellem det sprog siderne er skrevet på og det link du har derfra, er dette et stærkt signal om at linket er farligt.
  • Lav kvalitet: Sider med lav kvalitet, herunder dårligt skrevne og i nogen tilfælde spunnede blogs, er et tydeligt signal om at der er tale om spam.
  • Nofollow: Er link nofollow behøver du som udgangspunkt ikke disavowe det, da Google ifølge dem selv lige nu ikke straffer nofollow links selvom de overtræder retningslinjerne. Jeg anbefaler det dog alligevel, bare for at være på den sikre side. Der er desuden enkelte eksperter der peger på, at Google kigger på nofollow links i enkelte tilfælde ved linkpenalties. Disavow dem derfor alligevel.

Ud over disse kan jeg anbefale at læse Link Research Tools kilder til deres Link Detox algoritme. Her er der en række interessante punkter til, hvordan de selv evaluerer om et link er skadeligt eller ej.

Når du disavower vil jeg anbefale dig, at disavowe og fjerne hele domæner. Det gør du med syntaksen domain: i din disavowfil.

Sådan bruger du disavow toolet

Hvis du vil fjerne skadelige links ved at indsende en disavow fil foregår det i Webmaster Tools. Det først du gør, er at gå ind på siden, hvor der er adgang til disavowtoolet. Den finder du her:

Afvis links med disavow

Herefter kommer du ind på et vindue, hvor du skal vælge det domæne du gerne vil disavowe links for. Der skal altså være installeret Google Webmastertools for at du kan disavow links:

Disavow tool

Herefter kommer du ind på et vindue hvor du skal vælge din disavow fil:

Disavow_tool_fil

Du udarbejder din disavowfil. Den kunne eksempelvis se således ud:

Disavow txt eksempel

 

Bemærk at Google IKKE læser dine kommentarer og at de derfor kun er til dig selv.

Herefter vælger du disavowfilen med værktøjet og trykker send. Du vil få en bekræftigelse op omkring eventuelle syntax fejl eller om den er gået retmæssigt igennem. Det er vist herunder med ovenstående eksempel, hvor vi disavower fire domæner og to konkrete sider:

Disavow fil indsendt

Fang så mange links som muligt

Find links igennem webmastertools:

Du kan også finde eventuelle links igennem Webmaster Tools. I menuen klikker du på Søgetrafik og derefter klikke på links til dit websted. Desværre er der ofte ikke ret mange links i Googles oversigt, og jeg oplever faktisk ofte, at der slet ikke er nogen. Herunder har jeg eksempelvis vist for mit eget domæne. Her ved jeg, at der i hvert fald er omkring 150 linkende domæner, så at der ikke er data kan ikke passe:

Links webmastertools

Find links igennem Ahrefs

Ahrefs er et af de værktøjer jeg bruger mest til linkanalyse. Når jeg disavower links er det ofte Ahrefs, der er min vigtigste kilde til de links der skal disavowes. Du skal dog være opmærksom på et par ting, når du laver din linkanalyse med Ahrefs. Først skal du vælge links, herefter skal du vælge kun at tage et link ud per domæner og til sidst skal du eksportere listen som vist herunder.

Ahrefs disavow links

 

Du står nu med en flot liste af links ind til dit domæne med kun et link fra hver domæne:

Komplet link liste

I denne liste kan du så begynde at tjekke igennem om det enkelte link skal disavowes eller beholdes.

Jeg plejer at lave en kolonne, hvori jeg sætter et x. Til sidst er det således nemt at sortere og lave en liste med de links der skal disavowes.

Find links igennem Link Research Tools

En af de absolut bedste ting ved Link Research Tools er dets mulighed for at finde eventuelle toxic links. Altså links som værktøjet mener er farlige for dit website. Det gør man med Link Research Tools værktøj Link Detox, der giver hvert link en score på hvor skadeligt linket er. Det kan være gavnligt som nogenlunde pejling af hvor skadeligt et givent link er. Jeg oplever dog hver gang at den også tager ganske sunde og gode links med. Pas derfor meget på med at tro for meget på Link Detox scoren.

Toxic detox risk disavow

Herefter kan du eksportere listen og risikovurderingen ud i excel som vist herunder:

Excel detox disavow

En anden måde er at køre et helt normalt scan af dit website og på samme måde som i Ahrefs eksportere din links for manuel gennemgang. Du kører et scan og går herefter ned til dine links:

Link research tools eksport

Herefter får du igen et komplet ark med links. Her er der dog alle linksene per domæne som vist herunder

Link research tools samlet links

Hvis du ikke kan overskue alle dine links, er du derfor nødt til lige at fjerne domæne dubletter, hvilket du klarer med lidt snilde i Excel. Det vil jeg ikke gå nærmere i dybden med.

Andre værktøjer

Der findes et utal af backlink tools. Du kan se oversigten over værktøjer jeg bruger til SEO i SEO guiden her. Af nævneværdige til at finde links mener jeg dog kun Majestic er, ud over Ahrefs og Link Research Tools. Når du bruger Majestic vil jeg gøre det på samme måde som vist herover.

Disavow virker ikke med det samme

Google siger selv, at det kan tage lidt tid for dem at behandle disavowfilen. Grunden til dette er at Google skal gennemgå siderne igen og crawler de sider, der linker ind med de skadelige links. Det kan tage et antal uger, men afhænger reelt af hvornår Googles crawlere igen kommer forbi den sider hvorpå linket ligger. Hvis linket er fjernet igen vil Google ikke kunne forstå, at du har disavowet det, da Google crawlere skal komme forbi det og følge det ind til dit site.

Læs mere om linkanalyse og fjernelse af links

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (4 votes cast)
Komplet guide til linkanalyse og disavow af skadelige links, 5.0 out of 5 based on 4 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook4Share on Google+8Share on LinkedIn35Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog