Hvad er Content Marketing?

Hvad er Content Marketing?

Bliv klogere på hvad Content Marketing er samt hvordan du får succes med at levere godt indhold til dine kunder. For at få succes med indholdsbaseret markedsføring skal du have to kritiske punkter på plads – Kend din målgruppe og vær villig til at investere i eminent godt indhold.

I forbindelse med en 40 siders opgave på IT Universitetet stillede jeg mig selv det helt fundamentale spørgsmål – kan indhold bruges som markedsføring? Resultatet blev et spændende kvantitativt forsøg af, hvordan konsumenter reagerer på indhold i to kategorier af kvalitet. Opgaven blev ud over forsøget baseret på relevant litteratur inden for kommunikation, indholdsbaseret markedsføring, marketing og sociale medier.

Startskuddet til opgaven var virksomheders udfordring med at tilpasse sig til en ny og foranderlig web 2.0 verden. En verden drevet af personalisering, relationer og tilvalg samt et stadig mere fragmenteret mediebillede. Derfor satte jeg mig for at få sat en akademisk funderet ramme op omkring indholdsbaseret markedsføring og samtidigt prøve kræfter med et forsøg. Det resulterede i to interessante og kritiske punkter virksomheder skal igennem, hvis de ønsker succes med indholdsbaseret markedsføring,

Hvad er content marketing?

Indholdsbaseret markedsføring er en bestemt tilgang til markedsføring. Virksomheden forsøger i indholdsbaseret markedsføring at skabe en win-win situation med kunder ved konstant at bygge et tættere forhold. Det gør virksomhed ved tilordne sig en markant anden tilgang til deres kunder, hvor der er fokus på at levere signifikant værdi igennem indhold. Jeg prøvede i opgaven at definere indholdsbaseret markedsføring på baggrund af definitioner på marketing, indhold og værdi.Resultatet blev følgende definition:

Indholdsbaseret markedsføring er skabelsen af værdi for konsumenter på baggrund af et langsigtet formål om at gøre virksomheden mere profitabel

Resultatet af indholdsbaseret markedsføring er, at du som virksomhed i teorien dels øger loyaliten hos dine kunder og dels når ud til nye kunder via viral markedsføring og øget synlighed i søgemaskinerne.

Igennem øget troværdighed, stærkere relation og en større plads i konsumentens bevidsthed opnår du højere genkøbsrate igennem en mere loyal attitude overfor din virksomhed. Med andre ord kan indhold altså øge dine kunders livstidsværdi og loyalitet.

Som virksomhed når du ligeledes ud til nye kunder via en viral effekt. Konsumenter deler godt indhold for at fremstå unikke  og styrke individets selvopfattelse eller for at vise empati. Din virksomheds budskab når på den måde ud til nye potentielle kunder igennem sociale delinger og anbefalinger.

Ligeledes opnår din virksomhed øget synlighed i søgemaskinerne. Sociale delinger begynder at betyde mere for en hjemmesides placering i søgemaskinerne, og godt indhold kan derfor være en katalysator for bedre placeringer og større synlighed. Ligeledes agerer godt indhold linkbait for andre hjemmesider og du kan med det rigtige indhold dermed gøre dig fortjent til linkjuice.

Forsøget

I forsøget testede opgaven 4 hypoteser igennem et kvantitativt interview. Forsøget foregik ved at en respondent skulle læse en artikel fra en af de to opstillede kattegorier og herefter skulle besvare en række spørgsmål tilknyttet den enkelte artikel. Der var i alt ti artikler i to forskellige kategorier. Til sidst skulle respondenten besvare en række spørgsmål tilknyttet alle artiklerne sammenlagt. Resultatet blev data, der kunne bruges til at be eller afkræfte de opstillede 4 hypoteser. Forsøget var ikke i stand til at afkræfte nogen af de følgende hypoteser:

H1: Godt indhold skaber mere troværdighed til virksomheden bag end dårligt indhold.

H2: Individer er mere tilbøjelige til at dele indhold der er skrevet med mennesker for øje.

H3: Individer gennemskuer en markedsføringsmæssig intention i en artikel.

H4: Individer ønsker i højere grad at dele indhold, hvis det er relevant for modtageren.

Desværre havde forsøget en række alt for stærke fejlkilder til at forsøget kan bruges akademiske fremadrettet. Dette betyder imidlertidigt ikke at forsøget ikke giver et dybere indblik i, om indhold kan bruges som markedsføring. Ingen af de opstillede hypoteser kunne afkræftes og flere kunne bekræftes, hvilket sammen med den gennemgåede litteratur skabte fundamentet for en diskussion af hovedspørgsmålet – kan indhold bruges som markedsføring?

Konklusionen

Denne opgaves korte svar på hovedspørgsmålet er JA – indhold kan godt bruge som markedsføring. Det er dog tydeligt, at der i indholdsbaseret markedsføring er nogle kritiske og vigtige punkter, der skal opfyldes. For ikke blot at overlade succesen til tilfældigheder er det vitalt, at virksomheden forholder sig aktivt til disse kritiske punkter. Lige så vel som indhold kan resultere i en forøgelse af en virksomheds profitabilitet, kan det resultere i en forringelse. Hvis ikke virksomheden har den rigtige tilgang og den rigtige intention, kan resurser investeret i indhold ende spildt og endda skadeligt for virksomheden.

Få succes med indholdsbaseret markedsføring i to punkter

De kritiske punkter er, at virksomheden dels skal kende og forholde sig til sin målgruppe samt dels skal være i stand til (og villig til) at udarbejde eminent ’godt indhold’.

  • Kend din målgruppe: Opgaven og forsøget viste, at du som virksomhed er nød at investere i godt indhold for at få indholdsbaseret markedsføring til at virke. Ønsker du at udnytte de massive muligheder, der følger med internettet og web 2.0, er du nød at revurdere dit syn på kunder og relationen med dem. Du skal sætte dig grundigt ind i målgruppen og finde ud af, hvad der egentlig skaber værdi for dem. Hvad er det din virksomhed tilfører kunderne både hvad angår selve det fysiske produkt og endnu mere fundamentalt og vigtigt hvad angår indhold, image, viden, følelser og selvforståelse.
  • Vær villig til at investere i eminent godt indhold: Forsøget og opgaven viste ligeledes at indhold ikke blot skal skabe værdi – det skal skabe signifikant værdi. Derfor kræver godt indhold massive investeringer af resurser for at få udarbejdet indhold, der skaber en sådan signifikant værdi for konsumenterne. Baseret på det første punkt kan du finde ud af hvad det er, der netop skaber værdi for dine kunder. På baggrund af dette kan du udvikle, producere og investere dig til lige præcis det indhold, der ikke bare skaber værdi, men signifikant værdi.

Formår du at skabe den rette forståelse dette, og er den samtidig villig til at investere de nødvendige resurser, vil du kunne udnytte de ændringer nettet, fragmenteringen af mediebilledet og web 2.0 bringer med sig.

Gode resurser om indholdsbaseret markedsføring?

Du kan desuden læse om høre følgende indlæg om inbound marketing hos Hubspot

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
Hvad er Content Marketing?, 5.0 out of 5 based on 5 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+4Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

3 svar

  • Rigtig god læsning!

    Jeg kom til at tænke på hvor mange firma sider jeg egentlig har set, med stavefejl, tyndt indhold osv. Lidt skræmmende.

    Hvordan har du forresten lavet din del boks nederst i indlægget, via et plugin?

    • Hej John – tak skal du have 🙂
      Ja det er vi et plugin til WordPress, der hedder Socialize.

      • Tak skal du have! – Kigger lige på det, det ser jo meget professionelt ud 😉

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog