Hjælp mig med at finde emne til mit speciale

Hjælp mig med at finde emne til mit speciale


Hjælp mig med at finde speciale emner

Hjælp mig med at finde emne til mit speciale

Jeg skal snart skrive speciale her til foråret - MEN – hvad skal jeg skrive om?

Jeg har selv tænkt et par tanker, men jeg håber du vil hjælpe mig med at brainstorme videre. Det skal være emner, der kunne være interessant for mig at bruge et halvt år på at undersøge. Hvis du også har nogle perspektiver eller forslag til en spændende opgaveløsning af de emner jeg allerede har overvejet må du mere end gerne skrible dem ned i kommentarfeltet.

International e-handel

Hvad gør at webshops får succes internationalt?

En case undersøgelse af danske webshops, der har succes med international e-handel. Hvad er det der gør lige netop disse virksomheder succesfulde internationalt? Det kunne være spændende at se på ligheder imellem disse cases med henblik på at opsætte nogle generelle retningslinjer ved international e-handel. Fokus kunne evt. indsnævres til markedsføring og/eller mellemstore webshops.

Sociale medier som markedsføring

Kan sociale medier bruges som markedsføring?

Det kunne være interessant helt grundlægende at undersøge om de sociale medier overhovedet kan bruges som markedsføringskanal. Har virksomheder en berettigelse på de sociale medier og er vi som forbrugere interesserede i at have en relation til forbrugsvarer? Opgaven kunne besvares dels ved at hive cases frem og dels ved en spørgeskemaundersøgelse for at teste forskellige hypoteser.

Loyalitet på nettet

Hvordan kan webshops skabe loyalitet på nettet?

Det kunne være spændende at få be eller afkræftet nogle af de fordomme og myter der er omkring kundeloyalitet. Ligeledes kunne det være spændende at undersøge hvad der egentligt gør kunder loyale i webshops. Det kunne man eksempelvis gøre ved at opstille en række hypoteser om hvad der gør kunder loyale ud fra populær literaturen. Disse hypoteser kunne man så teste e ved hjælp af spørgeskemaer.

Jeg håber du vil bidrage – som tak lover jeg at skrive jævnligt om opgavens konklusioner og resultater her på bloggen.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
Hjælp mig med at finde emne til mit speciale, 4.0 out of 5 based on 1 rating
Spred god karma og del
Facebook0Google+0LinkedIn2Twitter3Email

6 Response Comments

  • Hej Nikolaj.
    Faldt tilfældigt over din blog og da jeg læste dine specialeovervejelser (som er meget lig mine egne overvejelser), kom jeg til at tænke på et interview jeg udførte på det sidste ebuss semester, med direktøren for aiCache. Det omhandler international e-handel og hans bud på hvor det peger hen af.
    Tænkte det måske kunne give dig ideer / perspektiver at høre det.
    Hvis det har interesse så skriv.
    Venligst Troels

    • Hej Troels
      Fantastisk – det vil jeg meget gerne høre.
      Jeg har smidt dig en mail..

  • Synes personligt at ‘International e-handel’ lyder som den mest spændende af de tre. Men du bliver vel også nødt til at undersøge et par mislykkede forsøg på at bryde igennem internationalt. Hvis du finder tre firmaer der har haft succes ud fra samme strategi + tre firmaer der gjorde noget andet og mislykkedes står din konklusion stærkere.

    Et andet muligt emne kunne være e-handel vs fysisk butik: flere og flere kendte butikskæder åbner en parallel webshop: Silvan, Fona, Stadium, Matas osv.
    – Hvad betyder det for de eksisterende ‘rene’ webshops?
    – Hvad betyder det for butikskæderne (mindre salg i fysiske butikker)?
    – Er der synergier mellem at have både en fysisk butik og webshop?

    En anden mulighed kunne være at undersøge freemium-modellen og den ofte manglende omsætning/profit disse skaber. Twitter er et godt eksempel på, at trafik og profit ikke nødvendigvis er lineært sammenhængende.
    – Er det en forretningsmodel der uddør?
    – Eller kan det rent faktisk lade sig gøre at hive penge ud af brugerne i det lange løb, hvis servicen (i starten) er gratis?
    – Hvordan?

    Det var et par hurtige tanker. Find mig på LinkedIn eller Twitter, hvis du vil sparre omkring noget af ovenstående. Jeg læser en Master på CBS inden for Innovation & Business Development (cand.merc.MIB).

    Venlig hilsen
    Søren

    • Hej Thomas

      Tusind tak for din rigtig gode kommentar – lige sådan noget jeg er på udkig efter.

      Synes også umiddelbart International e-handel lyder som den mest interessant indtil videre. Er dog lidt bange for at den bliver for bred – spørgsmålet er måske lidt for åbent. Fin tilføjelse med også at kigge den anden vej og se på de virksomheder der ikke har haft succes.

      Jeg tilføjer begge dine forslag til min liste af muligheder. Jeg synes faktisk ligesom dig det kunne være enormt spændende at afdække om hvorvidt cross-channel strategi kan lad sig gøre – jeg ved at mange ‘eksperter’ siger at det er en dårlig idé, men det kunne være interessant at få udfordret det postulat.

      Jeg finder dig på Twitter og LinkedIn ;-) igen – tusind tak for hjælpen

      • Mht cross-channel-idéen kan dog måske nok blive svært at vurdere/beregne hvorvidt en fysisk butik har opnået succes, for hvordan skal det måles?

        Der er mange parametre:
        – Samlet antal kunder i dag (webshop + fysisk butik) i forhold til tidligere (kun fysisk)
        – Omsætning i dag vs. tidligere
        – Overskud i dag vs. tidligere
        – Markedsandele i dag vs. tidligere
        – Osv.

        Bliver muligvis ret tungt, hvis man skal ind og se på finansielle nøgletal m.m., og disse er måske ikke tilgængelige endnu da det for mange butikkers vedkommende er ret nyt…

        • Ja – du har en pointe. Men ligger data som dette ikke åbent i de enkelte virksomheders regnskab. Altså at man kan se omsætning og overskud for hhv. fysisk og online delen. Hvis det gjorde det ville der nu stadigvæk ligge et problem i at man jo ikke kan isolere omsætninger og overskud til kun at være pga. en evt. lancering af online butik.

          Kunne godt gå hen og blive en hård nød at knække :-)

          En mulig case kunne være Inspiration – ved de har forsøgt sig og satset hårdt på en multichannel strategi. Synes også at jeg kan huske at jeg har læst en artikel med direktøren, der mente det var en succes (men det skal han jo sige).

          Alternativt skrev jeg min bachelor om Super Best og deres online butik – de kunne også agere case her.

Skriv en kommentar

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Brug for hjælp?

Jeg arbejder til daglig som Head of Search i det digitale bureau Deducta Search. Hvis du har brug for hjælp kan du blive ringet op ved at udfylde formen herunder:

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

tlf (skal udfyldes)

Din besked

1+1=?