Gennemgang af Googles lækkede quality rater guidelines

Gennemgang af Googles lækkede quality rater guidelines

Google algoritmeI det tidligere forår opdaterede Google nok en gang deres guidelines for der quality raters. Det er den guideline quality raters gennemgår hjemmesider og giver scores på kvalitet og relevans ud fra. Det der er interessant ved de lækkede guidelines er, at de viser os hvordan Google tænker kvalitet og relevans i forhold til indhold. Det kan du bruge til at få bedre placeringer i Google ved gå efter høje scores.

Google ansætter løbende personer til at kvalitetssikre søgeresultatet. Det foregår typisk på den engelsksprogede del af Google, hvor anmeldere får opgaver løbende. Til dette får de nogle guidelines, som ofte lækkes. Jeg har nu læst den igennem fra A til Z og du får her en forkortet gennemgang af de lækkede guidelines.

Når du forstår hvordan Google tænker er det også langt lettere at arbejde med SEO, bygge websites og skrive tekst, der kan rangere bedre i Google. Man kan nemlig sige at det er den måde Google tænker på, som bliver bygget ind i algoritmen, som så rulles ud over søgeresultatet.

Hvad er Googles quality rater guidelines?

Lad os først mere specifikt kigge på hvad Googles Quality rater guidelines er.

En Google anmelder er en person, som er ansat af Google. Anmelderen logger på en webtjeneste i skyen og kan herefter anmelde søgeresultaterne og give dem scores. I deres system får anmelderen præsentere søgeresultater, som de skal vurdere. De skal vurdere ud fra henholdsvis kvalitet og relevans. Ligeledes skal de flagge, hvis de ikke forstå sproget, hvis der er tale om porno eller hvis der er tale om en død side.

Google samler disse score og bruger dem til at lave om i deres algoritme for at få bedre resultater. Når de i deres testmiljø har fundet en mulig forbedring fra anmeldelseren laver de om i algoritmen og tester det i Google for at se effekten. Det er sådan konstant udvikler sig og serverer stadig bedre resultater for dig som søger.

Google måler ud fra to parametre nemlig kvalitet og relevans. Det kalder de henholdsvis Quality rating og Utility rating. Quality går fra lowest til highest, mens utility går fra useless over til vital.

Guidelines er en 160 sider håndbog til nye anmeldere med en overvejende del eksempler for, hvordan man skal anmelde et søgeresultat. Du kan læse hele version 5.0 af Google quality rater guidelines her. Alternativt kan du læse med herunder, hvor jeg har taget de vigtigste ting ud og forklarer dem.

Kvalitet SEOOverordnet om sider af højt kvalitet

Hvis en anmelder fra Google kommer forbi dit website og skal give den en score på kvaliteten, vil de overordnet gøre det ud fra en række punkter. Anmelderen skal give resultater en score på kvalitet fra lowest til highest.

En høj kvalitetsvurdering kræver i følge Google mindst én af følgende egenskaber:

  • En tilfredsstillende mængde af indhold i høj kvalitet
  • Indholdet og hjemmesiden viser ekspertstatus, autoritet og troværdighed for emnet
  • Hjemmesiden har et godt omdømme indenfor emnet og branchen

Ud over disse tre centrale punkter bør indholdet og hjemmesiden have de fleste af følgende egenskaber:

  • En tilfredsstillende mængde information på hjemmesiden – eksempelvis om os informationer, kontakt eller kundeservice etc.
  • En menu med supplere information, som bidrager til en tilfredsstillende brugeroplevelse med indholdet og hjemmesiden
  • Funktionelt design, der giver brugerne mulighed for nemt at fokusere på indholdet og bruge menu og links som ønsket
  • En hjemmeside der er opdateret og vedligeholdt

Omkring kvalitet er der altså tale om nogle overordnede parametre omkring mængden af indhold og kvaliteten af den indhold brugeren finder på hjemmesiden. Ud over selve indholdet skal brugervenligheden af siden generelt være i top. Det skal være let for brugere at navigere på siden og det skal være let at finde kontaktoplysninger på siden.

Relevans SEOOverordnet om sider med høj relevans

Når google evaluerer relevansen af et resultat sammenholdes brugeres søgestreng med søgerens mål samt fysiske placeringer. Googles anmeldere skal her sætte sig i brugerens sted samt sætte sig ind i den type af søgning der foretages. Ud fra disse skal Googles anmelder vurdere om et resultat besvarer det mål den søgende måtte have.

Googles anmeldere vurderer ud fra en skal  der går over useless til relevant til useful og til sidst til vital

At få en vital score sker ofte kun på brandsøgninger. Faktisk skal Vital vurderingen kun bruges til i meget specielle situationer:

  • Der er en klar bruger hensigt i at navigere til en bestemt hjemmeside. Resultatets landingssiden er lige præcis den brugeren er på udkig efter.
  • Der er en klar brugerhensigt om at finde en enhed (eksempelvis en person, et sted, forretning, restaurant, produkt, virksomhed eller organisation etc.). Resultatets landingsside er den officielle hjemmeside forbundet med enheden

Det er derfor at du på brandsøgninger har rigtig stor synlighed. Google ved, at der principielt kun er en side, der har relevans for søgningen. Derfor kommer der både store sitelinks på søgeresultatet. Brand resultater skal have scoren vital af Googles anmeldere. Der bliver specifikt i guidelines gjort opmærksom på at exact match domæner (domæner der hedder konkurrenceprægede søgeord) ikke nødvendigvis er det samme som en vital side. Dette viser tydeligt at Google har problemer med at kende forskel på exact match domæner og brands.

Der hvor det er interessant for dig er derimod at få scoren useful eller på dansk brugbar i relevans. Det er altså disse resultater, som du som SEO skal arbejde på at få!

  • Useful gives til resultater som er meget nyttigt for de fleste brugere.
  • Useful resultater er meget tilfredsstillende og passer godt til besvarelsen af forespørgslen.
  • Derudover har de ofte nogle af disse egenskaber
    • Høj kvalitet
    • Autoritativ
    • Underholdende
    • Nyt i form af breaking news på et emne

Den midterste score er også værd at gennemgå. Det er nemlig scoren relevant

  • Relevant resultater har ikke så mange værdifulde egenskaber som Useful.
  • Relevant resultater passer stadig til forespørgslen, men de kan være mindre omfattende, mindre opdaterede, komme fra en mindre autoritativ kilde etc.

Læs mere omkring Google quality raters

Interview med tidligere qualityrater på Searchengineland: http://searchengineland.com/interview-google-search-quality-rater-108702

Artikel på Forbes om de lækkede guidelines: http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2014/07/18/google-quality-rater-guidelines-leaked-new-insights-revealed/

Læs dem selv her: http://www.visibilite-referencement.fr/blog/General-Guidelines-v5.0.pdf

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (4 votes cast)
Gennemgang af Googles lækkede quality rater guidelines, 4.5 out of 5 based on 4 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+7Share on LinkedIn37Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog