Gæsteindlæg: Find din unikke kilde af besøgende – kanalstrategi

Gæsteindlæg: Find din unikke kilde af besøgende – kanalstrategi

Indlægget er skrevet af Lars Holdgaard. Lars driver GodeKarakterer der hjælper unge med eksamensangst.

Det jeg godt kan lide ved indlægget er budskabet om, at din webshop vil og skal spille på flere heste i forhold til kanalerne. Indlægget fortæller dig altså ikke hvordan du skal gøre, men kan derimod være inspirerende indspark til at vælge en mere bred kanalstrategi.

Og med de ord – værsgo Lars:

Kanalstrategi Gæsteindlæg

Som webshop ejer, er man dybt afhængig af at kunne få masser af besøgende i sin webshop. Det nytter ikke, at man har verdens bedste konverteringsprocent hvis butikken står tom. Det sjove ved besøgende er, at de kan komme fra rigtig mange forskellige kilder. I dag er trenden dog meget fokuseret på søgemaskineoptimering, søgemaskineoptimering og derefter lidt mere søgemaskineoptimering.

Sandheden er dog at besøgende ikke kun behøver at komme fra Google. Det er på sin vis også utrolig farligt – hvis algoritmen bag Google får en opdatering kan man risikere at stå uden omsætning dagen efter. Det er derfor også en rigtig god ide at sprede sine kilder af besøgende så man har en lang række forskellige.

I det her indlæg vil vi se på en masse forskellige kilder af besøgende, og hvordan man som webshop kan overleve ved at få besøgende fra meget andet end Google. Dette er meget inspireret af min egen forretning som er i legetøjsbranchen – Her er vi nogle få dygtige som kæmper om søgemaskineoptimering, alt imens rigtig mange af de øvrige forretninger lever på helt andre kilder.

Kilde #1: Netværk

At bruge sit eget netværk som kilde af trafik til webshops, er en rigtig god måde at komme i gang på. Kender man flere tusinde mennesker i ens umiddelbare målgruppe via Facebook, så er det bare nemmere at komme i gang.

Et godt eksempel er netop legetøjsbranchen. Her er der rigtig mange kvinder som starter en legetøjsforretning op, hvor deres primære kilder til salg er deres netværk. Når dette så udvides til netværkets netværk, som så kommer tilbage og handler igen og igen – så kan man pludselig ende med at leve af det.

Kilde #2: Sociale medier

Der er også webshops som lever af deres tilstedeværelse på sociale medier. Et eksempel er Narremisen. De sælger frække kostumer og har i skrivende stund 143.000 likes. I interviews har indehaveren fortalt at netop hendes store Facebook gruppe gør at forretningen går godt.

Hvis man er dygtig og aktiv på de sociale medier kan ens forretning også blive baseret på sociale medier. Det kræver dog igen at man gør det helt vildt godt – endnu en Facebook side hvor 50% af alle updates er ”køb mit produkt” hjælper ikke ligefrem.

Kilde #3: En overraskende god service

En helt anden mulighed for at få besøgende er at udøve en rigtig god service (tænk vedlagt slik i pakkerne, håndskrevet brev eller lignende). Her vil en god service ofte blive belønnet med en god anmeldelse på et website såsom Trustpilot.

Da de bedst bedømte webshops lægger øverst i de forskellige kategorier, så er der også nogle som kan leve indirekte eller direkte af netop disse besøgende.

An anden sidegevinst ved en god service er også at sandsynligheden for at folk fortæller det videre til andre er stor. På den måde spreder ens webshopnavn sig også organisk.

Kilde #4: Søgemaskineoptimering

Ja, ja – vi kan ikke ignorere søgemaskineoptimering. At være #1-3 i Google på en lang række søgeord er altid spændende. Det kan give en masse gratis besøgende, og hvis man er god til det, så kan det give rigtig mange penge i det lange løb.

Det gode ved Google er at man rammer folk lige i deres behov. Lægger du nummer 1 på ordet ”køb lyserød hovedpude lavet i silke” med netop det produkt, så er der en ganske god sandsynlighed for at du får solgt produktet.

Kilde #5: PPC (Pay per click)

En helt anden kilde er betalte reklamer. Hvis man som forretning er dygtig til Adwords og Facebook reklamer, så kan man nå rigtig langt.

Det fede ved PPC vejen er samtidig at de virker fra dags dato. Enhver kan fra i dag sætte betalte reklamer op, og mærke effekten af dem. Ulemperne ved PPC er dog at det kræver viden. Der er mange som sætter langt flere penge til i Google Adwords og Facebook reklamer end de nogensinde tjener.

Kilde #6: Affiliate netværks

En spændende vej at gå er affiliate netværks. Det kræver dog ofte at man er i stand til at sælge ens koncept til større virksomheder. Går man til et affiliate netværks (der findes mange, f.eks. GuavaMedia, EuroAds, OrvilleMedia og mange flere), og får en aftale på plads om de kører en kampagne om ens hjemmeside, så kan man få virkelig mange besøgende på kort tid.

De respektive affiliate netværks tager dog langt fra alle butikker ind. De foretrækker forretninger som de ved virker og har en høj konverteringsprocent, og det kan derfor være svært at sælge ens koncept uden at man har klare salgstal først.

Kilde #7: Video marketing

I Danmark er dette ikke så populært, men der er et stort hul i markedet. Ved at lave videoer som folk gider se, så kan man få masser af salg. Hvis man er så dygtig at ens videoer kommer ud til et stort publikum og der samtidig er salg i videoen, så kan det give rigtig mange salg.

En anden fin note omkring video marketing, især YouTube videoer, er at de ligger rigtig godt i Google. Det betyder at hvis man gerne vil højt op indenfor en hård branche, så kan man overveje at få lavet en virkelig god video og få den op på Google.

Hvad skal din kanalstrategi være?

Vi har nu kigget på 7 forskellige kilder til besøgende. Der findes webshops som primært lever af de enkelte kilder, men sandheden er at de som regel bliver kombineret.

Som webshop bør man aldrig være tryg ved kun at have en kilde. Hvis 80 % af dine besøgende kommer fra 1 kilde, så kan du fra den ene dag til den anden stå uden en reel forretning. Hvis Google pludselig lancerer en ny algoritme der ikke kan lide dit website, Google blokerer din Adwords konto eller du bliver syg og den samme service ikke kan leveres en periode og du får 10-20 dårlige anmeldelser på Trustpilot – så er du på den, hvis du kun lever af den ene kilde. Det er derfor meget essentielt man sørger for at sprede sig ud, og ens besøgende kommer fra en lang række kilder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
Gæsteindlæg: Find din unikke kilde af besøgende - kanalstrategi, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn1Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 svar

  • Skal helt sikkert fokusere mere på sociale medier fremover, har et stort netværk af mennesker der nærmest springer ud som selvstændige hen ad en kant! Og de er bare lige i målgruppen for en lækker og billig hjemmeside 😉

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog