Evergreen content – 9 grunde til skabe vedvarende indhold

Evergreen content – 9 grunde til skabe vedvarende indhold

Du bør fokusere på enkelte siders indhold og optimere disse i stedet for konstant at udarbejde nye blogindlæg og eller produkttekster. I dette blogindlæg skriver jeg om evergreen content, og giver dig 9 grunde til at arbejde med vedvarende og statisk indhold frem for flowindhold.

Formålet er naturligvis at skabe indhold, der langt ud i fremtiden giver dig og din virksomhed værdi. Jeg mener nemlig at evergreen content er en overset og uudnytet strategi, som bør være en central del af din Content Marketing og SEO.

Evergreen Content

Wizzi blog 2016Hvad er evergreen content

Evergreen Content er indhold, der i overført betydning forbliver grønt. Altså at det altid vil være aktuelt og brugbart på dit website.

  • Tidløst: Evergreen indhold er tidløst og skal kunne være relavant for læseren år efter udgivelsen
  • Værdifuldt: Evergreen indhold er af højere kvalitet og skaber derfor mere værdi for læseren
  • Udtømmende: Evergreen indhold er udtømmende og detaljeret for dets emne

Traditionelt vil et indlæg skabe en trafikkurve, der peaker i starten og så flader ud, mens at evergreen content vil skabe en kontinuerlig mængde trafik ind til websitet.

1 – Evergreen indhold har højere ROI

Du kan bruge flere kræfter på indholdet fordi ROI ses over længere tid.

Herunder har jeg til tegnet henholdsvis traditionelle indlæg og evergreen indlæg.

Sæson præget indholdEvergreen content

Når evergreen content er tidløst, så vil det tiltrække trafik langt ud i fremtiden og dermed vil ROI’en blive mere positiv.

Jeg er naturligvis godt klar over, at verden aldrig er så sort hvid, men lad os prøve at tage et eksempel, der illustrerer min pointe meget godt.

Eksempelvis kan du herunder se, hvordan trafikken på min landingsside om søgeordsanalyse har udviklet sig, hvor læsere kan downloade en ebog om at lave og udarbejde søgeordsanalyse gratis:


Evergreen content eksempel

 

Det kan være lidt svært at se, men ovenstående side driver masser af trafik og konverteringer selv 2 år efter, at siden blevet lavet og udgivet. Faktisk har trafikmængden været stigende siden den i øvrigt succesfyldte lancering i foråret 2013. Tænkt hvis alle indholdsstykker kunne blive ved med at hive trafik og salg selv 3 år efter, at de er lavet.

Og herunder hvordan et indlæg om, hvordan du kan finde duplicate content kun har fået trafik omkring lanceringen og et par udsendelser med nyhedsbrev og sociale delinger.

Evergreen content dårligt eksempel

Når trafikken har så lang levetid, så stiger ROI, da du ikke blot skal hente besøgene og salg ind indledningsvist.

2 – Dine læsere vil elske det

I takt med at der kommer stadig mere indhold på internettet, skal du gøre mere for at stå ud fra det indhold der laves. Det gør du ved at lave evergreen content, der netop er udtømmende for dets emne.

Du står ud fra mængden ved at skabe indhold, der er bedre, længere, mere værdifuldt, flottere og med fundamentalt. Netop dette bør karakterisere dit evergreen content, idet du bør fokusere på mindre men bedre indhold.

Generelt sætter brugere pris på godt udarbejdet kvalitetsindhold. Brugere af dit website er interesseret i at få fyldestgørende svar på deres problemer og udfordringer. Derfor er evergreen content godt for dine brugere, fordi det simpelthen er bedre i dets form.

3 – Længere indhold giver bedre SEO

Når evergreen content er mere udtømmende, så er det også længere i formatet. Længere stykker indhold opnår bedre placeringer i Google.

Det gør du fordi Google’s algoritme favoriserer indholdsstykker, der er længere. Det har serpIQ tidligere skrevet om, men det giver fint mening, hvis du tænker over det. Google’s fornemste opgave er at levere det bedst mulige resultat til den søgende. Her kan vi godt antage at det bedst mulige resultat ofte vil være korreleret med længde af artiklen eller indholdet.

Når du laver indhold, der skal række langt ud i fremtiden kan du derfor uden problemer have eksempelvis et stykke indhold, der har over 3000 ord.

Når dit indhold er længere, så har du faktisk også mulighed for at konkurrere på mere konkurrenceprægede søgeord inden for dit område. Så min anbefaling er, at når du går efter at lave evergreen content, så skal du gå efter den korte hale. Om du skal fokusere specifikt på svære søgeord eller longtail søgeord, der er nemme, har jeg blogget om tidligere her. Det er netop disse overvejelser, der ligger i det for dig, når du laver din søgeordsanalyse og deraf din SEO strategi

4 – Evergreen indhold får flere links og delinger

Når du fokuserer på evergreen content vil siden over en længere periode modtage links og sociale delinger. Dermed vil siden opnå højere autoritet og trust og deraf bedre placeringer.

Netop når du fokuserer på nogle mere fundamentale emner inden for dit felt samt at dit indhold bliver længere og mere udtømmende, så får du skabt indhold der er værd at linke til. Det bliver nemlig stadig sværere at overtale webmastere, journalister, partnere og andre interessenter til at linke til dit indhold. Fordi evergreen content er udtømmende og ikke tidsbestemt, så øges dine chancer for links. Få evt. inspiration til indhold, der skaber links her – mange af disse eksempler er evergreen indhold.

Du skal ikke blot udgive indhold og så håbe på at det bliver delt og brugt vidt omkring – det gør det næppe. Du bør række ud til de hjemmesider og personer, der kunne have interesse i at linke til dit indhold og forsøge at få dem til det. Alternativt kan du selv interagere på blogs og fora for at få andre til at dele dit indhold.

Som følge af den outreach og det linkbuilding arbejde, som du lægger i dit evergreen content, vil du få links og dermed autoritet. Altså vil evergreen content i dets form få mere autoritet end andet og dermed komme til at rangere bedre end friske og nye artikler.

5 – Skriver du til shorttail kommer longtail også

Googles algoritme bliver stadigvæk bedre til at forstå semantik i søgeord. Når du har øget fokus på dine shorttail søgeord, vil dit indhold også få placeringer på flere tilsvarende longtail søgeord.

Det vil den dels fordi dit indhold er længere og derfor har større sandsynlighed for at ramme nogle longtail ord, som dine potentielle besøgende kunne finde på at bruge. Og det vil den dels fordi den har en autoritet og en historik, der gør, at Google naturligt vil se din artikel som svar på mange andre søgninger.

Jeg vil anbefale dig at skabe en forståelse for, hvilke ord der semantisk og emnemæssigt passer til det konkurrenceprægede søgeord og hernæst bruge disse til udarbejdelsen af dit evergreen content. På den måde får indholdet bedre placeringer på dine longtail søgeord selvom siden ikke er direkte optimeret hertil.

Evergreen content er et effektivt indholdskoncept, der er i mine øjne er fremtidssikret til den retning Googles algoritme udvikler sig i når det kommer til forståelse af ord og semantik.

6 – Du kan opdatere og genudgive indholdet

Du kan skabe indhold, der løbende kan opdateres og genudgives. På den måde behøver du ikke konstant udvikle nyt indhold, men kan i stedet blot tilføje nye områder vinkler og tiltag til dit evergreen indhold. På den måde kommer indholdet til at fremstå bedre, hver eneste gang du opdaterer det og bruger det på ny i din markedsføring.

Ligeledes vil indholdet fremstå frisk og nyligt opdateret for Google og vil dermed få bedre placeringer i søgeresultatet. Det vil det fordi Google har inkorporeret det de kalder en freshness faktor, der favoriserer nyt og opdateret indhold.

Hvis det er noget centralt evergreen indhold, du har, kan du eksempelvis opdaterer artiklen eller indholdet årligt eller halvårligt.

For at få inspiration til, hvordan du kan genbruge dit indhold igen og igen, så vil jeg anbefale dig at se Joakim Ditlevs indlæg hos Eric Ziengs her

7 – Du kan bruge indholdet på dine sociale medier

Du kan flere gange rundt omkring på dine sociale mediekanaler henvise til indholdet uden at følgere bliver trætte af at se det. Evergreen Content er altså en fordel fordi du altid har materiale, som du kan udgive i din strøm af nyheder. Materiale som er af høj kvalitet og dermed er vellidt blandt dine følgere.

Klart, du skal ikke poste indholdet hver måned, men jeg mener at det giver god mening at genbruge indhold på sociale medier så meget som muligt. Dels så er det slet ikke sikkert, at den pågældende følger har set opslaget fordi vedkommende ikke fulgte dig sidst du udgav indholdet. Dels så er det ikke sikkert at person var online eller aktiv i tidspunktet omkring dine sidste delinger af indholdet.

Hvis du har opdateret indholdet, så har du ligeledes en god grund til at dele indholdet igen. Se eksempelvis hvad der sket, da jeg opdaterede min ebog om søgeordsanalysen:

evergreen content genudgiv indhold

Eller min SEO guide med nye punkter og anbefalinger:

Genudgiv indhold

Så del hellere end gerne dit evergreen indhold igen på dine sociale medier. Uanset om det er fordi, at du har lavet en opdatering af indholdet eller fordi der sker noget aktuelt, hvor dit indhold kan være med til at svare på en aktuel problemstilling.

8 – Du kan bruge indholdet til email marketing

I dit email marketingprogram giver evergreen content en rigtig god base af indhold til dine automatiske emails. Her kan du henvise til indholdet i både autoresponders i starten af dine kunders tilmeldingsforløb eller en triggeremail ved en handling på dit website.

Emails der vil skabe masser af værdi for modtageren, da indholdet er udtømmende. På den måde får nye følgere et solidt indblik i dig og din virksomheds brand med udtømmende og godt indhold.

Ligeledes vil du ikke skulle være tvunget til konstant at ændre dine email autoresponders og triggeremails, idet indholdet et tidsløst. Selv når du opdaterer indhold, så vil det ikke nødvendigvis skulle opdatere dine emails. Det kan lette processen og gøre din markedsføring mere effektiv.

9 – Du kommer til at fremstå som en ægte ekspert

Istedet for blot at have flowindhold, så vil det udtømmende indhold komme til at give dig et stærkere ry. Når kvaliteten af dit indhold er ekstraordinært.

Jeg mener at effekten af content marketing simpelthen bliver stærkere, når du går efter at udgive evergreen content frem for flydende indhold. Det er i mine øjne bedre at skrue ned for udgivelserne og i stedet op for kvaliteten ved at gå efter det vedvarende indhold.

Husk på at der i Google’s quality rater guidelines bliver gennemgået ret specifikt, at et resultat er godt, hvis det bærer præg af at websitet er en autoritet inden for dets felt. Dvs. du med dit udtømmende evergreen content kommer til at fremstå som et rigtig godt resultat for Google’s quality raters. Nu er det ikke fordi, at jeg tror, at de vil komme forbi dit website, men algoritmisk vil du som ekspert få bedre placeringer på tværs af dit domæne.

Andre gode resurser om evergreen content

Vanen tro har jeg herunder samlet et par resurser om evergreen content, som jeg vil anbefale dig at læse videre på, hvis du synes ovenstående artikel var noget for dig:

Og nu vender vi bøtten – har du evt. andre gode grunde til at udarbejde evergreen content, så skriv en kommentar herunder.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.3/5 (12 votes cast)
Evergreen content - 9 grunde til skabe vedvarende indhold, 4.3 out of 5 based on 12 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook9Share on Google+21Share on LinkedIn40Tweet about this on TwitterEmail this to someone

12 svar

  • God artikel, men jeg er lidt nysgerrig efter at vide, om der er en sammenhæng mellem længden på en artikel og den tid, som en person opholder sig på en side. Man taler jo også om, at folk er vildt utålmodige og bare vil have svar her og nu for så at forsvinde igen.

    • Hej Susanne

      Det er et fint spørgsmål. Som jeg lige hører dig, så argumentere du for korte artikler, da de giver svar på det brugeren leder efter?

      Det er jeg ikke uenig i. Evergreen content der er udtømmende er ikke ensbetydende med at det skal være vævende og ligegyldigt, så det ikke giver svar – tværtimod. Hvis dit indhold er udtømmende vil besøgende blive længere tid på din side, læse mere og bevæge sig rundt. Ergo sender du nogle sunde værdisignaler til Google om kvalitet og kan således også her høste bedre placeringer. Det kunne faktisk næsten være en grund nummer 10 🙂

      ALt godt, nikolaj

  • Pisse god artikel, Nikolaj! Og meget relevant ift. noget vi lige nu sidder og roder med.
    Vi vil nu ændre strategi for vores blog, og forsøge at publicere bedre indhold, mod til gengæld at gøre det knap så ofte. Tak 🙂

    • Hej Jesper

      Tak skal du have, jeg glæder mig til at se hvordan du arbejder med det på filecamp

      Alt godt, Nikolaj

  • Hey Nikolaj, Jeg synes det er virkelig godt indlæg og det har samtidig givet mig nogle tanker til hvad jeg fremover skal skabe på min egen hjemmeside.

    • Hej Jesper

      Det er jeg glad for at høre. God vind med projektet

      Alt godt, Nikolaj

  • Hej Nikolaj. Det her var et rigtigt godt indlæg! Langt og velbegrundet og så giver det rigtig god mening på rigtig mange planer. Tusind tak for det! Mvh. Christina.

    • Hej Christina

      Velbekomme. Det varmer at du kan lide indlægget 🙂

      Alt godt, Nikolaj

  • Hej Nikolaj. Super informativ artikel. Den dækker lige præcis den problemstilling vi netop sidder med lige nu med daglige artikler vs. evergreens. Vi vil helt sikkert opgradere vores indsats omkring vores evergreens. Mange tak for info.

  • Som sædvanligt fra dig, informativt og gennemarbejdet indlæg, der har nytteværdi…….

    Takker

  • Rigtig god artikel Nikolaj. Det er jo en hel podcast værdig 😉

    Potter

  • Superb artikel! Kvalitet artikel er stedsegrøn artikel, som vil forblive på toppen af søgeresultaterne.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog