Derfor skal du tænke SEO ind i udviklingen af dit nye website

Derfor skal du tænke SEO ind i udviklingen af dit nye website

Du bør tænke SEO ind i udvikling, uanset om du laver redesign af nuværende website eller om du udvikler et helt nyt design og website. Jeg ser desværre alt for ofte, at virksomheder ikke prioriterer SEO inden de giver sig i kast med et nye website. Står du derfor overfor at skulle lancere nyt website, redesigne det eller på anden måde ændre det så læs med her – det vil med garanti spare dig for mange hovedpiner, tabt organisk trafik og omsætning fra Google.

Der er mange grunde til at SEO til stadighed ikke bliver tænkt korrekt ind i udviklingen af et nyt website. Det undrer mig meget, og jeg ved, at det også undrer mange af mine kollegaer i SEO branchen. Det kan skyldes:

  • Uvidenhed omkring SEO hos udvikler og designer
  • Din manglende forståelse for vigtigheden af SEO samt de negative konsekvenser det kan have at lave fejlene i dette indlæg
  • Din manglende villighed eller budget til at investere de resurser og mandetimer det kræver at få styr på SEO inden lancering.

Uanset hvad så vil på det kraftigeste anbefale dig at tænke SEO grundigt ind i hele forløbet. Det gælder lige fra de første tanker til færdigt website. Herunder har jeg samlet en række områder, som jeg mener er helt essentielle for, at du ikke taber organiske trafik.

SEO udvikling af nyt website

For at tænke SEO ind i informationsarkitekturen

Når du lancerer et nyt website, så får du en unik mulighed for at bygge om i din struktur. Strukturen er en af de vigtigste elementer af SEO, da den bestemmer, hvilke sider du har på dit website og dermed hvilke søgeord dit website handler om. Du bør vide, hvad for noget indhold dine potentielle kunder søger efter i Google og inkludere dette i strukturen. Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg om god SEO arkitektur. Det indlæg holder stadig!

Når du bygger om på dit website er det nemlig vigtigt, at du forstår brugernes behov. Her er søgeordsanalysen værktøjet, da den netop hjælper dig med at forstå dette behov og sentiment i søgningerne – du kan downloade min gratis ebog om, hvordan du selv laver en søgeordsanalyse her >>.

Hvis du fra start får udarbejdet en grundig søgeordsanalysen, så har du et solidt databaseret fundament til at hjælpe dig med at beslutte informationsarkitekturen. SEO og søgeordsanalyse bør naturligvis kun være et flere områder der tænkes ind  arkitekturen, men hvis du får gjort det fra start bliver det svært senere hen at ændre strukturen ud fra SEO mæssigt perspektiv.

Viser din søgeordsanalyse eksempelvis, at potentielle kunder søger meget bredt, så skal du også bygge et website der er meget bredt i dets indhold. Hvis du finder ud af, at kun ganske få søgeord skal drive trafikken, bør du bygge et smalt website. Se evt. mit blogindlæg om longtail SEO her.

For ikke at glemme vigtige indholdselementer til SEO

Designere og udviklere får desværre sjældent tænk indholdselementer korrekt ind i designet SEO mæssigt. Det gør, at du kommer til at stå med et website, der er vanskeligt at optimere på efterfølgende. Det kan være at gøre det umuligt at indsætte generel tekst på generiske sider, der kan forklare og hjælpe brugeren med emnet.

Et af de for mig klassiske eksempler er at lave en låst forside og kategoriside, hvor du ikke kan berige siderne med indhold og værdi. Kategorisider bærer ofte præg af at være meget produktspecifikke, hvilket gør dem mindre gode til SEO. Du bør på dine kategorier have mulighed for på en eller anden måde at berige med generisk indhold omkring emnet. En af de klassiske kompromiser, som du kan overvej er at indsætte tekst i en læs mere funktion, som der eksempelvis er blevet gjort på minetilbuds forside nederst.

Der bliver ikke gjort klart til de mange forskellige SEO taktikker, som måske var umuligt på det gamle website. Her bør der i det nye design og website tænkes udnyttelsen af forskellige SEO taktikker ind. Eksempler på disse kan være:

  • Inkorporere et guide/blog område, hvor du kan udgive artikler og indhold ikke direkte tilknyttet dine produkter
  • Gøre det muligt at lave frie landingssider, hvor der kan udgives linkbait, konkurrencer, artikler eller laves landingssider med forme og lister
  • Gør den såkaldte ‘læs mere’ funktion mulig på en række sider, der har behov for mere indhold

For at sikre websitets teknisk SEO formåen

Hvis du udvikler et nyt website kan du desværre ikke tage det for givet at udviklere og designere har tænkt på teknisk SEO. Hvis du ikke fra tidlig start af har tænkt SEO ind bør du inden lancering udarbejde en teknisk SEO analyse for at finde og udbedre fejl samt udnytte eventuelle muligheder.

En SEO analyse indeholder en række aspekter af dit websites tekniske formåen indenfor SEO. Når du får udført en teknisk analyse af dit nye website bør du få analyseret følgende områder

  • Indeksering
  • Indholdselementer
  • Loadtid
  • Struktureret data
  • Duplicate Content
  • Mobilvenlighed
  • Robots.txt og Sitemap
  • Broken links
  • etc.

Efter den tekniske SEO analyse er blevet lavet, er det muligt for udvikleren at få rettet op på fejlene. Bemærk også at mange udviklere siger, at de laver SEO på det website uden at gøre det. SEO er mange ting, og du kan ikke forvente, at din udvikler eller designer har styr på det.

For at få oprettet korrekt 301 Redirects

Når du lancerer et nyt website, hvori nye du skifter url adresser skal du oprette 301 redirects fra de gamle til de nye. Jeg ser det desværre gang på gang, at udviklere og designere glemmer redirects eller laver dem forkert. 301 redirects hjælper brugere og søgemaskiner med at blive omdirigeret, hvis de lander på gamle url adresser og over til nye.

Det sker også at udvikleren får lagt 302 redirects på i stedet for 301 redirects. Det er en fejl og bør ændres til 301 med det samme. 302 redirects er midlertidige redirects, hvilket gør at Google ikke bliver ledt korrekt over til den nye url. Autoritet, indeksering og historik bliver på den gamle url, og du vil miste en pæn del af dine placeringer.

Det er her vigtigt, at du får lavet et crawl af både dit nuværende og gamle site, så du kan oprette 301 redirects. Omdirigeringen kan både ske manuelt ved at du laver dem i din htacces fil eller automatisk.

Det du bør gør er at crawle dit website med et værktøj som eksempelvis Screaming Frog (det skal være den betalte version, hvis det website er større end 500 sider) eller Siteliner. På den måde får du en komplet liste af alle sider på dit website. Herefter kan du oprette en ny kolonne, hvor du kan indføre de nye url’er. Når du har dette excelark (som nogle gange bliver rigtig stort), kan du sende det til dit webbureau for implementering.

For at undgå at testmiljøet bliver indekseret

En klassisk fejl, der kan opstå for udviklere, er at testmiljøet er åbent for indeksering af Google. Det er rigtig skidt, da det skaber en masse rod i indekset.  Der er en række grund til at indeksering af testsitet er kritisk:

  • Du skaber Duplicate Content, da det i høj grad vil være det samme indhold og tekst, der er bliver indekseret på vores nye website som på vores gamle.
  • Dine besøgende fra Google begynde også at komme ind på testsiden, hvilket vil give dem en rigtig dårlig brugeroplevelse af websitet. Indhold som ikke burde offentliggøres er faktisk offentliggjort, når testmiljøet står åbent. Det kan lede til en række uheldige udgivelser af indhold og kommunikation, som du helst vil være foruden.
  • Dine konkurrenter kan følge med i udviklingen af vores website og dermed se foran i vores taktikker og tiltag

Med andre ord skal du for alt i verden undgå, at testmiljøet bliver indekseret i Google.

  • Indsæt noindex på alle dine sider
  • Indsæt disallow: / i din robots.txt fil, som bør ligge i roden af det nye website
  • Opsæt en password mur på dit testmiljø

Det gøres i mine øjne bedst med en password mur. på den måde er det kun besøgende, som kender koden, der kan se testsitet.

Fordi det giver et bedre website

I det hele taget handler SEO om at skabe bedre websites. SEO er god markedsføring. Du giver dine besøgende en bedre oplevelse på dit website, når det er optimeret ud fra gængse SEO guidelines.

Så her til slut vil jeg blot igen opfordre dig til at få tænkt SEO ind fra start.

SEO er ikke en kampagne du kan starte op på efter lanceringen. Når SEO efter du har tabt 50% organisk trafik, hvilket jeg har set adskillige gange, kommer og fortæller dig om alle fejlene, så er det måske allerede for sent eller for dyrt at få rettet op på.

Andre gode kilder om SEO og udvikling

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/5 (6 votes cast)
Derfor skal du tænke SEO ind i udviklingen af dit nye website, 4.2 out of 5 based on 6 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook9Share on Google+0Share on LinkedIn50Tweet about this on TwitterEmail this to someone

1 svar

  • Kunne ikke være mere enig i vigtigheden af at have SEO med i sin tankegang helt fra starten når man skal have et nyt website.

    Det er så ærgerligt for de mange som ikke får det gjort, og som ender med at spilde meget tid og i mange tilfælde rigtig mange penge, fordi de ikke fik prioriteterne på plads fra start.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog