Datadrevet Content marketing – 6 måder og tools til at lave bedre indhold

Datadrevet Content marketing – 6 måder og tools til at lave bedre indhold

Hvis du laver indhold ud fra mavefornemmelse og sporadisk inspiration, så kan du gøre det bedre. Lige så meget som jeg elsker Content Marketing og tankegangen bag, ligeså meget elsker jeg data. Derfor giver jeg dig i dette blogindlæg en række måder, hvorpå du datadrevet kan få ideer til din Content Marketing.

Content Marketing er en effektiv markedsføringsmetode for dig og din virksomhed. Du kan læse om hvad Content Marketing er og hvorfor du skal gør det her. Men en ting er hvorfor du skal lave Content Marketing – en anden er hvad du skal skrive om. For hvad gør du, når dit Content Marketing budget er godkendt, og du skal til at udarbejde Content planen?

Datadrevet Content marketing

Dårligt indhold er i bedste fald spild af tid og penge

Indhold er, som du sikkert ved eller har fundet ud af, rigtig dyrt at lave. Det tager lang tid at lave godt indhold, hvad end det er tekst, video, undersøgelser eller billeder. Derfor er der hvor kreativiteten skal på banen, og du skal komme op med en masse indholdsideer er et kritisk tidspunkt i din Content Marketing.

Dårligt indhold er i bedste fald spild af tid og penge og i værste fald skadeligt for dit brand og din virksomhed. Jeg adskillige gange været med til at lave mislykkede indholdsstykker, der skulle bruges til Content Marketing.

En måde at sikre større effekt af din Content Marketing er ved at gøre den datadrevet. Datadrevet Content Marketing giver dig fantastiske muligheder i at planlægge indhold i Content Planen på baggrund af interesse og tidligere erfaringer.

Med data kan du træffe bedre beslutning baseret på både din tidligere og andres erfaring. Jeg gennemgår herunder en række værktøjer, som giver dig data til at skabe bedre content marketing.

1 – Søgeordsanalyse på longtail søgeord med Google Keyword Planner

Du har mulighed for igennem Google Keyword Planner at få data på antallet af søgninger på et hvilket som helst søgeord. Det giver dig mulighed for at finde ud af hvad for nogle søgeord dine kunder bruger i Google. Når du ved hvad folk spørger om i Google ved du hvilke problemer de har. Ud fra det kan du vælge at udarbejde det indhold, der handler om det dine kunder søger efter.

Fordelen er dels at du udarbejder mere relevant indhold, da du ved, at der er en efterspørgsel på det. Og dels at du kan skabe organisk trafik til dit indhold, hvis du sørger for at indholdet er søgemaskineoptimeret. Når der er søgninger efter indhold og du laver indholdet vil potentielle kunder i fremtiden finde dig og besøge dit website.

Generelt kaldes det at finde søgeord, undersøge deres volumen, kategorisere og prioritere søgeordene for søgeordsanalyse. Hvis du vil lære det, kan du læse min gratis ebog om hvordan du laver søgeordsanalyser her.

Se eksempelvis på nedstående opslag på søgeordet søgeordsanalyse:

søgeordsanalyse google keyword planner

Når du bruger Googles Keyword Planner skal du især kigge efter søgetermer, hvor der er et spørgsmålstegn i eller hvor ordene hvad, hvordan etc. indgår. Det er nemlig direkte spørgsmål i Google, som potentielle kunder søger med. De er gode at besvare, da du her får at vide præcis hvilket spørgsmål kunden har. Indhold som det kan du lave som simple FAQ eller blogindlæg om.

2 – Brug avancerede søgemetoder i Google

Når du skal finde indhold til din Content Marketing, så kan du simpelthen Google dig frem. Når du laver Content Marketing, så er Google eget bibliotek fantastisk til både at finde inspiration fra konkurrenter samt kilder til dit indhold.

Jeg har tidligere skrevet dette blogindlæg om at lave linkprosecting med Googles avancerede søgemetoder, hvor jeg gennemgår de forskellige søgemåder, som du kan bruge i Google.

Overvej især at søge på engelsk. Som udgiver skal dit indhold være unikt og godt, men du behøver ikke opfinde den dybe tallerken igen. Der vil ofte på engelsk (eller for den sags skyld andre sprog) være indhold inden for din genre, som du kan blive inspireret af.

Det du kan kigge efter er hvor mange indlæg der har en bestemt frase i titlen eller i teksten. På den måde kan du få en indikation af, hvor populær din frase eller dit søgeord er i Google. Altså hvor mange andre, der har skrevet indhold om det før.

3 – Undersøg lignende indholds indgående links med Ahrefs og LinkResearchTools

Når du skal finde indhold til din Content Marketing kan du få unik viden om, hvor godt lignende indhold har performet. Det kan du igennem værktøjer til at tjekke links som eksempelvis Ahrefs eller LinkResearchTools.

På den måde finder du ud af, hvor populært givent indhold har været. Indsigt du kan bruge til at beslutte om du skal blive inspireret af indholdet. At se på hvordan andet indhold er blevet taget imod giver dig input til hvad du selv skal generere.

Ahrefs viser det mest linkede til og linkede indhold på websitet. Se eksempelvis herunder, hvor jeg har taget udgangspunkt i mit eget website:

Ahrefs mest delte indhold

Det samme kan værktøjet LinkResearchTools, hvor mit website ser således ud:

Linkresearchtools Content Marketing

Det giver dig ligeledes input til fra hvilke sider, du kan forsøge at få omtale i form af links. Ved at se hvor lignende indhold har fået links fra ved du, hvilke sider du selv skal række ud til for at få links. Ligeledes viser det hvilke typer af sider, der kunne være interesserede i at linke til dit indhold. Herefter vil du kunne finde lignende sider og række ud til dem, når du har udarbejdet dit indhold for at få links.

4 – Undersøg konkurrenters mest populære indhold med Searchmetrics

Har du en konkurrent, der ligesom dig arbejder med Content Marketing, så kan du undersøge hvad for noget indhold, der er mest populært på deres websites. I grove træk minder det om ovenstående punkt bortset fra, at du her fokuserer mere på konkurrenters indhold og website.

Search Metrics viser en graf over indholdsstykker og hvor meget de bliver liket, delt og linket til. Se eksempelvis herunder, hvor jeg igen har indsat mit eget website og får data ud omkring, hvad for noget af mit indhold der er populært:

Searchmetrics Social visibility

Searchmetrics Top performing Content

5 – Undersøg populært indhold inden for en branche med Buzzsumo og Impactana

Der findes efterhånden en række værktøjer, som kan hjælper dig med din datadrevne Content Marketing. To af dem er Buzzsumo og Impactana.

Buzzsumo hjælper dig med at lokalisere indhold og personer inden for et givent søgeord. Du søger med et søgeord og kan således finde indhold, som der er blevet delt meget. Ligeledes kan du finde de personer, der har udarbejdet indholdet og som er vigtige inden for din niche. Herunder har jeg eksempelvis søgt efter søgeordsanalyse:Buzzsumo content marketing
Impactana gør lidt det samme som Buzzsumo. Det hjælper dig med at finde både emner, som du kan skrive om i din Content Marketing. Impactane hjælper ligeledes med at finde personer og influencers, som du kan række ud til for at få til at dele dit indhold. Se eksempelvis herunder, hvor jeg har søgt efter søgeordsanalyse:

Impactana Content Marketing

Desværre kan man i Impactana ikke vælge dansk, hvilket gør det svært at bruge, hvis dine søgeord også betyder noget på andre sprog.

Både Impactana og Buzzsumo virker middelmådigt på danske søgeord, så her anbefaler jeg, at man bruger ud over at søge på dansk også forsøger sig med engelske fraser til at få inspiration til dine emner og indlæg.

6 – Kig på effekten af eksisterende indhold med Google Analytics

Når du skal lave indhold, så kan data fra dit website give unik indsigt i, hvad for noget af dit tidligere indhold, der driver besøgende, salg og konverteringer. Det kan nemlig fortæller dig i hvilken retning du skal tage dit nye indhold, så du løbende lærer af det data du skaber og det indhold du laver.

Tag et kig under adfærd og webstedindhold, hvor du får et overblik over hvilke af dine sider, der er blevet vist og læst flest gange. Her kan du oprette filtre afhængig af dit setup, der gør at du kun får vist dit indhold. Herefter kan du se hvad for noget af dit indhold, der har været mest populært.

Google analytics data content marketing

Det er vigtigt, at du ikke blot fokuserer på sessioner, men også får kigget på sideværdi. Altså den værdi som den pågældende side har været med til at skabe for dit website (hvis du altså har ecormmerce tracking på dit website)

Sørg også for at se på, hvad for noget af dit indhold der er evergreen frem for kampagnespecifikt. Se eksempelvis disse to grafer over interessen for to forskellige stykker indhold, som jeg har lavet:

Google analytics data evergreen content

Du kan også kigge på hvad for noget af dit indhold, der driver mest organisk trafik ved aktivere segmentet organisk trafik og se på landingssider, hvor du igen sorterer på blogindlæg:

Det samme kan du gøre med henvisningstrafik og trafik fra Social Media. Her har Google lavet en visning, der fortæller dig hvad det mest delte indhold har været.

Konklusion på datadrevet Content Marketing

Du kan med Data skabe bedre indhold. Brug det til at beslutte hvad for noget indhold, du skal lægge i din Content plan samt hvem du skal række ud til af influenter i din branche.

Når det er sagt så skal du huske på, at data altid er bagudrettet. Dvs. at er skal være en konkret efterspørgsel eller nogle andre, der har undersøgt emnet inden for din niche. Hvis du udelukkende baserer dit indhold på, hvad andre har gjort og søgt efter i Google, så er der en risiko for, at du aldrig laver noget exceptionelt.

Uden selv at have afprøvet det tænker jeg at den klassiske 80/20 regel kan bruges her. Lav 80% af dit indhold ud fra hvad du ved der er efterspørgsel på. Altså sikkert indhold som du ved vil blive taget godt imod af din målgruppe og af influenterne. Lav så 20% af dit indhold som eksperimenter, hvor du ikke aner om indholdet vil være populært. Altså indhold der ikke er blevet udarbejdet eller afprøvet før.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (6 votes cast)
Datadrevet Content marketing - 6 måder og tools til at lave bedre indhold, 5.0 out of 5 based on 6 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook5Share on Google+5Share on LinkedIn90Tweet about this on TwitterEmail this to someone

2 svar

  • Hey Nikolaj

    Thanks for the mention of both my products.

    We actually have Danish in the index already, among many other language

    here’s how to access it via the language parameter (we didn’t add it to the UI filter yet)

    https://app.impactana.com/search/content?language=da&q=datadrevet

    We will update the UI to allow that very soon and it will look like this

    https://gyazo.com/603a2470a6e103cc9172f18d366ea84c

    We also add a country & language filter to the influencer view as we speak

    Thanks again and looking forward to your feedback!

    Cheers from sunny Vienna
    Christoph C. Cemper

    • Hi Christoph

      O I didn’t know – thank you very much for the link!

      I guess I’ll see you at a conference somewhere 🙂

      Best regards, Nikolaj

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog