Content Strategi – Byg din Content Marketing Strategi i dette framework

Content Strategi – Byg din Content Marketing Strategi i dette framework

I dette blogindlæg får du et framework for content strategi, som jeg bruger til at hjælpe kunder med deres Content Marketing. Du skal sammensætte en content plan, hvor hvert stykke indhold har et konkret formål.

Jeg inddeler indhold i fire forskellige kategorier: Indhold der bliver eftersøgt og dermed skaber organisk trafik. Indhold der bliver delt og dermed skaber referral- og SoMe trafik. Indhold der bliver linket til og dermed skaber autoritet og mere organiske trafik. Samt indhold der konverterer de besøgende og dermed hæver salg og effekt af content marketing initiativerne. 

Content Strategi

×

Download Excel skabelonen til onpage SEO

Jeg har lavet en excel skabelon til strukturering af indhold, som også kan bruges til at strukturere typer af indhold.

Læs hvordan du bruger den her. I skabelonen kan du selv indsætte en ekstra kolonne, hvor du så kan skrive hvilken type indhold, der er tale om:

Du tilmelder dig samtidigt det månedlige nyhedsbrev og får en gratis bog om at lave søgeordsanalyse.



Derfor skal du lave en Content Strategi

Det er essentielt fra start af at lave en gennemtænkt content strategi. At arbejde med content marketing er en lang proces, og derfor skal du tænke dig godt om, planlægge og måle inden din indholdsstrategi eksekveres.

Indhold som du skal bruge i din markedsføring kommer i rigtig mange former, typer og størrelser, og det kan være svært at vælge imellem de mange forskellige muligheder og ideer, som du har.

Derfor giver det mening at inddele dit indhold i forskellige grupper, og jeg kan godt lide at inddele det i følgende fire; nemlig søgbart, linkbart, delbart og konverterbart indhold.

Content strategi

Når du laver din content strategi skal du sørge for, at du har indhold i alle disse grupperinger for at få succes. I det efterfølgende skal vi gennemgå hvad der karakteriserer hvert af cotent typerne.

Searchable Content – byg content der efterspørges

Searchable Content er indhold, som dine potentielle kunder søger efter på Google og i andre søgemaskiner. Det kan være mange forskellige typer af søgninger afhængig af branchen. Når du udarbejder indhold i din content marketing, skal du sørge for at lave indhold, som der bliver efterspurgt.

Det vil skabe organisk trafik, idet Google vil give dit efterspurgte content gode placeringer. En stor del af Googles algoritme handler om at kigge på hvor godt indhold er optimeret til en given søgning. Hvis du laver indhold og skriver om det der søges efter vil du derfor helt naturligt få gode placeringer med indholdet. Det er naturligvis forudsat, at du optimere indhold efter best practise for onsite optimering.

Du vil typisk i din søgeordsanalyse finde søgeadfærden og dermed afdække, hvilke spørgsmål kunderne har. Det skal du bruge i din Content Strategi til at udvælge indholdsstykker som modsvarer og hjælper kunderne med de spørgsmål, de stiller i søgemaskinerne. Du kan læse min gratis bog om søgeordsanalyse, hvor du lære at finde alle de spørgsmål, som dine kunder har.

I nogle brancher bliver der søgt meget efter symptomer på problemer mens der i andre brancher bliver søgt meget efter ‘how to’ guides. Uanset hvad der bliver spurgt om i Google, så skal du have indhold der modsvarer spørgsmålene. Hvis du har det, så vil dit website og dit content få gode placeringer i Google og begynde at drive organisk trafik ind. Ligeledes vil du have det bedste fundament for din indsats på betalt search.

Linkable Content – byg content der tiltrækker links

Linkbart indhold handler om, at det langt fra er alt indhold, som du kan få links til. Og da links er en af de vigtigste parametre i Googles algoritme, så skal du arbejde på at bygge links. For at du kan få succes med at få links fra andre hjemmesider, så skal du lave linkværdigt indhold.

Jeg har tidligere skrevet et blogindlæg med ideer til indhold, der får links og eksempler på dem. At skabe linkbart indhold handler om at give de rette personer de rigtige incitament til at linke til dit indhold. Et incitament som naturligvis afhænger af hvad hvilke websites, du kan få links fra.

For at finde frem til hvad der virker i din branche, så skal du lave linkanalyse. Linkanalyse går ud på, at du i din branche og niche undersøger, hvad der linkes til og hvorfor. Ved at kende dine konkurrenter og kollegaers links, så ved du hvilke typer indhold, der får links og kan indarbejde denne viden i din content strategi.

Shareable Content – byg indhold der bliver delt

Når du arbejder med din content strategi, så skal du også tænke indhold ind, der bliver delt på de sociale medier. Sociale medier bør være en vigtig kilde til trafik og salg i din content marketing strategi og derfor skal dit indhold give målgruppen lyst til at dele.

Vi deler indhold af mange grunde og det er vigtigt at indarbejde disse grunde i indhold, der kan deles på de sociale medier.

Ud over at arbejde med indhold, der opfylder grundende til, hvorfor vi deler, så kan du også afdække hvilke typer af indhold, der i din branche bliver delt meget. Det kan du, hvis du laver en linkanalyse af dine konkurrenter og inkludere sociale signaler i analysen.

I din content marketing strategi skal du primært bruge dit social media budget til at underbygge de stykker indhold, der indeholder de elementer, der får andre til at dele. Det vil gøre, at indholdet får markant større reach på de sociale medier og bliver en succes.

Convertable Content – byg indhold der konverterer

Konverterende indhold handler om, at du skal have noget indhold, der får dine besøgende til at købe dine produkter og ydelser. Det er altså indhold, der giver besøgende lyst til at vælge dig frem for andre.

Indhold der konverterer kan være inspirerende billeder, interessante video testimonials, case studier etc.

Indhold der hjælper med at konverterer handler om på den ene side at nedbryde de forbehold og grunde besøgende har til ikke at tage kontakt og købe. Det kan ved at folde nogle af de vigtige USP’er og smertepunkter kunderne har ud i saglige artikler. Det kan også være ved at vise testimonials på personlige videoer.

På den anden side handler det om tilskynde til de grunde der er for at vælge din virksomhed. Det kan være inspiration og case studier hvor slutproduktet er vist frem.

For at du skal kunne lave convertable content, skal du kende din målgruppe og vide, hvad der får dem til at vælge dit produkt til og fra. Det kræver, at du snakker med dem, laver brugertests og kigger ned i brugeradfærd og heatmaps på dit website.

Gør plads til dine forskellige type indhold

I hver kategori vil der være tale om meget forskelligartet indhold og det kan være svært at tænke de forskellige typer af indhold korrekt på dit website.

Her bør du skabe et overblik for dig selv over din sidestruktur, hvor du skal skabe områder på dit website, der understøtter formålene med de forskellige dele af indhold.

Har du en blog på dit website, så har du mulighed for at sætte meget af dit shareable content herned. Ligeledes har du mulighed for på produkt og kategorissider at indsætte generisk indhold, så disse sider kommer til at rangere i Google. Convertable content kan være at skabe en FAQ eller have en sektion med testimonials og casehistorie.

Content strategi på websitet

×

Download Excel skabelonen til onpage SEO

Jeg har lavet en excel skabelon til strukturering af indhold, som også kan bruges til at strukturere typer af indhold.

Læs hvordan du bruger den her. I skabelonen kan du selv indsætte en ekstra kolonne, hvor du så kan skrive hvilken type indhold, der er tale om:

Du tilmelder dig samtidigt det månedlige nyhedsbrev og får en gratis bog om at lave søgeordsanalyse.

Skab content der overlapper

Indhold kan være svært at sætte i bås og ovenstående er ikke nogen undtagelse. Du vil opleve at det indhold, du finder på at lave overlapper, og faktisk er det godt, hvis det gør.

Får du eksempelvis både delinger og links til indhold der bliver søgt efter, så har du skabt det helt rigtige fundament for gode placeringer i Google. Og hvis indholdet så også kan være med til at konvertere, så får du langt større værdi af det.

Når dine indholdsstykker ikke overlapper, så skal du sørge for, at det let at navigere rundt på dit website. Det skal eksempelvis være intuitivt og let at gå fra et vilkårligt stykke indhold over til det konverterende indhold, så du hæver dit websites konverteringsrate.

Content marketing strategi

 

Tænk din Content Strategi ind i POEM

Når du laver content marketing, bør du ikke kun tænke dine owned medier ind. Dit indhold skal fungere sammen med alle dine kommunikations- og marketing initiativer. Hvis du er i tvivl om hvad Paid, Owned og Earned Media betyder, så kan du læse dette indlæg.

Her vil de forskellige typer af indhold, som vi har gennemgået i dette indlæg, kunne fungere godt til forskellige kanaler. Linkable content vil fungere godt til outreach til journalister, bloggere og webmastere, shareable content fungere godt til SoMe og paid SoMe mens searchable content fungerer til at drive search trafik samt i emails.

Det kræver at du som virksomhed er organiseret og arbejder tæt sammen. Det vil nemlig være vidt forskellige personer, der vil stå for de forskellige elementer, og her skal der være en i midten, der kan orkestrere det hele. Uanset om du er organiseret med copywriters, social media managers, online marketeers, SEO specialister, Media planners eller andre så handler det om samarbejde med content som omdrejningspunkt.

Jeg håber du synes at indlægget var spændende. Kom meget gerne med dine betragtninger herunder. Det kunne være fedt, at høre om du gør noget lignende eller kan genkende dit indhold i ovenstående.

Mere viden om Content Strategi

Hubspots har masser af materiale om at lægge Content strategi blandt andet denne: http://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-strategy-guide

Guide til contentstrategi http://www.uxbooth.com/articles/complete-beginners-guide-to-content-strategy/

Quicksprouts omfattende guide til Content Marketing Strategi https://www.quicksprout.com/the-advanced-guide-to-content-marketing/

Fin guide om at lave en Content Marketing Strategi fra Hootsuite https://blog.hootsuite.com/how-to-create-a-content-marketing-strategy/

Indlæg på SEMrush om hvad der får besøgende til at dele indhold: https://www.semrush.com/blog/6-reasons-why-psychology-increases-social-media-sharing/

Neil Patels indlæg om hvordan du får dit indhold til at konvertere: http://neilpatel.com/2015/09/17/creating-content-that-converts-the-step-by-step-guide/

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.0/5 (8 votes cast)
Content Strategi - Byg din Content Marketing Strategi i dette framework, 4.0 out of 5 based on 8 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook5Share on Google+2Share on LinkedIn133Tweet about this on TwitterEmail this to someone

5 svar

  • Super godt og struktureret indlæg.

    Seach, share og convertable har jeg arbejdet en del med, men ideen om linkable indhold lyder interessant. Altså ideen om at lave indhold men henblik på at tiltrække links.

    Hvordan vil du sige at linkable og shareable indhold adskiller sig? – Tue

    • Hej Tue

      Tak 🙂

      Jeg ser tit at det er vidt forskelligt indhold, der bliver linket til kontra delt. Tag et kig på denne artikel på Moz der kigger ned i forskellen: https://moz.com/blog/content-shares-and-links-insights-from-analyzing-1-million-articles

      Et sjovt eksempel, som jeg plejer at bruge er, at hvis du kigger på Bolius i Ahrefs, så kan du se at deres håndværkerfradragsside får masser af links, men har få delinger kontra indhold om hvornår man må skyde naboens kat.

      Alt godt, Nikolaj

  • Tusind tak for et godt indlæg Nikolaj! Det kom lige på det rette tidspunkt, hvor vi skal til at formulere vores Content strategi. Jeg vil helt sikkert tage udgangspunkt i de fire kategoriseringer af indhold 🙂

  • Tak for et godt indlæg. Jeg er ret vild med din tilgang til strukturen på et website – det tror jeg mange kan lære noget af. JEg vil straks gå i gang med at indføre det på de sider hvor jeg er ‘vicevært’. Jeg formoder at det sagtens kan overføre til en webshop også, hvor Convertable = Produktsider, Linkable = FAQ/Guides osv, Shareable = Guides/Inspiration, Linkable= Kategorier?

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog