AdWords Guide

AdWords guide

På denne side får du en komplet guide til AdWords- og det endda uden, at jeg selv har skrevet et eneste ord om AdWords. jeg guider dig med links og henvisninger til de AdWords tools, AdWords artikler, personer inden for AdWords og indspark til hvor du kan finde mere viden om PPC og AdWords.

Jeg har lavet guiden og mine henvisninger til en række af forskellige områder inden for AdWords. Listen her til højre virker som en slags indholdsfortegnelse, som du kan klikke på for at hoppe ned til det respektive emne i SEO guiden.

Hvis du er helt ny inden for SEO og du har brug for en helt simpel guide kan du gå til introduktion til SEO og læse disse artikler og whitepapers først. Herefter kan du gå ned til de mere avancerede værktøjer, bøger, blogs etc.

Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er en annonceringsplatform, som Google har gjort tilgængelig for dig som annoncør. Du har igennem Google AdWords adgang til at markedsføre dig selv i søgeresultatet på Google.

Fordelen ved Google AdWords er den ekstreme fleksibilitet i din målretning af dine annoncer. Du kan igennem denne fleksibilitet sikre, at du får den bedst mulige trafik ind til dit website og dermed få mere ud af dine AdWords annonceringskroner.

Grundlæggende gør du det at du opretter en konto, hvori du har kampagner og herunder annoncegrupper. I hver annoncegruppe indsætter du så de søgeord du gerne vil have målrettet din annoncer imod samt opretter de annoncer du gerne vil have vist ved søgninger i Google. På den måde kan du igennem Google AdWords system markedsføre din hjemmeside direkte i Googles søgeresultat og skabe kvalitetstrafik.

Ud over tekstannoncer kan du i AdWords oprette display annoncer og markedsføre din hjemmeside med bannere på andre hjemmesider, der er en del af Googles display netværk. Ligeledes kan du annoncere i Googles display netværk ved hjælp af remarketing og dermed kun eksponere tidligere besøgende for dine bannere.

Med andre ord er Google AdWords en kanal for din digitale markedsføring, der kan skabe kvalitetstrafik både igennem search og display. Udføres Google AdWords rigtigt, med det rigtige fokus og har du et godt konverterende website, så kan Google AdWords blive din vigtigste kanal til trafik og salg.

I denne guide har jeg samlet viden og guides til AdWords. Guiden er både for dig der er begynder udi AdWords og til dig der er ekspert og konsulent i AdWords.

Introduktion til AdWords

Hvis du netop skal til at starte med opsætning af Google AdWords guider jeg dig her til de helt basic introduktioner. På den måde får du et indblik i de mest basale dele af Google AdWords, inden du kan gå videre med guiden og tage fat på avancerede dele af AdWords.

  • Googles egen guide med masser af viden og gode råd, guides, tips og tricks til hvordan du håndtere Google AdWords (link)
  • Adstage er et værktøj til at styre AdWords og PPC på Bing og LinkedIn. De har lavet en række guides og indlæg om basics ved betalte kliks (link)
  • Wordstream har lavet en rigtig fin gennemgang af hvordan PPC og AdWords hænger sammen, hvor du skridt for skridt kan gå igennem guiden (link)

Algoritmen bag AdWords

Hvis du vil lære AdWords må du først forstå hvordan AdWords virker. Til dette har jeg herunder samlet nogle links, der forklarer dig hvad AdWords auktionen går ud på, hvad adrank er og hvad quality score går ud på.

AdWords værktøjer

Uanset hvad du skal lave i Google AdWords så vil det typisk foregå i selve Google AdWords eller alternativt i Google AdWords editoren. Det er sjældent, at jeg tager andre værktøjer i brug. Dog findes der nogle, som kan hjælpe dig med at optimere din AdWords til bedre klikpriser, højere quality score og mere trafik og salg.

  • Google AdWords – Ja simpelthen Google AdWords selv (link)
  • Google analytics – et af de stærkeste værktøjer er at koble din Google AdWords sammen med Google AdWords og samtidigt have opsat ehandelssporing (link)
  • Google AdWords editor – arbejd på dine større kampagner, ændre flere ting på en gang og lav lettere kopier og erstat ting i dine annoncer med editoren (link)
  • Excel – mit absolut favoritværktøj, som gør alt muligt (link)
  • Tenscore – værktøj til at analysere udviklingen af din quality score samt identificere mulige optimeringspunkter (link)

AdWords bøger

Der findes en række interessant bøger omkring SEO og søgemaskineoptimering. Jeg har læst en række af dem og herunder guider jeg dig til de bøger, som jeg anbefaler mest inden for SEO.

  • Andreas Lolk har skrevet vel nok Danmarks bedste whitepaper omkring Google AdWords (link)
  • Bog fra O’Reily der kan downloades helt gratis her (link)

AdWords Blogs

Der er rigtig mange som mener, at de er eksperter inden for AdWords. Herunder er fårene blevet skilt fra bukkene, og jeg har linket til de blogs og de personer, som jeg synes giver mest mening at følge inden for AdWords.

  • Google’s egen blog omkring AdWords er værd at følge med i for at finde nyheder og udviklinger inden for AdWords (link)
  • Frank Hellerup Madsen skriver jævnligt omkring Google AdWords (link)
  • Jacob Kildebogaard har en blog der udover AdWords også handler om Google analytics (link)
  • Acquisio blog omkring Google AdWords er helt sikkert værd at følge (link)
  • CertifiedKnowledge er også en blog udelukkende omkring AdWords, hvor du også kan købe premium medlemskab og få masser af unik viden, guides, tips og tricks omkring AdWords og PPC (link)
  • PPChero er en udenlandsk blog omkring PPC og især Google AdWords (link)

AdWords magasiner og communities

Inden for AdWords er der en række magasiner og communities, hvor emnet faktisk ikke er ret meget andet end AdWords. Dem jeg bruger har jeg listet herunder.

  •  Search Engine Land er et online community og magasin omkring AdWords. Det handler dog ikke bare om SEO, men også om andre områder som analytics og SEO (link)
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone