7 ideer til indhold der får links og eksempler på dem

7 ideer til indhold der får links og eksempler på dem

I dette blogindlæg skal du inspireres til at skabe indhold, der kan bruges i din outreach til at få links. Jeg har ligeledes fundet eksempler, der underbygger punktet.

Jeg oplever ofte, at marketeers ikke får nok ud af deres linkbuilding outreach. Det gør de ikke fordi de ikke har noget at tilbyde til den person, som de gerne vil have et link fra. Dette indlæg handler om at lave indhold, der har en berettigelse til at få links inden du rækker ud.

SEO indhold til Linkbuilding

Wizzi blog 2016Linkbuilding er stadig centralt for din SEO

En stor del af dine placeringer bliver stadig bestemt ud fra, hvor stor autoritet du har. Autoritet bliver bestemt ud fra de links, som dit website og dets sider modtager. Linkbuilding er vigtigt fordi det netop er arbejdet med at få flere andre hjemmesider til at linke til dit indhold.

Når jeg bruger ordet stadig, så er det fordi det at arbejde med linkbuilding har ændret sig meget i takt med at Googles algoritme er blevet mere avanceret. Det er blevet sværere at manipulere sig til øget autoritet, da Google straffer websites med linkspam. Derfor er linkbuilding blevet arbejdet med at få rigtige og relevante sider til at linke til dit indhold.

Derfor er indholdet centralt i din linkbuilding

Når linkbuilding handler om at få rigtige og relevante sider til at linke til dig, så bliver linkbuildingen sværere. For hvorfor skulle et branchemagasin eller en nyhedsside linke til dig, når du jo er en kommerciel virksomhed? Det kan være svært at forestille sig, men faktisk er det her indholdet kommer på banen.

Indhold er nemlig det, der giver de sider, som du ønsker links fra en grund til at linke, et incitament til at link. Dvs. du med indholdet giver hjemmesider en grund til at linke til dig, da hjemmesiden kan øge værdien for dens brugere ved linket.

Men hvad for noget indhold skal du så lige lave, der kan få andre til at linke til dig?

Linkprospect dig til ideer

Ideerne til indhold herunder er lavet til, at du skal få succes med din linkbuilding. Men for at du kan få links, så skal der være nogle hjemmesider, du kan få dine links på. Om der er nogle links inden for din branche, som kunne give mening at få links fra, ved du først, når du har afsøgt markedet.

Denne proces hedder linkprospecting, og jeg har lavet en guide til, hvordan du kan bruge Googles avancerede søgemetoder til at finde linkmuligheder, som du kan læse her.

Når du har en idé til forskellige typer hjemmesider, som du kan få links til, kan du starte næste skridt med at finde på indhold. Det er dette jeg herunder har givet 6 ideer til og eksempler på nogle, der har gjort det.

1 – Ebog

En ebog der forklarer et område inden for din branche til bunds er en effektiv måde at få links på. Den kan nemlig stå som et referencepunkt for artikler, informationssider, blogindlæg etc. der ønsker et godt sted at referere til.

En ebog kan styrke din autoritet som virksomhed, idet du kan bruge den som en slags ekspertkilde. Dvs. du kan bedre som virksomhed gå ud og blande dig i debatter, lave gæsteindlæg eller holder foredrag, når du har lavet en ebog om emnet.

Jeg ser sjældent at metoden bliver brugt i Danmark, men et eksempel er Travelmarket. Med en ebog omkring, hvordan du kan spare penge på din rejser har de et materiale og et aktiv, som de kan linke tilbage til. De bruger naturligvis også ebogen til at få tilmeldinger til deres nyhedsbrevsprogram (hvilket nok har været hovedformålet i første omgang).

Det har givet dem 10 links, hvoraf en del af linksene er nogle de selv har bygget. Med ebogen får de således et mere naturligt referencepunkt, når de udgiver indhold andre steder på nettet. Ligeledes har de udnyttet noget af indholdet fra ebogen ved at udgive brudstykker på JP og få et link herfra.

travelmarket ebog  advertorial linkbuildingtravelmarket linkbuilding ebog  link til ebog fra JP

2 – Beregner eller værktøjer

Forslag nummer 2 går ud på at udvikle en beregner, der kan hjælpe brugere af dit website med en udfordring, som du har lokaliseret. En beregner er ikke noget andre hjemmesider blot kan kopiere let. Samtidigt er en beregner eller et værktøj et godt afsæt til at række ud til hjemmesider, hvis læsere kunne have gavn af en sådan beregner.

Inden du laver din beregner eller dit værktøj, bør du igennem et linkprospect lokalisere, hvilke sider der rent faktisk kunne have interesse.

Det behøver ikke være videre avanceret at udarbejde en beregner eller et værktøj. Det afhænger lidt af dit ambitionsniveau og de hjemmesider, som du vil række ud til efterfølgende. En tommelfingerregel er kvaliteten af dit indhold stiger i takt med autoriteten af de sider, som du ønsker links fra. Basalt set kan din beregner være ganske simpelt at udvikle, hvis du hyrer en freelancer og laver en simpel what if beregner.

Et helt naturligt eksempel på at bruge en beregner er Niels Gamborg, der har lavet et meget simpelt værktøj til at beregne lixtal på hans hjemmeside. Beregneren har sikkert ikke taget lang tid at lave, og jeg er sikker på at Niels ikke arbejder med at sprede den selv aktivt, når andre på nettet snakker om lix tal. Men helt naturligt har beregneren fået ikke færre end 19 links, hvoraf et af dem er fra DR, der bruger beregneren i en artikel.

beregner link-fra-dr-beregner beregner-linkbuilding

3 – Anmeldelser

At anmelde produkter og leverandører kan være en god idé fordi de ofte gerne vil linke til og snakke om din anmeldelse. I hvert fald, hvis den er positiv. Men negativ anmeldelser kan også være en kilde til links, hvis du finder lignende anmeldelser, forumtråde eller andre hjemmesider, der kan have interesse i anmeldelsen.

Det er vigtigt at din anmeldelse er omhyggelig og grundig, da den ellers falder til jorden. Den skal have noget særligt, hvis andre skal henvise og linke til den fra deres indhold.

Du kan sagtens tænke kreativt i din måde at anmelde produkter på, da det på den måde kan få mere omtale og øge chancen for links, når du efterfølgende rækker ud eller blander dig i debatter.

Et simpelt eksempel på anmeldelser er FDM, der har anmeldt Skoda Fabia, hvilket har resulteret i to links fra henholdsvis Skoda selv og fra et bilforum. Et link fra Skoda er rigtig godt og gør meget ved trust og autoritet på FDM, men FDM kunne godt forsøge at få links fra andre sider, der snakker om Skoda Fabia således at artiklen kunne få endnu flere links.

 anmeldelse linkbuildinganmeldelse links    anmeldelse link skoda

 

Det kræver i eksemplet herover med FDM rigtig meget arbejde at lave anmeldelser, men det kan godt systematiseres og tænkes lidt mere kreativt. Et vellykket eksempel på dette er Boligsiden, der har gjort det muligt for brugere at anmelde ejendomsmæglere på deres website. Herefter får ejendomsmæglerne en profilside, hvor alle anmeldelserne og den samlede score figurerer.

Ved at gøre dette muligt har Boligsiden formået at få 114 links ind til de respektive profilsider. Linksene kommer fra mæglerne eksempelvis RealMæglerne, der har valgt at lægge et sitewide link ind til deres profilside og anmeldelser på Boligsiden.

Det er naturligvis et kæmpe stykke arbejde at gøre Boligsiden efter, men tankegangen er, at hvis du anmelder andre eller får dine brugere til det, så vil de andre være yderst interesserede i at fortælle om anmeldelsen på deres website.

 brugergenerede anmeldelser linksbrugergenerede anmeldelser  brugergenerede anmeldelser badge

 

4 – Guides

At udarbejde guides med viden, hjælp og værdi til brugere er tip nummer 4. Det handler her basalt set om at se hvad der efterspørges på nettet for herefter at udarbejde det og række ud efter behovet.

Alt afhængigt af din virksomheds markedsføringsstrategi kan du udarbejde indhold inden for dit område og så række ud efter omtalen. Her bør du få inspiration fra, hvad konkurrenter evt. gør med succes og så skabe din egen vinkel på denne strategi.

Guides er gode til PR, hvor idéen er at lave guides til højaktuelle områder og følge op med en historie, som du sender ud til journalister, som du ved er interesseret i området. Guiden gør at journalisten har en årsag og et sted at linke hen, når din pressemeddelelse udgives.

Spies har udarbejdet en guide til drikkepenge. Den bruger de blandt andet som referencepunkt i en række PR artikler. Det har givet guiden 10 links fra diverse sider herunder jubii, samvirke og nordjyske. Guiden kunne sagtens lavers bedre, men princippet er klart og tydeligt. Spies er en af de bedste guides til drikkepenge på nettet og derfor er der grund for andre til at linke til dem.

 guide pr linkbuildingguide linkbuilding indhold   guide linkbuilding

5 – Arrangementer

At afholde arrangementer er tip nummer 5. Det kan nemlig være en rigtig fin kilde til links, hvis du får dem vinklet og udsendt til de rigtig hjemmesider.

Der findes ofte inden for forskellige brancher sider, der har oversigt over hvilke arrangementer, der afholdes. Du finder disse igennem din linkprospecting proces.

Men det behøver ikke at være dedikerede eventsider. Der kunne være mange andre hjemmesider, der havde interesse i at snakke om eventet. Laver du det eksempelvis i samarbejde med nogle partnere eller sponsorer, så ville de have interesse i at fortælle på deres website, at de er med.

Du kan generelt tænke bredt omkring hvad dine arrangement handler om. Igen handler det om linkprospecting og overveje hvilke sider, der kunne have interesse i hvad for nogle arrangementer. Herefter kan du arrangere dit arrangement og så efterfølgende række ud til de sider, som du gerne vil have links fra. Så om du afholder et foredrag og inviterer oplægsholdere eller om du arrangerer open by night er op til dig selv.

Et godt eksempel er SBB løbet. SSB, der er en helt almindelig boldklub, har som sådan ingen interesse i at få links, da de ikke søger at rangere på noget i Google. Men de agere stadig fin case på, hvordan du kan bruge arrangementer til at få omtale og links.

Websitet har fået 15 links og blandt andet et fra politiet, der informere om løbet. Linksene er kommet helt naturligt, idet SSB ikke arbejder med linkbuilding. Men det ville være muligt at få endnu mere ud af løbet ved at invitere lokal presse, arbejde med sponsorer samt lægge arrangementet op på diverse eventssider.

Morten Rosenbold Villadsen, der har været med til at afholde arrangementet, har skrevet om casen her – Her giver Morten ligeledes et par andre tips til, hvordan du kan få mere ud af dit arrangement.

Arrangement linkbuilding  link fra politiet  linkbuilding events

6 – Priser og ranglister

Prisuddelinger og ranglister er en god måde at skabe linkværdigt indhold på, da både giver omtalte og hjemmesider med interesse i området mulighed for at skrive om det – hvad end det er en nominering en pris eller en anmodning om at stemme på et givent brand eller website.

Det går basalt set ud på, at du inden for din branche enten selv laver en rangliste eller får brugere til at stemme på de bedste. Ofte er det mest oplagt inden for bloggere, men du kan sagtens tænke det ind i andre områder og nicher.

Et godt eksempel på dette er Aros Kurser, som har lavet Bloggerprisen. Konceptet går ud på at de nominerer de bedste blogs inden for en række områder. Det giver er en rigtig effektiv måde at aktivere bloggere på og mange af bloggerne har valgt at dele, at de er blevet nomineret med henblik på at få stemmer og dermed vinde.

Resultatet har være at domænet blogprisen2015.dk har fået 71 links, hvilket er blevet redirectet ind på websitet. Websitet er stadig nyt, og det virker endnu ikke til at have haft den store effekt på rankings, men over tid vil det helt sikkert komme. Et kritikpunkt for Aros Kurser er, at de rammer lidt ved siden af målgruppen i forhold til, hvilke links de bør gå efter. Som kursusvirksomhed giver det mindre værdi at få links fra fashion og beauty bloggere.

 link blog Blogprisen linkbuildingBlogprisen 2015

7 – Data og visualisering

Den klassiske er at udgive og distribuere data, som kan bruges af eksterne hjemmesider som referencepunkt.

Data og visualisering af data er især effektivt til PR, idé journalister søger fakta og data, som de kan hænge historier, pointer og vinkler op på.

Du kan med fordel få udarbejdet interaktive visualiseringer, da disse ikke er lige til at kopiere for journalister, bloggere og andre.

Sørg desuden for at dit website har ejerskab over data eller skab dit eget data, da det sikrer at brugere af data linker og refererer til det.

Boligsiden.dk er et godt eksempel på et website, der interaktivt viser data. Data der bliver brugt af en lang række journalister, der snakker omkring boligpriser og økonomi i markedet. Det virker måske åbenlyst at udgive dette data, men det er det langt fra. Det vil være muligt inden for rigtig mange brancher at udgive data omkring udviklingen. Data som man så efterfølgende enten selv kan bygge PR historier på eller række ud til journalister for at bruge i deres.

Boligsiden har fået ikke færre end 239 links ind til dette data fra sider, der virkelig giver dem troværdighed og værdi. Eksempelvis linker båden borsen.dk og finans.dk til siden. Ligeledes linker en stribe af  andelsboligforeninger. Resultatet er ikke til at tage fejl af, Boligsiden gør det rigtig godt i Google og har en kontinuerlig fremgang over de seneste 2 år. Jeg er sikker på, at organisk trafik er en central del af Boligsidens trafik og succes.

 links data boligsidenBoligsiden data linkbuilding boligsiden seo

Lav din egen linkbuilding strategi

Forhåbentlig har ovenstående 7 typer indhold og deres effekt på linkbuilding inspireret dig til at gå videre med dit eget projekt. Dit næste skridt er at lave din egen linkbuildingstrategi, hvor du vægter de forskellige metoder og beslutter, hvad du selv vil gøre for at bygge autoritet.

Ydderligere inspiration til din linkbuilding:

Moz har lavet et blogindlæg med 9 lignende ideer: https://moz.com/blog/9-tangible-linkable-asset-ideas-and-how-to-build-links-to-them

Brian Dean fortæller om det han kalder Sky Scraper Technique, der basalt set handler om at lave det ultimative stykke indhold, der kan tiltrække links. “Godt indhold” er nemlig ikke længere nok til at tiltrække links: http://backlinko.com/skyscraper-technique 

 

Det jeg godt kan lide ved mange af ovenstående eksempler er, at de er langsigtede. Det betyder at der kan udvides og arbejdes videre med dem langt ud i fremtiden ligesom linksene ikke forsvinder ligesom andre.

Har du andre ideer eller cases på ovenstående? Så tøv ikke med at fortælle om det herunder i kommentarfeltet, så vi alle kan blive inspireret og klogere 🙂

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.4/5 (9 votes cast)
7 ideer til indhold der får links og eksempler på dem, 4.4 out of 5 based on 9 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook4Share on Google+0Share on LinkedIn74Tweet about this on TwitterEmail this to someone

10 svar

  • Rigtig god opsamling, Nikolaj!

    Jeg har selv lavet en kombination af 2 og 7 med en infografik over hvor meget der bliver drukket til et bryllup, samt en beregner. Formålet med beregneren var lige præcis at skabe noget at linke til, da infografikken nemt kan indsættes et andet sted, fremfor at linke til den: http://www.jacobworsoe.dk/hvor-meget-drikker-gaesterne-til-et-bryllup/

    Jeg nåede ikke at få lavet noget outreach på den sidste år, men planen er at gøre det i år, når sommeren begynder at nærme sig og det bliver sæson for bryllupper.

    Men selv uden outreach står den for 30% af min organiske trafik.

    • Hej Jacob

      Spændende, siger du til, når du mangler et sted at udgive dit gæsteindlæg med casen? 🙂

      Alt godt, Nikolaj

      • Tjah, det er jo linkværdigt indhold, så nu må vi se om jeg vil af med det 🙂

        • Haha 🙂 ja. Jeg kan tilbyde en del læsere og en del modtagere af nyhedsbrevet, så dit reach bliver større 😉

  • Jeg ved ikke, om det kun er hos mig, at der er et problem, men jeg kan ikke åbne alle billederne. Ved flere af dem, er det et forkert billede, som åbner op i stort :/

    • Hej Morten

      Arr ja, det kan jeg godt se. Det skulle være fikset nu

      Alt godt, Nikolaj

  • Lige præcis den type konkrete tips, jeg har brug for. alle snakker om, at man skal få links, men ingen fortæller rigtig hvordan. Her er der noget at arbejde videre med. Tak for det!

  • Super god artikel, Efter jeg har set denne artikel med punkt 4 som jeg bruger på min egen hjemmeside, så har jeg fået flere til at tilmeld sig mit nyhedsbrev på hjemmesiden.

    tak for artiklen!

    • Hej Jesper

      Det var så lidt 🙂 jeg er glad for, at du kan bruge det

      Alt godt, Nikolaj

  • Jeg gik allerede med tanker om at lave en e-bog. Mest af alt for at for kunne tilbyde folk noget for at skrive sig op til mit nyhedsbrev. Men hvis der også kan være links forbundet med det, bliver det jo lige pludselig endnu mere interessant.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog