6 SEO excel trin til strukturering af din onpage SEO

6 SEO excel trin til strukturering af din onpage SEO

SEM AwardJeg oplever ofte, at det kan være svært at fokusere rigtigt inden for SEO. Jeg ser at folk bruger deres kræfter på forkerte aktiviteter og sider på websitet. I dette blogindlæg får du 6 SEO Excel trin til at skabe struktur på din onsite optimering.

Formålet er at skabe et ark, hvorfra du kan forstå dit website og prioritere indsatsen. Arket skal give dig indblik i søgeadfærden kontra informationarkitekturen, så du på en let måde får overblikket over dit website. Ligeledes skal det give dig et værktøj til fremtidig optimering af både titler, meta beskrivelser, tekst og linkbuilding.

Mine kollegaer og jeg bruger flittigt denne metode for vores kunder i GroupM 🙂

SEO udvikling af nyt website

×

Download Excel skabelonen

Den skabelon som jeg har lavet i dette blogindlæg, kan du downloade her til højre.
Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevet og får en gratis bog om at lave søgeordsanalyse. Hvis du allerede er tilmeldt, så har du fået tilsendt skabelonen på email.



1 – Byg et kort over din informationsarkitektur

Du skal starte med at have et overblik over, hvordan dit website er bygget. Det kan være en stor opgave – især hvis du har en webshop. Men uanset om du har flere tusind sider på dit website eller kun har 30, så er det vigtigt at have et overblik over, hvordan det er bygget.

Hvis dit website er rigtig stort, så kan du overveje at bruge Screaming Frog SEO spider til at danne dig et overblik. Der findes en del gode guides derude. Jeg har samlet nogle af dem, som du bør se, hvis du ikke kender SEO toolet:

Du indsætter dit website i excel i arket eller som minimum dine 200 vigtigste sider.

I det eksempel, som jeg viser dig i dette blogindlæg, vil jeg dog kun have valgt min egen blog og nogle enkelte af siderne på den. Du skal dog forestille dig, at du mapper alle siderne på dit website.

Sideoversigt

En ekstra ting, som ikke er nødvendig, men som kan gøre dit excel ark til et fantastisk redskab til at skabe overskueligehed er at indsætte nogle grupperinger. Du finder grupperinger under Data:

gruppering excel

Grupperinger gør det let for dig at lukke websitet ned og op for hele tiden at kunne holder overskueligheden på det.

SEO informationsarkitektur

Jeg vil anbefale dig at rykke en kolonne ind efter hvert niveau i din informationsarkitektur du kommer ned. Det gør det lettere for dig at kopiere ind i et grafisk værktøj senere. I mit eksempel herover har jeg ikke gjort det, da mit website er simpelt.

2 – Indsæt fokussøgeord, volumen og nuværende placering i excel på søgeordene

Din næste opgave er at indsætte den enkelte sides fokussøgeord. På den måde ved du hvad indholdet skal målrettes imod og du kan bedre holde styr på det. Det tvinger dig også til kun at vælge en side per søgeord. Noget som jeg ser mange have svært ved fordi både forsiden, produktsider og kategoriside jo kan rangere på ens vigtigste søgeord.

Primær søgeord

Herefter kan du overveje om ikke siden har sekundære og tertiære søgeord. Det vil de som regel have, så lav plads til dem også. Det er dog vigtigt at dine sider ikke optimeres imod flere forskellige søgeord. En landingsside skal for at kunne konkurrere optimalt kun rangere på en gruppering af søgeord. Det kan eksempelvis være søgeordet i forskellige stavelser, flertal og med synonymer og akronymer:

Sekundære søgeord SEO

Nu skal du gerne have valgt en side til alle dine vigtigste søgeord fra din søgeordsanalyse. Hvis du er i tvivl om hvordan du finder og vælger dine vigtigste søgeord, vil jeg anbefale dig at læse min gratis ebog om søgeordsanalyse her. Hvis et vigtigt søgeord på nuværende tidspunkt ikke har en side tilknyttet, så kan du passende komme med forslag til udvidelse af dit indhold. Din søgeordsanalyse vil se således ud:

Søgeordsanalyse

Du kan nu indsætte dit datasæt fra søgeordsanalysen og lave en vlookup funktion for at få indsat henholdsvis volumen og placering på dine vigtige søgeord i dit arbejdsark. Hvis du ikke lige er helt skarp på excel og Vlookup så er det noget du skal lære dig selv. Så smut ud og find nogle guides på google. Jeg selv faldt over disse:

Det ender med at se således ud:

Struktur SEO excel

Det kan du bruge til at indsætte en prioritet på dine sider:

SEO prioritet

3 – Crawl websitet og indsæt din SEO titel og beskrivelse

Vi skal nu gøre plads til vores titel og metabeskrivelse i vores dataark: Her kan du starte ud med de nuværende ved at indsætte dit Screaming Frog SEO Spider crawl i en fane:

SEO crawl i excel

og indsætte det med vlookup funktion, der automatisk henter henholdsvis titel og metabeskrivelse ind:

excel seo meta

Du kan nu ret hurtigt se om dine titler er optimeret imod den pågældende sides vigtigste søgeord.

Samtidigt har jeg lige grupperet søgeord og indhold, så du let kan folde dem ud og ind:

SEO excel

 

En excelfunktion, der er god til din optimering af titler og meta beskrivelser er LEN(), der gør det muligt for dig at måle karaktér længden af cellen. Indsæt denne så du hele tiden kan måle hvor lange dine titler og metabeskrivelser er. Det gør det lettere for dig at få den rigtige længde på:

SEO excel titel metabeskrivelse

Som alternativ kan du indstille din font og størrelse på din kolonne til titlen og beskrivelsen så den passer med pixelbredden i Google. For at indstille dette kan du bruge og teste en af disse to tools:

SEOmofo snippet optimizer

Moz – new title tag guidelines and preview tool

4 – Gør det muligt at indsætte tekststykke

Nu er det tid til at indsætte en kolonne, hvor du kan indsætte selve indholdet til den enkelte side. Dette er ikke muligt at crawle på samme måde, så den kan du bare kopiere ind i takt med at du optimerer indholdet.

tekst seo excel

Afhængigt af dit cms kan du overveje at indsætte det som HTML, så det er lettere at indsætte efterfølgende.

5 – indsæt eksterne links til siderne

Dette er et ret avanceret trin, da det kræver at du eller dit SEO  bureau har adgang til nogle af de linkværktøjer der er i markedet. Se en oversigt i min SEO guide her. Du kan bulktjekke url’er for eksterne links og sociale delinger. Det kan du igen indsætte i dit excelark:

excel eksport ahrefs

og opsætte en Vlookup funktion, der henter ind i dit data ark.

excel autoritet seo

På den måde så kan du lokalisere om dine vigtigste sider mangler eksterne links eller sociale delinger og ud fra det beslutte, hvordan skal forsøge at øge den del.

6 – Skab plads til content ideer omkring siderne

En af de vigtigste kilder til links og sociale delinger er værdiskabelse på en given side. Den helt rå onpage SEO er en ting, men hvis du med din landingssider skal skabe værdi for dine besøgende, så kan du gøre det med forskellige assets, som også kan bruges i din linkbuilding.

De idéer du har kan du skrive ind på siderne. På den måde kan du få lidt mere struktur på din kreative proces og også vælge de projekter, som styrker dine vigtigste landingssider mest muligt. Til dette vil jeg anbefale at læse et indlæg, som jeg skrev hos marketers.dk omkring hvordan du kan berige landingssider med værdi.

ideer linkbuilding excel

Voila – du er nu igennem de 6 SEO Excel trin og har nu et ark, der ser således ud:

overblik excel seo

Sådan skal du bruge dit ark

Dit ark kan du nu bruge til enten dig selv eller dine tekstforfattere. Ved at indsætte en kolonne med deadline eller andet kan du administrere hvem der skal lave hvad og hvornår. Dvs. du kan gå i gang med at optimere dit onsite indhold herunder titler og metabeskrivelser samt tekst samtidig med at du kan indsætte idéer omkring linkbuilding og eksekvere på dem.

Du kan løbende opdatere henholdsvis din søgeordsanalyse, dit linkudtræk og dit Screaming Frog SEO Spider crawl så din oversigt hele tiden har de seneste data.

×

Download Excel skabelonen

Den skabelon som jeg har lavet i dette blogindlæg, kan du downloade her til højre.
Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevet og får en gratis bog om at lave søgeordsanalyse. Hvis du allerede er tilmeldt, så har du fået tilsendt skabelonen på email.



Har du flere inputs?

Det kunne være spændende at høre om du har andre excel trick til bedre strukturering af SEO arbejdet. Så hvis du har så del dem endelig i kommentarsporet.

Alt godt, Nikolaj

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.2/5 (10 votes cast)
6 SEO excel trin til strukturering af din onpage SEO, 4.2 out of 5 based on 10 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook2Share on Google+11Share on LinkedIn119Tweet about this on TwitterEmail this to someone

7 svar

  • Hej Nikolaj. Det er et ganske glimrende indlæg du her kommer med. Selv har jeg opsat noget lignende, dog ikke med punkt 5, den del bliver straks implementeret i dokumentet.

    • Hej Michael

      Tak 🙂 jeg er glad for at det kunne inspirere dig

      Alt godt, Nikolaj

  • Hej Nikolaj.

    Med den relativt nye Custom Extraction funktion i Screaming Frog kan man også hive tekstindholdet ud. Man kan f.eks. angive en Xpath/CSSpath præcist til den del af html’en, der indeholder selve artiklen.

    Ville jeg f.eks. hive indholdet af din blog ud, ville jeg angive Xpath = “html/body/div[1]/section/section”,

    Alternativt kan man bruge en regular expression.

    • Hej Christian

      Arr ja, det lyder cool. Det vil jeg prøve, så kan jeg også få tilføjet et nyt punkt til trinene.

      Alt godt, Nikolaj

  • Hej Nikolaj, spændende måde at gøre det på. Jeg har et input – du kunne evt. tilføje benchmarking på de 3 stærkeste konkurrenter på et givent søgeord med hvor mange links, eller hvor stærkt et domæne de har, eller hvor meget tekst/keyword density for samtidig at få noget prioritering ud fra hvor stærke konkurrenterne er på de faktorer mm.

    • Hej Dennis

      Cool, hvordan scraper du det? Det er for mig at se et al for stort stykke arbejde at gøre manuelt nemlig. Derfor synes jeg konkurrenceparameteret fra søgeordsanalysen virker fint.

      Alt godt, Nikolaj

  • Det kan du have ret i, jeg tænker bare hvis man skal tage din gode fremgangsmåde “to the next level” 🙂 .. Hvis man nu tager de 1-3 største konkurrenter i søgemaskinerne, eller dem der går mest igen, og herpå ser hvor mange links de har (det kan man bruge SEO tools for excel til (seotoolsforexcel.com) hvis man altså har windows. Herudover kan man se hvor meget indhold der går igen på det søgeord, ved at notere hvor mange resultater der fremgår på det søgeord, og heraf måle en KEI. Dog tager KEI’en jo ikke udgangspunkt i links.

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog