5 essentielle punkter i SEO semantik

5 essentielle punkter i SEO semantik

I det sidste halve år, er jeg i stadig stigende grad begyndt at kategorisere søgeord i mine søgeordsanalyser og det har jeg dels af rent praktiske årsager, men også fordi fokus skal væk fra søgeord og over på grupperinger af søgeord. I dette indlæg fortæller jeg dig hvordan du kan udnytte semantik, når du laver tekstforfatning.

Når vi skal evaluere på vores organiske resultater kigger vi nu på landingsside, på placeringer og i Webmaster tools. Disse metoder er upræcise med mindre man virkelig laver sit arbejde grundigt! Men måske er det slet ikke så slemt endda. Dette indlæg handler om hvordan vi i fremtiden netop skal begynde at kigge på emner og kategoriseringer frem for enkelte søgeord. Baggrunden for indlægget er et nyt patent, som Google har fået godkendt:

Kendte du Googles patent i semantik?

Google har fået godkendt et patent, der blev godkendt den 31 december 2013. Patentet går kort fortalt ud på at beskytte en metode til at kategoriserer emner.

  • Læs selve patentet og dets indhold her.
  • Du kan også læse SEObythesea’s gennemgang af patentet her.

Googles nye Hummingbird algoritme gør det muligt

Der har været rigtig meget snak omkring Google Hummingbird opdatering og dens betydning. For mig er der ingen tvivl om at Hummingbird er endnu et af mange skridt hen imod det ultimative mål om at give søgeren det bedst mulige resultat. Man kan argumentere for at det bedst mulig resultat afhænger af sentiment og nødvendigvis behøver at være lige præcis indeholdende det søgeord man søger efter.

Google kommer med Hummingbird opdateringen et skridt tættere på at forstå meningen med en søgning. I stedet for kun at matche søgeord ud fra indhold og autoritet  matematisk kigger Google nu på søgeordenes sammenhænge imellem søgeord og tekst. Ligeledes vil Google med Hummingbird gøre mere brug af deres knowledge graph, hvor de præsentere indhold og data fra hjemmesider direkte i Google. Prøv eksempelvis at søge efter Albert Einstein.

Ligeledes kan det være sentiment søgninger, hvor du sætter et ladet ord i din søgninger som eksempelvis bedste, god eller dårlig. Herefter har vil Google med Hummingbird være bedre i stand til at matche dette med et resultat, hvis resultatet er associeret med det ladede ord på nettet.

  • Du kan læse en fuld gennemgang af Hummingbird fra Search Engine Land her
  • Du kan også læse mit indlæg på Deducta Search bloggen her

1 – Tænk emne i stedet for søgeord

Først og fremmest skal du skifte fra at fokusere på optimering af en side ud fra et søgeord til i stedet at optimere siden ud fra et emne. Det kræver et skift i den måde du tænker om din hjemmeside. Når du behandler emner og kategorier af søgeord frem for specifikke søgeord bliver det anderledes for dig at skrive indhold.

Emne søgeord

2 – Skriv det indhold brugeren har brug for

Det første punkt har som sådan ikke noget med semantik at gøre. Når den er her, så er det fordi, at det nu giver endnu bedre mening i højere grad at fokusere på at levere det indhold brugeren rent faktisk har brug for i den situation vedkommende er i. Overvej derfor i hvilken situation brugeren er, når vedkommende skal læse dit indhold og tilpas indholdet til det behov der er. På den måde tvinger det dig til at overveje mere grundigt hvad du rent faktisk skal skrive i stedet for at søgeord skal inkluderes x antal gange.

 

3 – Sådan holder du fokus på de rigtige semantisk korrelerede ord

Du ved det tager lang tid at skrive gode tekster. Og nu siger jeg netop til dig at du skal bruge endnu mere tid på at skrive det indhold som du gerne vil have til at rangere. Det er derfor vigtigt at du holder fokus og ikke spilder værdifuld spalteplads på at inkludere søgeord, der ikke er semantisk korrelerede med de søgeord, du ønsker bedre placeringer på.

Du kan finde ud af om et søgeord er korreleret ved at lave en simpel googlesøgning med de to søgeord sammen. Herudfra kan du vurdere hvor mange sider Google har i sit indeks, hvor søgeordene indgår på samme side.

Du kan se min oversigt over Googles avancerede søgeordmetoder her

Eksempelvis kan vi se hvordan disse søgeor er korreleret med hinanden:

  • intext:seo
  • intext:tekstforfatning
  • intext:sild
  • intext:seo intext:tekstforfatning
  • intext:seo intext:sild

Ergo er søgeordene tekstforfatning og SEO meget mere korrelerede end sild og SEO

korrelation søgeord

4 – Udvid indhold med brudstykker

Nu må du ikke tro, at Google med Hummingbird er blevet så god til at læse semantik, at du blot kan læne dig tilbage og lade Google gøre det hårde arbejde for dig. Du vil nemlig stadig få klart mest ud af at have optimerede sider målrettet det konkrete søgeord end blot semantisk korreleret.

Der er stor forskel på antallet af søgninger på hvert søgeord og det derfor er afgørende, at der er fokus på de rigtige søgeord. Kig derfor på præcis hvad folk de søge efter, når de søger efter dine produkter og brug disse søgeord i overvægt.

Oprindeligt har man sagt at hvert søgeord skal have sin egen side, hvori indhold er optimeret til at matche lige præcis det søgeord. Vil du udnytte potentialet i semantik kan du gøre dette ved at inkludere brudstykker fra andre sider, der behandler det semantisk korrelerede søgeord. Herunder har jeg forsøgt at vise hvordan 3 sider på et website kan behandle et område og samtidigt inkludere afsnit og indhold der er semantisk korreleret og så heri linke over til siden der udelukkende handler om det emne.

Emne søgeord semantik

Fordelen ved ovenstående er at du har mulighed for at udvide dit indhold på dit website på en relevant og god måde. Samtidigt får du mulighed for at inkludere de semantisk korrelerede søgeord, hvilket vil få Google (og brugeren) til at finde resultatet bedre og mere komplet. Efterfølge kan du optimere din næste side som vist herunder:

Semantik søgeord

5 – Undgå skyklapper – Mål og rapporter i kategorier

Til sidst lige mit syn på Hummingbirds betydning for de opsatte mål og den rapportering du skal lave i forbindelse med SEO. Den helt overordnede rapportering inden for SEO skal ikke længere være på enkelte udvalgte søgeord. Du skal i højere grad kigge på din overall performance i Google. Mange værktøjer som eksempelvis Link Assistants Ranktracker og Search Metrics arbejder i dag med det de kalder en visibility score, som går på tværs af alle placeringer og giver siden en score i synlighed. Dette mener jeg ikke nødvendigvis er den rigtige måde at rapportere på, men det giver et overordnet syn på performance. Hvis du har behov for at kigge mere i dybden med din forskellige områder foreslår jeg en mere specifik fremgangsmåde.

Jeg mener man i stedet skal lave clusters eller grupperinger af søgeord – eksempelvis inden for en produktkategori – hvor man kigger ned på udviklingen i synlighed på grupperinger. En hjemmeside kan have alt lige fra 3 grupperinger og kategorier af søgeord og op til 50 alt efter hvor bredt sortiment og søgeord er.

Har du eksempelvis en rejseside kan du lave grupperinger ud fra din 3 attributter på hvert produkt:

  • Rejsemetode
  • Rejsetype
  • Rejsedestination

Her kan du så have en kategori af søgeord der relatere sig til destinationen Italien eller rejsemetoden all inclusive. Herefter kan du rapportere på udviklingen i placeringer inden for disse områder og så hvilke emner, termer og kategorier af søgeord du performer godt på. Rapportering skal stadig give mulighed for at se placeringer på søgeordsniveau. Det vigtigt, at vi stadig holder øje med placeringer på hver enkelt søgeord.

Hvis du ikke vil kigge på placeringer eller ikke har resurser til at investere i programmer som Search Metrics så kan du bruge Google Analytics og gøre følgende for at få indblik i hvilke side der performer godt eller dårligt rent SEO mæssigt. Husk at koble dette sammen med din søgeordsanalyse, så du kan få indblik i hvor stort potentiale, der er inden for hvert område.

Læs mere om semantik og Hummingbird

 

 

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
5 essentielle punkter i SEO semantik, 5.0 out of 5 based on 2 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook2Share on Google+16Share on LinkedIn18Tweet about this on Twitter3Email this to someone

1 svar

  • Med tågen i Google Analytics og implementeringen af Hummingbird er kravene til de virksomheder, der tilbyder deres ydelser og produkter og gerne vil findes online, når kunderne ønsker det, blevet skærpet. Når jeg udtænker tekster til web, forsøger jeg altid at sætte mig i målgruppens sted og forstå dens behov. For mig at se gør Googles nye tiltag ingen forskel, hvis man allerede gør sig umage med at identificere og skrive tekster som taler til kundens behov.
    De to sidste afsnit i dit indlæg finder jeg ganske spændende, og jeg har i den forbindelse et enkelt spørgsmål mht rapportering:

    Hvordan vil du foretage en analyse i GA (med grupperinger af søgeord) til at kigge mere i dybden på forskellige områder?

    Mit spørgsmål er opstået pga. denne tekstpassage: ” Hvis du ikke vil kigge på placeringer eller ikke har resurser til at investere i programmer som Search Metrics så kan du bruge Google Analytics og gøre følgende for at få indblik i hvilke side der performer godt eller dårligt rent SEO mæssigt. Husk at koble dette sammen med din søgeords-analyse, så du kan få indblik i hvor stort potentiale, der er inden for hvert område.”

    Det synes ikke helt klart, hvad det er man kan gøre for at få indblik i de sider, som performer godt eller dårligt.

    På forhånd tak.

Skriv en kommentar

Please enter your name. Please enter an valid email address. Please enter a message.

Brug for hjælp?

Jeg arbejder til daglig som med søgemaskineoptimering. Hvis du har brug for hjælp kan du blive ringet op ved at udfylde formen herunder:

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

tlf (skal udfyldes)

Din besked

1+1=?