3 tips til linkbuildingtaktikken

3 tips til linkbuildingtaktikken

Du har sikkert hørt alle de kloge hoveder du følger på nettet snakke om content marketing, PR, inbound marketing og andre buzz ord. Hvor langt er du så kommet med dette i 2013?

1. Hav indhold du kan referere til

Skab indhold, som du i 2014 kan referere andre til igennem din linkbuilding. Årets trendanalyse fra Markedsføring.dk siger at virksomheder i 2014 vil bruge flere kroner på online og digital markedsføring. Flere vil begynde at bruge markedsføringskroner på linkbuilding og markedet for at bygge links igennem linkbuilding bliver mere modent. Derfor bliver det også sværere at bygge de nemme links med mindre man har indhold at link til.

Hvis du i 2014 vil have succes med din linkbuilding skal du have noget relevant indhold at linke til. Du skal skrive artikler om udfordringer og problemstillinger, som debatfora, nyheder og andre blogindlæg kan referere til – både dem der vil komme naturligt, men også dem som du selv kan refererer til. Dette gør at du vil have større succes med at bygge links fordi de links du bygger rent faktisk har en mening.

Det kan eksempelvis være indhold som

  • Guide til det en eller det andet
  • Gode råd omkring X
  • De 10 mest brugte X
  • Det skal du være opmærksom på når du køber X
  • Statistik omkring X

Indhold artikler linkbuilding

2. Lav en plan og forbered

I takt med at konkurrencen på linkbuilding intesiveres, så skal du gå mere raffineret til værks med din linkbuilding. Jeg oplever størst succes med linkbuilding, hvis den i højere grad bliver skemalagt og planlagt. Linkbuilding er et område, hvor frugterne først  høstes senere og  derfor er det let at udskyde igennem overspringshandlinger som emails etc. For at undgå at 2014 bliver ligesom 2013 i forhold til linkbuilding for dig anbefaler jeg dig at planlægge din aktiviteter for 2o14.

Du laver en plan for hvordan du vil skaffe links, hvem vil du have links fra, hvor mange links kunne du tænke dig at få. Gør det gerne ud fra, hvor mange links dine konkurrenter har, da placeringer er relative. Husk samtidig på at det ikke er antallet, men kvaliteten af dine links som gør forskellen.

Din plan kan ligeledes med fordel holdes op imod dine sæsoner peak perioder, hvor du skal have  lavet de rigtige aktiviteter lang tid i forvejen for at ramme placeringer på de rigtige tidspunkter.

Din plan kan eksempelvis indeholder følgende punkter

Linkbuildingtaktik

  • Ønsket organisk salg
  • Ønsket organisk trafik
  • Ønskede placeringer i Google
  • Ønskede antal links

Linkbuildingplan

  • Artikler der skal skrives hvornår
  • Webmastere der skal kontaktes og hvornår
  • Interessenter der skal kontaktes og hvornår
  • Tilmeldinger der skal laves og hvornår
  • Tråde og personer der skal oprettes og hvornår

Linkbuildingtaktik linkbuildingplan

3. Byg netværk der kan hjælpe dig

Overvej hvem der skal hjælpe dig til større linkbuilding succes i 2014. Det er ikke sikkert, at du kan løfte alle opgaverne omkring linkbuilding og SEO i 2014 selv. Interager med de folk, der har hjemmesider du godt kunne tænke dig links fra. Er der eksempelvis nogle blogger du godt kunne tænke dig at få links fra så find dem og interagér med dem på deres blog og i de sociale medier allerede nu.

Hvilke freelancere kan du bruge til at effektivisere dit arbejde omkring linkbuilding i 2014. Du vil i din 2014 linkbuilding kampagne højst sandsynligt få brug for en masse godt indhold. Her kan det give mening at finde tekstforfattere, der kan hjælpe dig med artikler, rette stavefejl og gennemlæse etc. Det kan ligeledes give mening at finde grafikere, der kan hjælpe dig med at lave grafik til indhold, lave infografikker etc.

Du skal med andre ord ud og finde, skabe og kontakt det rigtige netværk af folk og personer. Gå efter personer og netværk inden for de produkter du sælger samt freelancere på det ønskede niveau alt efter hvilken slags linkbuilding du laver.

Skal du ud og bygge links skal du finde steder du kan gøre dette. Find netværk du kan få placeret links på og kontakt dem. Har du selv bygget sider eller har du en blog hvor det naturligt vil være muligt at linke ud kan du finde steder, hvor du kan bytte links. Linkbytte er stadig et effektiv våben i din 2014 linkbuildingstrategi, hvis du bruger det rigtigt.

Netværk linkbuilding

Og så lige en sidste ting

Jeg oplever i disse tider rigtig mange, der synes 5.000 om måneden til linkbuilding er dyrt, men gladelig betaler Google 10-15-20.000 i Google AdWords. Linkbuilding og SEO er marketing ligesom alt andet! Selvfølgelig koster det penge for dig medmindre du gør det selv – hvordan gik det lige med din linkbuilding i 2013? Og prøv desuden lige at udregne din CPC, hvis du i 2014 investerer 5.000 i linkbuilding, men hæver din organiske trafik med 20 % ? det giver normalt en CPC, hvor AdWords ikke kan være med.

2014 bliver et år, hvor vi SEO folk i højere grad vil jagte kvalitative links og i højere grad skal beskæftige os med at fjerne og disavowe links. Den udvikling er jeg i virkeligheden ganske godt tilfreds med.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (6 votes cast)
3 tips til linkbuildingtaktikken, 4.5 out of 5 based on 6 ratings
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

4 svar

  • Fedt indlæg, jeg går igang i morgen 🙂
    Flere andre har skrevet det samme, men en fin samling.

  • Fedt indlæg, specielt vil jeg tage tage delen omkring planlægning med mig.

    Ideerne er nemme at få synes jeg, men planlægningen og ikke mindst udførelsen er svær.

  • Hej Nikolaj

    Et rigtig fin indlæg. Men jeg kan godt forstå dem der synes at 5.000 om måneden er dyrt. Har selv betalt et Seofirma 6.500 om måneden for at få forbedret vores site elodea som er en webshop, men desværre uden den store succes!

    Synes faktisk at vores placering er blevet værre! Så er dette indlæg jo en god hjælp…tak

  • Hej Nikolaj,

    Fedt indlæg! som helt klart kan tages med i markedsføringsplanen!

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog