10 takeaways fra Search Metrics 2013 analyse af Google algoritmen

10 takeaways fra Search Metrics 2013 analyse af Google algoritmen

10 ting om Google algoritme i 2013

Search Metrics har udgivet en ret fantastisk og interessant analyse af Google’s algoritme i 2013. Search Metrics er et SEO værktøj som kan bruges til enterprise SEO. Du finder analysen baseret på USA data her. Det jeg er imponeret over hos Search Metrics er at de selv har oparbejdet data – BIG data. Andre værktøjer som Linkassistants Ranktracker lagrer ikke data – her skal man gøre det lokalt. Search Metrics derimod crawker Google og opbygger dermed massive mængde data om søgevolumener, placeringer, konkurrence etc.
Dette gør at de har adgang til en mængde ganske unikt data på en lang række af verdens mest søgte søgeord. Det er netop dette, som Search Metrics har udnyttet til at lave en række super interessante korrelations analyser af parametrene i Google algoritme. Og selvom korrelation ikke er lig afhængighed så fortæller korrelationen os en del om hvordan algoritmen er strikket sammen.
Det er vigtigt at vide hvordan Google rangerer søgeord fordi det hjælper dig til hvordan du skal optimere dit website for at komme højere op i søgeresultatet. Kender du hvilke parametre Google rangere efter har du således mulighed for at ændre de områder af websitet Google vægter højt og arbejde på at forbedre dem. Alternativt famler du i blinde og optimerer i værste fald på områder der skader dine placeringer. Jeg vil derfor klart anbefale dig at læse whitepaperen og som minimum læse min 10 takeaways fra algoritme analysen af Search Metrics igennem herunder:

10 takeaways fra Search Metrics 2013 analyse af Google algoritmen

[list type=”list-3″]
  • Der er endog rigtig stor korrelation imellem sociale medier og gode placeringer. Jeg tror endnu ikke at der er afhængighed, men det kommer der! Opsøg derfor aktivt sociale delinger og social aktivitet langt mere end du gør nu – udarbejd delbart og godt indhold og gør det let at dele dit website.
  • Skaf links – massere af links! Antallet af links er stadig den vigtigste parameter i algoritmen. Derfor skal links stadig være der du lægger en stor del af dit arbejde.
  • Den autoritet dine links giver videre til dit website er forskellig og har stor betydning for hvor gode placeringer du får. Du skal derfor være kræsen med de links du bygger og fokusere på de links, der giver mest autoritet videre. Arbejd ligeledes på at styrke de sider der linker ind til dig.
  • Længden af dine sider har indflydelse på deres placering. Antallet af ord lader til at betyde noget for din placering i korrelationsanalysen. Arbejd derfor omkring at skabe mere indhold på dine vigtigste sider.
  • Meta titlen er stadig et af de mest essentielle indholds elementer på hjemmesider. Sørg derfor for fortsat at optimere således at dit søgeord står i starten af titlen og gerne to gange.
  • Billleder og brugen heraf på hjemmesider lader stadig til at have en stor indvirkning på placeringer. Antallet og brugen af billeder har en positiv korrelation med placeringen. Arbejd derfor med din billeder både i form af filnavn, alt tags og tekst omkring dem.
  • Optimér din vigtigste sider med interne links. I din interne struktur er antallet af indgående links til dine vigtigste sider stadig vigtig, da det er dette Google bruger til at bestemme din arkitektur med. Link til dit vigtige indholds eksempelvis i menuen eller i footeren.
  • Længden af URL’en har på onsitedelen fået en markant større betydning. Sørg derfor for at dine URL-adresser er korte og præcise
  • Ligeledes virker søgeord ikke længere som om den har en korrelation med gode placeringer. Dette skyldes EMD opdateringen, der gjorde at exact match domains ikke længere fik stor bonus i placeringer. Dette billede kan jeg dog endnu ikke genkende i Danmark. Sørg for at du har korte og præcise URL adresser og brug ikke nødvendigvis dit søgeord, men det skader ikke.
  • Google har gjort brands til noget specielt. Arbejd målrettet imod at gøre dit website til et brand. Dette vil gøre det væsentligt lettere at få placeringer og øget eksponering på dine brandsøgninger. Dette inkludere at bruge brand i ankertekster, optage de sociale medier og sociale profiler samt blive omtalt som et brand rundt omkring igennem mentions og citations.
[/list]

 Elementer i algoritmen og korrelationen

Jeg har herunder klippet en oversigt ind af de respektive korrelationer. Husk på at korrelation ikke er det samme som afhængighed

SEO algoritme

Andre resurser om algoritmen

Search Metrics er ikke de eneste, der har skrevet om algoritmen. Herunder lister jeg de steder du skal tjekke ud, hvis du vil skabe dig en bedre forståelse af Googles algoritme

Moz er kendte for deres korrelationsanalyse, der er bestemt af spørgeskema bland de førende SEO eksperter: http://moz.com/article/search-ranking-factors

På Wikipedia finder du en find beskrivelse af pagerank som kan forbedre forståelsen af Googles algoritme: http://en.wikipedia.org/wiki/PageRank

Google egen beskrivelse af deres algoritme kan også hjælp dig til en bedre forståelse: http://www.google.com/intl/en/insidesearch/howsearchworks/algorithms.html

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
10 takeaways fra Search Metrics 2013 analyse af Google algoritmen, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+1Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Ingen kommentarer endnu - vær den første

Du kan skrive den første kommentar

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog