10 tips til at skrive bedre indlæg

10 tips til at skrive bedre indlæg

Gode tekster til nettet gør forskellen imellem success og fiasko for dit website. Men at forfatte tekster, der passer til nettet er en svær balancegang imellem mennesker og maskiner. Her får du 10 tips, der med sikkerhed gør dig mere rystet til at skrive tekster, der både er konverteringsvenlige og søgemaskinevenlige

Jeg har i den sidste tid brugt lidt tid på endelig at få skrevet et par indlæg på bloggen. Og så tænkte jeg at jeg vil gøre mig selv bedre til netop at skrive sådanne indlæg og det skal du selvfølgelig også have glæde af. Derfor får du her 10 uundværlige tips til at skrive kickass indlæg, der både gør det godt overfor din læser, men i den grad også overfor Google.

Netop balancegangen mellem hvad der er godt for Google og hvad der er godt for dine læsere er vigtig. På den ene side skal teksterne fange, fasthold og konvertere. På den anden side skal de indeholde dit søgeord på den rigtige måde og det rigtige antal gange. Når du skriver skal du have begge dele i hovedet. Skriv til mennesker og tænk i maskiner (ikke mit citat) 😉

10 tips til optimering af tekster til nettet

1. Inden du går i gang skal du gøre dig klart hvem din målgruppe er – opsæt evt. arketyper for hvem der vil læse teksten og hav så målgruppen i baghovedet når du skriver.

2. Opbyg indholdet ligesom artikler ud fra nyhedstrekanten med fangende overskrifter samt en kort indledning i fed, der ridser op hvad sidens tekst indeholder.

3. Det vigtigste keyword skal nævnes i sidens titel, i overskriften, i indledningen, i underoverskrift, i teksten (fremhæves med fed) samt i evt. billeder. Undgå dig at bruge det så ofte at teksten bliver træls at læse, varier her sproget.

4. Skriv i korte, præcise og slagkraftige afsnit.

5. Teksten skal være helt unik og må aldrig genbruges andre steder på dit site. Google straffer Duplicate Content.

6. Tal direkte til læseren og undgå passiv form.

7. Giv løsninger, fordele, løfter og værdi til læseren.

8. Lav et call to action fokus punkt – få læseren til at tage den action du gerne vil.

9. Brug punktopstilling til sidst i artiklen for at opsumere sidens indhold kort og præcist samt for at få flettet keywordet ind en enkelt gang mere.

10. Læs korrektur! – vær sikker på at der ikke er fejl i teksten.

Tipsene kommer selvfølgelig ikke ud af den blå luft og du kan danne dig et meget dybere billede ved at checke følgende blogs og artikler ud:

Har du flere pointer så skyd endelig løs!

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
10 tips til at skrive bedre indlæg, 5.0 out of 5 based on 1 rating
Spred god karma og del
Share on Facebook0Share on Google+0Share on LinkedIn0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

2 svar

  • Gode tips.

    Er især enig i at få styr på hvem man rent faktisk har tænkt sig at skrive til, som det allerførste.

    Et tip jeg synes du mangler, og som rigtigt mange fejler på: Beslut dig for hvilket emne du vil skrive om, og hold dig til det! Lad være med f.eks. at have en titel ved navn “Godt design i nyhedsbreve”, og så pludseligt begynde at snakke om spam-filtre. Stay on topic!

    Og så en lidt mere teknisk detalje: Man snakker faktisk om, at forskellen til at skrive til nettet mod på papir er, at “nyhedtrekanten” skal vendes på hovedet.

    Kom med pointen først, og understøt den derefter. Hvor den normale “nyhedstrekant” går ud på at man stiller en række argumenter op, for så til sidst at komme med en konklusion.

    Årsagen til den omvendte trekant er, at den skriveform egner sig bedre, når folk scanner tekster. Så kan de hurtigere vurdere “hmmm, er den her tekst relevant for mig, eller kan jeg sagtens springe videre?”.

    Eller, det kan sagtens være jeg er galt på den. Er ved at være nogle år siden jeg studerede sidst 🙂

    • Hej Søren
      Tak for comment – super dejligt med feedback!

      Altså sådan som jeg forstår nyhedstrekanten er ikke at den skal bevise noget som sådan – den skal nærmere skal informere om noget og i det perspektiv skal det vigtigste først. Så du har fat i den lange ende med at pointen skal komme først. Det er i hvert fald også den fremgangsmåde jeg vil anbefale, idet læseren på den måde hurtigt får en forsmag på hvad siden handler om (hvilket også passer godt i et Søgeoptimeringsmæssigt perspektiv, da tekst øverst på siden er vigtigere end tekst nederst) og så derefter kan dykke ned i detaljerne om emnet.

      Jeg søgte lidt efter nyhedstrekanten og fandt ganske rigtigt en omvendt nyhedstrekant til nettet her, sådan som den er sat op i linket er jeg grundlæggende enig i, men det var egentlig også det jeg mente med nyhedstrekanten – så hvorfor det har været smart at vende den om aner jeg ikke. 😀

      Artiklen skal således bygges op af:

      Indledningen, der fortæller nyheden (Hvem, hvad, hvor, hvornår?)

      Uddybning. Information som forklarer og udvider indledningen.

      Baggrund.

      Sekundære emner.

      Detaljer.

      Men lad os nu ikke fortabe os i trekanter og modeler – er nok i lige så høj grad en praktiker som dig Søren 😉

Skriv en kommentar

Venligst indtast navn Please enter an valid email address. Skriv venligst en besked

Gratis bog om søgeordsanalyse

Få den gratis +50 siders bog der gennemgår søgeordsanalysen fra formål til udførsel og til brug. Du tilmelder dig samtidigt nyhedsbrevetSøgeordsanalyse bog

Komplet B2B guide

Jeg har været medforfatter på denne: B2B markedsførings ebog